Mátyásföld, 2017. szeptember 1., szombat

Lelkes repülőbarátok gyülekeztek szombaton az egykori Mátyásföldi repülőtér bejáratánál, hogy emlékezzenek a 100 évvel ezelőtt megnyílt előbb gyári, majd az első magyar nemzetközi körforgalmi repülőtér emlékünnepségére.

        

A hivatalos ceremónia az 1996-ban felállított egyszerű gúla alakú emlékműnél kezdődött, ahol sor került megemlékező beszédekre és koszorúzásokra.

        

A Zsélyi Aladár emléktáblájával is bővült emlékműtől az ünneplők egy katonazenekart követve, zeneszó mellett átsétáltak a repülőtér megmaradt területén felállított sátrakhoz, kiállítási tárgyakhoz.

Ezek az egykori szovjet használat során kialakított, betonozott helikopter leszálló helyen és környékén voltak felállítva. A Mátyásföldi helytörténészek, a katonai anyagszertár, a katonai hagyományőrzők, a Magyar Repüléstörténeti Társaság sátraiban különféle emléktárgyak, kiadványok közül lehetett válogatni. A gyerekek körében nagy sikert arattak a különféle kézbe is vehető igazi fegyverek.

A HA-ECA lajstromjelű mentőhelikopter érkezése is nagy figyelmet kapott és a leszálló helikopter körül gyorsan nagy tömeg gyűlt össze.

Ez így volt régen is, mert bárhol, akár egy kis falu legelőjén szállt le egy vitorlázó, vagy egy motoros sportrepülőgép gyorsan odavonzotta gyerekeket, de még a felnőtteket is, pedig abban az időkben a mobil telefont még hírből sem ismerték. A repülés bizony már ilyen, sokakat vonz és ezt, sajnos egyre kevésbé veszik figyelembe, gondolva itt az elmaradó, korábban rendszeres Budaörsi, Kecskeméti repülőnapokra, vagy a nagy hagyományokra visszatekintő  augusztus 20-i légi és víziparádékra.

A sátrak közelében kisméretű „buló” lobogott a friss szélben, emlékeztetve a múltra, a valaha itt folytatott jelentős repülőéletre. Ez az ipari és lakó épületekkel erősen beépített repülőtér, napjainkban főleg Ferihegy közelsége miatt – mely a 31-es irányból, mindkét pályáról felszálló járatok esetében szemmel is érzékelhetően – jóformán már csak a modellezés számára alkalmas.

 

A sátrak előtt egy igazi vitorlázó repülőgép, a piros törzsű „Cimbora” és többféle repülőgép sugárhajtómű volt kiállítva.

  

A háttérben rádió távirányítású repülőgép modellek berregtek a kék ég alatt. Az időjárás igazán kedvezett a rendezvény sikeres lebonyolításához, melyen régi ismerősök és a repülés után érdeklődök csoportokba verődve beszélgettek, vagy figyelték a repülő pályáját ezen a repülőtéren kezdő Szabó József nyugállományú vezérőrnagy és Farkas Bertalan egykor vadászpilóta, magyar űrhajós beszélgetését, visszaemlékezését.

 

Sajnos a beharangozott, utánépített „Gerle 12” repülését, más elfoglaltság miatt nem tudtam megvárni, annak ellenére üde színfolt volt ez a búcsúzó nyári időben lebonyolított rendezvény.

Kategória: rendezvények, Repülőnapok, rendezvények | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Hozzászólás