Hold és a repülőgép

Nem is olyan régen olvastam egy cikket az egyik közlekedési portálon a ”Megunhatatlan háttérről”, és nézegetve a fotókat eszembe jutott egy, s más. Hogyan is lehet ilyen akár „giccsesnek” is mondható képeket készíteni? Nézegettem az ilyen jellegű próbálkozásaimat és közben kissé „irigykedtem”is az ott látott fotók készítőire, azokra, akik jókor voltak jó helyen, jó felszereléssel.

Hogyan lehet egy Hold hátterű, repülőgépet is ábrázoló fotó készíteni, ami szerintem hálás téma. Lehet a dolgot tudományosan, vagy csak a véletlen oldaláról megközelíteni.

A tudományos megközelítés

A két igen csak eltérő téma együtt való fotózásához a különböző követelmények miatt számos feltételnek kell eleget tenni, hogy csak néhányat említsek: főként felhőtlen, páramentes idő, megfelelő holdfázis, holdállás, igazodva a különböző év- és napszakokhoz. Repülőterek közelében az alacsonyabban repülők jöhetnek számításba, de az átrepülő forgalom napjainkban szinte az egész országot érinti. Annak, hogy egy repülőgép a földről szemlélve egy adott pillanatban pont a fénylő Hold előtt haladjon el, bizony kicsi az esélye, de a cikkben hivatkozott képek tanúsága szerint azért előfordul, s bizony nem is ritkán, csak észre kell venni. Ennek a megörökítése nappal kiszámíthatóbb, „könnyebb”, éjszaka egészen más a helyzet. A repülőgépek és a Hold együttállása a repülőgép sebességének, mozgása miatt csak pillanatokra teremti meg a lehetőséget a fotózásra, ezért választani kell a sorozatfelvétel, vagy a kellő időben ellőtt egy kép között. Hogy melyik lesz a megfelelő, az sajnos csak később derül ki. Meg kell próbálni ezt is, azt is.

A véletlen megközelítés

A repülőgéppel kombinált Hold hátterű kép megszületésében a fotós minden tudása, szándéka ellenére bizony nagy szerepe van a szerencsének. Jókor kell jó helyen lenni.    Magában a holdat fényképezni nem tűnik túl nehéz dolognak. Hiszen már egy nagy zommal, 40-től felfelé rendelkező kompakt géppel is lehet részlet gazdag fotókat készíteni a Holdról és nem is kell hozzá nagyon eltávolodni a lakásunktól, persze a „jó idő”, a felhőtlen égbolt azonban nélkülözhetetlen. Az ilyen képek készítése inkább az esti, éjszakai órákra korlátozódik, de kivételes esetekben lehet már világosban, kora reggel vagy késő délután is készíteni. Ezután valószínűleg szükséges lesz a képek javítása, kontrasztosabbá, élesebbé kell tenni és színeltérési hibáik korrigálása is szóba jöhet, hála a digitális technikának.

DSCN2208-crop (2)       H_4

A Hold nappal és az esti órákban.

Végezetül, ha mindennek ellenére nem elsőre sikerül az, ahogy az „irigylésreméltó” képeken látjuk, ne csüggedjük, mert nincsen rózsa tövis nélkül. Megéri sok a próbálkozás, a kitartás és a türelem, mert egyszer olyan fotók is készülhetnek, amire büszke is lehet a készítője.

Saját próbálkozásaim

Hold_repulogep

Az első képen egy Thai Airways Airbus 380-as repült a kora reggeli órákban északnyugati irányba és mivel „véletlenül” nálam volt a gépem gyorsan bekapcsoltam és figyeltem. Szerencsém volt, mert a gép távolabbról a csak megsaccolható iránya a lenyugvó Hold közelében vezetett el és a három képből ez lett, némi javítgatás után a leghasználhatóbb.

H_3

Ennél a képnél a hidegfront után kitisztuló ég adta meg a lehetőséget a repülőgépek fotózására. A repülőgép egy kisebb típus volt, egy wingletes Boeing 737-es, mely jó tájékoztatás adó, kontrasztos, kondenzcsíkot húzott maga után. Két képet készítettem a Hold mellett elhúzó gépről egy nagyobb képmezőt alkotó közepes zommal

H_2

Ez a nem javított fotó előbbi után készült, melyen egy Airbus A320-as repült a Hold közelben.

H_5

Szerencsére az időjárás, a nyílt terep lehetőséget adott számomra, hogy már messziről láthassak egy, tőlem még vagy 40-50 km-re lévő széles, tömör fehér csíkot északnyugati irányból. Ilyen jellegű kondenzcsíkokat csak nagy, négyhajtóműves gépek bocsátanak ki. Nosza, elő a fotóapparátot, várni, s drukkolni merre is fog elhaladni, egyébként a Hold már magasabban járt, mint korábban. A kondenzcsíkban nem csalódtam, a kibocsátója egy Jumbó volt és pontosan a Hold felé közeledett. Egy képet készítettem, amit új képkivágással, kontrasztosabbá téve adok közre. A repülőgép egyébként a Thai Airways München-Bangkok-i járata volt. A flightradar24.com információja szerint a Boeing B747-4D7-es változatú, HS-TGG lajstromjelű „Jumbo” 10668 m magasan, 132 fokos irányon, 889 km/órás sebességgel repült.

sia_747_hold

Úgy érzem, hogy szerencsém volt,minden összejött és mindez egy napon, március 14-én, kiváló tiszta időben tudtam Monor légterében Holddal a háttérben repülőgép fotókat készíteni.

Kategória: Írások, Fotók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Hozzászólás