70 éve történt

1949. január 4-én a kora délelőtt a Pécsről Budapestre induló belföldi MASZOVLET járata, melyet a HA-LIE lajstromjelű Li-2-es repülőgép teljesített, Budaörs helyett Münchenben szállt le.

Ez volt a II. világháború után az első magyar repülőgép-eltérítés, melyről az országos napilapok az akkori politikai helyzet miatt nem is írtak. A kalandregénybe illő cselekményről az akkoriban a repülésben dolgozó, majd repülési szakíró Szűcs József, Near Miss 33 szerencsés repülőesemény című könyvében olvasható.

A főszervező Majoros János korábbi sport és közforgalmi pilóta volt, aki a II. világháború után rövidesen már összeütközésbe is került a hatóságokkal. Majoros korán alkalmat keresett arra, hogy nyugatra távozhasson, melyre ismeretsége és múltja miatt a repülőgéppel történő disszidálás tűnt a legcélszerűbbnek. Az országból való kijutáshoz szükséges repülőgép megszerzése érdekében szövevényes konspirációt tervelt ki és alkalmazott. Erre az 1947-ben megnyitott pécsi belföldi járatát teljesítő repülőgép megszerzése látszott a célszerűnek. Elgondolása szerint a Mecsek déli részén lévő repülőtérről a nyugati irányba alacsonyan repülve – akkoriban még radar ellenőrzést még nem alkalmaztak – a hegy átrepülése után szinte észrevétlenül, rövid időn belül el lehet érni Ausztria angol megszállási zónáját. Tevének megvalósításához megnyert két régebbről ismert pilótát és több utast is, akik szintén nem értettek egyet az országban folyó politikai irányvonallal. A kedvező idő 1949. január 4-én érkezett el. Majoros álruhában, tudatosan késve, már a bal motorindítás után érkezett a repülőtérre taxival és az indulást sürgető beszervezettek révén gyorsan a fedélzetre is jutott. A repülőgép felszállt, átrepült a Mecsek gerincén és ezután az álruhát levető Majoros kiadta az utasítást, „le a földszintre, teljes gázt, irány 270 fok”. A járat két beszervezett pilótájának tevékenységén meglepődő rádiósa és szerelője tehetetlen volt. A 9 óra körül felszállás után a repülőgép rádiósa, kényszerűségből leadta a kötelező rádióüzenetet az eredeti útirányukról, majd a parancsnak megfelelően kikapcsolta a rádiót. Budaörsön várták a repülőgép következő bejelentkezését, de az éter néma maradt. A földön először valami rosszra gondoltak, beindult a keresés, a telefonhívások mindenfelé, de a repülőgépnek hűlt helye. A talánynak a 11:11-kor a München-i repülőtérről befutó rádiótávirat vetett véget a MASZOVLET HA-LIE rendben leszállt.

Az esemény után a személyzet hazatérést választó rádiósát, szerelőjét és utasait busszal szállították, valószínűleg csak a magyar határig, majd onnan a magyar hatóságok Budapestre. Rájuk bizonyára, annak ellenére, hogy semmiről sem tehettek kínos percek, órák vártak. A külföldön maradtak pedig szétszóródtak a világban. A repülőgépet is rövidesen visszarepülték Budapestre.

E kalandos történet hatására a MASZOVLET belföldi repülőjáratain rövidesen civilruhás, fegyveres AVH-sokat alkalmaztak a repülőgép szöktetések, eltérítések megakadályozására, akiknek a rádiós munkahelye és az utastér közötti részen, a jobb oldalon alakítottak ki helyet.

        

A Li-2-es típusú repülőgépek 14 és 21 személyes utaskabinnal

HA-LIE

Lisunov Li-2P-es típusú, 18423510-es gyári számú repülőgép 1946-ban Taskentben készült és 1946 nyarán Romániába került a TARS légitársasághoz. Innen érkezett 1946. augusztus 21-én Magyarországra, Budaörsre a MASZOVLET-hez, a Magyar-szovjet Polgári Légiforgalmi Rt-hez. A 21 személyes utasszállító az 1948-as évet 603 óra repült idővel és 956 leszállással zárta. Az „Elemér” 1960-ban 8553 órával befejezte a repülő pályafutását, a földön maradt és 1963-ban Ferihegyen egy tűzoltó gyakorlaton elégették.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Írások, Hírek | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s