Magyar roncskutatók a Donnál

Az idei Márton-napi makettkiállításon egy érdekes előadás hangzott el a Magyar Roncskutató Egyesület hazai és külföldön végzett tevékenységéről. Ebben elhangzott egy film címe is: Hová tűnt Mocsáry őrnagy?. Szombaton, 2-án kora este, nagy meglepetésre ezt a film címet fedeztem fel az M5-ös Tv csatorna műsorlistájában, melyet meg is néztem.

A film előéletéhez hozzátartozik, hogy 1942. augusztus 14-én és október 31-én légvédelmi tűz következtében elveszett két magyar Ca-135-ös repülőgép, melyek roncsainak a megtalálását, az előadó Magó Károly zászlós kiemelte a közelmúlt kutatásai közül. Mindkét repülőgép, akkor szovjet területre zuhant a roncsok és a személyzet földi maradványainak felkutatása lehetetlen volt.

A kutatómunka 2012-ben indult az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport együttműködésével. A kutatók három expedíció során felkeresték a helyszíneket és feltárták a maradványokat, melyek alapján egyértelműen be lehetett azonosítani a 75 éve eltűnt repülőgépeket. Az öt éves kutatómunka eredményeként kimondható, hogy az október 31-én Konopiscse közelében lelőtt magyar Capronit Asztalos Ferenc zászlós vezette. Az augusztus 14-én az Uriv-i hadihidat támadó bombázó repülőgép, pedig a Mocsáry István őrnagy, a bombázó osztály parancsnoka által vezetett B.549-es jelzésű volt.

Ez utóbbinak a felkutatásáról egy dokumentumfilm is készült „Hová tűnt Mocsáry Őrnagy?” címmel, melyet az M5-ös televízió csatornán december 2-án szombaton 18-órás kezdéssel vetített, amit másnap hajnalban, 3-án meg is ismételt. Az 51 perces film a feltárásnál készült felvételekből, Mocsáry őrnagy fiának tulajdonában lévő páratlan dokumentumokból, valamint archív filmrészletekből állt össze, melyben láthatók voltak a Ca-135-ös bombázó repülőgépekről készítettek is. A helyszínen, az egykori becsapódási kráterből jó állapotban előkerült, olasz feliratos Ca-135-ös repülőgép azonosító tábla bizonyította a gép típusát és mivel az írásos dokumentumok szerint ilyen típust más ország repülőalakulata nem használt, ez magyar lehetett. A később megtalált őrnagyi rangjelzés, az aranyláncon lógó feliratos kereszt, a jelenleg azonosítás alatt álló emberi maradványok, melyek nagy valószínűséggel a parancsnok, Mocsáry Istváné lehetnek, aki a géppel együtt zuhant le. Mindezek alátámasztják azt a korábbi feltételezést, hogy ezek a maradványok az egykori B.549-es jelzésű repülőgépből származnak.

A kutatás során tisztázódott két eltűnt repülőgép és az azokon szolgálatot teljesítő, hősi halált halt hét repülőkatona sorsa. Az elhunytak nevei egyébként a harcok közelében létesített katonatemető márványtábláin olvashatók.

Remélhetőleg még ismételni fogják, mert párját ritkító és igen tanúságos volt, még most is a hatása alatt vagyok.

Jó volna, ha több hasonló is készülhetne, hiszen a föld mélye itthon és külföldön több eltűnt magyar és a történelmünkből kifolyólag még több, más nemzethez tartozó repülőgéproncsot és repülőkatona maradványait is rejtheti még.

 

 

 

Magyar Roncskutató Egyesület

Reklámok
Galéria | Kategória: Írások | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s