Fotók a hadirepülés hőskorából

i_v_035

A gyűjteményem egyik dobozának a legaljáról került elő egy ismeretlen forrásból származó fotóalbum, melyben különféle I. világháborús gépekről készült képeket találtam.

Néhányon szinte drótakadályoknak látszó fából és vászonból készült repülő alkalmatosság látható, de többön már jól körvonalazódik a nagyobb gyorsaságra való törekvés, a jobb aerodinamikai kialakítás irányába mutató a fejlődés.

i_v_018

Az első világháború kitöréséig a repülést számos országban jóformán csak úri passziónak tartották és katonai célra alkalmatlannak tartották, de rövidesen gyökeresen megváltoztak a vélemények. A felderítőkre fegyverek kerültek és rövidesen az égi porondra léptek a vadász- és bombázó repülőgépek. A repülőgépeket az első időben polgári terméket előállító kisebb asztalosműhelyekből, bútorgyárakból, de a vasúti vagonokat is előállító üzemekből kerültek ki. A mennyiségi és a minőségi igények gyors emelkedése miatt egyre-másra alakultak, a korabeli Magyarországon is a kifejezetten csak repülőgépek előállítására szolgáló gyárak. A repülőgépek gyártása néhány év alatt jelentős fejlődésen ment keresztül, az egyedi építésűeket felváltották a sorozatgyártásúak, melyek részleteiben és egészében is nagy szakmai tudásról árulkodtak. Egy egyedi készítésű 1909-es Bleriot egyfedelűt, már nem lehetett semmilyen tekintetben összehasonlítani egy 6-7 évvel később készült forgómotoros Sopwith Camel-lel, vagy egy merevítőhuzalok nélküli Brandenburg DI-es, 160 LE-s motorral felszerelt „KD” típussal.

i_v_009

A repülőgépek gyártása során a gépészet különböző területeiről átvett megoldások honosodtak meg. Ilyen például az alkatrészek oldható kötéseinél alkalmazott koronás anyák sasszeggel való biztosítása, vagy a huzalmerevítéses biplánok feszítőzárain alkalmazott fonott drótbiztosítások.

i_v_013

Ezek, vagy az ezekhez hasonlók az évtizedek alatt szinte semmit sem változtak, ilyeneket még ma is, száz év elteltével is alkalmaznak repülőgépeken. Érdekesa tömörgumis, küllős kerekek átmenőtengelyének a futószárhoz való rögzítése, melyet általában többször körbecsavart gumikötelekkel un. gumicúgos megoldással végezték, ilyet már a Po-2-ön sem használtak.

i_v_023

Ezek a képek egy évszázaddal ezelőtt készültek, túléltek háborúkat, selejtezéseket, hogy ennyi idő elteltével elevenítsék fel az érdeklődők számára a hadirepülés hőskorát.

Fotók

Reklámok
Galéria | Kategória: Írások, Fotók, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s