Egy hasraszállás évfordulójára

2011. november 1. A LOT lengyel légitársaság 16-os járatát teljesítő SP-LPC lajstromjelű Boeing B767-350ER típusú repülőgépe 231 fővel a fedélzetén hasraszállt a warsói, Chophin repülőter 33-as futópályára. Az egy részén habbal beterített beton futópályán csúszó gépen tűz nem ütött ki és a gépen lévő minden utas és a személyzet is biztonságban elhagyta azt. A szerencsésen, sok tanulságot tartalmazó eset nagy média figyelmet kapott. A kényszerleszállásról rövid videó is látható az interneten.

A járat az USA-ból, Newarkból indult Varsóba és a gép személyzete a felszállás után röviddel a fő hidraulika rendszer meghibásodását észlelte, gyorsan csökkent a nyomás és a hidraulika folyadék mennyisége is. A több mint 4000 km-es, 8 órányi repülésre megtankolt gép személyzete a szakemberekkel folytatott konzultálás után a járat folytatása mellett döntött. A varsói repülőtér első megközelítése során a gép azonban nem tudta a futóműveit kibocsátani a tartalék rendszer segítségével sem, amit a gépet megközelítő két lengyel F-16-os vadászgép pilótája is megerősített. A gép kapitánya utolsó lehetőségként a hasraszállás mellett döntött, majd mintegy 1 órát várakozott a légtérben, tovább fogyasztotta a gépben lévő 7 tonna tüzelőanyagát, mintegy 3-ra, közben felkészítve a gépet és az utasokat a kényszerleszállásra. A repülőtéren is felkészültek a különleges eseményre, habot terítettek a beton felületű futópálya első felére, a tűz kitörésének a minimalizálására és a jobb csúszás végett. A nagytapasztalatú, vitorlázó repülő múlttal is rendelkező, a típuson több ezer órát repült pilóták a “Poznan” nevű géppel, 30-fokos fékszárny állással, minimális ellenszélben végezték el a leszállást a hosszabb, 3690 m-es futópályára. A gép 118 tonnás leszálló tömeggel, 240 km/órás sebességgel, a hajtóműveinek gondoláin ért betont, majd ezen és a törzs hátsó részén csúszott és a futópálya elejétől számítva 2300 m-re állt meg, szinte teljesen a pálya tengelyében maradva. A minimális szikrázás és a hajtóművek gondolái alatt keletkező kis tűz mellett nagyobb nem ütött ki és a megállás után az utasok az ajtókon és vészkijáratokon 90 másodpercen belül elhagyták a gépet.

01

02        03

04       04-1

05       06

07       08

09       10

13       14

15       16

17      18

A szerencsésen végetért esemény kivizsgálása során kiderült, hogy a főrendszer azért vált üzemképtelenné, mert a felszállás befejeztével, a futóművek és a fékszárnyak behúzása után a rendszer egyik hajlékonycsövén kis repedés keletkezett, megszűnt a rendszer belső hermetikussága és ezzel üzemképtelenné vált. Ilyen esetekben a típus futóműveinek kibocsátását el lehet végezni a tartalék rendszerről is, mely nem hidraulikus, hanem elektromos energiát használ fel.

dscn8826       dscn8825

Elektromosan oldják a főfutók aknaajtóinak horgait és ezután azok a saját súlyuknál fogva kiesnek a gondoláikból, melyet az orrfutónál ezt még egy kis elektromotor is segíti. A tartalék rendszer azonban egy kihúzott helyzetben lévő áramköri biztosíték miatt nem működött. A biztosíték a jobb oldalon alul, a P6-os panelen, a padló szintje fölött volt elhelyezve és valószínűleg egy rövid idejű áramköri túlterhelés következtében kerülhetett ebbe a helyzetbe, amiről a személyzetnek nem volt tudomása. Amikor a daruval és emelőpárnákkal felemelt, már csak a mintegy 60 tonnás gépen a biztosítékot megfelelő helyzetbe hozták, a rendszer tökéletesen működött és a futóművek azonnal ki is estek a gondolákból. Ezután a gépet már a saját kerekein vontatták le a futópályáról.

Az eseményről készült előzetes kivizsgálási jegyzőkönyv.

A repülőtér az esemény utáni másnapján, hajnalban, a minimális helyreállítási munkák befejezése után újra megnyílt a légiforgalom előtt. A személyzet a sikeres kényszerleszállásért a legmagasabb rangú lengyel kitüntetést kapott.

19

A 14 és fél éves gép eddig az eseményig, majdnem 85500-órát repült, de a forgalomba már nem került vissza, selejtezték, szétbontották.

Az esemény kapcsán, az ilyen helyzet megelőzése érdekében módosították a pilóták ellenőrző listáit és újra szabályozták a személyzetek kabinbeli tevékenységét.

 

Advertisements
Galéria | Kategória: Írások | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s