Évfordulók, 2016. november

180 éve

balloon_charles_green_1836

1836. november 7-8. A Royal Vauxhall Ballon három utasával Londonban felszállva átrepülte a La Manche csatornát és 5 és fél órás repülés után a Nassaui Hercegségben, a Németalföldön, Weilburgnál ért földet. Ilyen hosszú távú repülést eddig még nem végeztek a brit ballonrepülők.

120 éve

godard_1

1896. november 3. Ünnepélyes keretek között befejeződött Budapesten Magyarország fennállásának ezredik évfordulójára rendezett ünnepségsorozat, mely május elejétől hat hónapig volt nyitva. A nagyközönség testközelből ismerkedhett meg a repüléssel, mert a kiállítás időtartama alatt két kötött ballon is bemutatkozott. Az egyik a francia Godard kapitányé, a másik a Hungária nevű katonai ballon volt. A bátrabbak, több mint hétezren a kötött ballonok kosarából, mintegy 500 m-es magasságól láthatták Budapest panorámáját.

a

1896. november 27. Abodi (Anderlik) Előd mérnök, a budapesti József Nádor Műegyetem aerodinamikai tanszékének tanára, repülőgéptervező születésnapja.

langley_aerodrome

1896 novemberében az amerikai Samuel Pierpont Langley Aerpdome No. 6-os repülőgépmodellje 1300 m-es távolságot tett meg a levegőben.

parseval

1896 novemberében a német August von Parseval és Hans Bartsch von Sigsfried megalkották az erősebb szélben is használható un. sárkányballont. Ez a szél irányával szembefordulva stabilabban, kisebb ingással lebegett, így a kosarában lévő megfigyelők a golyóformájúakkal ellentétben nagyobb biztonságban voltak.

115 éve

wind_tunnel

1901. november 22. A Wright testvérek elkezdték Daytonban az általuk tervezett és épített szélcsatornában a különféle szárnyprofilok méréseit. Az eredmények felhasználásával építették meg a következő évben az új siklógépüket. Ez már megfelelő széljárás estén, emberrel a fedélzetén képes volt, nem csak kötött formában, rövidebb-hosszabb ideig a levegőben maradni, siklásokat végezni.

110 éve

santos_dumont_flight

1906. november 13. A brazil Alberto Santos-Dumont 21 másodperc alatt 220 m-es távolságot tett meg a levegőben Santos-Dumont 14-bis gépével, melyen már fellelhető volt kezdetleges formában a csűrő kormány. Ez volt az első hivatalosan regisztrált repülőgéppel végzett repülés Európában.

1906. november 16. Először repült a francia félmerev rendszerű Lebaudy léghajó, a Patrie.

105 éve

18_aviatori

1911. november 1. Először használtak repülőgépet bombázó bevetésre. A Giullio Gavotti hadnagy által vezetett olasz Etrich Taubéről kézzel, négy 2 kg-os bombát dobtak a Libiában, a Taguira oázisban állomásozó török csapatokra.

prodam-web

1911. november 4. Első magyarként Prodam Guido repült Budapest lakott része felett.

vin_fiz_map

1911. november 5. Megérkezett Kaliforniába, Long Beachba Calbraith Rodger, aki 70 leszállással és számos balesettel tarkítva elsőként repülte át az USA-t a nyugati partól a keleti partig a Vin Fit Flyer-rel. Az útvonalon a repülőgépét Charles Edward Taylor feltaláló, gépész, repülőgépszerelő javította, tartotta repülőképes állapotban. Taylor egyébbként a Wright testvéreknek dolgozott, és ő készítette a Flyer motorját,

100 éve

1916. november 16. Samuel Waring Londonban megalapította a Nieuport & General Aircraft Company-t, mely licence alapján elkezdte gyártani a Nieuport 17bis, a Sopwith Camel és a Sopwith Spine típusú vadászrepülőgépeket.

ruth_bancroft

1916. november 19. Az amerikai Ruth Law új női távolsági rekordot állított fel hazájában, amikor 950 km-es leszállás nélküli repülést hajtott végre Chichagó és New York között egy Curtiss Pusher típussal.

1916. november 21. Először repült a vegyesépítésű, kétszemélyes felderítő és bombázó feladatokat ellátó francia Berguet 14-es biplán, melyből közel 8000 db készült.

se

1916. november 22. Először repült a brit Royal Aircraf Factory SE5 típusú együléses, kétfedelű vadászrepülőgépe, melyből később több mint 5000 db készült.

1916. november 28. Először támadták London központját német bombázórepülőgépek. A kétfedeles LVG-C.II-es típusú gép hat bombát dobott a Victoria pályaudvarra.

soptri3

1916 decemberében kerültek az először repült a brit Sopwith Triplane. A háromfedelű gép a német Fokker Dr1.-es ellentételezésére született.

95 éve

1921. november 5. Az amerikai Bert Acosta nyerte meg a Pulitzer Trophy-t egy Curtiss CR-2-es típussal, amellyel két új sebességi világrekordot állított fel az egyik 318,32 km-es volt, a másik, a zártkörű pedig 284,36 km-es volt.

1921. november 10. Megalakult az első magyar repülőegyesület a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület, az MSrE. Az egyesület alapítására közzétett felhívást Kintses László,  Lampich Árpád, Mayer József, Rotter Lajos fogalmazta meg. Célul tűzték ki a motoros és a motornélküli repülés fellendítését, új gépek építését, pilóták és repülőgép-tervezők felnevelését. A felhívásnak nagy visszhangja támadt és sorra lépetek be az egyesületbe a repülést magukénak Az MSrE-nek a József Nádor Műegyetem alagsorában lévő műhelyéből több sport és iskolagép került ki, melyek közül, pl az L-2 Róma, a Gerle 13 is különféle világrekordot repült.

acosta-bert_1927

1921. november 19. Az amerikai Bert Acosta, a Curtiss gyár berepülőpilótája új sebességi világrekordot állított fel, amikor Curtiss CR-2-es gépével 318,32 km/órás sebeséggel repült.

1921 novemberében megrendezték Párizsban a 7. Salon d’Aeronautique-t, a világ repülésének aktuális seregszemléjét.

90 éve

1926. november 12. A nyilvánosságra került bűnesetek közül először használtak repülőgépet annak megvalósításához ez az USA-ban volt a szesztilalom idején, amikor két rivális banda összecsapásában egy repülőgépről három bombát dobtak egy farmra.

macchi_m-39

1926. november 13. Az USA-ban, Virgini államban, Hamton Roads-ban megrendezett Schneider Trophy-n az olasz Mario de Bernardi repülőőrnagy nyert Macchi M.39-es repülőgépével, amely 396,698 km/órás sebességével a leggyorsabb volt. Ezt négy nap múlva már túl is szárnyalta 416,618 km/órával.

1926. november 15. Elindult Angliából T. Neville Stack és B.S.Leete, hogy Indiába repüljön a G-EBMO és a G-ABKU jelű, de Havilland DH.60-as típusú gépekkel. A két repülő a végcéljukat, Karacsit a következő év januárjában érte el.

85 éve

1931. november 8. Lakihegyi Lajos Budaörsön 2 óra 8 perces idővel új magyar vitorlázó időtartam rekordot repült egy Hol’s der Teufel típussal.

sikorsky_s40

1931. november 19. A Pan American World Airways forgalomba állította a Sikorsky S-40-es típusú repülőgépet.

1931 novemberében elkészült az első R-6-os repülőgép Moszkvában.

80 éve

polikarpov_i-16

1936. november 3. A spanyolországi polgárháborúban a köztársaságiak oldalán először vetették be szovjet Polikarpov I-15 és I-16-os típusú repülőgépeket.

75 éve

1941. november 4. Katasztrófát szenvedett a Budaörsről ködben felszálló MALERT, HA-SME lajstromjelű, Savoya-Marchetti SM-75-ös típusú repülőgépe. A gép négyfős személyzete és hét utasa az életét vesztette.

1941. november 8. Méray Horváth Róbert Farkashegyről felszállva új időtartam rekordot repült, amikor 26 óra 55 percig volt a levegőben egy Röhn Adler 35-ös vitorlázó repülőgéppel a budai hegyek felett.

1941. november 30. Az első sugárhajtású repülőgéppel végzett légiposta szállítását az olasz Mario de Bernardi végezte a Caproni-Campani N.1-es géppel Milánó Guidonia Montecelio között. A sugárhajtóműves gép kompresszorát azonban külön egy dugattyús motor hajtotta, mivel annak meghajtásához gázturbinával nem rendelkezett.

original

1941. november 30. Először süllyesztettek el radarral felszerelt repülőgéppel tengeralattjárót. A RAF Parti Őrségének Whitley VII-es típusú, Z9190 oldaszámú gépe a Vizcayi-öbölben támadta meg az U-206-os német tengeralattjárót.

ssroma

1941 novemberében elkezdődött az első olasz repülőgépanyahajó, az Aquila építése, melyet az SS Roma utasszállító átalakításával kivántak létrehozni, de a befejezésére nem került sor.

de_havilland_dh-98_mosquito

1941 novemberében a RAF 105. századánál rendszerbe állították a kétmotoros, a sebességéről és speciális faépítési módjáról híressé váló, összesen 7781 példányban megépült de Havilland Mosquito-t.

70 éve

1946. november 4. A MASZOVLET beindította a Budapest-Szeged belföldi repülőjáratot Li-2-es típussal.

1946. november 10. A Svájcban, a Gauli gleccsernél lezuhant USAAF C-53-es gép 12 utasának és személyzetének megmentéséhez a svájciak a sítalpakkal felszerelt Fieseler Fi-16 Storch típusú rövid fel- és leszállóhelyet igénylő gépet használták.

sud_so_6000_triton

1946. november 11. Először repült a franciák első sugárhajtású repülőgépe a SNCASO SO-6000 Triton.

1946. november16. A MASZOVLET beindította a Budapest-Győr repülőjáratot Li-2-es típussal.

avro_sapphire_lancastrian

1946. november 23. Az első sugárhajtású nemzetközi utasszállító repülést az a VH742 jelzésű Avro Lancastrian típusú gép végezte, mely két hagyományos dugattyús motorral meghajtott légcsavarral és két Rolls-Royce Nene sugárhajtóművel volt felszerelve. A gép felszállása után leállította a Merlin motorokat, kizárólag a két működő sugárhajtóművel repült tovább és a London-Párizs útvonalat 41 perc alatt tette meg.

dc6aal2

1946. november 24. Forgalomba állt az USA-ban, az American és az United Airlinesnél a négymotoros Douglas DC-6-os utasszállító.

65 éve

tsa

1951. november 19. Egy szovjet MiG-15-ös vadászrepülőgép leszállásra kényszerítette Pápára az eredetileg Erdingből Belgrádba tartó, Magyarország légterébe navigációs hiba miatt berepülő US Military Police C47A-90-DL típusú repülőgépét. A gép személyzetét 4 tagját bírósági tárgyalás és jelentős, személyenként 360000 forintos bírság kiszabása után kiutasították az országból. A 43-16026-os fedélzeti jelzésű repülőgépet elkobozták és rövidesen, 26-os oldalszámmal a magyar katonai repülésben szolgált, majd a MALÉV-hoz került HA-TSA lajstromjellel és egy budapesti sétrarepülés alkalmával, Zuglóban egy lakóházra zuhant.

gloster_javelin

1951. november 26. Először repült brit Gloster Jevelin WD804-es jelzésű prototípusa. A minden időben bevethetőnek tervezett elfogóvadászt W. A. Wateron a RAF századosa vezette.

60 éve

1956. november 4. Hajnalban elkezdődött a szovjet „Forgószél” hadművelet, mely során a hazánkba vezényelt alakulatok páncélosok segítségével elfoglalták a fontosabb katonai és plgári objektumokat, behatoltak az összes magyar katonai, Budapesten pedig a Ferihegyi repülőtérre és teljes repülési tilalom lépett életbe.

b-58

1956. november 11. Elször repült a Convair XB-58 Hustler, 55-660-as jelzésű négy sugárhajtóművel felszerelt deltaszárnyú stratégiai bombázó repülőgép. A típus kétszeres hangsebesség elérésére tervezték, 116 példányban épült és 10 évig volt az USAF szolgálatában.

mirage_iii

1956. november 17. Először repült a francia Dassault Mirage III-as deltaszárnyú vadászgép. Az egyhajtóműves kétszeres hangsebességet meghaladó tulajdonsággal rendelkező típus számos változatából, több mint 1400 példányt gyártottak és több ország légierejében is szolgáltak.

ryan_x-13

1956. november 28. Először végzett az amerikai Ryan X-13 Vertijet kísérleti függőleges helyzetből fel- és leszálló repülőgépe vízszintes repülést. Az elkészült két gép napjainkban, múzeumban látható.

55 éve

1961. november 9. Először lépte át az X-15-ös kísérleti rakétarepülőgép a hangsebesség hatszorosát, amikor 31090 m-es magasságban 6587 km/órás sebességgel repült. A pilóta Robert M. White az USAF őrnagya volt.

lacoquette

1961. november 20. A 15 szeres világrekorder, az amerikai Constance Wolf végezte a hölgypilóták közül, gázballonnal az eddigi leghosszabb repülést, 40 óra 13 percet és ő volt az első női ballonpilóta is, aki Svájcból indulva átrepülte az Alpokat.

1961. november 22. Az amerikai Robert B. Robertson új abszolút sebességi világrekordot repült a nem rakéta meghajtású repülőgépek kategóriájában, amikor McDonnell F4H-1 Phantom II-es gépével az Edwards légitámaszpont légterében 2585,43 km/órás sebességet ért el.

mi-1

1961. november 21-24. Először használták hazánkban harcászati gyakorlaton a közelmúltban beszerzett Mi-1-es könnyű helikoptereket.

1961. november 24. A szovjet Kamov Ka-22 Vintokril Bikovóban a FAI által hitelesített 2588 m-es magasságba emelkedett, megdöntve a korvetiplánok eddigi magassági világrekordját.

50 éve

dc8

1966. november 1. Az Air Canada első észak-amerikai légitársaságként menetrendszerű utasjáratot nyitott a Szovjetunióba Douglas DC-8-as típussal.

pilatus-b4-pc-11

1966. november 7. Először repült a svájci Pilatus B4-PC-11-es fémépítésű vitorlázó repülőgép. A Club osztályú típusból 322 példány épült.

c-141_starlifter_

1966. november 14. A Déli-sarkon leszálló első sugárhajtású repülőgép az USAF C-141 Starliftere volt Howard Geddes százados parancsnoksága alatt. A kísérleti repülés Új Zélandban, Christchurcban kezdődött és ott ért véget, miután sikeres le- és felszállást végeztek a jégmezőn a McMurdo kutatóállomás közelében.

1966. november 18. Az amerikai X-15-ös kísérleti rakétarepülőgép az eddig legnagyobb, M6,33-os sebességgel, 6840 km/órával repült. Pilótája William J. Knight kapitány volt.

45 éve

piper_pa-31_navajo

1971. november 5. Elindult az amerikai Elgen M. Long százados egy kétmotoros Piper Pa-31 Navajo típusú repülőgéppel az első sarkokat érintő Föld körüli repülésre.

40 éve

dassault_falcon_50

1976. november 7. Először repült az F-WAMD lajstromjelű Dassault Falcon 50-es, mely három sugárhajtóműves, 10-15 utas szállítására alkalmas üzleti repülőgép volt, melyből később 352 db épült.

bae_hawk

1976 novemberében a RAF-nál rendszerbe állt a Hawker Siddeley Hawk T1-es egyhajtóműves, gyakorló sugárhajtású repülőgép. A típusból eddig már több mint ezer példány épült és számos országban még napjainkban is használják.

35 éve

av-8b_harrier_ii

1981. november 5. Először repült az angol Harrier a McDonnell Douglasnál 337 példányban épült AV-8B Harrier II-es első gépe, 161396-os jelzéssel.

ball

1981. november 9-12. A Csendes-óceánt először a Double Eagle V nevű gáztöltésű ballonnal Ben Abruzzo és 3 fős személyzete repülte át. A Japánból induló ballon 8382,54 km-es repülés után Kaliforniában szállt le.

il-86

1981. november 10. Először szállt le Ferihegyen Il-86-os típusú, szovjet szélestörzsű repülőgép, mely a CCCP-86010-es lajstromjelű volt.

0510

1981. november 26. Elhunyt az első női, páros ejtőernyős ugrást végrehajtó vöröskeresztes nővérek második tagja, Tatár Margit.

30 éve

mi-34

1986. november 17. Először repült a szovjet Mil Mi-34-es, négy személyes, csillagmotoros könnyű helikopter.

f100

1986. november 17. Először repült a holland Fokker F-100-as két sugárhajtóművel felszerelt, rövid útvonalakra tervezett utasszállító első példánya. A típusból fejlesztették ki a rövidebb, 70-es változatát, melyből hatot a MALÉV is üzemeltetett.

25 éve

airbus_a310

1991. november 1. A Pan Am amerikai légitársaság beszüntette a két évvel ezelőtt nyitott a MALÉV-vel közösen hasznosított New York-Budapest járatát, melyen Airbus A310-es típusú gépek repültek. A járatot a Delta vette át és másnap megérkezett az első gépe, mely egy Lockheed Tristar volt.

tesla

1991. november 15. Ferihegyen a 31R pályairány műszerezettség és az új fénytechnikai berendezései következtében megkapta az ICAO III/A kategória minősítést, mely 200 m-es vízszintes és 30 m-es függőleges látás melletti leszállásokat tesz lehetővé. Ekkor állították le  Tesla gyártmányú RP3G típusú leszállító radar működését. Napjainkban a radarantennák az Aeroparkban láthatók.

chgo-crop

1991. november 22. Először repült a Dél-Korai Korean Air Chang-Gong 91-es négyszemélyes könnyű túrarepülőgép.

grob

1991. november 26. Először repült a német Grob GF 200-as, mely egy ötszemélyes, műanyag, kompozit szerkezetű, tolólégcsavaros könnyű üzleti gépnek készült, de a típus sorozatgyártásra nem került.

tu-134_kab_uj

1991 novemberében a HA-LBO és a HA-LBP lajstromjelű MALÉV Tu-134A típusú gépek az Irországi Shannonban voltak, ahol a repülőgépek belső utastereit átalakították az új vállalati arculatnak megfelelően. Cserélték az utastér belső kárpitozását, a módosított formájú ülésblokkok világosszürke huzatot kaptak, rejtett világítást és az ülések fölé zárható kalaptartókat szereltek fel.

20 éve

ethiopian_airlines_flt_961

1996. november 23. Három személy eltérítette az Ethiopian Airlines 961-es járatát és arra kényszerítették a személyzetet, hogy Ausztráliába repüljenek. A Boeing 767-260ER változatú repülőgépben nem volt elég tüzelőanyag és a személyzet nem tudta a gépeltérítőket rábeszélni, a szükségszerű tankolásra. A tüzelőanyagát teljesen elhasználó gép az Indiai-óceánra, alig fél kilométerre a Grand Comore szigeti Mitsamiouli település mellett végzett kényszerleszállást, de a vizet érő gép balra átvágódva széttört. Az EI-AIZ lajstromjelű repülőgépen lévő 175 főből, 50 utas sérülésekkel élte túl a sekély vízben történő becsapódást.

tu-144ll

1996. november 29. Először repült a szovjet-amerikai együttműködésban a felújított áthajtóművezett, mérőműszerekkel felszerelt RA-77114 lajstromjelű Tu-144LL. Az újra repülőképessé váló, korábbi CCCP-77114-es gép a gyártása óta csak 82 óra 40 percet repült, majd a két ország repülési szakembereinek a hangsebesség feletti repülés kutatása során, az ismételt üzembe helyezés után 50-nél több repülést végzett.

1996 novemberében a 2B terminál építkezésének megkezdése előtt módosították a Ferihegyi Szabadtéri Kiállítóhely északkeleti határát és néhány gépek máshová helyeztek el.

15 éve

sabena

2001. november 7. Financiális problémák miatt befejezte a működését a SABENA belga légitársaság.

2001. november 23. A magyar honvédelmi miniszter a svéd hadügyminiszterrel együtt Stockholmban aláírta 14 JAS 39 Gripen vadászrepülőgép bérléséről szóló egyetértési nyilatkozatot.

2001 novemberében elkezdődött a British Airways gépein az arculatváltás az eddigi egységes függőleges vezérsíkokat a különböző országok etnikumaira jellemző festéssel látják el.

10 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2006 novemberében felújítás után Szolnokra, a Repülőmúzeumba szállították az egykori, 301-es, majd HA-LIS lajstromjelű Li-2-es típusú repülőgépet, mely sokáig Pécsen a Vidámparkban volt kiállítva.

5 éve

dean-potter

2011. november 2. A szárnyasruhában végzett eddigi leghosszabb siklást az amerikai Dean Potter Svájcban teljesítette, amikor a 2804 m-magasan elhagyott repülőgépből 3 perc 20 másodpercig tartó siklása során 7,5 km-t tett meg.

lotb767splpc

2011. november 1. A LOT lengyel légitársaság 16-os járatát teljesítő SP-LPC lajstromjelű Boeing B767-350ER típusú repülőgépe 231 fővel a fedélzetén hasraszállt a Varsó-i, Chophin repülőtér 33-as futópályára. Az egy részén habbal beterített beton futópályán csúszó gépen tűz nem ütött ki és a gépen lévő minden utas és a személyzet is biztonságban elhagyta azt. A szerencsésen, sok tanulságot tartalmazó eset nagy média figyelmet kapott. A kényszerleszállásról sok fotó és videó is látható az interneten.

 

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s