Évfordulók, 2016. szeptember

205 éve

1811. szeptember 15. Dr. Kraskowitz Gregor szlovéniában született tisztiorvos Pozsonyban szállt fel hidrogénnel töltött léggömbjével és egyórás repülés után a Fertő-tónál, Nickelsdorfnál ért újra földet.

110 éve

Jacob_ellehammer

1906. szeptember 12. A dán órásmester, Jacob Christian Hansen Ellehammer Danmark I-es nevű repülőgépe, kötéllel a földhöz rögzítve, körpályán mozogva, pilóta nélkül a levegőbe emelkedett és néhány kört tett meg.

CoupeGordonBennet1906

1906. szeptember 30. Az első nemzetközi ballonverseny már a légjárás eme formája alapított Gordon Benett Kupáért folyt. Az első nyerte az amerikai hadsereg hadnagya, Frank Lahm nyerte, aki Párizsból felszállva 647 km-es távolságot tett meg a levegőben és Angliában ért újra földet.

1906 szeptemberében egy brit katonai ballonból készítették el az első tudományos célú légifotót a híres angliai Stonehengéről.

105 éve

Roland-Garros

1911. szeptember 4. A francia Rolland Garros San Maloban egy Blériot XI-es típusú repülőgéppel, 3910 m-es új magassági világrekordot állított fel.

hamel

1911. szeptember 9. Az első brit légipostát a Hamburgban született, Angliában élő Gustav Hamel szállította egy Bleriot XI-es típussal Hendonból Windsorba és a 30 km-es távot 18 perc alatt tette meg. Az első hivatalos, mintegy 10 kg-os tömegű brit légipostai szállítmányt 300-400 levél, mintegy 800 képeslap és néhány napilap alkotta. A postacsomag része lett az a képeslap is, amit Hamel repülés közben írt. Gustav Hamel Bleriot pilótaiskolájában, a franciaországi Pauban tanult és ezután számos versenyen is indult, de három év múlva egy repülőbaleset áldozatává vált. Az V. György királlyá koronázási ünnepségének keretében rendezett, majdnem három hétig tartó repülések során összen 460,4 kg tömegű postát szállítottak.

1911. szeptember 11. A francia Fourny, Buc-ban 722,94 km-es távrepülő világrekordot repült.

Szekely

1911. szeptember 11. A magyar Székely Mihály pilóta elsőként elnyerte a tábori pilóta címet, amit a Komárom környéki hadgyakorlaton teljesített felderítő repüléseivel érdemelte ki.

NIEUPORT-Edouard

1911. szeptember 15. Balesetben elhunyt a francia Édouard Nieuport, a motorokat és alkatrészeket, majd repülőgépeket is gyártó Nieuport cég egyik alapítója. Az időközben jelentős átalakuláson áteső cég főtervezője egy évig, haláláig, bátyja, Charles lett.

kvasz

1911. szeptember 21. Kvasz András rákosi repülőkísérletető szülővárosában, Békéscsabán tartott repülőbemutatót Reiter Béla gépészmérnök által tervezett Daimler motoros géppel.

1911. szeptember 23. Az USA-ban az első légipostát Earl Ovington szállította Bleriot típusú Dragonfly nevű gépén a New York, Garden City-ből 10 km-es távolságban lévő Long Island szigeti Mineolaba.

1911. szeptember 24. A földön, szállítás közben vált használhatatlanná az első brit merevtestű léghajó a 155 m hosszú Vickers R1 Mayfly, mely még egyszer sem repült.

1911 szeptemberében elkészült a magyar Aero Rt. negyedik Blerio XI-es típusú repülőgépe, amt már teljes egészében az országban készült.

100 éve

1916. szeptember 15. Zelezny fregatthadnagy parancsnoksága alatt az osztrák-magyar monarchia két Lohner típusú repülőcsónakjai elsüllyesztették a brit B-10-es és a Facault nevű francia tengeralattjárót. Ez volt az első eset, hogy repülőgépekről ledobott bombákkal tengeralattjárót semmisítettek meg.

1916. szeptember 17. A német Manfred von Richthofen megszerezte első légigyőzelmét, amikor Albatros D.II-es géppel repülve, Franciaország légterében lelőtt egy kétszemélyes, tolómotoros, brit F.E.2b típusú repülőgépet.

1916: szeptember 19. Megalapították Budapesten a Ganz-Fiat Magyar Repülőgépmotorgyár Rt.-t, mely licencben kezdte el gyártani az osztrák, soros Hiero motorokat.

1916 szeptemberében a mintegy 120 repülőgépet építő Wright Corporation és az amerikai repülés másik úttörőjének, Glenn L. Martin vállalkozásának egyesüléséből megalkult a Wright-Martin Corporation.

Gotg3

1916. szeptemberében német Gotha G.III-as bombázórepülőgépek lerombolták a romániai Cernavodánál lévő Duna hidat.

95 éve

av2l3        F-13_Scadta

1921. szeptember 19. Dél-Amerikában, Kolumbiában az alkalmi repülések után Barranquille és Girandot között megindult a rendszeres kereskedelmi repülés. A német-kolumbiai vegyesvállakozásban működő SCADTA a földrész első légitársasága volt. A német fél úgy csinált saját termékeinek piacot, hogy azokat, konkrétan a Junkers F-13 fémből készült, úszótalpas gépeit vitte apportként az alakulófélben lévő légitársaságokba. Igy jött létre több légitársaság is szerte a világon, közte Magyarországon is az AEROEXPRESS RT.

1921. szeptember 20. Elkezdődött az I. világháborút lezáró Trianoni békeszerződés, a vesztes országok, így Magyarország repülését is súlyosan érintő rendelkezések végrehajtása, melyeket a Szövetséges Ellenőrző Bizottság felügyelte. A rendelkezések szerint a repülés, a repülőgépgyártás teljes tilalom alá esett, így minden fellelhető repülőgépet, motort légcsavart megsemmisítettek, szétvágattak, használhatatlanná tettek és rövidesen a gyártási lehetőségeket is felszámolták. A magyar hatóságok igyekeztek ezeket különféle módon kijátszani, nem túl sok szerencsével szétszerelt repülőgépeket, motorokat, légcsavarokat rejtettek el különféle helyeken, főleg vidéken.

John A. Macready, a Stanford University graduate who enlisted in the Air Service Branch of the Signal Corps in 1917, packed a pile of "firsts" in his relatively short initial career.

1921. szeptember 28. Az US Army Air Service hadnagya, John A. Macready a Mackay Trophy-n új magassági, 10518 m-es világrekordot állított fel a turbófeltöltövel ellátott motorral felszerelt Packard-Le Peré LUSAC-11-es vadászrepülőgépével.

1921 szeptemberében harminc brit repülési, hajózási szakértő utazott Japánba és magukkal vittek 20 különféle típusú, több mint 100 repülőgépet. A kint tartózkodásuk közel két éves időszaka alatt a japán hadsereg számára tartottak oktatást, kiképzést a tengerészeti repülésről, mely kitért repülőgéphordozókra, alkalmazásukra is. Az itt tanultak nagy hatással voltak későbbi időkben a japán repülésre, repülőgépgyártásra.

90 éve

sikorsky

1926. szeptember 21. Felszállás közben katasztrófát szenvedett New York-ban, a Long Island szigetén lévő Roosevelt repülőtéren az Orteig díj megnyeréséért induló hárommotoros Sikorsky S-35-ös. Az erősen túlterhelt gép a nekifutás során megrongálódott, képtelen volt a felszállásra és ki is gyulladt. A gépen lévő négyből ketten az életüket vesztették, de René Fonck, az első világháború veterán ász pilótája és segítője, Curtin szerencsésen megmenekült.

1926. szeptember 26. A francia Dieudonné Costes és René de Vitrolles Párizsból egy Breguet géppel a 4100 km-re, a lendő Párizs-India-Párizs légijárat részeként Egyiptomba, Assuánba repült, mely új távolsági világrekord lett, de ezt rövidesen tovább is javították.

85 éve

1931. szeptember 5-14. Az első magyar vitorlázó repülő egyesület, a MOVERO Farkashegyen megrendezte a II. nemzeti vitorlázórepülő versenyt, melyen Lakihegyi Lajosnak sikerült, lejtővitorlázási technikával, egy Hols der Teufel géppel 2 óra 28 percig a levegőben maradni.

1931. szeptember 7. A Cleavland-ben megrendezett Amerikai Nemzeti Repülőversenyt, a Thompson Trophy-it Lowell Bayles nyerte meg egy 380.24 km/órás sebességgel repülő Gee Bee Model Z géppel. A Granwille testvérek által épített speciális versenygép csak egy példányban épült.

Supermarine_S.6B_

1931. szeptember 13. Az Egyesült Királyság nyerte meg a Calshot Spit-ben rendezett ez évi Schneider Trophyt. A RAF hadnagya, John Boothman egy Supermarine S.63B-vel versenyezve 547,297 km/órás sebességet ért el.

Pitcairn_XOP-1_autogyro

1931. szeptember 23. Először szállt le az USA-ban forgószárnyas repülőszerkezet, egy Pitcairn XOP-1 autogiro repülőgépanyahajóra, az USS Langley-re. A három példányban gyártott típus gépeit a hadsereg és a tengerészet is különféle próbáknak vetette alá, de nem alkalmazták azokat.

1931. szeptember 29. A brit G.H. Stainforth főhadnagy Vickers Supermarine S6B-vel repülve 654,9 km/órával új sebességi világrekordot repült

link_1

1931. szeptember 29. Az amerikai pilóta, mérnök, feltaláló Edwin Albert Link megkapta a szabadalmi bejegyzést az által kifejlesztett „Combination Training Device for Student Aviators and Entertainment Apparatus.”-ra. A szerkezet kezdetben a Blue Box, vagy Pilot Trainer nevet viselte, de igazából a Link Trainer néven vált ismertté, és minden repülőszimulátor ősének tekinhető. A mai modern, digitális technológiát felvonultató szimulátorokhoz képest egyszerű, de már mozgó szerkezet segítségével a pilótajelöltek a földön tanulhatták meg, illetve gyakorolhatták a repülőgépek műszerek alapján történő vezetését, akár a teljes vakrepülési körülmények közöttit is.

link_03

Egy Link Trainer a II. előtt világháború Magyaroszágon is működött Budaörsön a MALERT-nél, ami, túléve a háborút később a MASZOVLET-hez került. Az 50-es évek eljén, Ferihegyen, a részben újjáépített forgalmi épület bejáratának jobb oldalán, a földszinten volt elhelyezve. Szerencsémre tudtam beszélni egy olyan pilótával, aki kezelte is ezt a berendezést.

Late_380

1931 szeptemberében a francia a dél-amerikai postarepülésre épített Latécoere 380-as kétmotoros repülőhajó kategóriájában hat új világrekordot állított fel, többek között zártkörű, terhelési és távrepülésit is.

Avro_504N

1931 szeptemberében kezdődött a RAF első műszerrepülő gyakorlati tanfolyama, amit hat Avro 504N típusú repülőgéppel végeztek.

80 éve

loadsaballs

1936. szeptember 2. Tyndail Dick Merill és Harry Rechman a repüléstörténet eddigi legrövidebb, 18 óra 36 perces idejével repülték át az Atlanti-óceánt. Az egymotoros, VR-13770-es jelzésű, Vultee V-1A típusú, Lady Peace nevű repülőgépük New Yorkból, a Floyd Benett repülőtérről indult és Welszben, Llandiloban szállt le. A repülés érdekessége, hogy a repülőgép minden lehetséges helyére ping-pong labdákat helyeztek el, mintegy 41000 db-ot az esetleges tengerre szállás esetére, hogy a gép minél tovább maradjon a víz felszínén.

1936. szeptember 4-5. Az angliai születésű, Kenyában élő Beryl Markham végezte az első egyedüli, női, kelet-nyugati irányú Atlanti-óceán átrepülést. A The Messenger nevű Percival Vega Gull Abingdonból szállt fel, de a repülés nem New Yorkban fejeződött be, hanem kényszerűségből, jegesedés miatt Új Skóciában Cape Breton szigetén.

Tupolev_TB-3

1936. szeptember 11. A szovjet A.B. Jumasev egy Tupoljev TB-3-as (ANT-6) nehézbombázó típusú repülőgéppel 5000 kg-os terheléssel új magassági rekordot ért el, amikor 8116 m magasra emelkedett. Még ebben a hónapban a gép és pilótája, 11 és 12 ezer kg-os terheléssel is újabb magassági rekordokat állított fel. A fémszerkezetű, négymotoros bombázórepülőgépből több mint 800 db készült.

Bristol_138

1936. szeptember 28. A RAF pilótája, S. R. D. Swain Farboroughból felszálló Bristol 138A típusú repülőgépével, 15223 m-es új, az FAI által is hitelesített magassági világrekordot állított fel. Az alsószárnyas, kétfokozatú turbofeltöltővel ellátott, egymotoros típusból a magassági repülés tanulmányozása céljából csak egy példány épült.

75 éve

1941. szeptember 18. Először repült az amerikai Curtiss XP-60-as, mely a P-40-es vadászrepülőgép leváltására szánták, de a típus sorozatgyártásra nem került.

RKI

1941 szeptemberében elkezdődött Ferihegy-puszta délnyugati részén a Repülő Kísérleti Intézet számára a II. ütemben történő épületek kivitelezése, így egy íves ikerhangár, egy műhelycsarnok, egy közös raktár és anyagvizsgáló épület, egy kazánház, egy gépkocsitároló építése.

Grumman_Martlet

1941 szeptemberében alkalmazták először a Royal Navy-nál a hajókonvojokat kísérő repülőgépanyahajókat. A hordozókon amerikai gyártmányú Grummann F4F Wildcat-ok üzemeltek, Grummann Martlet I. néven. Az első repülőgépanyahajó, melyet a teherhajók védelmébe vezényeltek a HMS Audacity volt.

70 éve

meteor_F4

1946. szeptember 7. A RAF EE549-es jelzésű Gloster Meteor F.4-es típusú repülőgépével E. M. Donaldson új abszolút sebességi világrekordot állított fel, amikor 990,79 km/órás sebességet ért el.

1946. szeptember 7. Az USAAF Republic P-84-es Thunderjet gépével új amerikai nemzeti sebességi rekordot állított fel 983 km/órával.

1946. szeptember 11. Először repült a North American XFJ-1-es, mely az US Navy első sugárhajtóműves vadászgépének, az FJ-1 Fury-nak volt prototípusa. A még egyenes szárnyú, a P-51D-hez hasonlatos típusból csak 31 db készült azonban további fejlesztéseket indított el.

JATO Takeoff       Lockheed-P2V-1 The-Turtle

1946. szeptember 29. Négy segédrakéta segítségével elszállt Ausztráliából, Perth-ből az USA Navy Lockheed P2V-1 Neptune típusú gépe, mely 55 óra 17 perc repülés után a rossz idő miatt nem Washington-i tengerészeti légitámaszponton, hanem az Ohio-i Colombusban szállt le. A gép parancsnoka, pilótája Thomas D. Davies volt. A Truculent Turtle a 18083,6 km-es távot leszállás és benzin felvétele nélkül tette meg és ezzel új távrepülési világrekordot állított fel. A repülés még további elsőséget is jelentett, hiszen ez a P2V kiérdemelte kétmotoros gépek kategóriájában a valaha legnehezebb, 38817 kg-os tömeggel végzett felszállás jelzőjét is. A „Garázda Teknős” rekordját először 16 év múlva tudták megdönteni egy USAF B-52-es géppel végzett repülés során, de a kategóriájában, csak 40 évvel később, a Voyager Föld körüli repülés során.

P2V_Truculent_Turtle

1946. szeptember 30. Befejeződött a MALERT felszámolása. Az alkalmazottainak egy része a MASZOVLET-nél folytatta a munkáját.

65 éve

1951. szeptember 27. Az amerikai tengerészgyalogság helikopterei végrehajtották a repüléstörténet első, éjszakai, nagykötelékben végrehajtott harci bevetését, melyet a Sikorsky HRS-1-es típusú helikopterek 2 óra 20 perc alatt teljesítettek.

Sea_vixen

1951. szeptember 26. Először repült a brit de Havilland Sea Wixen WG326-os jelzéssel. Az anyahajó szolgálatra tervezett, kéttörzsű, kétszemélyes, csak fegyverzettel elátott sugárhajtású vadászrepülőgépből 145 db készült.

cougar09

1951. szeptember 20. Először repült az amerikai Grumman XF9F, amely a későbbi F9F-6 Coguar prototípusa volt. A haditengerészet és a tengerészgyalogság által használt vadászrepülőgép típusból közel 2000 db készült.

1951. szeptember 27. Elkezdődött az 50. vadászrepülőezred áttelepülése Tökölről Taszárra.

60 éve

TSA

1956. szeptember 5. A katonai repülésből kivont 026-os jelzésű, eredeti C47-es repülőgépet megkapta a MALÉV és a HA-TSA lajstromjellet kapta.

1956. szeptember 7. Az első ember, aki 100000 láb magasság fölé emelkedett, az amerikai Iven C. Kincheloe kapitány volt, amikor Bell X-2-es kísérleti rakétameghajtású gépével 126200 lábra, 38466 m magasra emelkedett.

yf107_12

1956. szeptember 10. Először repült az amerikai North American YF-107-es. A kétszeres hangsebesség elérésére képes vadászbombázóból csak három példány készült. Az intenzív emelkedést produkáló gépeken különféle, új műszaki megoldásokat próbáltak ki. Az erősen nyilazott szárnyú típusnak volt egy igen feltűnő sajátossága, mert az utánégetővel felszerelt hajtóműve a levegőt a törzs fölött kialakított csatornán keresztül kapta.

Tu-104

1956. szeptember 15. Az Aeroflot forgalomba állította az első szovjet sugárhajtóműves utasszállító típust, a Tupoljev Tu-104-et a Moszkva-Omszk-Irkutszk vonalon.

1956. szeptember 24. Megalakult a Német Szövetségi Köztársaságban a légierő.

perm_080

1956. szeptember 25. Örménykútnál négy MALÉV-tól bérelt Po-2-es repülőgéppel a műtrágyaszórást végeztek.

1956. szeptember 27. Az amerikai Milburn G. Mell Apt új sebességi világrekordot állított fel a Bell X-2-es kísérleti rakétrarepülőgéppel, amikor M3,196-os, 3377 km/órás sebességet ért el 19977 m-es magasságban. A repülés azonban tragédiával végződött, mivel a gép a rakétahajtómű kiégése után, már a földre való visszatérés fázisában, a siklórepülése során kormányozhatatlanná vált. Mell Apt a nem tudta leválasztani a gépről a mentőkapszulát, amiben ült és vele együtt csapódott a földbe.

R3Y_Tradewind_refuelling

1956 szeptemberében az US. Navy Convair R3Y-2 Tradewind típusú repülőhajója, a korábbiakhoz képest a legtöbbet, egyszerre négy repülőgépet tankolt a levegőben. A Grumman F9F-6 Cougar vadászgépek feltöltését a hajlékonycsöves rendszerrel végezték.

IL-10

1956 szeptemberében befejeződött a hadrendből kivont magyar IL-10-es csatagépek szétbontása Székesfehérvár-Sóstón.

55 éve

DCF 1.0

1961. szeptember 7. Először repült a lengyel PZL M-4 Tarpan. A kétüléses sportrepülőgép sorozatgyártásra nem került.

1961. szeptember 9. Először repült a német Bölkow Bo-103-as kísérleti helikopter, melyen a forgószárny újfajta kiképzését próbálták. A gépből csak egy példány épül és napjainkban a Bückenburgban lévő helikopter múzeumban látható.

Mi-1

1961. szeptember 11. Elkezdődtek a kiképzési repülések a Kecskeméten állomásozó, a közelmútban összeszerelt Mi-1-es futárhelikopterekkel.

hawker-siddeley-p-1127

1961. szeptember 12. A brit Hawker Siddeley Kestrel P.1127-es helyből fel- és leszálló kísérleti repülőgép először repült függőleges emelkedés után vízszintes helyzetben is. A Kestrelből fejlesztették ki a Harrier vadászbombázót.

1961. szeptember 21. Először repült a két, tandem elrendezésű forgószárnnyal rendelkező amerikai nehéz szállítóhelikopter a CH-47 Chinook. A két gázturbinás, 22,6 tonna maximális felszálló tömegű, akár 10 tonnás terhelést is szállítható típus az évek során számos fejlesztésen ment keresztül és még napjainkban is sok ország hadseregében állnak szolgálatban.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1961 szeptemberében rendszerbe állították Magyarországon, Pápán, a 47. vadászezrednél a MiG-21F-13-as szuperszónikus vadászrepülőgép típust.

50 éve

1966. szeptember 1-3. Budaörsön megrendezték a II. Nemzeti Motoros Műrepülő Bajnokságot, amit Tóth József nyert meg.

avro

1966. szeptember 9. Elkezdődött a közös francia-angol együttműködésben épült, kétszeres hangsebességgel repülő Concorde Rolls Royce/SNECMA Olimpus 593-as, utánégetővel rendelkező sugárhatóművének légi próbái egy Avro Vulcan bombázórepülőgép hasa alá függesztve.

1966. szeptember 24. A szovjet Marina Solovjeva Je-76-os repülőgéppel, a MiG-21-es korai változatával új, női sebességi világrekordot állított fel 2044 km/órával.

1966 szeptemberében az Országos Légvédelmi Parancsnokságon belül létrejött az ORISZ, az Országos Repülésirányítási Szolgálat.

45 éve

concorde-f-wtss

1971 szeptemberében a közös francia-angol együttműködésben épült, kétszeres hangsebességgel repülő Concorde utasszállító, F-WTSS lajstromjelű 001-es prototípusa először repülte át az Atlanti-óceánt. A 812 órát repült gép jelenleg a Le Bourgetben, a múzeumban látható.

bac-111

1971. szeptember 6. A Painternational 112-es, Hamburg-Malaga járatán közlekedő, D-ALAR lajstromjelű BAC-111-500-as típusú utasszállító repülőgép felszállásakor, a mindkét hajtóművében keletkező tűz miatt 121 fővel a fedélzetén, az esti órákban kényszerleszállást hajtott végre a hamburgi felszállást követően Hasloh település közelében. A 7 számú autópályán földetérő gép bal futóműve kitört és egy hídnak ütközött, letört a szárnya, függőleges vezérsíkja és tűz ütött ki rajta. Az autópálya töltésén megálló roncsból 99-en élve megmenekültek ki, de 22 személy a katasztrófában, a helyszínen, vagy a kórházban hunyt el. A hajtómű tűz oka, hogy a felszállás során használatos, a teljesítmény átmeneti növelését elősegítő vizbefecskendező rendszer tartályába víz helyett keraszin került.

Britten-Norman_trislander

1971. szeptember 11. Először repült a három motoros, 18 személy befogadására alkalmas Britten Norman Trislander. A kis fel- és leszálló helyet igénylő típust a kis szigeteken lakók közlekedésére, ellátására tervezték.

HA-LBD

1971. szeptember 16. Katasztrófát szenvedett a MALÉV HA-LBD lajstromjelű Tu-134-es típusú repülőgépe Kijev-Boriszpol közelében. A 8 fős személyzet és a 40 utas a gép becsapódásakor vesztette életét. (Bővebben)

avdevtol_10

1971. szeptember 20. Először repült a német olasz közös fejlesztésben készült, a függőleges fel- és leszállási képességekkel rendelkező, a hangsebességnél nagyobb tartományban repülő vadász, vadászbombázó a VFW VAK 191B első példánya. A típusból három kísérleti példány épült.

40 éve

mig-25

1976. szeptember 6. Az ukrán származású Viktor Ivanovics Belenko egy háromszoros hangsebesség elérésére alkalmas szovjet MiG-25-ös elfogó vadászrepülőgéppel engedély nélkül Japánban repült és a Hakodate repülőtéren szállt le. Először került a nyugati hatalmak kezére ilyen nagyteljesítményű szovjet repülőgép, ami nagy meglepetést és jelentős diplomáciai bonyodalmakat okozott. A gép a vizsgálat után állítólagosan, 20 berendezés hiányában teherhajóval visszakerült a Szovjetunióba. A pilóta az USA-ban kapott menedékjogot, ott telepedett le.

1976. szeptember 7. Brüsszelben felvették a KPM Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságát, az LRI-t az International Civil Airports Association, az ICAA-ba, a Polgári Repülőterek Nemzetközi Szervezetébe.

1976. szeptember 18. 70 éves korában elhunyt Albert Boyd vezérőnagy az USAF fő berepülő pilótája, aki élete során több száz típussal és azok alváltozatával repülve, több mint 23000 órát töltött a levegőben.

1976. szeptember 1. Szolnokon, a Killián György Repülő Műszaki Főiskolán elkezdték a polgári repülés számára is a repülőmérnök képzést.

35 éve

McDonnell_Douglas_MD-81_(DC-9-81)

1981. szeptember 3. Az amerikai McDonnell Douglas repülőgépgyár legyártotta az 1000. DC-9-es típusú, illetve az annak a továbbfejlesztései nyomán létrejövő, később már új típusként kezelt repülőgépét. Így született meg az új, a 80-as sorozat, melyben a legyártásra kerülő ezredik gép, mely HB-INA lajstromjellel a Swissair légitársasághoz került, hivatalosan már MD-81-es típus jelölést viselte, a két repülőgépgyártó cég, McDonnell és a Douglas 14 évvel ezelőtti egyesülése miatt.

HA-TAB_1

1981. szeptember 3. Először repült az egyesült brit repülőgépgyártás új típusa a British Aerospace BAe-146-os G-SSSH lajstromjellel. A négy sugárhajtóművel felszerelt utasszállító erdetileg a Hawker Siddeley HS-146-os volt. A típus teherszállító változatából egy, az évtized végére Magyarországra is került, a MALÉV és a TNT közös vállalkozásához. A HA-TAB lajstromjelű gép főleg a TNT légi expressz áruszállító hálózatán teljesített jobbára éjszakai repüléseket.

Boeing_767-200;_N767BA,

1981. szeptember 26. Először repült az amerikai Boeing 767-es hosszútávú repülésekhez tervezett szélestörzsű utas és teherszállítógép N767BA lajstromjellel. A típust a kisebb B757-essel együtt tervezték, mely miatt számos rendszere ugyanaz. A B767-ből, nem egy időben öt is repült magyar lajstromban az időközben megszűnt MALÉV-nál.

30 éve

1986. szeptember 1. Elkezdődött a Killián György Repülő Műszaki Főiskolán a elméleti és gyakorlati tananyagú helikoptervezető-képzés.

Piaggio_P-180_Avanti

1986. szeptember 23. Először repült az olasz Piaggio P.180 Avanti, mely kilenc utas szállítására volt alkalmas. A túlnyomásos kabinnal rendelkező gépet két tolólégcsavaros gázturbinás hajtómű mozgatta. Az 5300 kg-os felszálló tömegű repülőgép sárkánya, hajtómű elhelyezése egészen szokatlan kialakítású. A típusból már közel 300 db-ot gyártottak.

25 éve

1991. szeptember 1. A szovjet repülőcsapatok távozása után először használták a Debrecenben lévő katonai repülőteret polgári repülőgépek, melyek az újonnan alakult Debreceni Repülő Klub-é voltak.

c_17

1991. szeptember 15. Először repült az amerikai Boeing C-17-es, négy sugárhajtóművel felszerelt, nehéz katonai teherszállító a C-17 Globemaster III, melyet még a McDonnell Douglasnál kezdték el kifejleszteni. A típus 77 tonnás terhelhetőségű, légiüzemanyag feltöltési lehetőséggel és nem szilárd burkolatú repülőtereken végezhető le- és felszállási tulajdonságokkal rendelkezett. A típusból később három is került magyar katonai lajstromba, melyek Pápán állomásoznak és a Strategic Airlift Capability, a tizenkét nemzetet tömörítő Stratégiai Légiszállítási Képesség program keretében működnek.

DSCN9037-crop

1991. szeptember 20-21. Taszáron rendezték meg az országban az első nemzetközi repülőnapot. A rendezvényen több ország különféle katonai repülő típusa mutatkozott be. Látványos bemutatót repült az USAF Tundrebird nevű, F-16-os gépeket használó bemutó köteléke és nagy sikere volt a magyar pilóták három MiG-21-es géppel imitált légiharcának is. A bemutatón az Öböl-háborúban rész vett F-111-es és F-15-ös típusok mellett a MALÉV HA-LEG lajstromjelű, Boeing B737-300-as gépe is látható volt.

mig_21_pk_001

Élményeim közé tartozott a hajnali indulással kezdődő sok órás autókázás egy Trabanttal. Az érdeklődők tízezreit megmozgató repülőnapok sajátossága a bedugult utak, az araszolás, amiért azonban kárpótoltak az ott látottak. A nyugati és a hazai repülőtechnikának eddig nem látott kavalkádja a földön, s a levegőben. Bemutatkoztak a három MiG-21-es géppel repülő taszári Sky Huszárok. Egy, átmenetileg fehérre festett farokrészű gép játszotta a betolakodót és a két másik pedig igyekezett azt a repülőtér fölött folyó imitált légiharcban elfogni. A nézők az Öböl-háborút megjárt, légigyőzelmeket is elért gépeket is láthatott. A MALÉV a nem régen érkezett, HA-LEG lajstromjelű, Boeing 737-300-as gépével vett részt a rendezvényen.

j41

1991. szeptember 25. Először repült a BAe Jetsrteam J41-es, mely egy két légcsavaros gázturbinával felszerelt regionális útvonalakra tervezett, 30 utas szállítására alkalmas könnyű szállítógép.

1991. szeptember 27. A MALÉV Boeing B737-300-as larnakai különjáratán került sor egy különleges, a körülmények tekintetében addig még páratlan eseményre, egy színházi bemutatóra. A HA-LEG lajstromjelű gép fedélzetén az Arizona Színház társulata, Hernádi Gyula Csillagszóró egyfelvonásosát mutatta be, mely stílusosan egy gépeltérítésről szólt. A színdarabot később, a földön színházban is láthatta a közönség.

20 éve

1996. szeptember 6. Másodszor járt Magyarországon II. János Pál Pápa. Az Alitalia MD-80-as, I-DATQ lajstromjelű gépével érkezett és a MALÉV HA-LEJ lajstromjelű Boeing B737-300-as gépével repült vissza Rómába.

1996. szeptember 10. Magyarország megkezdte a csatlakozási tárgyalásokat a NATO-val.

Swedish_JAS-39_Gripen

1996. szeptember 23-25. A svéd SAAB gyár Kecskeméten bemutatta a JAS-39 Gripen típust.

Aero_L-159

1996. szeptember 30. Először repült a cseh gyártmányú Aero L-59 Super Albatros, egy sugárhajtóműves gyakorló repülőgép. A típus a korábbi L-39-es továbbfejlesztéseként jött létre erősebb hajtóművel, korszerűbb műszerezettséggel, megerősített sárkánnyal, de nagy példányszámban nem gyártották. Ebből a típusból fejlesztették ki a későbbi L-159 ALCA-t, mint együléses, fegyverzettel is felszerelt könnyű támadógépet.

15 éve

2001. szeptember 10. A magyar nemzetbiztonsági kabinet 14 db svéd, JAS-39-es Gripen vadászrepülőgép közeljövőbeli bérlését javasolta a kormánynak.

LIX_1        LIX_2

2001. szeptember 21. Teljes felújítás után először emelkedett a levegőbe Budaörsön a Gold Timer alapítvány által üzemeltet,t egykori 209-es oldalszámú, majd HA-LIX lajstromjelű Szolnokon lévő Li-2-es típusú gép.

2001. szeptember 29. A Dunafer Repülő Klub tagja, Dull Béla motorossárkánnyal 500 km-es zárt pályán 116km/órás sebességgel repült, ami új világcsúcs volt.

10 éve

2006. szeptember 19. Először repült az USAF egyik B-52H típusú bombázógépe, melyen két hajtóművét JP-8-as keraszin helyett szénből, a Fischer-Tropsch eljárással előállított, mesterséges tüzelőanyaggal működtették.

Boeing_747-400LCF_Dreamlifter

2006. szeptember 9. Először repült a Boeing B747 LCF, Large Cargo Freigter, vagy Dreamlifter, mely a nagyméretű repülőgépalkatrészek, elsősorban a B787-es Dreamliner alkatrészeinek, Japánból és Olaszországból a típus összeszerelő helyére, Everettbe történő szállításához szükséges. Az újfajta teherszállító kialkításához négy használt B747-400F-et átalakították úgy, hogy a törzs átmérőjét megnövelték, mely így az eredetinél háromszor nagyobb 1840 m3-es térfogatú lett és a nagyméretű alkatrészek rakodás miatt, az orr rész helyett a farok résznél volt nyitható a törzs.

2006. szeptember 25. A Ferihegyi repülőtéren, leszállás közben balesetet szenvedett a BM légirendészet R-505-ös számú, MD-500-as típusú helikoptere, amit ezután selejtezni kellett.

5 éve

McDonnell_Douglas_FA-18

2011. szeptember 4. Az US Navy bemutató kötelékének, a Blue Angelsnek az F-18-as gépei, a katonai repülésben először repültek fele-fele arányban kevert, hagyományos és bio tüzelőanyaggal.

Boeing_787-8_Dreamliner

2011. szeptember 25. Az amerikai Boeing átadta az első B787 Dreamlinert a japán All Nippon Airwaysnak a Washington államokbeli Paine Fied-en. A forradalmian új konstrukcióban 20 %-os az aránya a hagyományos könnyűfém ötvözeteknek, 50%-os a kompozit anyagoknak, 15 %-os a titánnak, 10 %-os az acélötvözeteknek és 5 %-os az egyébb anyagoknak, ezért ez a korábbiaknál könnyebb szerkezetű sárkányszerkezetet eredményezett. A fedélzeti rendszereit a súlycsökkentési irányelveknek megfelelően újra gondolták, így a nagynyomású hidraulika folyadékkal, vagy sűrített levegővel működőket jobbára csak elektromos energiát felhasználó berendezésekre cserélték. A végeredményben a korábbiakhoz képest az aerodinamikailag letisztult, szerkezetileg könnyebbé váló típus üzemeltetése az új, jobb hatásfokú hajtóművei révén egy ülőhelyre lebontva kevesebbe kerül, mint a régebbieknél. A 250 maximális felszálló tömegű, kéthajtóműves típus képes 13000-15000 km-es távolságú repülésekre, a változatoktól függően 210-320 fős utaslétszámmal, de az alaptípusnak már megnövelt törzshosszúságú változatai is vannak.

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s