Évfordulók, 2016. augusztus

155 éve

1861. augusztus 3. A repülés történetében először engedtek fel léggömböt hajóról, emberrel a kosarában. Az amerikai polgárháború idején az US Army Fanny nevű gőzösről, felbocsátott kötött ballonkosarából John La Mountain a konfederációs erők hadállását kémlelte a virginiai Hampton Roadsnál.

130 éve

Otto_is_going_to_fly

1886. augusztus 9. Lezuhant és másnap elhunyt a német Otto Lilienthal, aki mintegy 2000 sikeres siklórepülést végzett Berlin környékén. A leghosszabb táv, amit elért az 250 m volt és a rövid idejű repülései során összesen, mintegy 5 órát töltött a levegőben. Elméleti és gyakorlati munkássága a kora legkiemelkedőbb repülőkísérletezővéjé tette.

115 éve

1911_Wright_Glider

1901. augusztus 8. Az amerikai Wilbur Wright 118,5 m-es siklórepülést végzett Észak Karolinában, Kitty Hawkban.

110 éve

1906. augusztus 11. Az első amerikai hölgy, aki utasként egy merevtestű léghajón a levegőbe emelkedett C.J. Miller asszony volt.

105 éve

Harriet-Quimby-3

1911. augusztus 1. Harriet Quimby volt az első pilótaigazolvánnyal rendelkező amerikai hölgy, a második pedig Matilde Moisant volt. Herriet Quimby közel egy év múlva, elsőként a hölgypilóták közül átrepülte a La-Manche csatornát Dover és Calais között.

1911. augusztus 3. Megalakult Budapesten a Magyar Géprepülők Szövetsége. A motoros repülés hívei többek között a Rákosmezőn lévő lovassági gyakorlótéren lévő helyett új repülőtér létrehozását is célul tűzték ki. A hónap végi újabb közgyűlésen megválasztották a szövetség tisztviselőit. Főtitkár Zsélyi Aladár, szaktitkár Wittmann Viktor lett.

1911. augusztus 5. Teleky Tibor gróf lett a második magyar vizsgázott pilóta, aki az Aero Rt. gépein gyakorolt Rákosmezőn, de a vizsgát Wiener Neustadban tette le.

Jean_Louis_Conneau

1911. augusztus 5. Befejeződött az első Daily Mail brit repülő körverseny. A rajt és a cél Brookland-ban volt. A nyertes a francia Jean Louis Conneau volt, aki egy Blériot XI-es típusú gépen repült.

Harry_Atwood

1911. augusztus 25. Az amerikai Harry Nelson Atwood befejezte a Saint Louis és a New York-i Govenor sziget közti, 11 nappal ezelőtt elkezdett távrepülését. A ekkor megtett 2021 km-es út új távrepülő nemzeti rekord lett. A pilóta összesen 28 órát és 31 percet töltött a levegőben és a korábbi rekordnál 180 km-rel hosszabb távot 11 közbenső leszállással tette meg.

lanyi_1                Lanyi_2

1911. augusztus 28. Lányi Antal honvédhadnagy sikeresen átrepülte a Balatont Badacsony és Fonyód között az Aero Rt. Bleriot XI-es repülőgépével. Az emlékkő a badacsonyi  kikötőnél, a parkban látható.

hildahewlett2

1911. augusztus 29. Az első vizsgázott brit hölgypilóta, a 122-es számú pilótaigazolvány tulajdonosa Hilda Hawlett lett. A technikai dolgok után már fiatalon élénken érdeklődő hölgy Franciaországban tanult meg repülni egy Farman III-as kétfedelűn, melyet hazahozott Angliába. Hilda Hawlett francia társával, Gustav Blondeau mérnökkel alapították meg az első repülőiskolát az Egyesült Királyságban. A másfél évig működő iskolájukban, Brooklads-ban, nem történt halálos baleset, miközben 13 pilótajelölt tanult meg repülni. A több repülőversenyen is résztvevő Hilda saját fiát is megtanította repülni, aki később az első világháborúban katonai pilótaként szolgált. A repülés iránt egyre növekvő érdeklődés hatására társával megalapították a Hewlett-Blondeau Limited nevű repülőgépgyártási vállalkozást, ahol kezdetben Caudron, Farman és Hanriot típusú gépeket gyártottak licenszben. Az első világháború utánig, mintegy 800 katonai gép hagyta el a gyárukat. Miután a gyár befejezte a működését Hilda Hawlett Új-Zélandra költözött, ahol élete végéig, még évtizedekig a repülés elkötelezett híve maradt.

CanardVoisin

1911 augusztusában végezték első francia vizirepülőgép, a Voisin Canard repülőpróbáit Párizsban, a Szajnán.

100 éve

OswaldBoelcke

1916 augusztusában felállt az első német együléses vadászrepülőszázad, a Jagdstaffel 2, a Jasta 2, melynek parancsnoka a híres Oswald Boelcke volt.

rene_f

1916. augusztus 6. A francia René Paul Fonck az első világháborúban elérte az első igazolt légigyőzelmét és a háború végére a szövetségesek közül a legtöbb, míg a harcoló felek közül a második legtöbb, 75 légigyőzelmet ért el.

95 éve

stophy       Macchi_M.7bis

1921. augusztus 11. A Schneider Trophy-t, a vízirepülőgépek számára megrendezett versenyen, Velencében a győzelmet az olasz Giovanni De Briganti nyerte egy Macchi M.7bis géppel, melynek az átlagsebessége 189,7 km/óra volt.

90 éve

Focke-Wulf_GL_18

1926. augusztus 9. Először repült a német Focke-Wulf GL 18-as könnyű, kétmotoros szállítógép. A három példányban épült típus négy utast tudott szállítani.

85 éve

Graf Zeppelin

1931. augusztus 6. Először repült a német LZ-127-es, a híres Graf Zeppelin léghajó Németország és Brazília között. A világkörüli utat is megtett léghajó Magyarországon is járt.

RWD-5bis

1931. augusztus 7. Először repült a lengyel RWD-5-ös típusú sportrepülőgép. A 20 példányban készült típus egymotoros volt, acélcsővázzal, vállszárnyas, merev futóműves, vászonborítású kivitelben.

80 éve

fotok_30257-me

1936. augusztus 1-16. A XI. Nyári Olimpiai játékokon Berlinben, kísérletképpen a vitorlázórepülés is felkerült, bemutató jelleggel a sportágak közé, melyen 7 országból érkező 14 pilóta vett részt. Magyarországot Rotter Lajos gépészmérnök, repülőgéptervező, pilóta, képviselte, aki a sajáttervezésű Nemere nevű gépével a Berlin-Kiel közötti 326 km-es távot 3 óra 55 perc alatt tette meg, ami nem hivatalos céltáv világrekord lett. Fotó: Fotpan

Hs126

1936 augusztusában repült először a német Henchel Hs126-os. Az alacsonytámadó, csatarepülő feladatkörre készült típusból mintegy 850 db készült.

75 éve

TBF

1941. augusztus 1. Először repült az amerikai Grumman TBF Avanger egymotoros torpedóvető.

1941. augusztus 6. A második világháborúban az első szándékos ütközést, éjszaka a Polikarpov I-16-os Ratán repülő szovjet Viktor Talalikin hajtotta végre Moszkva felett. A német Heinkel He-111-es bombázó repülőgéppel történő ütközést a német hajózókkal szemben a szovjet pilóta sérülésmentesen úszta meg, ejtőernyővel ért földet.

1941. augusztus 9. Az első radarhasználattal végzett éjszakai vadászrepülő légigyőzelmet egy Dornier Do-215-ös géppel érték el. A Lichtenstein radarral felszerelt gépet Ludvig Becker főhadnagy vezette. A lelőtt gép egy Hamburgot támadó brit Vickers Wellington volt.

Douglas-Bader

1941. augusztus 9. A francia partok felett kialakult légiharcban lelőtték Douglas Bader Spitefire Mk.VA típusú gépét. Az ejtőernyővel földre ereszkedő brit repülőász, aki már 20 egyéni igazolt és legalább ennyi nem igazolt és megosztott légigyőzelemmel is rendelkezett német hadifogságba került. Bader korábban egy repülőbalesetben elvesztette a két lábszárának alsó részét és művégtagokkal repült. A lelövésekor gépével együtt a művégtagjai is megrongálódtak, de tekintettel reá, különleges engedéllyel az angolok ledobhattak neki újakat, amit az őrzői a híres pilóta szökésének megakadályozása érdekében többször is elvettek tőle.

Pe8

1941. augusztus 11-12. A szovjet repülőgépek először támadták Berlint. A távolsági légierő a bevetés során a 11 darab Peltjakov Pe-8-as négymotoros bombázógépéből hatot vesztett el, ebből ötöt a németek egyet pedig, visszatérésükkor a saját légvédelmük lőtt le.

Fw-189        Fw_190

1941 augusztusában hadrendbe állították a német légierőben a Focke-Wulf FW-189-es kéttörzsű felderítőgépet és a FW-190-es csillagmotoros vadászrepülőgépet. Mindkét típus magyar alkalmazásba is került a következő években.

70 éve

1946. augusztus 1. A sportrepülés és 22 korábban is repülőtérként használt terület a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe került.

BEA_Comet

1946. augusztus 1. Megalakult a British European Airways, a BEA.

Li-2_erk

1946. augusztus 4-21. Megérkezett Romániából a MASZOVLET részére öt Li-2-es és öt Po-2-es típusú repülőgép.

1946. augusztus 8. Először repült az amerikai Convair XB-36 42-13570-es jelzéssel, mely a B-36 Pacemaker nehézbombázó prototípusa volt.

1946. augusztus 16. Először repült az amerikai Northrop XP-89-es, mely az F-89 Scorpion vadászrepülőgép prototípusa volt.

65 éve

1951. augusztus 6. Befejeződött a magyar műszakiak számára az első MiG-15-ös átképzés és az elkövetkezőkben, szovjet felügyelet mellett már üzemeltethették az egyre növekvő számú típus gépeit.

1951. augusztus 7. Az amerikai Bill Bridgeman új sebességi világrekordot állított fel, amikor Douglas Skyrocket-tel 1992 km/órás sebességgel repült. Néhány nap múlva pedig az addig fennálló magassági rekordot is megdöntötte, amikor a gépével 22706 m-re emelkedett.

mig-15

1951. augusztus 14-16. Vasúton, ládákban érkezett 52 db MiG-15-ös Tökölre.

Dart Dakota

1951. augusztus 15. A BEA légitársaságnál üzembe állították a Douglas DC-3-as két Rolls-Royce Dart típusú légcsavaros gázturbinával ellátott teherszállító változatát.

1951 augusztusában feloszlott az alig több mint egy évvel ezelőtt alakult, de Havilland Vampire gépeken repülő Canadian Blue Devil nevű műrepülő kötelék.

60 éve

Fiat_G91

1956. augusztus 1. Először repült az olasz Aeritalia G.91-es sugárhajtású vadászrepülőgép.

1956. augusztus 17. Elkezdődött a repülés a két hónappal ezelőtt érkezett MiG-17F típusú vadászrepülőgépekkel Kecskeméten.

F-8

1956. augusztus 21. Amerikai nemzeti rekordot repült egy haditengerészeti Vought F8U-1 Crusader típusú vadászrepülőgép, amikor 15 km-es távon 1635.15 km/órás sebességgel repült.

JRM-3_Mars

1956. augusztus 22. Az utolsó utasjáratot teljesítette az US Navy Martin JRM típusú Mariana Mars nevű repülőhajója.

1956. augusztus 23-24. Az USA hadseregének egy Piasecki H-21C Shawnee típusú helikoptere leszállás nélküli távrepülést hajtott végre az amerikai kontinens felett 4203 km-t megtéve San Diego-ból Washington D.C.-be.

il-10

1956. augusztus 26. A magyar csatarepülő alakulatok felszámolása során Székesfehérvár-Sóstóra gyűjtötték össze az egységeknél lévő Il-10-es gépeket. Az ide érkező 152 db gépet leselejtezték és szétbontották. A típusból egyetlen múzeumi példány sem maradt az országban.

KC-135A

1956. augusztus 31. Először repült az amerikai KC-135 Stratotanker mely négy sugárhajtóművel volt felszerelve. A Boeing a B367-80-as változatból kifejlesztette a B707-es utasszállítót és a C-135 Stratoliftert katonai teherszállítót, melyből rövidesen létrejött a több mint 800 példányban gyártott, többször is korszerűsített KC-135-ös légiutántöltő repülőgép. Ilyen típusú gépeket többször is lehetett látni magyar repülőtereken és a légtérben is, különösképpen a dél-szláv válság idején, a Jugoszlávia elleni NATO katonai akciók során.

55 éve

1961. augusztus 1. Elkezdődött a magyar katonai repülés átszervezése, megszűnt a Repülő Kiképző Központ. A Killián György Repülő Hajózó Tiszti Iskola és a Vasvári Pál Repülő Szakkiképző Iskola jogutódja a Killián György Repülő Tiszti Iskola lett, mely Szolnokon kezdte meg a működését. Első parancsnoka Brassói Tivadar őrnagy lett.

tsa

1961. augusztus 6. Sétarepülés közben lezuhant Budapesten, Zuglóban a MALÉV HA-TSA lajstromjelű, utasszállításra átalakított, korábban amerikai C-47-es katonai repülőgép. A katasztrófában a fedélzeten lévők közül mindenki és még a földön is hárman az életüket vesztették, összesen 30-an. A több súlyos szabálytalanság miatt bekövetkező eseménynek köszönhetően évtizedekre megszűnt és a korábbi formájában már valószínűleg már soha nem működő, az országban nagy népszerűségnek örvendő sétarepülés.

Huey

1961. augusztus 16. Először repült az amerikai Bell Model 205-ös helikopter, az YUH-1D, ami a katonai célra készülő UH-1D Iroquois prototípusa volt. A több mint 10000 példányban gyártott típust sok országban használták.

Mi-1

1961. augusztus 17-25. Berepülték az előző hónapban Lengyelországból érkezett hat magyar Mi-1-es futárhelikoptert Kecskeméten.

aug-20

1961. augusztus 20. Először rendezték meg a budapesti honvédelmi napot, melynek fontos része volt a vízi- és légiparádé. A következő évtizedekben egyre látványosabbá váló felvonuláson főleg sport és katona repülőgépek, helikopterek és ejtőernyősök vettek részt. A Parlament előtti Duna szakaszon végzett bemutatókat az évek során milliók látták a helyszínen és azokat a TV-is közvetítette. Sokáig ez volt a legnagyobb szabású magyar repülő rendezvény.

dc8-cp        dc8-cp_2

1961. augusztus 21. A Canadian Pacific Air Lines Douglas DC-8-43-as, N96042-es lajstromjelű repülőgépe két világrekordot állított fel az amerikai Edwards légitámaszpontról felszállva, az egyik próbarepülésen, 48807 kg-os hasznos terheléssel, utasok nélkül. Az elsőt az 15240 m-es magasságba való emelkedés jelentette. A másodikat pedig egy sebesség rekord volt, mely ennél a repülésnél, a süllyedés során állt be, amikor a gép a 12074 m-es magasságot már 1066 km/órás sebességre gyorsulva érte el, ami ezen a magasságon M1,012-et jelentett. Ez volt az első eset, hogy egy kereskedelmi repülőgép átlépte az aktuális repülési magasságban a hangsebességet.

1961. augusztus 28. Az US Navy egyik hadgyakorlatán megdöntötték az alacsony magasságban végzett repülés sebességi rekordját, melyet egy McDonell F4H-1F Phantom II-es vadászrepülőgép teljesítette. A gép egy 4,82 km-es szakaszon, 38 m-en, 1452,826 km/órás átlagsebességgel repült, ami az adott magasságon Mach 1,18-nak felelt meg.

50 éve

Su-17M

1966. augusztus 2. Először repült a szovjet Szuhoj Su-17 vadászbombázó prototípusa, a Szu-7-es továbbfejlesztett, nagyobb fegyverzett terhelésű változata. Az új típusnak szárny külső része a rövidebb fel és leszálló tulajdonságok javítása miatt a levegőben változtatható nyilazással készült.

HarrierGR1

1966. augusztus 31. Először repült az előszériában készült Hawker Siddeley Harrier, a későbbi GR.1-es függőlegesen fel- és leszállni tudó, hangsebesség alatti vadászbombázó első példánya.

45 éve

A109

1971. augusztus 4. Először repült az olasz Augusta A109-es típusú helikopter. A két gázturbinás hajtóművel felszerelt, nyolc személyes könnyű helikopter a gyártás folyamán számos fejlesztésen ment át és többfajta feladatkör ellátására lett alkalmas.

dc10

1971. augusztus 5. Az American Airlines forgalomba állította a McDonell Douglas DC-10-es három sugárhajtóművel felszerelt szélestörzsű utasszállítógép típus első példányát.

HA-MOC

1971. augusztus 28. Katasztrófát szenvedett a MALÉV IL-18-as típusú, HA-MOC lajstromjelű repülőgépe Koppenhágában az erős szeles időben végzett leszállása során. A sekély vízbe csapódó gépen, a 25 utasból csak hárman élték túl az eseményt, de a 10 fős személyzet minden tagja az élet vesztette. A gép parancsnoka vitéz Szentgyörgyi Dezső több, mint 220 bevetése alatt elért 29 igazolt és még hat nem igazolt légigyőzelmével a II. világháború legeredményesebb magyar vadászrepülője volt.

1971 aug 28 CPH

40 éve

Don Taylor_T18

1976. augusztus 1. Az amerikai Don Taylor végezte az első, otthon épített gépekkel teljesített Föld körüli repülést. Az USA-ból, a Wisconsin államokbeli Oshkoshból az N455DT lajstromjelű, Thorp T-18 típusú repülőgéppel szállt fel, hogy keleti irányban körberepülje a bolygót, amit két hónap múlva sikeresen be is fejezett.

Yc14

1976. augusztus 9. Először repült a Boeing YC-14-es típusú 72-1873-as jelzésű, rövid fel és leszállási tulajdonságokkal rendelkező kísérleti repülőgép. Két példányban épült és a Coanda-hatás érvényesítése miatt a hajóműveit a szárny felett helyezték el.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1976. augusztus 20. A hagyományos Budapesti Vizi és Légiparádán először és utoljára repültek a MN MiG-21F-13-as típusú kétszeres hangsebességgel repülő elfogó vadászrepülőgépei. Az alkalmi repülőszázad 12 gépe Kecskemétről száll fel, de ezek mellett a rendezvényen An-26-os szállítógépek, Mi-8-as, Mi-1-es és Ka-26-os helikopterek és L-29-es repülőgépek is részt vettek.

delfin

Jó érzéssel gondolok vissza a rendezvényekre, amit a 70-80-as években többször is a helyszínen néztem végig. A Duna-partról sokadmagammal figyeltem az eget, a vizet. MHSZ és katonai repülőgépek felvonulása, a Trénerekkel végzett kötelék és egyéni műrepülések, ejtőernyős ugrások a Dunába és volt olyan is, amikor az utolsó repülését teljesítő vitorlázó repülőgép a Parlament előtt szállt a vízre Az An-26-os gépeket L-29-e, álcázó festésű Delfinek kísérték. A program ebben az időszakban a menetrendszerűen bekövetkező időjárás változás miatt, az esős, szeles időnek köszönhetően több alkalommal is módosult.

dromedar

1976. augusztus 27. Először repült az amerikai segítséggel tervezett, lengyel PZL-Mielec M-18 Dromedar egymotoros mezőgazdasági repülésekre tervezett alsószárnyas típusú repülőgép. A típusból az évek során több mint 750 példány épült és számos országban használták. A magyar mezőgazdasági repülés éveken át 54 példányt használt. A típusból jelenleg is van még néhány az országban.

102_VLG

1976 augusztusában kivonásra került a katonai hadrendből a 102-es és az 512-es oldalszámú Il-14-es típusú repülőgép, melyeket korábban a kormányzati repülésekre használtak. Ezeket később a Szovjetunió visszavásárolta és még tovább használta.

35 éve

1981. augusztus 3-5. Megbénította az USA légiforgalmát, amikor a 17000 hivatásos, állami alkalmazott légiforgalmi irányítóból 12000 sztrájkba lépett a légiforgalom túlzsúfoltsága miatt. A munkabeszűntetés kapcsán az államok 22 legforgalmasabb repülőtereinek az áteresztő képessége 50 %-al csökkent. A légiközlekedését csak a drasztikus elnöki döntésekkel és katonai légiforgalmi irányítók bevonásával sikerült helyreállítani.

30 éve

130915-M-SO289-008 U.S. 5th FLEET AREA OF RESPONSIBILITY (Sept. 16, 2013) A United Kingdom Army Air Corps Westland Lynx battlefield helicopter lands on the flight deck of the amphibious assault ship USS Kearsarge (LHD 3). Kearsarge is the flagship for the Kearsarge Amphibious Ready Group and, with the embarked 26th Marine Expeditionary Unit (26th MEU), is deployed in support of maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 5th Fleet area of responsibility. (U.S. Marine Corps photo by Sgt. Christopher Q. Stone/Released)

1986. augusztus 11. Új sebességi helikopter világrekordot állított fel a speciális kompozit szerkezetű forgószárny lapátokkal felszerelt angol Westland Lynx, amikor a 15 km-es mért szakaszon 400,87 km/órás sebességet ért el.

mig29

1986. augusztus 14. Megérkezett Kiskunlacházára az ott állomásozó szovjet 14. gárda vadászrepülő ezredhez az első öt MiG-29-es vadászrepülőgép, melyekkel elkezdődött a MiG-23-as típust leváltása.

1986. augusztus 20. Felavatták a szolnoki Killián György Repülő Műszaki Főiskola első helikopter szakon végzett hajózóit.

MD-81_N980DC_GE36_UDF (2)

1986. augusztus 20. Először próbálták repülés közben a General Electric GE-36-os profan, UDF kísérleti sugárhajtóművét. A kísérleti hajtómű a repülő próbákhoz egy MD-81-es bal pozíciójába került felépítésre.

MD-81_N980DC_GE36_UDF

Az UDF kísérletek alapjául a GE F404-es sugárhajtómű szolgált, melynek két utolsó turbinafokozatára 10 és 8 db íves ventilátor lapátot szereltek. Az így kialakított hajtómű hátsó részén, szabadon forgó ventillátor, többlapátos, kisméretű légcsavarhoz hasonlíthatóan nagy mennyiségű levegőt áramoltatott hátrafelé, mely a repülőgép mozgatásához szükséges tolóerőt adta. A bizonyítottan alacsonyabb fogyasztású hajtómű típus kifejlesztését az üzemanyagok árának emelkedése indította el, de alulmaradt az egyre jobb hatásfokú és kétáramúságú hagyományos felépítésű sugárhajtóművekkel szemben.

r_16

1986. augusztus 22. Pécel közelében lezuhant a magyar légirendészet R-16-os jelzésű Mi-2-es helikoptere.

25 éve

1991. augusztus 1. A magyarországi rendszerváltozás következtében jogutód nélkül megszűnt a Magyar Honvédelmi Szövetség, az MHSZ.

1991. augusztus 12. Először repült az amerikai Bell 230-as két gázturbinás hajtóművel felszerelt, behúzható futóművekkel rendelkező közepes helikopter. A típus forgószárnya kétlapátos volt és összesen 10 személyt tudott a fedélzetén szállítani.

1991. augusztus 15-18. Először szálltak le magyar katonai repülőgépek egy NATO légibázison, amikor két MiG-21-es és egy An-26-os a németországi Spandahlemi amerikai repülőtéren megrendezett „Családi nap” nevű rendezvényen vett részt.

1991. augusztus 16. Megalakult a korábbi szovjet katonai bázis helyén a Debrecen Airport.

1991. augusztus 16-20. Először látogatott Magyarországra II. János Pál pápa, akinek a belföldi utaztatását a Ferihegyi érkezés után magyar katonai helikopterek végezték. A pápa a 10446-os oldalszámú Mi-8P típusú, „párnás” helikopteren utazott, melyet két Mi-24-es csatahelikopter kísért. A biztosításban még további Mi-17-es és Mi-2-es helikopterek is részt vettek.

A feljegyzéseim szerint a Monor délnyugati légterében látható köteléket, mintegy 1 km-re egy mentőhelikopter is követte.

1991. augusztus 20. Veszprémben megrendezték a magyar katonai repülők első találkozóját.

20 éve

OH-1

1996. augusztus 6. Először repült a japán Kawasaki OH-1-es helikopter. A típus 4 tonnás felszálló tömeggel rendelkezett és alapvetően felderítési célokra szánták, de később különféle fegyverzettel is ellátták.

FA-18

1996. augusztus 16-18. Kecskeméten bemutatták az amerikai McDonnel Douglas F/A-18/D Hornet típusú többfeladatos repülőgép típust. A 411-es oldalszámú repülőgép az olaszországi Avianóban lévő NATO támaszpontról érkezett.

Mirage_2000

1996. augusztus 23-24. Bemutatkozott Kecskeméten a francia Dassault Aviation Mirage 2000-es típusa. A hónap végén egy másik kétüléses gép is érkezett ide, népesebb kísérettel. A gépeken, utasként magyar pilóták is repülhettek.

15 éve

an-26

2001. augusztus 15. A Szolnokon állomásozó MH 89. vegyes Szállítórepülő Ezred 17 évvel ezelőtti megalakulása óta 100000 repült órát teljesített katasztrófamentesen. Ennek tiszteletére a 405-ös An-26-os szállítógépet és a 6223 Mi-8-as helikoptert díszfestéssel látták el.

2001. augusztus 24. Siófok-Kilitin rendezték meg a II. Kötött Géposztályú Műrepülő Európa bajnokságot. A rendezvény repülőnappal egybekötött megnyitóján egy II. világháborús P-51-es vadászgép is repült.

Emlékeimben élénken él a családommal megtekintett rendezvény, melyen valós méretű repülőgépek mellett különféle méretű, rádió távirányítású modellek is repültek. Az igazi szenzációt, valószínűleg nem csak számomra egy eredeti P-51 Mustang repülése jelentette. Ilyen típusú gépek korábban csak a II. világháború folyamán voltak láthatók az ország légterében, amikor tömegesen kísérték az amerikai bombázógépeket. A különféle fordulókkal, rácsapásokkal végzett látványos repülés igazi unikumnak számított. A megnyitón Vári Gyula őrnagy MiG-29-ese, a műsorközlő bejelentése ellenére olyan váratlanul jelent meg, hogy sokan bizony megijedtek a hatalmas zajjal, mintegy 700-800 km-es sebességgel beköszönő géptől.

Air_Transat_A332_C-GITS

2001. augusztus 24. Egy Airbus A330-as végezte a sugárhajtóműves típusok közül a világon eddig a leghosszabb hajtóerő nélküli siklórepülést. A kanadai Air Transat 236-os járatát teljesítő C-GITS lajstromjelű, Airbus A330-243-as repülőgépe Torontóból indult Lisszabonba 306 utassal a fedélzetén. A gép jobb hajtóművénél keletkezett szivárgás miatt az Atlanti óceán fölött elfolyt a tüzelőanyag a tartályokból és ezután azok leálltak, de a gép a pilóták tudásának köszönhetően 120 km-es, siklórepülés után sérülésmentesen leszállt az Azori szigeteken.

10 éve

2006

2006. augusztus 20. Néhány év kihagyással újra megrendezték Budapesten a Parlement előtti Duna szakaszon korábban évente megrendezett vízi- és légiparádét. A sport és katonai repülők mellett két Boeing B737-es utasszállító is repült. A MALÉV és a Sky Europe egy-egy gépe egyidőben repült a Duna két oldalán a rakpartok felett. A rendezvényen még Old Timer gépek és a Red Bull kiváló állapotban lévő, több szinte matuzsálemi korú motoros gépei is részt vettek.

5 éve

2011. augusztus 15. Megtörtént az első levegőben történő összeütközés egy robotrepülőgép és egy ember vezette merevszárnyú légijármű között: Az eseményre Afganisztánban, a Sharana légibázis közelében került sor. Az RQ-7B Shadow alacsonyan, mintegy 400 méter magasan ütközött az USAF leszálláshoz süllyedő C-130 Herkulesével. Az UAV megsemmisült a C-130-as komolyabb szerkezeti sérülések nélkül leszállt és a gépen lévők közül senkinek nem történt baja. Évekkel ezelőtt már történt hasonló eset, csak akkor egy helikopter ütközött egy UAV-val Irakban.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s