Évfordulók, 2016. július

110 éve

Wright-Glider

1901. július 27. A Wright testvérek elkezdték az ez évi vitorlázó repülő próbáikat Kitty Hawk dombjai között és az első napon már 17 alkalommal sikerült, a repülőgépüknek kötött formában felemelkednie a földről.

Balloon_Preussen_1

1901. július 31. Arthur Berson és Reinhard Süring német meteorológusok az 5400 m3-es Preussen nevű gázballonnal, tudományos kutatás céljából, Berlin-Tempelhofból felszállva 7 és fél órát repültek és 10800 m-es magasságot értek el. Eddig ilyen magasságban még nem járt ember és ezt a világrekordot, ballonnal csak 31 év múlva tudták megdönteni.

105 éve

h.c.barber

1911. július 14. A valaha repülőgépen szállított első kereskedelmi árut a brit repülés egyik úttörője, Horatio Claude Berber szállította saját gépén, egy Valkyre B monoplánon Angliában. A szállítmány egy doboz Osram izzó volt és Shorehamból kellett elvinni Hoveba. A fuvarért a General Electric 100 fontot fizetett a pilótának.

LZ_10_Schwaben

1911. július 16. Németországban a DELAG LZ 10 Schwaben léghajójának forgalomba állásával elkezdődött a kereskedelmi célú utasszállítás. A 140 m hosszú, 14 m átmérőjű és 17800 m3 hidrogént befogadó merevtestű léghajó 20 utast tudott a fedélzetére venni.

images

1911. július 21. Elhunyt Denise Moore ismert francia pilótanő, aki a Farman testvérek iskolájában tanult. Ő volt az első hölgy, akit az országban egy sárkányelven repülő szerkezettel végzett repülés során ért katasztrófa

1911. július 22. Elkezdődött az első Daily Mail brit repülőkörverseny. A rajt és a cél Brooklands-ban volt.

100 éve

1916. júliusában felállították az első brit stratégiai bombázóegységet. A Royal Naval Air Service No. 3-as Wingje Sopwith 1 1/2 Shutter típusú gépekkel volt felszerelve.

1916. július 12. Az US.Navy North Carolina nevű páncélos cirkálója lett az első hadihajó melyről repülőgépet katapultáltak. A repülőgép egy Curtiss repülőcsónak, a pilóta pedig Godfrey Chavalier hadnagy volt.

1916. július 15. Az amerikai William Boeing megalakította a Pacific Aero Products Company nevű vállalkozását, melynek neve a következő évben Boeing Airplane Companyra változott.

Morane-Saulnier-N

1916. július 18. Az első világháború során elkezdődött a francia a Morane-Saulnier N típusú vadászrepülőgépek bevezetése a repülőalakulatoknál. A légcsavarkörön keresztül tüzelő fegyverrel rendelkező típus fa légcsavarlapátjaira, a kilőtt lövedékek eltérítésére fémből készült rátétlemezt alkalmaztak. Kezdetben a monoplánok orr része vörös színű volt, hogy megkülönböztethetők legyenek a hasonló kinézetű német Fokkerektől.

95 éve

Douglas-logo

1921. július 22. Az amerikai Donald W. Douglas Kaliforniában, Santa Monica-ban megalakította a Douglas Companyt.

1921. július 16. Immáron hatodszor rendezték meg a brit „légiderbyt”. A Royal Aero Club által támogatott rendezvényre 20 pilóta jelentkezett. A versenyzők Hendon repülőteréről indultak és ide is érkeztek vissza kétszer megkerülve Londont. A verseny két kategóriájának az abszolút győztese J. H. James volt, aki a Gloster Mars repülőgéppel 1 óra 18 perc 10 másodperc alatt, 262,87 km/órás átlagsebességgel repült.

Martin_MB-2

1921. július 21. Az US Army Air Service Martin NBS-1-es bombázógéppel egy bemutató során elsüllyesztették a hadizsákmány német Osfriesland nevű hadihajót az Atlanti óceánon, bizonyítva, hogy lehet a levegőből bombákkal is megsemmisíteni, elsüllyeszteni egy hadihajót.

90 éve

G24

1926. július 24. A Deutsche Luft Hansa két hárommotoros Junkers G.24-es típusú repülőgépe elindult Berlinből Pekingbe, hogy feltérképezzék az útvonalat a Kínába irányuló légiforgalom megindításához. A D-901-es és a 903-as jelzésű repülőgép a 20000 km-es utat 10 közbülső leszállással teljesítette és két hónap múlva visszaérkeztek Berlinbe.

1926. július 26. Az US Navy kísérletet végzett a tengeralattjárón szállított és onnan üzemeltethető repülőgéppel. A kísérletben a teljes körfolyamatot elvégezték és a bevetésről visszatérő gépet szétszerelve, hangárba rögzítették, majd a tengeralattjáró lemerült a víz alá.

85 éve

Ocean

1931. július 15-16. Endresz György és Magyar Sándor leszállás nélkül átrepülték az észak Atlanti óceánt az USA-beli Harbour-Grace-ból indulva egy Lockheed Sirius típusú repülőgéppel. A tervezett Mátyásföldi érkezés egy téves benzintartályra való kapcsolás miatt 25 óra 40 perces repülés után Bicske közelében végzett kényszerleszállással végződött. A leszállási helyük közelében ma egy emlékmű áll.

Short_Valetta

1931. július 22. Sír Alan Cobham és személyzete, Angliából a Short Valletta hárommotoros hidroplánnal afrikai túrarepülésre indult. A másfél hónapos repülés során az oda és a visszaúton, valamint a belga Kongó felett összesen 19800 km-t repültek.

bellanca

1931. július 28-31. Russel Norton Boardman és John Louis Polandó az NR761W lajstromjelű Cap-Cod nevű, egymotoros, hat személyes Bellanca Special J-300-as típusú, vállszárnyas monoplánnal New Yorkból, a Floyd-Bennett repülőtérről indulva leszállás nélkül Törökországba, Istambulba repült. A 8065 km-es útvonalat, mely új távrepülő világrekord lett 49 óra 20 perc alatt tették meg.

Dornier_Do_10

1931. július 24. Először repült a német Dornier 10-es mely összesen két példányban készült. A vállszárnyas, egymotoros kétszemélyes katonai feladatra szánt repülőgép fegyverzetét két előretüzelő merev és két, a hátsó ülésből irányítható forgatható géppuska alkotta.

80 éve

short

1936. július 3. Először repült a Short Empire négymotoros, közepes hatótávolságú repülőhajó prototípusa, a G-ADLH Canopus. Az elkészült 42 gépből legtöbbet a brit Imperial Airways használta az anyaország és a gyarmatok közötti kereskedelmi repülések lebonyolítására, de a második világháború során katonai feladatokat is elláttak a RAF és az ausztrál légierő, a RAAF szolgálatában.

leo-h-47

1936. július 25. Először repült a francia Lioré et Oliver LeO H-47-es. Az összesen hat példányban épült repülőhajót polgári használatra szánták. A hosszútávú repülésekre szolgáló típus négy motorját ikergondolákba szerelték egy-egy húzó és tolómotor formában. A második világháború idejére négy megmaradt gépet katonai szolgálatra osztották be.

condor

1936 júliusában a Spanyolországban kitört polgárháborúba Németország aktívan bekapcsolódott fegyverszállítással és harcoló repülőalakulattal is. Német Condor légió Ju-52-es gépeivel szállították az országba spanyol Marokkóból a katonákat, hogy erősítsék a nacionalistákat. A húsz Ju-52-essel történő, 1500 katona átszállítása a világon az első ilyen jellegű katonai légihídjának minősült. A nacionalista erők, mintegy 100 repülőgéppel, a kormánypártiak pedig 200 használható gépet számláltak, melyhez elsőként, támogatásként a franciák adtak 70-et.

75 éve

1941. július 8. A második világháború során a RAF először vetette be a Boeing B-17 repülő erődöket a német Wilhelmshaven kikötőjében horgonyzó hajók ellen.

1941. július 15. A német Werner Mölders két szovjet repülőgép lelövésével az első pilóta lett a világon, aki elérte a 100. légigyőzelmet.

1941. július 18. Felszerelték az első RAF bombázó repülőgépet fedélzeti radar készülékkel.

1941 júliusában a Philippine Airlines elkezdte az előkészületeket, amerikai szakemberek segítségével, hogy Ázsia első légitársaságaként az év végével megkezdhesse a menetrendszerű légiforgalom megindítását a Csendes óceánon keresztül a Fülöp szigetek és az USA nyugati partvidéke között.

70 éve

Piasecki_HRP-1G

1946. július 1. Az USA Navy felállította a világ első csak helikoptereket üzemeltető repülőszázadát. A VX-3-as kísérleti egységben Piasecki HRP-1 Rescuer típusú helikopterek szolgáltak.

1946. július 1. Az US Navy repülőinek a II. világháború után a fegyveres erők csökkentése során repülőgéphordozókat, különféle repülőgéptípusokat vont ki a hadrendjéből és leállított több fejlesztést is. A repülőgépek számát első lépcsőben 41 ezerről 24 ezerre csökkentette.

panthner

1946. július 21. A repüléstörténet első repülőgép hordozóra, az USS Franklin D. Rooseveltre végzett sugárhajtóműves repülőgép leszállást egy haditengerészeti McDonnell XFD-1 Phantom végezte.

Convair_240-crop

1946. július 8-án repült először az amerikai Convair gyár kétmotoros Model 110-es gépe, NX90653-as lajstromjellel, mely 30 utas szállítására volt alkalmas és túlnyomásos törzzsel rendelkezett. Az egy példányban épült gép adta a későbbi fejlesztések alapját a CV-240/340/440-es típusokhoz.

65 éve

KB-29_Air_Refueling

1951. július 6. Először alkalmazták harci bevetés alkalmával a repülőgépek közötti tüzelőanyag légiutántöltést. A tanker egy Észak-Korea felett repülő KB-29 Superfortress a fogadó pedig egy RF-80-as Shooting Star típusú felderítő repülőgép volt.

uti-mig-15001

1951. július 13. Kunmadarason először végeztek felszállást MiG-15-ös vadászrepülőgéppel, amit a szovjet oktatók, a Tökölről átrepült négy kétüléses gép egyikével végezték.

1951. július 19. Elkezdődött a 109-es oldalszámú magyar katonai Li-2-es kormánygéppé való átalakítása.

Hunter

1951. július 20. Először repült az angol Hawker Hunter hangsebesség alatti sugárhajtású vadászgép prototípusa WB188-as jelzéssel. A Huntert 19 ország légierejében használták. Egy példány kiállítási tárgyként Magyarországra, a Szolnoki repülőmúzeumba is került.

Bell_X5

1951. július 27. Először változtatták repülés közben az amerikai Bell X-5-ös kísérleti repülőgép szárnyilazási szögét. Az X-5-ös volt a világ első változtatható szárnynyilazású kísérleti típusa.

catapult

1951 júliusában használták először a világon a gőzkatapultot, mely repülőgépeknek az anyahajókról történő felszállásához nyújtott nélkülözhetetlen segítséget. Az egyre nagyobb tömegű gépek felszálló sebességre történő gyorsítás újszerű módjának próbái a brit HMS Perseuson folytak.

Vampire

1951 júliusában a RAF 25. százada vált a világon az első sugárhajtóműves, de Havilland Vampire NF10-es vadászrepülőgépekkel felszerel éjszaki vadászszázadává.

60 éve

HA-LIG

1956. július 13. Egy 6 fős magyar csoport az NSZK-beli Ingolstad repülőterére térítette el a MALÉV HA-LIG lajstromjelű, Budapest-Szombathely járatot teljesítő Li-2-es repülőgépét. A személyzet, az utasok nagy része valamint a gép is rövidesen hazakerült.

Etendard

1956. július 23. Először repült a Francia Légierő megrendelésére készült Etandard II-es és másnap a haditengerészeti szolgálatra szánt IV-es változat. A könnyű vadászbombázó feladatkörre használatos gépek a későbbi évtizedekben számos fejlesztésen mentek keresztül.

Tu-104 bemutato 1956. jul.19.

1956. július 20. Bemutatkozott Budapesten, a Ferihegyi repülőtéren a szovjet Tu-104-es típusú sugárhajtóművel felszerelt utasszállító repülőgép.

55 éve

1961. július 11. Először repült az English Electric Lightning F.2 második prototípusa. Az akár 18000 m-re is felemelkedő elfogóvadász kiemelkedett a nagy emelkedőképességével, három perc alatt érte el a 11000 méteres magasságot. A típus különlegessége volt a két egymás felett elhelyezett sugárhajtóműve, erősen nyilazott szárnya és az M1,7-2 közötti csúcssebessége. A típus összes változatából 337 db készült.

CF-101_Voodoo

1961. július 24. Elkezdődött a McDonnell CF-101 Voodoo típusú repülőgépek szállítása a kanadai légierő számára.

diszkis001-crop

1961. július 28. A ghanai elnök magyarországi látogatása alkalmával adtak először díszkíséretet magyar vadászrepülőgépek. Az ország légterében a vendég Il-18-as gépének kísérését, Ferihegyről felszállva egy-egy MiG-17PF típusú géppárral végezték a jobbról és a balról.

1961 júliusában megérkezett az első 4 db lengyel gyártású egykormányos Mi-1M és 2 db kétkormányos Mi-1MU típusú helikopter Kecskemétre.

50 éve

Fairchild-Hil_FH.227B

1966. július 1. Az amerikai Mohawk Airlines, elsőként az országban forgalomba állította a Frainchild-Hiller FH-227-es típust. A gyár már korábban megvásárolta a Fokker F-27-es vállszárnyas, két légcsavaros gázturbinával felszerelt utasszállító típus licencét és 128-db-ot gyártott is belőle. Később az igényekhez igazodva önálló fejlesztésbe kezdett, ez lett az FH-227-es, mely már hosszabb törzzsel rendelkezett 56 utast tudott szállítani, és többek között saját lépcsővel rendelkezett.

Northrop_M2-F2

1966. július 12. Elsőször végzett siklórepülést, miután leoldott a B-52-es anyagépről az amerikai, kísérleti Northrop M2-F2-es, mely a speciálisan kialakított repülőgéptörzsön ébredő felhajtó erő vizsgálatára épült a NASA megbízásából.

Vickers_VC-10

1966 júliusában hadrendbe állt a RAF 10. szállító századában a Vickers VC10 típusú négy sugárhajtóművel felszerelt gépek, melyek katonai szállítási feladatokat végeztek.

45 éve

1971. július 29. Először repült a NASA megbízásából épült, Martin-Marietta X-24A típusú, a repülőtestek emelőerejének tanulmányozása céljából épült kísérleti gép. Ez egy előtanulmány volt a később létrejövő űrsiklók megvalósításához.

1971 júliusában a hadrendbe állították a MiG-21MF változatú vadászrepülőgépeket. A 47. honi vadászrepülő ezredhez 14 db gép került.

40 éve

Thorp_T18

1976. július 1. Clive Canning megérkezett Ausztráliából egy Thorp T-18-as „házilagosan” épített kisrepülőgéppel. A kétszemélyes, fémszerkezetű, zártkabinos, orrmotoros repülőgépből 400 db épült szerte a világon, főként az USA-ban. Ilyen típussal a saját kategóriájában több rekordrepülést is végeztek.

1976. július 1. Megnyílt Washington D.C.-ben a National Air & Space Museum új csarnoka.

35 éve

HA-LCO

1981. július 2. Először járt MALÉV TU-154-es Tiranában. A HA-LCO 100 utassal tette meg az utat.

Korábban a repülőtér alacsony szolgáltatásai, főleg a földi áramforrások alkalmatlansága miatt csak fedélzeti segédhajtóművel ellátott Tu-134A vagy Il-18-as gépeket lehetett oda küldeni.

asw22

1981. július 4. Először repült a német Schleicher ASW 22-es kompozit szerkezetű, szénszál erősítésű, nyílt osztályú vitorlázó repülőgép. A több alváltozatban, 22-26,4 m-es fesztávval épült, vízballasztos vitorlázógép kiváló repülőtulajdonságokkal, így többek között 54-62-es siklószámmal rendelkezett.

solar

1981. július 7. Stephen Ptacek a Solar Challanger nevű, napelemes repülőgéppel, elsőként repülte át a La Manche csatornát, amikor Franciaországból indulva a 262 km-es út után az angliai Masonba szállt le 5 óra 23 perc repülés után. A repülőgép elektromos motorjának a működtetésére az energiát csak a szárnyon és a vízszintes vezérsíkon lévő napelemek szolgáltatták.

oceanrepulok08       oceanrepulok01

1981. július 18-19. Az első magyar óceánrepülés 50 éves jubileuma alkalmából Krug László és Németh Zsigmond és egy Beechcraft Bonanza V35-ös típusú, N-7879R lajstromjelű géppel megismételték a repülést. A nagy titokban tartott repülés mely Új-Funladon kezdődött 17 óra múlva Ferihegyen ért véget.

30 éve

mig-29b

1986. július 1. Először mutatkozott be külföldön a MiG-29-es típusú szovjet vadászrepülőgép. A hat gépes kötelék Finnországba Kuopio-Rissala repülőterén tett látogatást.

Rafale_

1986. július 4. Először repült a francia Dassault Rafaele A, mely a későbbi többfeladatos vadász, vadászbombázó és hajófedélzeti repülőgépek prototípusa volt.

Po_10

1986. július 6. A budaörsi napon a Po-2-es géppel repülő Császár Károly a bemutatójának végén szívinfarktus kapott és a levegőben elhunyt. A „Podva” alapjáraton járó motorral magától leszállt és csekély sérüléseket szenvedett. A mindenki által tisztelt „Csaszi”-nak oroszlánrésze volt a máig is egyetlen repülőképes Po-2-es, a HA-PAO megőrzésében, újra repülőképessé tételében.

Az eseményből a nézők, köztük magam csak annyit vettünk észre, hogy a keleti irányból repülő gép a repülőtér északi részén, egy nádas területen ért földet. Riasztották a repülőtéri körépület közelében álló mentőhelikoptert és a földi egységeket is, de már nem tudtak rajta segíteni.

HA_LCT

1986. július 10. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV bérelt, Tu-154B-2-es típusú, HA-LCS lajstromjelű repülőgépe, amit egy hét múlva a HA-LCT követte. A gépek rövidesen forgalomba is álltak és több mint két évig szállították az utasokat magyar színekben.

rutan_voyager

1986. július 15. Visszaérkezett Kaliforniába az indulási helyére a Rutan Voyager, mely 111 óra 44 perc alatt 19093 km-t repült leszállás és újra tankolás nélkül a Csendes-óceán felett. A speciálisan kialakított, N26VA lajstromjelű repülőgép két pilótája Dick Rutan és Jeana Yeager volt. Ez a repülés két korábbi rekordot is megdöntött, időtartam tekintetében a fél évszáddal ezelőtti, a RCAF Canadair CP-107 Argus által teljesített 84 óra 32 perceset, a megtett távolság tekintetében pedig a 24 évvel ezelőttit, az USAF egyik B-52-ese által megtett 18254 km-est.

1986 júliusában a Royal Air Maroc elsőként az afrikai légitársaságok közül forgalomba állította a Boeing 757-es típust. Az egyik gépük átvételekor a Seattle és Casablanca közötti repüléssel új átvételi távrepülési rekordot állítottak fel. A 9103 kilométert 38 utassal és 10,6 tonnás terheléssel tette meg, miközben 37563 tüzelőanyagot használt el.

25 éve

1991. július 7. Nyílt napot szerveztek Tökölön a MH 93. Háry László Vegyes Repülőosztálynál.

A földi és égi látványosságok mellett egy-egy iskolakör erejéig utasrepültetést is végeztek A családunk egy L-410-es géppel repült. A fiam akkor még csak három éves volt és nagyokat nevetve élvezte a repülést, de úgy tűnik, hogy őt nem csapta meg a „légcsavar szele”.

lia

1991. július 29. Elindult az első magyar charter járat Japánba. A MALÉV erre a célra a csehszlovák légitársaságtól, a CSA-tól bérelt egy Il-62M-típusú gépet. Az OK-JBJ lajstromjelű gépet Ferihegyen az egykori kormányzati bázison festették át MALÉV színekre. A HA-LIA lajstromjelet kapó géppel csehszlovák hajózók, magyar és cseh légiutaskísérők teljesítettek szolgálatot. A charterek a japánban tervezett menetrendszerű MALÉV járatok megindításának engedélyezéséhez kellett. Az összesen három járat után az Il-62-es ismét a festőhangárba került és onnan már új CSA színekben került ki és visszarepült Prágába.

20 éve

MH_31._Kapos

1996. július 17. A taszári 31. Kapos Harcászati repülőezred MiG-21-es repülőgépei áttelepültek Pápára. Ezzel megszűnt a nagy múltú repülőtéren a magyar katonai repülés, majd a délszláv háború után az egyéb célú repülés is.

MosquitoRR299

1996. július 21. Az Angliában, Bartonban megrendezett repülőnapon motorhiba következtében lezuhant az utolsó repülőképes de Havilland Mosguito T MK III-as. A korábban RR299-es, most G-ASKH lajstromjelű gép még 51 évvel ezelőtt készült. A kétfős személyzete a gép becsapódásakor az életét vesztette.

F-111

1996. július 27. Az USAF kivonta az utolsó üzemelő General Dynamics F-111F típusú, a világ első változtatható szárnyilazású vadászbombázóját is a hadrendjéből.

15 éve

ezrocket

2001. július 21. Először repül a folyékony tüzelőanyagos rakétameghajtásra átalakított XCOR EZ, a EZ-Rocket. A korábban légcsavaros gép kísérleti gép pilótája Dick Rutan volt.

Sukhoi_Su-38L

2001. július 27. Először repült a orosz Szuhoj Szu-38-as, dugattyús motoros az AN-2-es leváltására szánt mezőgazdasági repülőgéptípus egyetlen példánya.

vari

2001. július 28-29. Vári Gyula őrnagy a 25-ös oldalszámú MiG-29UB-vel az angliai RIAT-on, Cottessmore-ban rendezett légi bemutatón két első díjat nyert és ezzel az abszolút kategóriában harmadszor megszerezte a győzelmet.

10 éve

2006. július 1. Hivatalos ünnepség keretében állt szolgálatba négy magyar katona a németországi Geilenkirchenben lévő NATO E3A parancsnokságán, melyből ketten az AWACS légtérellenőrző gépek fedélzetén kezdték meg a szolgálatot.

2006. július 9. Magyar Miklós nyugállományú ejtőernyős alezredes 90. születésnapja alkalmából ejtőernyős ugrást hajtott végre a Balatonba. Európa legidősebb ejtőernyőseként az 1915. ugrását egy Cesna-182-es repülőgépből 1000 méter magasságból végezte.

2006. július 17. Befejeződött Kecskeméten a 05-ös oldalszámú Szu-22-es újrafestése. A gép Kassára az ottani repülőmúzeumba került.

2006. július 21-26. Megrendezték az FAI 17. Preciziós Repülő Világbajnokságot a franciaországi Troyesben. Az első három helyezett lengyel versenyző lett.

5 éve

Space_Shuttle_Atlantis

2011. július 8-21. Az Atlantis leszállása után befejeződött az amerikai Space Shuttle program, mely még a 60-as évek végén indult program. Az első többször is felhasználható űrrepülőgépet 30 évvel ezelőtt kezdte meg a szolgálatot. Az elkészült 7 gépből öt járt az űrben, és ebből kettő semmisült meg. A gépek összesen 135 alkalommal kerültek kilövésre és földkörüli pályára állva 1329 napot töltöttek az űrben. Az űrsiklók repüléseik során 21158 alkalommal kerülték meg a Földet és mintegy 882 millió kilométert tettek meg. Az űrsiklók az űrállomások ellátásában is nagy szerepet játszottak, 46 dokkolást végeztek velük és pályára állítottak 66 műholdat is. Az igen költséges program során a különböző országok 811 asztronautáját, nőket és férfiakat vittek az űrbe, akik ott tudományos megfigyeléseket, különféle javításokat végeztek, miközben 109 űrsétát is tettek.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s