Évfordulók, 2016. június

205 éve

1811. június 3. Dr. Manner Károly volt az első ember Magyarországon, aki egy hidrogén töltésű ballonnal a levegőbe emelkedett. A felszállás Pesten, a mai Városligetben történt és a nyugati irányból fújó szél a  a különféle ábrákkal díszített ballont a Gyöngyös melletti Gents-pusztáig vitte. Manner doktor az utazás során ejtőernyőkkel kisebb állatokat bocsátott le, melyek sértetlenül értek földet.

105 éve

1911. június 10. A szarvasi születésű Székely Mihály egy Pischof monoplánon pilótavizsgát tett Wienerneustadtban, Bécsújhelyen az Osztrák Aero Klubnál. Másnap pedig az 1 óra 30 perces repülése során 1090 m-es, rekord magasságba emelkedett.

1911. június 18. Elkezdődött az európai körrepülési repülőverseny.

Sz001

1911. június 19. Székely Mihály Pischof monoplánon Wienerneustadból indulva, két közbenső leszállással Budapestre érkezett és már sötétedés után szállt le Rákosmezőn.

1911. június Sacelláry György a Magyar Aero Club tagja 500 koronás díjat ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki Rákosmezőt először repüli körbe, ami közel 3,5 km-es távolságot tett ki.

100 éve

Jean_Marie_Dominique_Navarre

1916. június 17. Légiharcban lelőtték az első francia repülő ász repülőgépét. A 12 légigyőzelmes Jean Navarres megsebesült és felépülése után már nem teljesített bevetéseket.

Max_Immelmann_Fokker_EI

1916. június 18. Az első német repülő ász, Max Immelmann elérte a 17. légigyőzelmét. Ez utánegy brit FE2b-vel keveredett légiharcba, miközben saját oldalról földi légelhárító tűzet kapott és máig is tisztázatlan, hogy ki okozta gépének lelövését, a híres pilóta halálát.

1916. június 24. Az amerikai önkéntesekből álló Lafayette Escadrille elszenvedte az első személyi vesztségét Victor Chapman személyében, akinek a gépét a Verdun feletti harcok során lőtték le.

Boeing_B&W

1916. június 29. Először repült a William Boeing által tervezett B&W Seaplane. A Boeing Model 1-es vízigépből épült.

1268-3

1916. június 30. Először repült a Claudius Dornier által tervezett Zeppelin-Lindau RS. II-es repülőcsónak.

1916. június 30. Az elmúlt hat hónapban 46 bevetést hajtottak végre angliai célpontok ellen a német léghajók, ebből csak egyet tudott lelőni a formálódó brit légvédelmi tüzérség.

D7

1916 júniusában a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) Mátyásföldön megnyitotta a repülőgépgyárát, valamint a mellette lévő repülőterét. Kezdetben Fokker D.I és Fokker E.III típusú vadászrepülőgépeket majd a legkorszerűbb Fokker DVII-es típust gyártottak.

95 éve

laura-bromwell

1921. június 5. Műrepülés közben Long Islandon lezuhant és életét vesztette a 23 éves, amerikai pilótanő Laura Bromwell.

1921. június 8. Az United States Army elkezdte egy de Havilland DH.4-es repülőgéppel a túlnyomásos pilótakabin próbáit.

Bleriot-SPAD_S.46

1921. június 16. Először repült a francia Blériot-SPAD S.46-os típusú öt utas szállítására képes repülőgép. A típusból mintegy 40 darab épült.

90 éve

Ford_Trimotor_EAA

1926. június 11. Először repült a Ford 4AT Trimotor, mely a holland Fokker FVII-es amerikai, alumínium hullámlemez borítású változata volt. A típust számos légitársaság használta a világon és két változatából összesen 199 példány készült.

Junkers_W33

1926. június 19. Először repült a német Junkers W33-as. Az egymotoros fémépítésű repülőgép 2-3 személyes volt. A több világrekordot teljesítő típusból 199 példány készült.

1926. június 20. Megnyílt az USA-ba a partiőrség első folyamatos üzemű repülőbázisa.

Potez_GR.28

1926. június 26. A francia Ludovic és Paul Arrachard egy Potez 28-as típusú repülőgéppel Párizsból indulva, 26 óra és 30 perc levegőben tartózkodás után, műszaki hiba miatt leszállásra kényszerült az Iraki Basra városa mellett lévő RAF Sheibah bázison. Az eddig megtett 4313 km új távrepülő világrekordnak számított.

1926. június 30. Alan Cobham elindult Auszráliába egy de Havilland DH.50-es repülőgéppel.

85 éve

1931. június 5. Megérkezett Angliába a 10 nappal és 23 órával ezelőtt Ausztráliából indult C.W.A. Scott, DH 60 Moth típusú repülőgépe. Eredménye új rekordot jelentett az Ausztrália és Anglia közötti repülések sorában.

Handley_Page_H.P.42

1931. június 11. A brit Imperial Airways forgalomba állította a négymotoros Handley Page HP-42 típusú repülőgépeket a hosszabb távú járatain. A társaság négy ilyen típusú gépet üzemeltetett, melyek hatalmas méreteikkel tűntek ki. A HP-42-es korábbi típusokkal szemben komfortosabb belsővel rendelkeztek és emiatt a hosszabb útvonalakon már a korábbiakkal szemben magasabb szintű szolgáltatást tudott nyújtani 24 utas számára.

F-VIII

1931. június 15. Megérkezett Nyíregyházára 1 óra 50 perces repülés után a Magyar Légiforgalmi Rt. első menetrendszerű repülőjárata. A Fokker VIII-as pilótája Mayer József első világháborús vadászpilóta volt és az utasok között ott volt Krúdy Gyula is.

POST-Wiley-

1931. június 23-án indult világkörüli útra az amerikai Wiley Post és Harold Gatty a Winnie Mae nevű Lockheed Vega típusú repülőgéppel.

fw-47

1931 júniusában repült először a Focke Wulf Fw-47-es, mely magassági, meteorológiai célú repülésekre is képes volt.

80 éve

Fw_61

1936. június 26. Először repült szabadon, D-EBVU lajstromjellel, Ewald Rohlfs irányítása alatt a Focke-Wulf FW 61-es, mely a világ első minden tekintetben kormányozható helikoptere volt.

Wellington_Mk2   Handley_Page_Hampdem

1936 júniusában repült először több brit repülőgép típus első példánya, így a kétmotoros Vickers Wellinton közepes bombázó repülőgépé, a Haddley Page Hampden bombázógépé, a Bristol Blenheim-é és a vállszárnyas, egymotoros, merev futóműves Westland Lysander-é.

Bristol_Blenheim  Lysander

75 éve

1941. június 2. Az US Navy megrendelte az első kísérő anyaghajóját az AVG-1-es a Long Island nevet kapta és Norfolkban épült.

1941. június 6. Aláírták a magyar-német repülőgép-gyártási szerződést, mely szerint az erre a célra Csepel szigeten létrejövő Dunai Repülőgépgyár Rt.-nél a Me.210 nehézvadász típust fogják gyártani. A szerződés értelmében más vállatoknál, így a WM-nél Bf.109-est,  Győrben a típusokhoz szüksége DB motorokat gyártanak majd, de a “Messerschmitt-programba” további magyar üzemeket vonnak be. Az elkészült gépeket német és magyar használatba kerülnek.

1941. június 12. A brit Royal Navy megbízást adott az első kísérő anyaghajójának a gyártására. Az elkészülése után átkeresztelt HMS Audacity vált a világ első bevetésen résztvevő kísérő anyaghajója.

csik001

1941. június 15. A légierő parancsnoksága elrendelte a magyar katonai gépekre sárga színű körkörös, 0,5 méter széles gyűrű felfestését a farokfelület elé, a törzs végére. Ez és a korábban már bevezetett szárnyvégek alsó részének sárga festése tovább javította elsősorban a légvédelmi tüzérség számára, a tengelyhatalmak repülőgépeinek a megkülönböztetését.

US_Army_Air_Corps      HA

1941. június 17. Az amerikai kormány létrehozta az United States Army Air Foce-t, az amerikai hadsereg légierejét. Az első parancsnoka Henry H. Arnold tábornok lett. Az új szervezethez tartoztak a harcoló egységeken kívül a kiképzést szolgálók és a logisztikai feladatokat ellátók is.

1941. június 22. Németország megtámadta a Szovjetuniót. A német légierő napfelkelte után 500 bombázó, 270 zuhanóbombázó és 480 vadászgép bevetésével, a Barbarossa haditervben foglaltak szerint támadta a szovjet légibázisokat, ahol java részt a földön pusztították el a vörös légierő közel kétezer repülőgépét saját veszteségük a nap végére csak 10-15 gép volt.

1941. június 26. A mai napig három azonosítatlan felségjelzésű repülőgép 27 db 100 kg-os bombát dobtak Kassára, melyből 21 robbant fel és az anyagi károk mellett 31 személy, ebből hét polgári halálát okozta. A szovjeteknek tulajdonított támadás okot adott arra, hogy másnap a magyar kormány bejelentse az ország és Szovjetunió közötti hadiállapot beállását. A támadás megtorlásaként magyar repülőgépek támadtak szovjet településeket.

Moelders

1941. június 30. A német Werner Mölders vadászpilóta elérte a 82. légigyözelmét és ezzel, kettővel túlszárnyalta az első világháborús német ász, Manfred von Richthofen által elért győzelmek számát.

1941. június 30. A szovjet repülőgép ipar az év eleje óta 2600 db különféle típusú vadász, bombázó és csatagépet adott át a légierő alakulatai számára.

70 éve

1946. június 3. Elhunyt Massány Ernő meteorológus, csillagász, a léggömb- és a géprepülés meghatározó egyénisége, Aero Club, a Magyar Aero Szövetség alapító és vezetőségi tagja. Jelentős szerepe volt több aviatikával foglalkozó újság, szaklap létrejöttében. Síremlkéke a Farkasréti temetőben található.

1946. június 4. A szövetségesek győzelmével végződő második világháború első éves évfordulója alkalmából rendezett londoni díszszemle részeként az Angliai csata veteránjainak számító Hawker Hurricane vadászgépek vezetésével 300 db brit repülőgép repült át a város felett. A felvonuláson résztvevő gépek mintegy 100 km hosszú sort alkottak.

Blue_Angels

1946. június 15. Először szerepelt a nagyközönség előtt Floridában, Jaksonwilleben az újonnan megalakult US Navy bemutató csoportja a Blue Angels.

P-80

1946. június 21. Az USAAF egyik P-80-as Shooting Star típusú repülőgépe vitte az első sugárhajtóműves repülőgépen szállított hivatalos légipostát.

XB-35

1946. június 21. Először repült a Northrop XB-35-ös csupaszárny repülőgép prototípusa 42-13603-as jelzéssel. Ez a tolómotoros változatban épült gép tekinthető a mai modern számítógép vezérlésű hasonló elvek alapján épült amerikai B-2-es bombázógépnek.

65 éve

1951. június 1. Elkezdődött a BEA kereskedelmi célú helikopter szolgálata London és Birmingham között.

Hungarian_Air_Force_(1951-1990)

1951. június 11. Kivégezték a korábban koncepciós perben elítélt Tóth Lajos  “Drumi” századost, a második világháború második legeredményesebb, 28 légigyőzelmes magyar vadászpilótáját.

Toth_Lajos_v_hdgy

1951. június 16. A változott a magyar légierő felségjelzése. Az új jelzés az ötágú vörös csillag, közepén koncentrikus fehér, abban egy kisebb zöld kör. A repülőgépek oldalszámai vörös színűek.

Bell_X-5

1951. június 20. Először repült az első változtatható szárnyilazású kísérleti repülőgép a Bell X-5-ös. Az első repülésére Kaliforniában az Edwards légitámaszponton került sor. A repülés során még nem változtatták a szárny nyilazását a levegőben.

CF-100

1951. június 20. Először repült az első kanadai tervezésű és a hazai gyárban épült Avro Canada CF-100 Canuck Mark 2.

po-2

1951 júniusában a MASZOVLET az utaskabinos Po-2-es repülőgépeivel egészségügyi repüléseket végzett és 150 szamárköhögéses gyereket vitt fel 2500-3000 méter magasságba, ahol mintegy 1 óráig tartózkodtak.

60 éve

1956. június 5. Megnyílt a Budapest-Bécs légijárat, mely a MALÉV első menetrendszerinti nyugati járata volt.

l-188

1956. június 21. Az első nyugati légitársaság, mely a II. világháború után menetrendszerű légijáratot nyitott Budapeste a holland KLM volt. Az Amsterdamból Prága érintésével érkező járaton a Lockheed Eletcra típusú légcsavaros gázturbinás típus üzemelt.

1956. június 25-26. A szovjet Aeroflot légitársaság bemutatta Ferihegyen a Tu-104 típusú, sugárhajtóműves utasszállítóját.

1951 júniusában kapta meg az USAF az első F-84G Tunderjet típusú vadászbombázógépet a légitankolási próbákhoz. A típus az amerikai légierő utolsó egyenesszárnyú gépe volt és nukleáris bomba szállítására is alkalmassá tették.

be-10-s

1956. június 20. Először repült a szovjet Berijev Be-10-es két sugárhajtóművel felszerelt repülőhajó.

55 éve

1961. június 1. Elsőször repült a francia Breguet 941-es, mely négy légcsavaros gázturbinával felszerelt rövid fel és leszállási tulajdonságokkal rendelkezett és összesen hat példány épült belőle.

1961. június 15. Megnyílt a kor leszállás nélkül leghosszabb kereskedelmi járata az ElAl Tel Aviv és New York között. A 9270 km-es távot Boeing 707-es gépek 9 óra 33 perc alatt teljesítették.

HAL-HF-24-Marut

1961. június 17. Először repült az indiai HAL repülőgépgyár Marut nevű, kéthajtóműves hangsebesség feletti repülésre képes, saját fejlesztésű vadászbombázó típusának első példánya.

Avro_Vulcan-crop

1961. június 21-22. Az Anglia és Ausztrália közötti első leszállás nélküli repülést a RAF Avro Vulcan bombázógépe teljesítette.

1961. június 23. Az USAF őrnagya, Robert M. White lett az első pilóta a világon aki a hiperszónikus sebességtartományban, Mach 5-nél nagyobb sebességet ért el az 56-6671-es X-15-ös kísérleti rakétarepülőgéppel.

tuz001

1961 júniusában a MALÉV kiselejtezett HA-LIC lajstromjelű Li-2-es repülőgépén valós helyzetet szimulálva tűzoltási gyakorlatot tartottak Ferihegyen.

50 éve

04_HA-MOA

1966. június 2. A MALÉV beindította Il-18-as típussal a Budapest-Szófia–Bejrút menetrend szerinti járatát.

Beechcraft_Baron_58

1966. június 2-7. közötti repüléssel Robert és Joan Wallick új világrekordot állított fel a föld megkerülése alkalmából. Az 5 nap 6 óra 16 perc 40 másodperces utat egy Beech Baron C-55-ös repülőgéppel tették meg.

1966. június 8. Az USAF számára készülő XB-70 Valkyr szuperszónikus sebességű bombázógép egyik prototípusa az egyik repülésen összeütközött és lezuhant a gépet kísérő F-104-es vadászrepülőgéppel.

SCOTT-Sheila

1966. június 20. A brit Sheila Scott befejezte a 34 napos világkörüli repülését, amit a G-ATOY lajstromjelű, Pipper Commanche 260B típussal 189 repült óra alatt teljesített.

1966 júniusában a MALÉV IL-18-as teherszállító különjáratai összesen 400 tonna sárgabarackot szállítottak Londonba. A járatok különlegessége, hogy a kecskeméti katonai repülőtérről indultak, mert a környékben termett friss gyümölcsöt innen lehetett leggyorsabban elszállítani. Igen ritka alkalom volt abban az időben az, hogy egy polgári repülőgép katonai repülőtéren forduljon meg.

Dassault_Mirage_IIIV

1966. június 22. Először repült a francia Dassault Mirage III-V második prototípusa, mely több külön emelőhajtóművel ellátott helyből felszálló kísérleti típus volt.

45 éve

lbi

1971. június 19. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV első TU-134A típusú, sugárfékekkel is felszerelt gázturbinás, utasszállító repülőgép. A HA-LBI lajstromjelű,1351301-es gyári számú gép  2 m-rel hosszabb törzzsel rendelkezett és 76 utast tudott szállítani. A repülőgép D-30II szériájú hajtóműveinek sűrített levegővel történő indítását, földön az utaskabin légkondicionálását és a fedélzet villamos energiával való ellátását egy segédhajtóműről biztosították.

40 éve

1976. június 29. Megnyílt  a Ferihegyi régi forgalmi épület a két oldalszárnnyal kibővített utascsarnoka.

zlin_43_077

1976 júniusában hadrendbe állították a magyar katonai repülésben a Csehszlovák gyártmányú Zlin Z-43-as típusú futárgépeket. A 89. szállítórepülő század állományába tartozó négy gép, a 075 – 078-as oldalszámúak a budaörsi repülőtér állomásoztak.

35 éve

1981. június 7. Befejeződött az I. Nemzeti Sárkányrepülő Bajnokság.

1981. június 7. Először használtak a világon F-16-os típusú repülőgépet harci bevetésre. Ezt az izraeli légierő gépei végezték, amikor nyolc gép hat F-15-ös kíséretében egy hosszútávú bevetés során légitámadást intézett Irakban, Osirakban lévő atomreaktor ellen.

A U.S. Air Force F-117A 'Nighthawk' Stealth Fighter aircraft flies over Nellis Air Force Base, Nev., during the joint service experimentation process dubbed Millennium Challenge 2002. Sponsored by the US Joint Forces Command, the Millenniun Challenge 2002 experiment explores how Effects Based Operations can provide an integrated joint context for conducting rapid, decisive operations. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Aaron Allmon II) (Released)

1981. június 18. Először repült az amerikai F-117 Nighthawk, mely lopakodó technológiával épült vadászbombázó volt.

1981. június 21. Elkezdődött a XXVI. Nemzeti Vitorlázórepülő Bajnokság, melyet a Kiskunfélegyházi MHSZ repülőtéren rendeztek.

30 éve

1986. június 18-30. a romániai Ploiesti-ben megrendezik a Nemzetközi Műrepülő Versenyt, melynek Banciulescu-kupáját Besenyei Péter nyeri el, a magyar csapat a negyedik helyen végez.

1986. június 22-28. között tartottak az angliai Castle Ashby-ban az FAI 5. helikopter repülő világbajnokságát.

25 éve

0020

1991. június 4. A korábban műszaki okokból korábban lezuhant 05-ös oldalszámú magyar MiG-23UB helyett a Sármelléken állomásozó szovjet csapatoktól egy ugyan ilyen változatú került Pápára. A 72-es jelű gép magyar használatban a 20-as oldalszámot kapta és a repülő zsargonban csak „Rettegett Ivánnak” becézték.

1991. június 14. A RAF első női pilótája Julie Ann Gibson lett.

1991. június 18. Először repült a BAe RJ-70-es forgalmi gép első példánya. Ez a korábbi BAe-146-os típus tovább fejlesztett változata volt és a regionális repülési igények kielégítésére jött létre.

lia

1991. június 25. Megérkezett Ferihegyre és elkezdődött a csehszlovák OK-JBJ lajstromjelű Il-62M típusú gépnek a festése. A MALÉV ezt a gépet a CSA-tól bérelte néhány charter járat erejéig a vállalatnak a későbbi Japánba induló menetrendszerinti járatok előkészítése érdekében. A gép az új MALÉV arculat szerinti festést és a HA-LIA lajstromjelet kapta.

20 éve

0007

1996 júniusában kivonták a hadrendből az első MiG-23-as típusú repülőgépet, a 07-es oldalszámút.

Saab-JAS-39

1996. június először repült a svéd SAAB JAS39 Gripen egyhajtóműves vadászrepülőgép, melyből később egy századnyi magyar használatba is került.

15 éve

2001. június 10. Nagysikerű repülőnap Budaörsön.

2001. június 30. Megszűnt a Tökölön települt MH 93. Háry László vegyes repülőosztály. Az An-26-os gépek Szolnokra a 89. vegyes szállítórepülő ezredhez kerültek. A 4 db Z-43-as futárgépeket kivonták a hadrendből, melyek közül három polgári használatba egy pedig múzeumba, Kecelre került.

10 éve

EGY_02

2006. június 1. Az EgypAir-nél új típust állítottak forgalomba. A brazil Embraer E-170-es kétsugárhajtóműves és 70  utas szállítására alkalmas.

Canberra

2006. június 23. A RAF kivonta az utolsó English Electric Camberra típusú repülőgépét. A típus különböző változatú gépei 55 évig voltak szolgálatban.

2006. június 30. Nyílt napot tartottak a kecskeméti repülőbázison.

5 éve

SSJ100_

2011. június 16. Az Aeroflot orosz légitársaság forgalomba állította az első Szuhoj Superjet 100-as típusú gépét. A 60-100 utast befogadó típust elsősorban az orosz légitársaságok számára tervezték részben a bérelt külföldiek kiváltására.

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s