Évfordulók, 2016. március

110 éve

1906. március 5. A román Trajan Vuia elkezdte a „Vuia 1”-es próbái Franciaországban, Montessonban. A repülőgép először szárnyak nélkül, mint egy autó gurult a földön, de rövidesen a hordfelületek felszerelése után rövid időre a levegőbe tudott emelkedni és a kisebb ugrások során megtett legnagyobb távolság 1 m magasságba emelkedve 24 m volt.

105 éve

Short_S.27

1911. március 1. A brit Royal Navy első négy pilótája elkezdte a gyakorlórepüléseket Eastchurch repülőterén egy kölcsönkapott, tolómotoros, kétfedelű Short S.27-es repülőgéppel.

1911. március 23. A francia Louis Breguet rekordszámú, 11 utast szállított repülőgéppel az indulási helytől számítva 5 km-es távolságra.

100 éve

1916. március 21. Megalakították az amerikai parti őrség repülő részlegét, ami egybeesett az első pilótájuk, Elmer F. Stone hadnagy gyakorlati képzésének kezdetével.

1916. március 31. Az első Zeppelin, melyet a brit szigetek felett lőttek le az LZ 48 (L15) volt. A léghajót a földi elhárítótűz és az A. Brandon által vezetett Be2C típusú gépről ledobott robbanódárdák tették repülésre alkalmatlanná. A hazafelé haladó léghajó a sérülései következtében repülésképtelenné vált és egy világítóhajó közelében kényszerleszállást végzett a tengerre. A vontatókötélre vett léghajó azonban Westgate mellett rövidesen elsüllyedt.

95 éve

Caproni-Ca-60

1921. március 4. Az olasz Caproni Ca.60-as, akár 100 utas szállítására is alkalmas, 26 tonnás repülőtömegű, hármas csoportban lévő, kilencszárnyú, nyolc motorral felszerelt repülőhajó lezuhant a Maggiore tavon végzett második repülése alkalmával.

90 éve

1921. március 1. A RAF négy Fairey IIID típusú repülőgépe elkezdte a három hónapig tartó hosszútávú repülőtúrát, mely során Kairóból indulva Fokvárosba repültek, majd Angliába tértek vissza.

1926. március 13. Négy hónappal az indulás után visszaérkezett Londonba az első London-Fokváros-London, 25750 km-es útvonalat teljesítő repülőgép. Havilland DH50-es típusú G-ABFO lajstromjelű háromszemélyes gép pilótája A. Cobhram volt. A két város közötti első repülés alkalmával a géppel repült A.B. Elliot szerelő, valamint B.W.G. Emmot filmoperatőr is.

Armstrong Whitworth A.W. 154 Argosy

1926 márciusában repült először az angol Armstrong Whitworth Argosy City of Glasgow nevű, G-EBLF lajstromjelű utasszállító.

85 éve

PZL12

1931. március 21. Életét vesztette Varsóban Zigmund Pulawski lengyel repülőgéptervező az általa tervezett PZL 12-es repülőcsónakkal az erős szélben végzett felszállása során.

1931. március 26. Megalakult a Svájci Swissair légitársaság az Ad Astra Aero és a Balair egyesülése után.

80 éve

LZ129

1936. március 4. Először repült a német LZ 129 Hindenburg, mely 245 m-es hosszával, 41 m-es átmérőjével, valamint 199973 m3-es gázzsákjaival minden korábban épített német léghajónál nagyobb volt.

Supermarine_Spit

1936. március 5. Először repült az angol Supermarine Spitfire prototípusa K5054-es jelzéssel. A tervezője, R. J. Mitchell ezen kamatoztatta a Scheneider Trophyk tapasztalatait, a gépeken alkalmazott új megoldásokat. A legendás típusból az évek során 20000 példánynál is több készült.

1936. március 28. Az amerikai Virginia államokbeli Langley Memorial Aeronautical Laboratory-ban elkezdte a működését az új 2,4 m-átmérőjű, nagysebességű szélcsatorna, melyet a National Advisory Committee for Aeronautics, a NACA számára épült.

Fairey_Battle

1936. március 10. Először repült az angol egymotoros könnyűbombázó, a Fairey Battle prototípusa K4303-as jelzéssel.

Armstrong_Whitworth_Whitley

1936. március 17. Először repült az angol kétmotoros közepes bombázó, az Armstrong Whitworth Whitley prototípusa K4586-os jelzéssel.

75 éve

Halifax

1941. március 10-11. Először vetették be egy franciaországi Le Havre elleni támadás alkalmával a RAF második rendszerbe állított négymotoros nehézbombázó típusát a Handley Page Halifax-ot, melyből 6178 db készült.

1941. március 11. Az USA kongresszusa jóváhagyta az Egyesült Királyságnak nyújtandó Lend-Lease szerződést, mely alapján évek alatt 16000 repülőgépet szállítottak a briteknek. Ez a szerződés szolgált alapul a más szövetségessel később kötendőeknek.

Kawasaki_KI-60

1941 márciusában repült először a három példányban épült, a DB 601-es motorral felszerelt japán Kawasaki Ki-60-as.

70 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1946. március 3. Szolgálatba állt a RAF-nál a második sugárhajtású repülőgép típus, a de Havilland Vampire. A vadászgépeket a 247. század használt először.

Bell47G

1946. március 8. Az amerikai Bell 47-es lett a világ első típusengedélyt kapott polgári helikopter.

1946. március 15. Elindult az első rendszeres utasforgalmi járat az Egyesült Királyságból Dél-Amerikába Lencastrian típussal.

Maszovlet  03

1946. március 29. Megalakult a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. a későbbi MALÉV jogelődje.

1946 márciusában megalakult az országban a repülőterek védelmére szolgáló légirendészeti csoport.

65 éve

1951. március 6. Az amerikai Martin Aircraft Company licence alapján elkezdte gyártani az English Electric Camberrát, mely a B-57-es típusjelzést kapta.

Fairey_Delta_FD1-crop

1951. március 12. Először repült az angol kísérleti Fairey Delta 1.

McCulloch

1951. március 20. Először repült az amerikai McCullogh MC-4-es tandem elrendezésű két forgószárnyas helikopter.

1951. március 31. Megszűnt a menetrendszerű helikopter szolgálat, mely S-51-es típussal, 8 hónap alatt 819 utast szállítottak Liverpool és Cardiff között.

1951 márciusában a koreai háború idején az amerikai helikopterek már a haditengerészet hajóinak a fedélzetéről is üzemelhettek. Az első, mely a későbbi helikopterhordozók ősének is tekinthető az USS LST-799 volt két HO3S típusú helikopterrel.

1951 márciusában tovább folytatódott a politikai indíttatású tisztogatás a Magyar Néphadseregben és ezen belül a repülőcsapatoknál is. Eltávolításra került sok nagy tapasztalatú a II. világháború idején és előtte kiképzett különböző rendfokozatú repülő, de a kiképzésük elején lévők közül is különböző indokok alapján sokan kerültek ki a hadsereg állományából. Az eltávolítottak közül többet is koncepciós perbe fogtak és különböző időtartamú börtönbüntetésre ítéltek, de több esetben a lehető legsúlyosabb ítéleteket, halálbüntetéseket hoztak.

1951 márciusában a MASZOVLET és a Magyar Posta együttműködése révén már 40 települést érintett a Po-2-es gépekkel végzett légipostai szállítás. A postát a legtöbb település kijelölt helye fölött a földközelben repülő gépből dobták ki, amit a begyűjtés után továbbítottak.

60 éve

1956. március 4-18. A Kecskeméten települt 30. csatarepülőezred hat IL-10-es csatarepülőgépe, 250 kg-os bombákat használva sikeresen robbantotta fel Dunaföldvár térségében a Dunán kialakult jégtorlaszokat.

fd2_09-crop

1956. március 10. Az angol Fairey Delta 2-es új sebességi rekordot állított fel a gyár berepülőpilótája, Peter Twiss hadnagy, aki első emberként lépte túl repülőgéppel a bűvös 1000 mérföldes, 1610 km/órás sebességet, amikor gépével 1821,39 km/órával repült.

1956 márciusában a Piasecki Helikopter Corporation nevet változtatott és Vertol Aircraft Corporation néven működött tovább.

55 éve

1961. március 4. A RAF-nál rendszerbe állították az Armstrong Whitworth AW.660 Argosy típust. A négy légcsavaros gázturbinával felszerelt, osztott vezérsíkkal rendelkező szállítógép típus orr részét a rakodás megkönnyítése érdekében nyithatóra alakították ki.

1961. március 7. Az X-15-ös amerikai kísérleti rakétameghajtású repülőgép először repült Mach 4-nél nagyobb sebességgel.

Tupoljev_Tu-28

1961. március 18. Először repült a szovjet 40 tonna felszálló tömegű négy légiharc rakétával felszerelt, kéthajtóműves, nagyhatótávolságú elfogó vadászrepülőgép a Tupoljev Tu-28-as.

1961. március 28-tól négy magyar hajózó és öt műszaki tiszt kezdte meg Lengyelországban, a Swidnik gyárban Mi-1-es helikopter átképzést.

50 éve

b47

1966. március 31. Az USAF Srategic Air Command 15 évvel a szolgálatba állását követően kivonta az utolsó B-47 Stratojet nevű, csak sugárhajtóművekkel felszerelt stratégiai bombázó típus utolsó példányát is az állományából.

45 éve

1971. március 2. Az US Marine Corps felállította az első csatahelikopter századát és elkezdte az AH-1J Sea Cobrák hajófedélzeti és csapatpróbáit Dél Vietnamban.

Ka26

1971. március 5. Az utolsó, a 22. Kamov Ka-26-os típusú helikopter is megérkezett Szentkirályszabadjára. A 86. helikopterezred állományába kerülő helikoptereket szovjet személyzet repülte át a Szovjetunióból.

1971. március 17. Jane Leslie Holley lett az amerikai légierő tartalékos kiképző alakulatának az első női katonai oktatópilótája.

1971. március 21. Először repült az angol Westland Lynx helikopter, mely később több sebességi világrekordot is felállított.

1971. március 24. Az USA Kongresszusának döntése után a Boeing beszüntette a szuperszónikus utasszállító típus, az SST kísérleti programját.

il-76

1971. március 25. Először repült a szovjet Iljusin Il-76-os négy sugárhajtóművel felszerelt teherszállító repülőgép CCCP-86712-es jelzéssel. Ebből a típusból sok példány és több változat Ferihegyen is megfordult és magyar-orosz vagy ukrán vegyesvállalatok színeiben még magyar lajstromba is került.

40 éve

1976. március 17. A Japan Air Lines megnyitotta a közvetlen Tokió-New York járatát Boeing 747-es típussal. A gépek a 10139 km-es távot 11 óra 30 perc alatt tették meg.

747sp

1976. március 23-24. A South African Airways Boeing B747SP változatú repülőgépe ötven utassal a fedélzetén, a gyári átvétel után, leszállás nélkül tette meg a gyári repülőtérről Cape Town-ig terjedő 16560 km-es utat. Eddig ilyen távolságot leszállás nélkül egyetlen kereskedelmi típus sem tett meg.

35 éve

1981. március 2. A Japán Airline, a világ elő légitársaságaként bevezette a repülőgép személyzetek számítógépes alapokon nyugvó szimulátoros képzését.

HA-LCP

1981. március 6. Ferihegyre érkezett a MALÉV HA-LCP lajstromjelű 81A474-es gyári számú Tu-154B2-es repülőgépe.

4f_Tu_134_011-crop

1981. március 16. A MALÉV-hez kerültek a korábban a kormányzati repüléseket lebonyolító két Tu-134A típusú repülőgép, a HA-YSA és a HA-YSB.

caravelle

1981. március 28. Az Air France kivonta a flottájából az iskolát teremtő Sud Aviation Caravelle típust. Az utolsó járatot teljesítő gép az Amsterdam-Párizs útvonalon repült. Más légitársaságok azonban tovább használták ezt a közkedvelt típust.

do228

1981. március 28. Először repült a német rövid fel és leszállási tulajdonságokkal rendelkező Dornier Do-228-as D-IFNS lajstromjellel.

VC-10

1981. március 29. A British Airways kivonat a forgalomból az utolsó Vickers VC-10-es típusú gépét is. A gépek egy részét átalakították a RAF számára szállító és légi tartálygéppé.

1981 márciusában adták át a MÉM RSZ-nél a 100. nagyjavított Ka-26-os helikoptert, mely a Magyar Néphadsereg használt és az a 25. nagyjavított ilyen típusú helikoptere volt.

30 éve

1986. március 30. A nyári menetrendi időszak kezdete, mely szerint a MALÉV összességében 30 ország 41 városába indított menetrendszerű légijáratot, csúcsidőszakban heti 184 járat indult Budapestről.

25 éve

1991. március 18-ig a Boeing-hoz 406 db 747-es típusú repülőgépre érkezett be megrendelés.

1991. március 11. Kaposváron megalakult a Magyar Veterán Repülő Szövetség Somogy Megyei Egyesülete.

20 éve

F100

1996. március 15. A Holland Fokker Aircraft Manufacturer kinyilvánította pénzügyi csődjét, mely a Fokker 100-as és a Fokker 70 típus gyártásának a végét jelentette. Az összeségénben mintegy 300 legyártott gépből még napjainkban is sok repül.

Tu-144LL

tu-144_am

1996. március 21. Az amerikai NASA és a szovjet Tupoljev tervező iroda együttműködése keretében elkezdődtek egy Tu-144-es repülőgéppel a szuperszónikus utasszállítás kutatási munkálatai. Kiválasztották a már RA-77104-es lajstromjelű repülőgépet és az évek óta már a földön álló, 82 órát repült D változatú gépet átépítették, áthajtóművezték Koleszov RD-36-51-es típusra és felújítás után az már LL alváltozatúval újra szuperszónikus repüléseket végeztek a Szovjetunióban. A financiális problémák miatt 27 repülés után leáll a program.

Tu-214

1996. március 21. Először repült a 160-210 utas szállítására alkalmas Tupoljev Tu-214-es két PS-90A típusú sugárhajtóművel felszerelt utasszállító. A típust a Tu-204-ből fejlesztették és nagyobb hatótávval rendelkezett.

15 éve

Global_Hawk

2001. március 21. A kaliforniai Edwards légitámaszponról felszálló RQ-4 Global Hawk típusú pilótanélküli repülőeszközök kategóriájában 30 óra 24 perces repülésével és 19928 m-es repülési magasságával két új világrekordot állított fel.

lcn

2001. március 29. A MALÉV kivonta a Tu-154-es típust a gépparkjából. Az utolsó menetrendszerű utasjáratot a HA-LCN teljesítette Budapest-Prága-Budapest útvonalon.

HA-LCVbucs

2001. március 30. A MALÉV két búcsúrepülést szervezett, melyet a HA-LCV teljesített és utána a 4-es hangárban megtartott ünnepséggel emlékezett a Tu-154-es típus 28 éves üzemeltési időszakára.

10 éve

2006. március 3. Közel egy évig tartó elméleti és gyakorlati képzés után befejeződött Svédországban a magyar műszakiak kiképzése a SAAB JAS-39 Gripen típus üzemeltetésére, kiszolgálására, karbantartására.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2006. március 21. Megérkezett Kecskemétre a magyar használatba kerülő első öt JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgép. A magyar és svéd pilóták által két órás repüléssel átrepült gépek a 30, a 31, a 32, a 42 és a 43-as oldalszámú volt.

2006. március 27. Elkezdődött két JAS-39 Gripen típusú géppel a kiképző repülés Kecskeméten.

A Harrier GR7 of 1 Squadron RAF took part in Deck Operations on-board HMS Illustrious.  Here a Harrier GR7 is shown landing on the flight deck, with some Sea Harrier FA2 in the background.

2006. március 29. A Royal Navy kivonta az anyahajószolgálatból a Sea Harrier vadászbombázó típust.

5 éve

2011. március 9. Az első amerikai űrsikló a Discovery a 39. küldetése után, mellyel a társai közül a legtöbbet teljesített év után befejezte aktív pályafutását.

DSCN1878-crop

2011. március 20. Először repült a levegő királyának is tartott Jumbo legújabb változata a Boeing B747-8 Intercontinental.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s