Évfordulók, 2016. február

170 éve

1846 márciusában Cristian Lehmann német léggömb pilóta nagy tömeg előtt, látványos bemutatót tartott Pesten, a Lövölde téren, ahonnan többször is felszállt.

140 éve

1876 febrárjában született dr. Madzsar József orvos, aki  Bartha Miksával közösen szabadalmi bejelentést tett a csuklósan bekötött forgószárnyak kialakítására, mely a későbbi helikopter repülés egyik fontos problémájának korai megoldását jelentette.

130 éve

1886. február 18. Tóth József rákosi repülőkísérletező születésnapja, aki testvérével dolgozva, újszerűen, réteges lemezből készítette repülőgépük héjszerkezetű törzsét.

110 éve

Samuel_Pierpont_Langley1906. február 27. Elhunyt Samuel Pirpont Langley matematikus, fizikus az amerikai repülés úttörője a dél-karolinai Aikenben. Langley gőzmotorral hajtott sikeres repülőgépmodelleket készített, majd az amerikai kormány támogatásával embert szállító repülőgépet kívánt építeni, de a kísérletek nem hozták meg a várt eredményt.

105 éve

1911. február 5. Az első New Zelandon végzett, dokumentált repülést Vivian C. Walsh végezte Aucklandban egy Howard-Wright Manurewa nevű biplánnal.

1911. február 18. A világon az első repülőgéppel végzett állami légiposta repülést a francia H. Pequet végezte Indiában Allahabad-ból a tőle 8 km-re lévő Naini Juctionba. A mintegy 6500 levelet egy Humber kétfedelű szállította. Az első sikeres repülés után négy nappal már a mentrendszerű légipostai küldemények szállítása kezdődött el az Egyetemes Postai Kiállítás alkalmával.

1911. februárjában megalakult az Osztrák-Magyar Monarchia első repülőcsapata a K. u K. Luftfahrttruppen.

1911. februárjában megalakult a spanyol légierő, az Aeronáutica militar Española négy repülőgéppel.

100 éve

1916. február 6. Az orosz haditengerészet két hadihajójáról katapultált vizirepülőgépei megtámadták és elsüllyesztették a török Irmingrard tehergőzöst. Ez volt az I. világháború során a repülőgépek által elsüllyesztett legnagyobb hajó.

SopPup21916. február 9. Először repült a Sopwiht Pup, melyet Harry Hawker pilóta vezetett.

lz_471916. február 21. Az első levegőben kigyulladt Zeppelin léghajó az LZ 47-es volt.

1916. február 21. Először a Verdun-i csata alkalmával vetettek be az I. világháború során a vadászrepülőgépek nagyobb kötelékekben.

95 éve

1921. február 21-24. Az USA területét Kalifornia és Florida között először, egyedül, több leszállással W.D. Conery hadnagy 22 óra 27 perc alatt repülte át.

Douglas_Cloudster1921. február 24. Először repült az amerikai Douglas Cloudster, mely az egy évvel ezelőtt megalakult Davis-Douglas Company első egy példányban épült típusa volt. A 400 LE-s Liberty motorral felszerelt kétszemélyes biplán a saját üres tömegét megközelítő hasznos terheléssel végezhetett felszállásokat, mely lehetőséget adott, hogy később leszállás nélkül átrepülje az Amerikai kontinenst.

1921 februárjában elkezdődött Magyarországon a repülőanyagok, motorok, szétszerelt repülőgépek legmagasabb szintről jövő rejtésének az előkészítése, mellyel a Trianoni békeszerződés repülést sújtó határozatai kívánták kijátszani.

90 éve

1926. február 17-én ért Fokvárosba a három hónappal ezelőtt Londonból indult A. Cobhram pilóta és A.B. Elliot szerelő valamint B.W.G. Emmot filmoperatőr. Ez volt a két város közötti első repülés melyet a G-ABFO lajstromjelű, másodikként készült de Havilland DH50-es repülőgéppel végezték.

ka87

1926. február 19. Először repült a 28 példányban épült Dornier N/Kawasaki Ka 87-es éjszakai bombázógép. A német Dornier cégnél tervezett és Japánban készülő típus négy személyes, vállszárny fölötti közös gondolába épített húzó és tolómotoros konstrukció volt.

85 éve

PZL_L2_SP-AFA

1931. február 1. Stanislaw Skrzynski elindult az afrikai kontinens körberepülésére egy PZL L.2-es típusú repülőgéppel. A 25050 km-es távot három hónap alatt tette meg.

1931. február 20. Visszaérkezett Croyodonba az angol Victor Bruce asszony, aki elsőként repülte körbe a földet könnyű motoros repülőgéppel, egy Blakburn Bluebird IV-es típussal. A világkörüli út öt hónapig tartott számos közbenső leszállással.

Armstrong Whitworth A.W. 154 Argosy

1931. február 26. A brit Imperial Airways megkezdte a menetrendszerű repüléseket Anglia és Afrika között a 20 személyes, kétfedeles közel 9 tonnás felszálló tömegű, három 420 LE-s csillagmotorral felszerelt Armstrong Whitworth Argosy típussal.

1931 februárjában Debrecenben és Gyöngyösön alakult repülő egyesület, melyeket a helyi repülés fejlődésének elősegítésére alapítottak és először még csak vitorlázó repülőgépeik voltak

potez40

1931. február végén repült először a francia hárommotoros Potez 40-es.

80 éve

1936. február 1-4. A sportrepülők számára rendezett olimpiai csillagtúrán, melyen a sportrepülőkön kívül a rejtésben lévő magyar katonai repülés pilótái is indultak és több leszállással mintegy 3600 km-t repültek.

1936. február 13. A brit Imperial Airways megkezdte a rendszeres posta szállítását Nyugat-Afrikában.

He_118

1936. február 14. Először repült a német Heinkel He 118-as zuhanó bombázó repülőgép. A 15 példányban épült típus alulmaradt a Ju 87-essel szemben és a német Luftwaffe nem rendelt belőle.

1936 februárjában az amerikai Helen Richey nemzetközi női sebességi rekordot állított fel, a könnyűrepülőgépek kategóriájában amikor Aeronca C-3-as könnyű gépével 117,5 km/órás átlagsebességgel, 51 perc alatt repülte le a 100 km-es távot.

75 éve

1941. február 8. Elkezdődött légi úton, a Ju-52-es szállítógépek, nagykötelékben történő alkalmazásával a német csapatok Észak Afrikába szállítása.

Short_Stirling

1941. február 11-12. Az RAF végrehajtotta a rotterdami olajtárolók ellen az első 4 motoros bombázógépekkel, Short Stirling típusúakkal végzett bevetést.

1941. február 15-19. Junkers Ju-86-os bombázó repülőgépek bevetésével bombázták a jeget a Dunaföldvár fölött, megakadályozva a híd megrongálódását. A Jeges árvíz által elöntött területek felett a sportrepülők végeztek felderítő repüléseket, a magasból irányították a mentőcsónakokat és a rászorultak részére segélycsomagokat dobtak le.

Grumman XP-50 in flight. (U.S. Air Force photo)

Grumman XP-50 in flight. (U.S. Air Force photo)

1941. február 18. Először repült az amerikai Grumman XP-50-es kétmotoros szárazföldi üzemeltetésű nehézvadász első és egyetlen példánya.

me-321a-1

1941. február 25. Elsőször repült a német Messerschmitt Me 321-es tehervitorlázó repülőgép. A későbbiekben 200 példányban épült csővázas, vászonborítású, 34 tonnás felszálló tömegű motornélküli, nyitható orr résszel épült típus akár 130 katonát is szállíthatott. A 28 m hosszú, 54 m-es fesztávú gépekhez két vagy három vontatógépet használtak, de ezek kiküszöbölésére később motoros változatban is készült.

1941 februárjában elkezdődtek a Szovjetunió nyugati területe feletti, nagymagasságban végzett német felderítő repülések, melyek elhárítását a legfelsőbb szovjet pártvezető  szigorúan megtiltott.

70 éve

1946. február 4. Először repült az amerikai Republic Aviation Company négymotoros felderítő gépe a XF-12 Rainbow.

1946. február 5. A TWA elődje a Transcontinental & Western Air az II. világháború után a légiforgalom újraszerveződése keretében Lockheed Constellation típussal megnyitotta járatát New York és Párizs között Ganderben és Shannonban végzett közbenső leszállással.

F-84

1946. február 28. Először repült az amerikai Republic XP-84, mely az F-84 Thunderjet prototípusa volt.

65 éve

1951. február 2. Elkezdődött több magyar katonai repülőtér évekig tartó építési, felújítási és bővítési munkálatai, így Taszáron, Sármelléken, Debrecenben, Kiskunlacházán, Kecskeméten, Kunmadarason, Kalocsán, Szentkirályszabadján is. Új futópályákat építettek, a régebbieket bővítették és néhány füves tábori repülőtéren is folytak korszerűsítési munkálatok, mint pl. a Földes, Szombathely, Jánoshalma, Kenyeri és a Csákváron lévőkön.

1951. február 14. Először repült az amerikai Republic F-84F Thundersteak.

1951. február 15. Megalakult Kunmadarasi bázisrepülőtérrel az 59. vadászrepülő ezred légcsavaros Jak-9-es gépekkel.

Mystere_IVA

1951. február 23. A francia Dassault MD.452 Mystere prototípusa zuhanórepülésben átlépte a hangsebességet elsőként a Nyugat Európában gyártott típusok közül.

1951. február 24. Egy English Electric Camberra B.Mk 2-es típus első sugárhajtású repülőgépként, újratankolás és leszállás nélkül átrepülte az Észak-Atlanti óceánt 4 óra 37 perc alatt. Ez a gép rövidesen amerikai jelzéseket kapott és a típus gyártási jogát is megvásárolta a kormány, így az első lett a II. világháború után az országban szolgálatba állított típusok közül, melyeket nem Amerikában terveztek.

60 éve

1956. február 4. A Német Demokratikus Köztársaság légitársasága a Deutsche Lufthansa megindított a menetrendszerű járatát Kelet-Berlinből Varsóba.

55 éve

1961. február 1. A MALÉV beindította a Budapest-Brüsszel-Amsterdam légijáratot Il-18-as típussal.

1961. február 1. A Trans Canada Air Lines lett az angol Vickers Vanguard típusú repülőgépek első hosszabb távú üzemeltetője.

Schweizer1

1961. február 21. A kaliforniai Mojave-sivatag felett P. F. Bikle felállította vitorlázó repülőgéppel, egy Schweizer SGS 1-23E típussal a vontatógépről történő leoldás utáni tovább emelkedve 12894 méterrel az eddig legnagyobb relatív magassági rekordot ért el.

1961. február 28. Elkezdődött az első magyar MiG-21-es pilóták Krasznodari kiképzése, melyen 41 fő repülőgépvezető vett részt.

50 éve

1966. február 1. Nikolas Piantanida ejtőernyős az USA-ban, Dakota államban egy nem hivatalos magassági rekordot állított fel, amikor ballonjával 37735 m magasra emelkedett fel.

MOH_01

1966. február 11. Először repülte át magyar lajstromjelű repülőgép az Egyenlítőt, amikor a MALÉV HA-MOH lajstromjelű IL-18-as repülőgépe kormánydelegációt szállított afrikai és ázsiai körútján.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1966. február 23. Először repült a német Dornier Do28D Skyservant rövid nekifutás igényű 13 személyes civil és katonai használatra tervezett kétmotoros szállítógép.

An-12-

1966 februárjában szolgálatba állt az Aeroflotnál az An-12-es teherszállító polgári változata.

45 éve

f4

1971. február 1. Elkészült a 4000. McDonell Douglas F-4 Phantom II-es típusú repülőgép.

1971. február 15. A holland KLM légitársaság elkezdte használni a Boeing B747-200-as típusú utasszállító repülőgépeket.

40 éve

1976. február 17. Lezuhant Szolnokon a repülőtér közelében a 101. felderítőrepülő ezred 371-es oldalszámú csehszlovák gyártmányú L-29 Delfin típusú repülőgépe turbinalapát törés miatt. A gép kétfős személyzete életét vesztette.

35 éve

Donald_Wills_Douglas

1981. február 1. Elhunyt 88 éves korában az amerikai repülés és a repülőgépipar veteránja Donald Douglas, a Douglas Aircraft Company megalapítója.

HA-LBP_1

HA-LBR_1

1981. február 4. Ferihegyre érkezett a BM kormányzati repüléseket lebonyolító részlegéhez a HA-LBP lajstromjelű Tu-134A típusú repülőgép, melyet négy nap múlva a HA-LBR követte. Mindkét gép MALÉV festést kapott és rendszeresen részt vettek az utasszállítási feladatok lebonyolításában is. Az orrkúpos változatú repülőgépek ICAO II kategóriájú műszerezettséggel rendelkeztek.

1981. február 12-14. Két amerikai ballonrepülő Maxie Anderson és Don Ida kísérletet tett a föld kelet-nyugati irányú, leszállás nélküli körberepülésére egy héliumtöltésű ballonnal. Az Egyiptomból végzett felszállásuk után 4667 km-re Delhitől nyugatra leszállásra kényszerültek.

northtrop

1981. február 18. Elhunyt 85 éves korában az amerikai repülés és a repülőgépipar veteránja Jack Northrop repülőgéptervező, a Northrop Corporation megalapítója.

HA-LCO001

1981. február 28. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV HA-LCO lajstromjelű, Tu-154B2-es típusú repülőgépe.

30 éve

S-61

1986. február 6. Az Airlink Helikopter Service az utolsó járatának leszállása után beszüntette a London Gatwick és Heathrow repülőterek közötti helikopterekkel végzett utasszállító repülést.

1986 februárjában a Taszáron települt vadászrepülő ezred kapta az utolsó Magyarországra érkezett négy kétkormányos MiG-21UM típusú gyakorlógépet, melyek a 904-től a 907-ig terjedő oldalszámokat kapták.

25 éve

1991. február 3. A magyar légiforgalmi irányítás először kezelt az ország légterét használó NATO repülőgépeket. A német gépek Törökországba repültek.

1991. február 24-én kezdődött a repülés eddigi történetének legnagyobb, több mint 550 helikopterekkel végrehajtott akciója, mely során több mint 2000 főnyi gyalogságot szállítottak a kiindulási pontjaikra, akik a stratégia pontok megszállását végezték. A CH-47-es és Uh-60-as szállítóhelikoptereket AH-1-es, AH-58-as és AH-64 csatahelikopterek kísérték.

1991 februárjában elkezdődött Kecskeméten az országba látogató II. János Pál pápa szállítására kijelölt két Mi-8PSz típusú helikopter átalakítása.

20 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1996. február 14. Megérkezett a MALÉV második Fokker F-70-es típusú repülőgépe a HA-LMB.

1996 februárjában a világ eddigi legöregebb ejtőernyőse Hildegard Ferrera lett, aki 99 éves korában végzett ugrást.

15 éve

predatorb_1

2001. február 2. Először repült a General Atomics RQ-1 Predator B típusú pilótanélküli felderítőgép prototípusa.

10 éve

Steve_Fossett

2006. február 8-11. Steve Fossett megdöntötte az abszolút kategóriában a leszállás nélküli távrepülés rekordját. Floridából felszállva keleti irányban repülve megkerülte a Földet és továbbrepülve 76 óra 43 perc múlva, 42469,46 km megtétele után Angliában Bournemouthban ért földet.

5 éve

X-47B

2011. február 4. A Northrop Grumman X-47B Air Vehicle 1, az Av-1-es első repülése.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s