Évfordulók, 2016. január

 

150 éve

1866. január 12-én alapították Nagy Britanniában a Royal Aeronautical Socíety-t, a királyi repülési társaságot.

140 éve

1871. január 28. Befejeződött a poroszok által körültzárt Párizsból, ballonokkal végzett főként posta szállítása. A porosz-francia háború során a több mint három hónap alatt, 66 felszállással 110 ember menekítettek ki és több millió levelet szállítottak a városból. Ez volt a repüléstörténet első olyan eseménye, mely során a ballonokat nagy tömegben alkalmazták.

125 éve

Lilly_Steinschneider

1891. január 13. A Budapesten megszületett az Osztrák-Magyar Monarchia első pilótanője a magyar nemzetiségű Steinschneider-Wenckheim Helene Lilly.

120 éve

Kiss_J

1896. január 26. Ittebei Kiss József tábori pilóta, első világháborús 19 légigyőzelmes, a lovagiasságáról ismert vadászrepülő születésnapja.

110 éve

1906. január 17. A Zeppelin LZ2-es léghajó első repülése kényszerleszállással végződött és másnap a Kisslegg repülőterén kikötött léghajót az erős szél tönkretette. Ez volt az első léghajó, melynek pusztulása a kedvezőtlen időjárási körülmények rovására volt írható.

105 éve

1911. január 2. Tatár Margit vöröskeresztes ápolónő, ejtőernyős születésnapja, aki Medveczky Gabriellával Mátyásföldön a Nemzetközi Légbőlmentési Konferencia gyakorlati bemutatóján a férfiakkal együtt a nők közül elsőként az országban végeztek ejtőernyős ugrást.

1911. január 7. Az első robbanótöltetű bombát repülőgépről, egy Wright kétfedelűről dobták le gyakorlatozás közben San Franciscóban.

1911. január 18. Az első hajófedélzetére történő leszállásra Amerikában a San Francisco öbölben horgonyzó USS Pennsylvania cirkálón kialakított 36 m hosszú fedélzetére történt, melyet Eugen Ely végzett egy tolólégcsavaros Curtiss kétfedelűvel és rövid ott tartózkodás után felszállva visszatért a szárazföldön lévő repülőtérre.

1911. január 26. Genn H. Curtiss sikeres vízről üzemeltethető repülőgépet mutatott be a San Diegó kikötőjében, ahol fel és leszállt. Ez a gép lett rövidesen az amerikai haditengerészet első repülőgépe.

100 éve

1916. január 12. A kilenc légigyőzelmes német Max Immelman és Oswald Boelcke kapta meg a pilóták közül elsőként, a köznyelvben csak Blue Max-nak nevezett Pour le Mérite kitüntetést.

1916. január 13. Amerikában három Curtiss cégből, a repülőgép és a motorgyártó valamint a a saját mérnöki irodájukból megalakult a Curtiss Aeroplane and Motor Company.

1916. január 29. A második és egyben az utolsó Zeppelin támadás Párizs ellen.

95 éve

1921. január 6. Hadrendbe állt a Rolyal Navy-nél felújítás után a HMS Argus repülőgépanyahajó. Az átalakítás során a repülőfedélzetet védőkorláttal, védőfallal látták el, hogy az ott lévő gépeket jobban megvédjék a rossz időjárási körülmények esetén az erős széltől és a hullámzásból adódó hajómozgás okozta problémáktól.

1921. január 23. A magyar Kereskedelemügyi Minisztérium és a Compagnie Franco-Roumanie de Navigation, a CFRNA szerződést kötött a Magyarországon átvezető Párizs- Strassburg-Prága-Bécs-Budapest-Belgrád-Bukares-Istambul nemzetközi légijárat megnyitásáról. A szerződés szerint légitársaságnak a következő évben megnyiló magyaroszági szakaszán kötelező volt többségében magyar repülőket kellett alkalmazni. A repülőgépek a Mátyásföldi repülőteret használták. A pilótái között ott volt Hefty Frigyes későbbi világrekorder Risztics János, és az önálló magyar közforgalmi repülés nagytapasztalatú vezető, Újvári László és Grosschmid István is.

90 éve

aerol                         lufthansa

1926. január 6. Két német légitársaság a Deutscher Aero Lloyd és a Junkers Luftverkehr egyesülésével megalakult a Deutsche Luft Hansa.

PlusUltra

1926. január 22-26. Négy spanyol repülő, Ramón Franco és Julio Ruiz de Alda Miqueleiz vezetésével a Plus Ultra nevű Dornier Wal-repülőcsónakkal Spanyolországból indulva, öt helyen végzett közbülső leszállással, elsőként kelet-nyugati irányban átrepülék a Dél-Atlanti-óceánt, 59 óra 39 perc alatt, 10270 km-t megtéve Buanos Airesbe érkeztek.

85 éve

1931. január 6. Az olasz Italo Balbo vezetésével, elsőként a repülés történetében kötelékben, 12 db Savoia-Marchetti S.55A típusú vizirepülőgéppel átrepülték át a Dél-Atlanti-óceánt Portugál Guinea és Brazilia között és megérkeztek Rio de Janeiróba. A repülésről egy könyv is megjelent Repülőrajokkal az Óceánon át címmel.

Guy_Menzies

1931. január 7. Guy Menzies elsőként egyedül, leszállás nélkül Ausztráliából, 12 óra 45 perc alatt a Tasmán tengeren át Új Zélandra repült.

80 éve

h111ca

1936. január 10. Bemutatkozott a nagy nyilvánosság előtt Berlin Tempelhof repülőterén a német Heinkel He-111-es bombázó repülőgép utasszállító változata. A He-111V4-es a Dresden nevet és a D-AHAO lajstromjelet viselte és 402 km/órás sebességével a világ akkori leggyorsabb utasszállítója is volt.

gramma

1936. január 13-14. Howard Robard Hughes rekord sebességgel és idő alatt repülte át az Amerikai Egyesült Államokat Kaliforniából, Burbankból a New Jerseybeli Newarkig. A 9 óra 26 perc 11 másodperces repülés átlagsebessége 417 km/óra volt. A Northrop Gramma típusú repülőgépét egy 1000 LE-s Wright SR-1820-G2-es típusú csillagmotor mozgatta.

1936. január 29. Szolgálatba állt az U.S. Navy utolsó kétfedeles vadászt típusa a Grumman F3F.

75 éve

1941. január 7-től a Luftwaffe Focke Wulf Fw 200 Condor típusú négymotoros repülőgépek bevetésével segítette az Atlanti óceánon cirkáló német tengeralattjárók harcát.

Lancaster-BT308

1941. január 9. Először repült az Avro négymotoros bombázógépének, a Lancaster-nek a prototípusa, a Manchester Mk III-as, BT308-as jelzéssel, mely még kisebb méretű volt és csak két motorral rendelkezett.

1941. január 17. A Magyar Légiforgalmi Rt., a MALERT HA-JUA lajstromjelű, 5523-as gyári számú, Kaszala Károly nevű Junkers Ju-52/3mg3e típusú repülőgépe Nagyváradon a leszállás során a földnek ütközve felrobbant. A repülőgép négytagú személyzete és az utasok, összesen kilencen az életüket vesztették.

70 éve

1946 januárjában a II. világháborút követően a légiforgalom újraszerveződésének keretében újraindultak a menetrendszerű járatok Európában, valamint a kontinens és az USA között. Az első, szárazföldi típussal közlekedő menetrendszerinti járatot az Észak-amerikai kontinensről Európába, az Egyesült Királyságba a Pan American Airways üzemeltette Douglas DC-4-es gépekkel. A járatok heti egy alkalommal indultak New York-ból, a La Guardia repülőtérről Bornemouth-ba, a Hurn repülőtérre, majd onnan Lisszabonba. A repülés összesen 20 óra 30 percet vett igénybe. A PanAm Boeing 314-es repülőhajói rövid ideig, kéthetente Portugáliába, Lissabonba is közlekedtek és az utazók ide 29 óra 45 perc alatt jutottak el. A vizigépeket rövidesen kivonták a forgalomból és a járatokat már szárazföldi üzemeltetésűekkel teljesítették. Forgalomba álltak a négymotoros Lockheed Constellation típusú repülőgépek, melyeket elsőként a PanAm-nál repültek, majd a néhány hét múlva a TWA elődjénél a Transcontinental & Western Air-nál is.

Sikorsky_S-51

1946. január 10. Az amerikai Sikorsky R5-ös helikopter nem hivatalos magassági rekordot állított fel, amikor 6400 m-es magasságba emelkedett a Connecticut államokbeli Stratfordban.

1946. január 19. Elsőként végzett siklórepülést az amerikai Bell X-1-es kísérleti rakétarepülőgép.

1946. január 26. Az USAF ezredese William Councill új sebességi rekordot állított fel egy P-80-as Shooting Starrral az amerikai kontinens 4 óra 13 perc alatti leszállás nélküli átrepülésével.

65 éve

XF4D

1951. január 23. Először repült az amerikai Douglas XF4D-1, az F4D Skyray sugárhajtóműves vadászrepülőgép prototípusa, melyet anyahajó szolgálatra terveztek.

1951. január 27. Megszünt az alig három évvel ezelőtt alakult Országos Magyar Repülő Egyesület, az OMRE és utódja a Magyar Repülő Szövetség, az MRSZ lett.

1951. január 31. Egy magántulajdonban lévő P-51 Mustanggal, az Excalibur III-al az U.S. Navy kapitánya C.F. Blair, kihasználva az erős nyugat-keleti magassági légáramlást új rekordot állított fel a dugattyús motoros géppel leszállás nélkül végzett távrepülésben, amikor New Yorkból Londonba repült 7 óra 48 perc alatt és az 5597 km-t 718 km/órás átlagsebességgel tette meg.

60 éve

p2

1956. január 15. A japán önvédelmi erők megkapták az első tengerészeti felderítő repülőgépet egy Lockheed P2V-7 Neptun típust, mely az US Navy adott át.

1956. január 20. Elkezdődött az US Navy első helikopter hordozójának, az USS Thetis Bay-nak a felszerelése.

1956. január 20. Az elméleti tanfolyam sikeres befelyezése után elkezdődött négy magyar helikopterpilóta gyakorlati kiképzése az Mi-4-es típusra. Ez volt az első rendszerbeállított helikopter típus a magyar katonai repülésben.

1956. január 21. A magyar és a szovjet vadászirányítás nem megfelő működése következtében ugyan arra az ismeretlen légicélra riasztott magyar és szovjet géppár között légiharcra került sor a Fertő tó fölett. A esemény során egy szovjet és egy magyar gép zuhant le osztrák területre és egy magyar pilóta az életét vesztette. A magyar vadászrepülők MiG 15-ös, a szovjetek MiG-17F típussal repültek.

55 éve

coronado

1961. január 24. Először repült az amerikai Convair 990 Coronado, amelyet a kereskedelmi típusok közül egyedüliként utánégővel rendelkező General Electric CJ-805-23B sugárhajtóművel szerelték fel. Ez a típus volt a korszak leggyorsabb utasszállítója, mert az átlagsebessége az 1000 km/órás érték körül mozgott a hasonló kategóriájú gépek 800-900 km-es sebességével szemben. Ezt a 37 példányban gyártott típust a Swissair is üzemeltetette, és a színeiben Ferihegyen is megfordultak a későbbiekben.

50 éve

1966. január 7. Az USAF rendszerbe állította a 32 példányban gyártott Lockheed SR-71 Blackbird kétszres hangsebesség felett repülő felderítő repülőgép típust.

1966. január 10. Először repült a sorozatban gyártott Bell 206A Jet Ranger helikopter elő példánya. A nagysikerű típus több változatából összesen 7300 db készült

1966. január 17. Az USAF egyik Spanyolország felett őrjáratozó B-52-es Stratofortress típusú nehézbombázógépe légitankolás közben összeütközött a KC-135-ös típusú tankerrel és lezuhant. A gépen lévő két élesítetlen nukleáris bomba közül az egyik Palomares település közelében zuhant a földre, a másik pedig onnan 8 km-re a tengerbe, amit később kiemeltek. Az atomfegyverzettel repülő B-52-es gépekkel már korábban is történtek balesetek, katasztrófák, de nem Európában. A nemzetközi politikai légkör és a katonai körülmények megváltozása miatt egy idő után már szükségtelenné vált a csapásmérő repülőgépek állandó járőrőzése.

45 éve

1971. január 8. Az US Marine Corps, a tengerészgyalogsághoz megérkezett az első helyből is felszállni képes AV-8 Harrier típusú vadászbombázó.

1971. január 15. USA Navy P-3 Orion típusú felderítőgépe saját osztályában új távolsági rekordot ért el, amikor leszállás nélkül 11278 km-es távolságot tett meg.

E-2C_Hawkeye

1971. január 20. Először repült az amerikai Grumman E-2C Howkey a korábbi változatok továbbfejlesztéseként korszerűbb berendezésekkel ellátott rádioelektronikai felderítő és zavaró repülőgép.

R_22

1971. január 20. A Német Szövetségi Köztársaság légierejében a Luftwaffe-ban rendszerbe állították a McDonell Douglas RF-4E Phantom II-es felderítő repülőgépeket.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1971 januárjában elkezdődött a szovjet Ka-26-os helikopterek légi úton történő leszállítás Szentkirályszabadjára.

40 éve

1976. január 1-től a Bell Helikopter a továbbiakban Bell Helikopter Textron néven működött.

1976. január 5. A Kecskeméti repülőtér főbejáratánál az alakulat 25 évvel ezelőtti meglakulásának jubileuuma alkalmával a leselejtezett 915-ös oldalszámú MiG-21-es vadészrepülőgépet állították fel. A közelmúltban pedig a repülőtér közelében lévő közúti körforgalmi csomópontban egy hajtóművek nélküli vadászrepülőgépet helyeztek el jelképezve a város és a repülés közti folytonosságot. Ilyen jellegű emlékművek számos országban láthatók főleg repülőterek közelében.

1976. január 10. Elkészült az első Pestvidéki Repülőgépgyárban nagyjavított Mi-8-as magyar katonai szállítóhelikopter.

Concorde

1976. január 21. Az Air France és a British Airways egyszerre állította menetrendszerű utasforgalomba a francia-angol közös fejlesztésű, kétszeres hangsebességgel repülő Concordot. Az AF 205-ös járata Párizsból Rio-de Janeiróba repült dakari leszállással és a British 206-os járata Londonból Bahreinbe vitte az utasokat. A Concordok 15 év alatt már több 100000 órát repültek hangsebesség feletti tartományban.

35 éve

1981. január 7. Megérkezett, több mint 30 évi szünet után a Kínai Népköztársaságból az első kínai repülőjárat, egy B747-es típussal New Yorkba. A normalizálódó amerikai-kínai kapcsolatok következtében még ebben a hónapban a PanAm is hetenti rendszerességű járatot nyitott Pekingbe.

1981. január 11-13. Max Anderson és Don Ida kísérletet tett egy gázballonnal a föld körberepülésére. A Jules Verne nevű ballon a Luxorból végzett felszállása és 4667 km-es táv megtétele után az India felé vezető úton repülésre alkalmatlanná vált, így a két pilótának fel kellett adni a tervüket.

1981. január 25. A Bell Helikopter Textron leszállította a 25000. legyártott helikopterét, egy Bell 222-est.

Boeing_707

1981. január 26. A Pan American World Airways több mint két évtizeddel a kezdetek után befejezte a Boeing 707-es típus üzemeltetését.

30 éve

1986. január 31. Az amerikai Boeing Corporation megvásárolta a de Havilland Canadát, mely már több mint fél évszázada gyártotta a repülőgépeket.

an-124

1986 januárjában szolgálatba állt az Aeroflotnál az An-124-es típusú, akkor a világ második legnagyobb, négy sugárhajtóművel felszerelt a teherszállító repülőgépei.

25 éve

1991. január 15-17. Japánban felszálló 73600 m3-es Virgin Otsuka Pacific Flyer nevű hőlégballon először a repülés történetében átrepülte a Csendes-óceánt. A ballon különleges gondolájában utazó Richard Branson és Per Lindstrand 46 óra 15 perces repülés után Kanadában ért földet. A repülés során a ballon több mint egy órán keresztül 385 km/órás sebességgel is repült, ami a korábbi rekordnál 140 km/órával volt több.

1991. január 16. Az amerikai Easteren Air Lines 64 évi működés után megszűnt. Járatait és dolgozói, vagyona megosztva az American és a Continental légitársaságokhoz került.

1991. január 17. A Sivatagi vihar fedőnevű akció során az előző év második felében a környező térségbe áttelepült amerikai és a szövetségek erők az ENSZ jóváhagyásával támadást indítottak a Kuwaitot megszálló Irak ellen. Az első légicsapásokat éjszaka az amerikai F-117-es Nighthawk alacsony észlelhetőségi technológiával épült vadászbombázók végezték kiiktatva az Iraki kommunikációs központokat. Kezdetben az amerikai B-52-es nehézbombázók az államokból, a Louisianában lévő támaszpontról is végeztek bevetéseket. A gépek többszöri légi tankolással és az eddigi leghosszabb 35 órás, 23000 km-es távú bevetéseket hajtottak végre levegőből indítható cirkálórakétákat szállítva. A légitámadás első 14 órája alatt a repülőgépek több mint ezer bevetésben 18000 tonna bombát dobtak a megjelölt célpontokra. Az első napon három szövetséges repülőgép veszett el földi elhárító tűz következtében és tíz iraki pedig légiharcban. A koalíciós erők repülői a harcok befejezéséig további jelentős sikereket értek el.

K1_2013 110

1991. január 31. A magyar katonai légijárműveken az új felségjel a hegyével előremutató piros-fehér-zöld színű ék alakú lett.

20 éve

1996 januárjában a Dunai Repülőgépgyártó Rt-nél elkezdődött annak a harckocsi alvázra épített, két R-13-300-as repülőgép sugárhajtóművel felszerelt járműnek az építése, mely olaj és gázkutak oltására szolgált. Ez később Ferihegyről egy An-124-es teherszállítóval Kuwaitba vitték az égő olajkutak oltásához.

15 éve

TN6_1111001723580

2001. január 8. Elhunyt Tobak Tibor nyugállományú ezredes, az egykori Puma vadászrepülő osztály, a szovjet repülők ellen négy igazolt légigyőzelmet elért hadnagya, – két IL-2-es és két Jak-9-es – a Magyar Vetrerán Repülők Egyesületének alapító, majd tiszteletbeli elnöke. A háború után a koncepciós perben elitélt Tobak Tibor később több sikeres könyvet is írt a magyar katonai repülés második világháborús korszakáról.

2001. január 10. Elkezdődött az amerikai Trans World Airlines, a nagy múltú – 190 repülőgéppel, 20000 alkalmazottal és a napi 800 járattal rendelkező – TWA felszámolása, mely az év végéig tartott.

f-104

2001 januárjában a Szolnoki Repülőmúzeum a Német Luftwaffétől ajándékképpen egy F-104G Starfighter típusú, 21+64-es oldalszámú vadászgépet kapott.

10 éve

2006. január 19. A Szlovák Légierő Koszóvóból hazatérve, békefenntartó katonákat szállító An-24V típusú, 5605-ös oldalszámú repülőgépe este 20 óra után a kassai repülőtérre történő bevezetés során a Magyarország északi részén lévő Hejce közelében a 700 m magas Borsó hegynek ütközött. A katasztrófát a gépen tartózkodó 43 fő közül csak egy személy élte túl.

2006. január 16. A MALÉV menetrendszerű járatot nyitott Budapest és Marosvásárhely között.

5 éve

catar

2011. január 17. Megérkezett Ferihegyre a Katar állam légitársaságának, a Qatar Airways-nak a nyitójárta Dohából, mely az A7-AHD lajstromjelű Airbus A320-as volt. A légitársaság a kezdetben heti négy alkalommal repült Budapestre Bukarest-i közbenső leszállással.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s