Fokker 70-es gépek a magyar közforgalmi repülésben

F_1

A magyar repülés történetében a Fokker név ismerősen cseng, hiszen 1923-ban a Magyar Légiforgalmi Rt.-nél a nagy múltú holland gyár F-III-as típusával kezdődött el, a korábbi próbálkozások után ténylegesen a magyar közforgalmi repülés. A MALÉV flotta modernizációjának keretében 1995-től kezdődően elkezdődött a Tu-134-es típus leváltása, összesen hat új és használt Fokker 70 gép érkezett a vállalathoz.

Fokker utasszállítók

A Fokker repülőgépgyár még az 1960-as években kezdte el a légcsavaros gázturbinás típusa, az F-27-es után egy sugárhajtású utasszállító tervezését. Az F-28-as hajtómű elrendezését, kialakítását alapvetően az iskolát teremtő francia Caravelle inspirálta. A középkategóriás típus első gépe 1967. május 9-én repült először és a gyártásának befejezéséig, 1987-ig összesen 241 db készült a kezdetben 65 üléses gépből, melyeket számos ország, több légitársasága üzemeltetett. Később a szállítási igények növekedése arra késztette a gyárat, hogy a korábbi tapasztalataira alapozva, megújítsa, korszerűsítse a típust és 100 utas befogadására alkalmas, nagyobb kapacitású változatot hozzon létre. Létrejött az F-100-as, amely hivatalosan F-28Mk100-as típusjelzést kapta. Az első gép 1986. november 30-án repült először és 1986-1997 között 283 db-készült belőle. Az 1990-es évek elejére a világban repülő Fokker 28-as gépek megérettek a lecserélésre és erre a gyártó a 100-as kisebb, 70 személyes változatának piacra dobásával válaszolt, 1993-ban megindult a sorozatgyártás. Az első F-28Mk70-es gép 1994 októberében a Ford Motor Company-hoz került speciális utastér kialakítással. A gyártást az 90-es évek közepének financiális problémái miatt a Fokker művek 1997-ben be is szüntette a működését, pedig, eddig még csak összesen 48 db F-70-es készült el. Az Amsterdamba, a Schipool repülőtéren lévő gyár befejezte működését és több önálló egységre oszlott. A Fokker Servicing a Fokker típusok típustulajdonosaként a továbbiakban már csak az üzemeltetőknek adott különféle szolgáltatatást, támogatást.

Váltó típus keresése

A MALÉV az 1960-as évek végétől használta a Tu-134-es típusú közepes hatótávolságú, a mintegy 70 utas szállítására alkalmas repülőgépeket. Idővel a kiöregedő gépek helyett a szétesőben lévő szovjet repülőgépgyártás miatt már nem lehetett – de az ország politikai és gazdasági irányváltása következtében bizonyára már nem is akart – onnan váltó típust beszerezni. A lehetséges utód keresése során a BAe-146-os is felmerült, amely egy példányban, teherváltozatban repült is a vállalatnál. A 70-es utaslétszám körüli típusok közül szinte egyedül álló volt a Fokker 100-as rövidebb törzsű változata az F-70-es is. Ebben az időben a regionális piacra szánt típusok fejlesztése még gyerekcipőben járt, felfutásuk a későbbi évtizedekre tevődik.

A MALÉV a gépek bérlésben gondolkodott és három új gépet az ILFC-től bérelt, de mivel időközben a Fokker gyár beszüntette a működését a maradék beszerzése kérdésessé vált. A gyártás beszűntetése miatti bonyodalmak például az olasz Avianova-t arra késztette, hogy visszaadjon néhány gépét. A Malév számára, bár ezek más tulajdonosi háttérrel rendelkeztek jelentették a megoldást.

A magyar lajstromú gépek 1995. december 21-és 1998. április 2-között érkeztek az országba különböző bérleti kondíciókkal. A hajózók Amsterdamban a később önállosuló oktató bázison kapták az átképzésüket és később többnyire ide jártak vissza szimulátoros gyakorlatra is.

Az első, a HA-LMA

A Fokker 70-es flotta első gépe a HA-LMA volt, mely 1995. december 21-én, szinte karácsonyi ajándékként érkezett Ferihegyre 14:30-kor és gurult a kíváncsiak tekintetétől övezve Ferihegy 1 forgalmi épületében lévő, egykori kormányváró elé.

Következett az első itthoni gyakorló repülés, az első Ferihegyi felszállás, majd a műszakiaknak a forgalomba állítási munkák. A típus az első utasjáratát, még külföldi oktatóval 1995. december 27-én teljesítették Budapest-Róma-Budapest útvonalon, majd az első teljesen magyar személyzettel végrehajtott utasszállítás 1996. 01. 08-án történt ugyanezen az útvonalon.

F_2

Lajstromjel

Gyári szám

Érkezés

Távozás

Későbbi lajstromjelek

HA-LMA

11564

1995.12.21

2010.01.22.

YR-KMA

VH-QQR

HA-LMB

11565

1996.02.14

2010.03.01.

YR-KMB

VH-QQV

HA-LMC

11569

1996.03.08.

2010.06.10.

YR-KMC

VH-QQW

HA-LMD

11563

1997.10.31

2004.10.30.

PH-WXD

HA-LME

11575

1998.04.02.

2010.12.10.

VH-QQY

HA-LMF

11571

1997.11.13.

2010.11.03.

VH.QQX

Karbantartás

A típus földi üzemeltetését, karbantartását a MALÉV repülőgép karbantartásra szakosodott 1992. június végén alakult leányvállalata az Aeroplex Kft. végezte. A műszakiak is először a gyárban, majd a továbbiakban itthon vettek rész típustanfolyamon. A gyakorlati képzés is hasonlóképpen történt. A típus forgalomba állításában a Budapestre érkezett holland szakemberek segítettek. A magyar műszakiak az idők folyamán jogosítást szereztek a különféle egyre mélyebb szintű karbantartások, mechanikus és avionikai berendezések cseréjére a különféle meghibásodások javításának elvégzésére.

F_41

A típus történetének első C jelű karbantartására 1997 márciusában, és első hajtóműcseréjére június 10-11-én került sor.

Műszaki leírás, általános adatok

A kissé zömök, egyszerű felépítésű típus sokban hasonlított a „Kisvas”-nak is becézett Tu-134-re.

Alsószárnyas, alacsonyépítésű, az ajtóba épített saját lépcsővel is rendelkező gépek „T” elrendezésű vezérsíkokkal és a törzs hátsó felére szerelt hajtóművekkel rendelkezett. A kör keresztmetszetű törzsben, első variációban két-két ülésblokkon 70 utast lehetett szállítani. Futóműve hárompontos, orrkerekes. A kétkerekes főfutókat a törzs aljába lehetett behúzni. A digitális műszerezettségű, korszerű, navigációs berendezésekkel felszerelt típus két fővel üzemelt, az utas kiszolgálását három légiutaskísérő végezte. A leszállás előtti manővereket, a gyors, erőteljes sebességcsökkentést és süllyedést a törzs végén kialakított nagyméretű, hidraulikus működtetésű féklapok biztosították.

F_22

Hossz: 30,91 m

Fesztáv: 28,08 m

Magasság: 8,51 m

Üres tömeg: 24400 kg

Max. tüzelőanyag mennyiség: 7500 kg

Max. felszálló tömeg: 36700-39900 kg

Max. kereskedelmi terhelés: 7500-8600 kg

Utazó sebesség: 850 km/óra

Utazó magasság: 10600 m

Hatótáv: 2000 km

Utaslétszám: 67-70 fő

Hajtómű: 2 x RR Tay Mk620-15

Teljesítmény: 2 x 71kN

Eltérések egyes gépek között

A hat gép külsőleg és belsőleg is egyforma kialakítású volt. A HA-LMF szárnyközép részében a többiekkel ellentétben egy 3 tonna befogadó képességű tüzelőanyag tartállyal rendelkezett. Ezért nagyobb távolságra tudott repülni, mint a többi és a legnagyobb felszálló tömeggel, 39915 kg-al rendelkezett és a maximális kereskedelmi terhelhetősége több volt, 8621 kg, a többiekhez képest közel 1 tonnával.

F_70

Egy kis statisztika

A típus 15 éves üzemeltetése alatt a hat gép több mint 180000 órát töltött a levegőben és 130000-nél több leszállást végzett. A típus megbízhatóságára jellemző, hogy magasabb kategóriába tartozó eseményt csak két levegőben végzett hajtómű leállítás, egy jobb főfutó behúzási probléma, valamint az egyik gépnek a futópályáról való legurulása okozott.

F_60

Női repülőgépvezető a Fokker 70-es pilótakabinjában

Érdekesség, és hogy a magyar közforgalmi repülés első női másodpilótája, majd kapitánya is Fokker 70-es típuson repült.

Visszaadások

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A MALÉV-nál a bérleti konstrukcióban üzemelő gépek a szerződésekben megjelölt időkben visszaadásra kerültek a tulajdonosaihoz, hogy azokat az tovább adhassa más légitársaságoknak. A repülőgépek visszaadáskori állapotát, melyet szerződésekben részletesen rögzítettek, a bérlet végén kellett jelentős anyagi ráfordítással és többé-kevésbé elnyúló, különféle problémákat okozó műszaki tevékenységek során biztosítani.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Az első Fokker 70-es, mely kikerült a flottából az a vállalathoz a típusból negyedikként, 1997. október végén idekerült HA-LMD volt, mivel a bérleti szerződését, a többiekkel ellentétben nem hosszabbították meg. A HA-LMA mely a legelsőként 20 éve érkezett, 2009. október 24-én repült utoljára az utasforgalomban. A karbantartási és festési munkák után 2010. január 22-én hagyta el végleg Ferihegyet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Az utolsó Malév színekben teljesített Fokker 70-es utasjárat 2010. január 16-án volt Tirana-Budapest útvonalon, melyet a HA-LMF teljesített.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A legutolsó visszaadásra kerülő Fokker 70-es gép a HA-LME volt, melynek utolsó Budapesti felszállása a típus 15 évvel ezelőtti forgalomba állításának hónapjában, 2010. december 10-én volt.

A 31L-futópályáról felemelkedő, hófehér festésű repülőgép búcsúzóul egy behúzott futókkal végzett alacsony magasságú áthúzásával befejeződött egy érdekes és mozgalmas korszak a már nem létező Malév és a magyar közforgalmi repülés történetében.

Fotók

A magyar lajstromú gépek utóélete

Az ex HA-LMD a KLM Cityhopper-hez kerül, ahol a mai napig is üzemel. A három Carpatair-hoz került gépet, az ex HA-LMA, LMB és LMC-t a MALÉV vissza kívánta bérelni, de a terv végül is nem valósult meg és rövid idejű használat után Ausztráliába kerültek. A fehér festésű, ex HA-LME-t és LMF-et rövid ideig Pozsonyban tárolták és utána ezek is Ausztráliába, az Alliance Airlineshez kerültek, ahol mind az öt volt MALÉV Fokker 70-es napjainkban is üzemel.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók, Írások, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s