Évfordulók, 2015. december

110 éve

1905. decemberében Neil MacDermid Kanadában több helyen is bemutatta az embert is levegőbe emelni képes, Alexander Graham Bell által tervezett, The Siamese Twins nevű nagyméretű dobozsárkányát.

105 éve

Glenn-L_M-company

1910. december 1. Megalakult az USA-ban a Curtiss Aeroplane Company.

1910. december 8. A francia G. Leagneux volt az első aviátor, aki repülőgéppel 3000 m-es magasság fölé emelkedett. Ez egy Blériot típussal történt, Pauban és a 3100 m-es magasság új magassági világrekordot jelentett, amit pár nap múlva egy 511,9 km-es távrepüléssel gyarapított.

1910. december 19. A japán Joshitoshi Takagawa kapitány volt az első, aki az országban levegőnél nehezebb szerkezettel, egy Farman III-as típussal a levegőbe emelkedett.

Dutrieuc

1910. december 21. Helene Dutrieu nyerte az első nő aviátorok számára kiírt Femina Cup-ot egy 167 km-es, 2 óra 34 perces távrepüléssel.

1910. december 22. Az első magyar vizsgázott pilóta dr. Kutassy Ágoston volt.

1910. december 23. Theodore Ellyson hadnagy, aki a Curtiss Companynál tanult repülni, lett az Egyesült Államok Haditengerészetének első pilótája.

100 éve

Junkers_J_1

1915. december 12. Először emelkedett a levegőbe, mint egy 3 magasba a világ első, teljesen fémszerkezetű repülőgépe, a német Junkers J-1, a Pléhszamár. A vaslemez borítású, önhordó kialakítású, vastagszelvényű szárnnyal rendelkező repülőgépet egy 120 LE-s Mercedes DII-es motorral szerelték fel. Az egyetlen példányban épült gép kézzelfogható bizonyítékot adott arra, hogy nem csak faszerkezetű és vászonborítású repülőgépek tudnak repülni.

caudron

1915 decemberében, repülőbalesetben elhunyt az ismert francia aviatikus, Gaston Caudron.

1915 decemberében a brit katonai vezetés már élénk érdeklődést mutatott a repülőgépeken alkalmazott fegyverekhez is használható robbanó és gyújtó lövedékek iránt. Az újfajta lövedékek sokkal hatásosabbnak bizonyultak a korábbiakkal szemben a támadó német, hidrogéntöltésű Zeppelin léghajó megsemmisítésére. A kísérletek után rövidesen használatba is vették azokat, elsőként a honi védelmi repülőszázadainál.

95 éve

1920. december 13-16. Először repülték át az Ausztrál kontinenst a korábbi déli északi irányú után kelet-nyugati irányban is egy de Havilland DH4-es típussal. A pilóta Frank Briggs és Arthur Murphy volt és a gépen utazott C. J. De Garis és a gép szerelője Jack Howard. A leszállásokkal végrehajtott repülés 21 óra 38 percig tartott és 3912 km-t tettek meg.

1920. december 14. Első repülőkatasztrófa mentrendszerű angol repülőjárattal egy HP 0/400-as repülőgéppel történt, amikor az a London-Cricklewoodnál a ködben végzett felszállás után lezuhant. A gépen lévők közül hat utasból kettő, valamint a pilóta és szerelője életét vesztette.

Nieuport-Delage_NiD.29_fighter_side_view

1920. december 12. A francia Sadi Leconte Nieport-Delage 29-es típussal repülve új sebességi világrekordot teljesített, amikor gépével 313 km/órás sebességgel repült.

85 éve

 Tupoljev_TB-3

1930. december 22. Először repült a szovjet Tupoljev TB-3-as négymotoros bombázórepülőgép.

80 éve

Douglas_DC-3  128 054-crop

1935. december 17. Először emelkedett a levegőbe az amerikai Douglas gyár DC-3-as típusának első példánya még DST néven. A világhírűvé vált típusból több mint 14000 db készült polgári és katonai használatra. Sok országban üzemeltették és több helyen gyártották is. Néhány eredeti DC-3-as példánya még ma is repül. A Szovjetunióban mintegy 3000 db licence épült. A Li-2-es a második világháború utáni újraszerveződő magyar forgalmi repülés első típusa volt. Egy ilyen típusú gép napjainkban is a repülőnapok érdekes színfoltja.

Gyroplane-Laboratoire1

1935. december 22. A francia Louis Breguet és René Dorand tervezte Gyroplane Laboratoire volt az első sikeres repülést, függőleges emelkedést és vízszintes haladást is produkáló helikopter, amely a kétlapátos koaxiális elrendezésű forgószárnyaival 80 km/órás haladási sebességet ért el.

1935 december 27. Az US. Army Air Corps repülőgépei bombázták a hawai szigeteken kitört Manua Loa lávafolyamát, amely lakott településeket veszélyeztetett.

1935 decemberében az amerikai Transcontinental and Western Air DC-2-es gépein flight attendants-i munkakörben, az utasoknak a repülőgépek fedélzetén kiszolgálására, nagyobb kényelmük biztosítására női „air hostesses”-t alkalmaztak. Ez volt a későbbikben egyre terjedő, ma már nélkülözhetetlen légiutaskísérői munkakör, hivatás korai elődje.

Grumman_JF2_3

1935 decemberében az US Marine Corps Grumman JF-2 Duck típussal egy nem hivatalos sebességi világrekordot állítottak fel az egymotoros ampfibiák kategóriájában, amikor egyik gépük 308 km/órás ebességgel repült.

75 éve

1940. december 16-17. Az RAF Bombázó parancsnokságának 134 repülőgépe az angliai Coventryt ért német légitámadás válaszaként Mannheim város központját támadta.

Curtiss_SB2C

1940. december 18. Először repült az amerikai Curtiss SB2C Helldiver.

Eddie_August_Schneider

1940. december 23. Elhunyt az amerikai Eddie August Schneider egy repülőbalesetben, a vizigépek számára versenyzésére létrehozott Schneider Kupa alapítója.

1940. december 25. Két angol lajstromban lévő tengerészeti Grumman F4F Wildcat a típus első légigyőzelmét aratta Európában, amikor lelőttek egy német Ju-88-as típusú repülőgépet.

70 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1945. december 4. Az első sugárhajtású repülőgép, amely fel- és leszállást végzett egy repülőgéphordozóra az az angol de Havilland Sea Vampire Mk 5 volt, amikor a HMS Ocean nevűn végezte a leszállási próbákat.

1945. december 5. Eltűnt a Bermuda háromszögben öt, kötelékben repülő amerikai TMB Avanger. A rejtélyes eltűnésben 14 hajózó vesztette életét. A felkutatásukra kiküldött PBM-5 Mariner típusú repülőhajó felrobbant és az egész 13 fős személyzete életét vesztette.

NC1H

1945. december 8. Először repült az amerikai, későbbiekben 5600 példányban épült Bell 47-es helikopter prototípusa NC1H jelzéssel.

XP-81

1945. december 21. Először repült az első amerikai légcsavaros gázturbinás repülőgép, a Consolidated Vulture XP-81-es.

1945 decemberében a tököli repülőtérre a 880. szovjet bombázóezred gépei települtek.

65 éve

1950. december 4. A Pan American Word Airways Boeing 307 Strato-Clippere menetrendszerű járatot teljesítve rekord idő, 7 óra 20 perc alatt ért Honoluluból Los Angelesbe.

F86

1950. december 17. A Koreai háborúban először vetették be a North American F-86 Sabre típusú vadászrepülőgépet és már az első bevetésre felszálló négygépes kötelék légiharcba keveredett négy MiG-15-ös típussal, melyből egyet le is lőttek.

1950 decemberében a MN légierejéhez 85 db Jak-9P, 45 db IL-10-es, 46 db Tu-2-es, négy Li-2-es, néhány gyakorló és futárrepülőgép tartozott.

1950 decemberében a Gyáli úton megalakult a korábbi katonai helyőrségi kórház helyén az 1. sz. Honvéd Repülőkórház.

1950. december 31. A Ferihegyi repülőtéren a megnyitás óta eltel bő fél alatt 49955 utas fordult meg. A le és felszáló  gépek száma 4786 db volt.

60 éve

Glenn_L._Martin_in_pusher-biplane

1955. december 4. Elhunyt a híres amerikai aviatikus Glenn L. Martin.

1955. december 5. Baranyi Ferenc egy csehszlovák gyártmányú Zlin Z-381-es iskolagéppel rekordmagasságba 5177 m magasra emelkedett.

1955. december 13. Először szállt le a de Havilland Comet 3 egy amerikai repülőtéren, amikor világkörüli bemutató repülésén Honoluluba érkezett, majd Vancuverbe repült 5 óra 39 perc alatt.

RAF_Mosquito

1955. december 15. A második világháború híres típusa a de Havilland Mosquito utolsó bevetését teljesített a RAF-nál.

1955 decemberében a RAF kivonta az utolsó dugattyús motoros bombázógépét is a hadrendjéből és ezzel a világ első légiereje lett, amelyben már csak sugárhajtású bombázógépek szolgáltak.

1955 decemberében az MN légierejéből kivonásra kerültek a Tu-2-es bombázó repülőgépek. A típusból néhány megmaradtat célzsák vontatásra alakították át.

55 éve

wright

1960 decemberében megnyitották Észak-Karolinában a Wright testvérek első motoros repülésének helyén, Kill Devil-ben a Wright Brother National Memorial látogató központot.

P5M_Marlin

1960. december 20. Az amerikai Glenn L. Martin Company az utolsó P5M-2 Marlin típusú repülőhajó leszállításával évvvel a megalakulás után beszüntette az ember vezette repülőgépek gyártását.

50 éve

030921-N-6259P-002 At sea aboard USS ENTERPRISE (CVN 65) Oct. 21, 2003-- USS ENTERPRISE (CVN 65) steams toward the Arabian Gulf in hot pursuit of the enemies of freedom. U.S. Navy photo by Photographer's Mate Second Class (AW) Douglas M. Pearlman.

1965. december 2. Az amerikai USS Enterprise lett a világ első nukleális meghajtású repülőgéphordozója.

1965. december 21. Az amerikai New York Airways elkezdte a kereskedelmi helikopter szolgálatot a New Yorkban a Pan Am székház tetején kialakított leszállóhely és a JFK nemzetközi repülőtér között.

45 éve

mikojan

1970. december 9. Elhunyt az ismert szovjet repülőgép-tervező Artyom Ivanovics Mikojan, a MiG típusú vadászrepülőgépeket tervezőpáros egyike.

F-14

1970. december 21. Először repült a változtatható szárnynyilazással anyahajó fedélzeti üzemeltetésre tervezett amerikai Grumman YF-14A, a F-14 Tomcat prototípusa.

1970. december 21. A MALÉV teljes egészében átvette a magyar kormányzati és pártvezetők légi utaztatását a honvédségtől. A repüléseket a korábban beszerzett két HA-LBG és HA-LBH lajstromjelű Tu-134-es repülőgéppel bonyolították.

Ka-26_R-4016_n

1970 decemberében a BM légirendészete a honvédség részére beszerzettekkel egyidőben egy KA-26-os helikoptert kapott, ami R-401-es oldalszámot kapott. Ebben az évben alkalmazott először helikoptereket is a RNA a növényvédelmi munkákhoz.

40 éve

4f_Jak40_019

1975. december 13. A KPM Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatósága egy Jak-40E típusú repülőgépet vásárolt, amit később a magyarországi földi légiforgalmi rádióberendezések és a Ferihegyi repülőtér ILS berendezéseinek a mérésére, ellenőrzésére és kalibrálására. A HA-YLR lajstromjelű repülőgép jelenleg a repülőtér 2-es terminálja közelében lévő Aeroparkban van kiállítva.

1975. december 26. Az Aeroflot forgalomba állította a világ első kétszeres hangsebességgel repülő forgalmi típusát a Tu-144-et. A típussal két évig csak áru és posta szállítását végezték és a gépek Moszkva és az akkori kazakstani Alma Ata, ma Almaty között közlekedtek.

1975. december 28. Elkészült az első szovjet repülőgéphordozó, a Kijev. A hajót rövid fel és leszállási tulajdonságokkal rendelkező repülőgépekkel és helikopterekkel látták el, annak ellenére hogy más típusok üzemeltetésére tervezték.

35 éve

il-14

1980. december 1. Szolnokra érkezett az NDK-ból a később a kiállítás részévé váló 426-os oldalszámú Il-14-es repülőgép.

IL-86_001_1

1980. december 26. A szovjet Aeroflot forgalomba állította a belföldi forgalmasabb járataira tervezett Il-86-os légibuszt. Az utasok a gépek három nagyméretű lépcsőjén léptek a kétfedélzetes gépekre és könnyebb csomagjaikat, kabátjaikat az alsó szinten elhelyezve a belső lépcsőkön jutottak fel a nagyméretű utasterekbe. Ez az új négyhajtóműves típus rövidesen a külföldi járatokon is megjelentek. A típus továbbfejlesztett változata az Il-96-os.

mig_23

1980. december 29. Először adtak készültségi szolgálatot a Pápán települt 47. honi vadászrepülő ezred MiG-23-as elfogó vadászrepülőgépei.

1980. december 31. Ebben az évben is tovább folytatódott a légiforgalmi irányítás fejlesztése és a Ferihegyi repülőtéren a műszkai bázis építési munkái. Már működik  az MRL-5 típusú meteorológiai radar és a püspokldányban telepített távolkörzeti radat próbaüzeme folyt. Áll az új irányítótorony két vasbeton pillére és a kazánház kéménye.

30 éve

1985. december 5-én bocsátották vízre a Szovjetunió nem helyből, vagy rövid felszálló tulajdonságokkal rendelkező típusokhoz, használó repülőgép-hordozóját, a Tbiliszi-t. A MiG-29K és Szu-27K változatokat használó, később Kuznyecov tengernagyra átkeresztelt hajó csak öt év múlva állt szolgálatba.

25 éve

Toth_Lajos_v_hdgy

1990. december 1. Poszthumusz ezredessé léptették elő a közel 40 éve koholt vádak alapján kivégzett, ismert 28 légigyőzelmes második világháborús vadászrepülőt, Tóth Lajos „Drumi” korábbi főhadnagyot, későbbi századost.

1990. december 7. Az Alaska Airlines Boeing 727-es típusú repülőgépe 152 m-es vízszintes látás mellett végzett felszállást Seattle-Tacoma nemzetközi repülőteréről. Ilyen rövid látótávolság mellett az USA-ban még nem végzett egyetlen kereskedelmi repülőgép sem felszállást.

ClarenceLeonardKellyJohnson

1990. december 21. 80 éves korában elhunyt az amerikai Clarence L. „Kelly” Johnson a Lockheed gyár repülőgép-tervezője, aki számos híres repülőgéptípus megalkotásában vett rész, így az U-2, a F-104, az SR-71-es.

1990. december 31. A 6000. repülő hajózó életét mentette meg az angol gyártmányú Martin–Baker katapultülés. Az esemény az amerikai Theodore Roosevelt repülőgép-anyahajóról felszálló, de repülésképtelenné váló Grumman EA-6B Powler négyfős személyzetének gépelhagyásakor történt.

20 éve

1995. december 8. A dél-szláv válság miatt az amerikai IFOR erők Taszárra való települése miatt elkezdődött az ott állomásozó MH 31. Kapos Harcászati repülőezred repülőgépeinek a Pápára való áttelepülése.

F-4

1995. december 9. Az USAF hivatalosan kivonta a használatból a McDonnell-Douglas F-4 Phantom II-es típust. Az utolsó felszállást az Idaho-i Nemzeti Gárda F-4G változatú repülőgépe Törökországban, Incirlik-i légitámaszponton végezte.

1995. december 15. Leszállt Ferihegyen az első IFOR egységeket szállító amerikai szállítórepülőgép.

b 016-crop

1995. december 19. Elsőször szállt le Feihegyen amerikai C-17-es típusú szállítórepülőgép.

HA_LMA_Büll_04

1995. december 21. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV első HA-LMA lajstromjelű, 11564-es gyári számú Fokker F-70-es típusú utasszállítója. A Fokker 70-es típust a Tu-134-es kiváltására rendszeresítették.

15 éve

2b

2000. december 8. Átadták a forgalomnak a Ferihegy 2B terminált. Az elsősorban külföldi légitársaságok által használt terminálról az első induló gép a British Airways londoni járatát teljesítette.

HA-LGA002

2000. december 21. Megérkezett Ferihegyre a korábban a Samara Airlinesnél üzemelő HA-LGA lajstromjelű Tu-154M típusú repülőgép, melyet az Atlant Hungary Airlines üzemeltetett.

10 éve

An-26

2005. december 15. A magyar An-26-os szállítógépek végleg áttelepültek Szolnokról Kecskemétre.

2005. december 15. Ünnepélyes állománygyűlés után bezárásra került a MH Kapos Bázisrepülőtér Taszáron.

5 éve

RAAF_F-111

2010 decemberében az ausztrál légierő is kivonta a szolgálatból a General Dynamics F-111-es változtatható szárnyállású vadászbombázó típust.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s