Évfordulók, 2015. szeptember

145 éve

1870. szeptember 23. A repüléstörténet első nagyszabású légi akciója során felszállt az első ballon a poroszok által körülzárt Párizsból, melyet fél évig tartott. Az elsőt több mint hatvanöt követett és ebből 58 biztonságosan ért földet. A városban készült ballonok, léggömbök főleg postát és postagalambokat szállítottak, de a pilótákon kívül mintegy 110 főt is kijuttattak a városból. Korabeli híres ballonpilóta volt többek között Gaston Tissandier és Eugéne Godard. Egy a Párizsból felszálló ballon még egy távrepülő világrekordot is felállított, mert egészen Norvégiáig repült.

120 éve

1895. szeptember 12. Vitéz Boksay Antal első világháborús megfigyelőtiszt, mérnök repüléstörténet író születésnapja. Személyében, évtizedekig, mint az első magyar ejtőernyős ugrót is emlegették, de mint kiderült őt Hefty Frigyes kissé megelőzte. Boksay Antal a repülés elkötelezett híveként már az 1920-as években több könyvet írt az első világháborús magyar repülők harcairól. Szívén viselte és minden lehetséges alkalommal meg is emlékezett a lovagias viselkedésű, néhai ittebei Kiss József vadászrepülőről. Szerencsémre, hogy egy baráti találkozón, még az 1970-es évek második felében találkoztam vele. Ekkor már bottal járt, de még mindig csillogó szemmel beszélt nekünk, fiataloknak az élményeiről, a repülésről.

1895. szeptember 18. Merényi (Scholtz) Gusztáv belgyógyász, katonaorvos, a magyar repülőorvoslás megteremtőjének születésnapja.

115 éve

1901_Glider

1900. szeptember 12. A amerikai Wright testvérek megérkeztek Észak Karolinába, Kitty Hawk-ba, hogy elkezdjék a sárkány és siklórepülő kísérleteiket.

110 éve

Wright_Flyer_III

1905 szeptemberében a Wright testvérek az eddig megszerzett tapasztalataik lapján áttervezték a repülőgépüket és a Flyer III-al, már 20 percig is a levegőben tudtak maradni.

105 éve

bc

1910. szeptember 6. Először emelkedett el a földről az amerikai Blanche Stuart Scott, akit Glenn Curtiss tanította Hammondsportban. Curtiss kezdetben a gázkarra egy ütközőt szerelt, hogy a gép ne tudjon az elemelkedési sebességre gyorsulni, így azzal a pilóta jelölt a földön gurulva gyakorolta a kormányzást. A kellő tapasztalat megszerzése után az ütközőt leszerelték és megtörtént az első rövid ideig tartó repülés.

Bessica_Medlar_Raiche

1910. szeptember 16. Az amerikai Bessica Faith Raiche először repült ő és férje által összeszerelt Wright biplánnal.

1910. szeptember 10. A világon először két repülőgép Wiener Neustadt fölött ütközött össze. A pilótái a Warchalowski testvérpár volt és az ügy szerencsésen, egy lábtöréssel zárult.

Geo_Chavez

1910. szeptember 23. A perui Georges Chavez repült először az Alpok felett 2200 m-es magasságba emelkedve. A már nemzetközileg is ismert, a hónap elején 2587 m-es magassági világrekordot repült pilóta Svájcból, Brig-ből indult Olaszországba a Simplon hágón át, de a leszállásnál, Domodossolában Bleriot kétfedelűje összetört és Chavez az életét vesztette.

1910. szeptember 28. Az első magyar katonai pilóta Petróczy István lett, aki Wiener Neustadban ezen a napon vizsgázott egy Wright típusú kétfedelűvel.

Bristol_Boxkite

1910. szeptember 29. Angliában, először levegőből egy Bristol Boxkiteről rádióztak Stonehenge közelében.

Avro_Triplane

1910 szeptemberében repült először az angol háromfedelű ROE IV Triplane.

100 éve

FE2b

1915 szeptemberében szolgálatba állították a Royal Flying Corps 6. századában a Royal Aircraft Factory Fe.2-es típusú kétüléses, tolómotoros felderítő és vadászrepülőgépet.

1915 szeptemberében a Temesvár melletti Szentandráson léghajtó kikötőt és gázgyárat létesítettek. Erről a bázisról indultak a német Zeppelinek a különféle célpontok bombázására a Földközi-tenger térségébe, köztük a görög Thesszaloniki ellen is.

95 éve

Schneider_Trophy

1920. szeptember 20. A Velencében megrendezett Schneider Tropy vizigépek repülőversenyén az olasz Luigi Bologna hadnagy 172,6 km/órás átlagsebességgel első helyezést nyert. A versenyt 10 évvel ezelőtt a francia Jacques Schneider korábbi ballonrepülő, a repülést támogató üzletember alapította Schneider Cup néven.

1920 szeptemberében Geoffrey de Havilland megalapította a de Havilland Aircraft Companyt.

Avro538

1920 szeptemberében először repült az angol Blackburn T.1 Swift könnyűbombázó és torpedóvető biplán és az Avro 538-as egy példányban készült kétszárnyú sportrepülőgép.

90 éve

L-2        L-2_105

1925. szeptember 4. Először repült a Műegyetemi Repülő Egyesület műhelyében készült Lampich Árpád tervezte L-2-es faépítésű repülőgép. A H-MAFD lajstromjelet kapó könnyű repülőgép a következő években, kategóriájában három világrekordot is repült. A Közlekedési Múzeumba kerülő kis gép a második világháborús bombázások során megsérült, de négy évtizeddel ezelőtt néhány eredeti rész felhasználásával újra épült, kiállíthatóvá vált. A közelmúltban pedig egy repülőképes példánya is épült Atkáron.

cidna

1925. szeptember 10. A francia érdekeltségű CIDNA légitársaság a Magyarországon átvezető járatain magyar pilótákat is alkalmazott. Ilyen volt az első világháborús öt légigyőzelmes vadászrepülő, aki egyben az első magyar ejtőernyős ugró vitéz Hefty Frigyes, a későbbi vitorlázórepülő és Hosszú Istvánt, aki szintén repült az első világháború alatt. A később vitorlázó kísérleteket folytató Hosszú István Asbóth Oszkár segítője, pilótája volt a helikopter kísérletek során.

Seversky_SEV-3XAR

1925. szeptember 11. Először repült az amerikai Curtiss R3C-1-es versenyzési célra épített hidroplán.

Avia_BH-2

1925 szeptemberében a Csehszlovák nemzeti repülőbajnokságán az AVIA BH-21-es vadászrepülőgépből fejlesztett BH-21R változatú sportrepülőgép a 200 km-es távon 300,59 km/órás átlagsebességgel nyert.

85 éve

wm-10

1930. szeptember 1. Először repült a WM10 Ölyv iskolagép, amely Halász Andor tervei szerint épült.

1930. szeptember 1-jén repült először a kétüléses Berliner-Joyce P-16-os vadászrepülőgép.

1930. szeptember 1-2. között repülték át először repülőgéppel, leszállás nélkül, keleti irányból az Észak Atlanti óceánt. A két francia Dieudonné Costes és Maurice Belonte egy Breguet 19 Super Bidonnal Párizsból New Yorkba repült és a 5850 km-es távot 37 óra 18 perc alatt tették meg.

1930. szeptember 2. Kaposváron Abaffy Genovéva sikeresen teljesített A vizsgával az első magyar női vitorlázó repülő lett.

Taylor_E-2_Cub

1930. szeptember 12. Először emelkedett a levegőbe az amerikai, kétüléses Taylor E-2-es könnyű sportrepülőgép.

1930. szeptember 20. Elkezdődött az első magyar vitorlázó verseny Farkashegyen. Itt született meg az első magyar időtartam rekord 1 óra 18 perccel, Bernard Mátyás, a magyar vitorlázó repülés egyik megteremtője révén, amit még aznap vitéz Hefty Frigyes 3 perccel meg is javított.

Hefty

1930. szeptember 24. Először repült a hat példányban épült, angol Short Rangoon repülőhajó.

1930 szeptemberében repült először a Bánhidi Antal tervei alapján a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületnél épült Gerle 11-es.

1930 szeptemberében az olaszok bemutatták Mátyásföldön és Szombathelyen a rejtésben lévő magyar katonai repülés vezetőinek a Fiat Cr20-as kétfeles vadászrepülőgépet és a Caproni 101Bi típusú tízszemélyes utasgépet, amely bombázóvá is átalakítható volt.

80 éve

1935. szeptember 15. Svachulay Sándor a rákosmezei aviatikus egy sajáttervezésű Szent György Gyuri nevű vitorlázógépet épített, de a hiányos szilárdsági számítások miatt a magyar repülés hatósági feladatait ellátó Légügyi Hivatal, a LÜH nem engedélyezte a repülését.

1935. szeptember 15. Az amerikai Seversky SEV-3 új sebességi világrekordot állított föl, amikor kétkabinos amfibájával 370,8 km/órás sebességet ért el. Ezt a rekordot a dugattyús motoros amfibák kategóriájában 49 év múlva döntötték csak meg.

Junkers_Ju_87Ds_in_flight_Oct_1943

1935. szeptember 17. Először repült a német Junkers Ju-87-es zuhanóbombázó típus első gépe. A több mint 6500 példányban épült híres, hírhedt Stuka a II. világháború kezdetének jellegzetes géptípusa volt.

70 éve

North American P-64 3/4 front view. (U.S. Air Force photo)

1940. szeptember 1. Először repült a North American P-64-es vadászrepülőgép. A csillagmotoros, alsószárnyas vadászrepülőgépből csak 13 példány készült.

BV222

1940. szeptember 7. Először repült a német Blohm & Voss BV 222-es repülőhajó. A hatmotoros 49 tonnás felszálló tömegű vízigépből 13 példány készült.

1940. szeptember 7-8-án tartózkodott az Angliai Csata idején a legtöbb, 1200 német és brit repülőgép Nagy Britannia 24×48 km-es légterében.

1940. szeptember 13. Első légigyőzelmet érték el a japán repülők a Mitsubishi A6M Zeroval, amikor a kínai Csunkinget támadó bombázókat kísérték.

4F_MALERT_008

1940. szeptember 27. Észak-Erdélynek a Magyarországhoz történő visszacsatolása után elindult Budaörsről az első menetrendszerinti repülőjárat Marosvásárhelyre, majd rövidesen a MALERT több várossal is megteremtette a légiösszeköttetést.

P-39_Airacobra

1940 szeptemberében állt szolgálatba a Bell P-39 Aircobra. Az egyedülálló konstrukciójú, orrkerekes, alsószárnyas kialakítású vadászrepülőgép légcsavarját egy hosszú tengely közvetítésével a pilótakabin mögött lévő motor forgatta. A 9500 példányban készült típusból több mint 5000 került szovjet használatba a II. világháború során a kölcsönbérleti szerződés keretében.

70 éve

Northrop_XP-79

1945. szeptember 12. Először repült az amerikai Northrop XP-79B sugárhajtású, kísérleti csupaszárny vadászrepülőgép, mely 15 perc után kormányozhatatlanná vált és megsemmisült.

Fa-223

1945 szeptemberében repülték át az angolok a kontinensről a német, hadizsákmány Fa-223-as helikoptert. A 14-es gyári számú gép három főnyi német személyzettel, Cherbougból első forgószárnyasként repülte át a La Manche csatornát.

70 éve

Gloster_Trent-Meteor

1945. szeptember 20-án repült a világ első légcsavaros gázturbinás repülőgépe egy átalakított Gloster Meteor. A Trent Meteort két átalakított Rolls-Royce RB.50 Trent típusú hajtóművel forgatott ötágú légcsavar mozgatta.

C-74

1945. szeptember 5. Először repült a Douglas C-74 Globmaster, az amerikai, négymotoros, nehéz katonai szállítógép. A típust a DC-4-ből fejlesztették ki és 14 példányban épült.

65 éve

Avro_Ashton

1950. szeptember 1. Először repült az angol Avro Aston kísérleti utasszállítógép, melyet két ikergondolába épített négy sugárhajtóművel szereltek fel.

1950. szeptember 10. A 41. Vegyes repülőezred Kecskemétről felszálló fehér 3-as jelzésű Jak-9P típusú repülőgépének Pesterzsébet felett leállt a motorja és Ferihegyen végzett kényszerleszállást. A behúzott futóval a fűre hasraszállt repülőgép egy a repülőtér északi szélén legelésző tehéncsorda teheneivel ütközve állt meg és részben megsemmisült. A pilótája sértetlenül élte túl a nem mindennapi leszállást.

Bell47

1950. szeptember 21. Az első helikopter az Alpok felett egy Bell 47-es volt.

1950. szeptember 22. Először repülte át leszállás nélkül az Észak-Atlanti-óceánt egy sugárhajtóműves repülőgép. Az USAF két Republic F-84E Thunderjetjét David. C. Shilling és William Ritchie ezredesek vezették és Angliából háromszori légitankolással, 10 óra 2 perc alatt repültek át az Amerikában lévő Limestonba.

Jak-11

1950 szeptemberében a magyar katonai repülőalakulatok 20 db Jak-11-es, 10 UIL-10-es és 3 Li-2-es repülőgéppel gyarapodtak.

60 éve

1955. szeptember 3. Az angol J.S.Fairfield katapultált először földönlévő repülőgépből, amikor kényszerűségből el kellett hagynia a már 193 km/órás sebességgel a futópályán guruló Gloster Meteor gépet.

Su-7

1955. szeptember 7. Először repült a szovjet Szuhoj Su-7-es vadászbombázó prototípusa.

1955. szeptember 15-21. A 28. Csatarepülő hadosztály éles bombázó és lövészetet tartott a nagyvázsonyi lőtéren.

Nord_1500_Griffon_II

1955. szeptember 20. Először repült a francia sugárhajtású Nord Aviation által épített Nord 1500 Griffon I, melyet a torlósugárhajtómű kísérletekhez építettek, de első repülésein még csak a gázturbinás sugárhajtóművét használta.

1955 szeptemberében repült az első atomreaktorral felszerelt repülőgép, egy amerikai Convair B-36H hadászati nehézbombázó, melynek bombaterében működő atomreaktor volt, de az nem a repülőgép mozgatására szolgált, hanem a szigetelését vizsgálták.

55 éve

IL_18_09

1960. szeptember 2. A MALÉV IL-18-as típussal megnyitotta a Budapest-Frankfurt-Párizs menetrendszerű járatát.

1960. szeptember 5. Az US Navy egyik McDonnel F4H-1 Phantom II-es típusú repülőgépe 500 km-es zártkörön új sebességi világrekordot állított fel 1958, 46 km/órás átlagsebességgel.

Comet

1960. szeptember 17. Az East African Airways elindította Nairobi és London közötti repülőjáratát Comet 4-es sugárhajtású típussal.

r25

1960. szeptember 25. Először repült a Rubik Ernő tervezte R-25 Mokány típusú teljesítményvitorlázó repülőgép első példánya.

4f_005

1960 szeptemberében a Ferihegyi repülőtéren a Vecsés felőli irányító toronyból már nem volt látható teljes hosszában a röviddel ezelőtt pesti irányban meghosszabbított futópálya és ezért a légiforgalmi irányítók átköltöztek a meteorológusok mellé a másik toronyba.

50 éve

1965. szeptember 7. Először repült az amerikai Bell Model 209-es a későbbi AH-1 Cobra csatahelikopter prototípusa.

1965. szeptember 13. A hőléggömbök új magassági világrekordja 2978 m.

1965. szeptember 15. A Ferihegyi repülőtéren televíziós utastájékoztató rendszert helyeztek üzembe. Többek között az indulási csarnokban, az emeletre felvezető lépcsők belő felénél egy-egy TV-készülék volt elhelyezve.

1965. szeptember 30. A nagy múltú, több híres repülőgéptípust, köztük a P-47-es Thunderboltot, az F-84-es és az F-105-ös sugárhajtású vadászgépeket is gyártó amerikai Republic Aviation Corporation – korábban, mint Seversky Aviation Company – a Fairchild-Hiller Corporation egyik részlege lett és később itt készültek az A-10-es csatarepülőgép.

Corsair

1965. szeptember 26. Először repült a amerikai A-7 Corsair II. A Ling-Temco-Vought-nál épülő típust a haditengerészet igényei szerint fejlesztették ki az F8 Crusaiderből.

45 éve

1970. szeptember 3. Az Air France lett az A300-as légibusz első megrendelője.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1970. szeptember 4-től a magyar hajózók közel három hónapig Ka-26-os típusátképzésen vettek részt a Szovjetunióban.

trislander

1970. szeptember 11. Először repült az angol Britten-Norman Trislander, hárommotoros rövidtávú, rövid fel- és leszállási tulajdonságokkal rendelkező szállítógép első példánya G-ATWU lajstromjellel.

1970. szeptember elején öt repülőgép eltérítés történt a világon, mely során az utasok többsége sértetlenül kiszabadult. Az ötből négyet egy Pan Am Boeing 747-est, egy TWA Boeing 707-est, egy BOAC VC-10-est és egy Swissair DC-8-ast a terroristák felrobbantották.

40 éve

G-BOAC

1975. szeptember 1. Az angol-francia együttműködés keretében épülő Concorde kétszeres hangsebesség feletti utasszállító negyedik gépe, a G-BOAC még a típus menetrendszerinti forgalomba állítás előtt ezen a napon négyszer repülte át az Atlanti óceánt London-Gander és vissza útvonalon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1975. szeptember 4-től a magyar hajózók és műszakiak második csoportja, 50 fővel An-26-os típusátképzésen vett részt a Szovjetunióban, Krivojrogban.

HA_LCI

1975. szeptember 30. A tenger felett a levegőben felrobbant a MALÉV Budapestről Bejrutba közlekedő járata a bejruti repülőtér megközelítése során. A HA-LCI bérelt gépként üzemelt a légitársaságnál és a járaton 10 tagú legénység és 50 utas tartózkodott.

1975. szeptember 30. Először repült a Hughes Model 77/YAH64A helikopter, mely a második generációs amerikai csatahelikopter prototípusa volt. A Huges Helikopters-t később a McDonnell Douglas felvásárolta és a típust AH-64 Apache néven gyártották.

1975. szeptember 16. Először repült a Mikojan JE-155MP, mely szovjet MiG-31-es elfogóvadászgép prototípusa volt.

35 éve

1980. szeptember 3-7. A IV. Nyírség Kupa műrepülő versenyen összesítésben Tóth László végzett az első helyen.

Y-10

1980. szeptember 26. Először repült a kínai Shanghaj Y-10-es szélestörzsű, négy, szárny alatti sugárhajtóművel felszerelt, három példányban megépült utasszállító.

1980. szeptember 27. A Veszprémben megrendezett III. Bakony Kupa ejtőernyős versenyen Ecsédi András alhadnagy teljesítette az 5000. ugrását.

30 éve

5f_s_016-crop

1985. szeptember 1-4. Kiskunfélegyházán rendezték meg az I. Segédmotoros Sárkányrepülő Nemzeti bajnokságot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1985. szeptember 13. Először semmisítettek meg repülőgépről kilőtt rakétával egy Föld körül keringő műholdat. Egy 11500 m magasan repülő amerikai F-15C Eagle-ről kilőtt ASM-135-ös típusú rakéta tette ártalmatlanná a Csendes-óceán felett, a több mint 500 km-es magasságban lévő már nem működő objektumot.

029_Concorde

1985. szeptember 14. Először szállt le Ferihegyen a kétszeres hangsebességgel repülő, angol-francia együttműködésben épült Concorde utasszállító, a British Airways G-BOAF lajstromjelű gépe.

25 éve

1990. szeptember 27. Az amerikai United Air Lines első légitársaságként bevezette a repülőgépein a műholdas navigációs rendszert.

YF-22

1990. szeptember 29. Először repült az amerikai Lockheed YF-22 Raptor lopakodó tulajdonságokkal rendelkező vadászbombázó prototípusa.

1990. szeptember 16. Megsemmisült a Pápán rendezett első nyíltnapon a futópálya szintje alá süllyedő 04-es MiG-23MF típusú repülőgép, a pilóta a becsapódás következtében életét vesztette.

20 éve

ju-52_004

1995. szeptember 11. Ferihegyen járt a HB-HOP lajstromjelű még a II. világháború előtt készült svájci Ju-52-es szállítógép.

7f_I_038

1995 szeptemberében szerkezetkésszé vált az új magyar légiforgalmi irányító központ épülete.

15 éve

2000. szeptember 9. Nyílt napot rendeztek Szentkirályszabadján, ahol több ország katonai helikopterei szerepeltek.

2000. szeptember 1. Kecskeméten megalakul a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvosi Karának kihelyezett Repülő- és Űrorvosi Tanszék dr. Grósz Andor orvos ezredes vezetésével.

10 éve

6f_F_059-crop

2005. szeptember 1. Teljes felújítás és belső átalakítás után újra megnyílt a fapados légitársaságok számára műemléki védettséget kapó régi Ferihegyi forgalmi épület.

2005. szeptember 27. A MALÉV köszöntötte az ebben az évben jegyet váltott 2 milliomodik utasát.

2005. szeptember 26. Átadták a felújítás után az MH Pápa bázisrepülőteret.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s