Évfordulók, 2015. augusztus

135 éve

1880. augusztus 5-én született Pfitzner Sándor gépészmérnök, aki már itthon is repülőgépet tervezett. Később Amerikába kivándorolva a sajáttervezésű és építésű, az ország első monoplánjával sikeres repüléseket folytatott.

125 éve

1890. augusztus 30-án született Fejes István későbbi 19 légigyőzelmes magyar tábori pilóta.

110 éve

1905. augusztus 5-én repült a welszi Ernest Willows sajátépítésű, első félmerev léghajója. A fiatal cardiffi tervező később több léghajót is épített.

105 éve

1910. augusztus 11. Az amerikai A. Drexel Skóciában egy Bleriot géppel 2012 m-re javította a magassági világrekordot.

1910. augusztus 16. Adorján János Rákosmezőn Strucc nevű gépével, fordulóban, mintegy 10 m-es magasságból lezuhant és súlyosan megsebesült. Felépülése után felhagyott az aktív repüléssel és rövid ideig a Hellios Garage érdekeltségébe is tartozó Aero Rt. repülőiskolájának lett az igazgatója, melynek három Bleriot típusú gépe volt.

1910. augusztus 17. John B. Moissant volt az első amerikai pilóta, aki utassal, a szerelőjével, egy kétüléses Bleriot géppel Calais és Dover között átrepülte a La Manche csatornát.

1910. augusztus 20. Az első amerikai repülőgép, melyből tűzfegyverrel, puskával lőttek egy kétüléses Curtiss biplán volt. A repülőgépből J. E. Ficker hadnagy, pilóta tüzelt.

1910. augusztus 27. Az első repülőgép, melyből rádióüzenetet küldtek a földre és onnan fogadtak is egy kétüléses Curtiss biplán volt. A két repülő F. Baldwin és J. McCurdy-volt, és az esemény az USA-ban a Sheepshead öböl feletti repülés során történt.

Dufaux_4

1910. augusztus 28. Armand Dufaux egy Dufaux 4-es biplánnal a Genfi tó fölött 150 m magasan 66 km-es távolságot tett meg 56 perc alatt és ezzel ez volt az eddigi leghosszabb repülés a nyílt víz felett.

100 éve

Max_Immelmann

1915. augusztus 1. Az első világháború során híressé, repülőásszá váló német Max Immelmann hadnagy megszerezte első légigyőzelmét, a már szinkronizált géppuskával felszerelt Fokker E.I-el repülve.

Short_184

1915. augusztus 12. Az első brit, repülőgépről, harci körülmények között végrehajtott torpedóvetést Charles Edmond végezte, amikor a Dardanelláknál Short 184-es típusú repülőgéppel sikeresen megtámadott egy 5000 tonnás török hajót.

fokker eindecker

1915. augusztus 19. Az első világháború folyamán híressé, repülőásszá váló német Osvald Boelke hadnagy egy a Parabellum MG14-es szinkronizált géppuskával felszerelt Fokker M.5K repülőgéppel repülve aratta első légigyőzelmét.

95 éve

FF49

1920. augusztus 7. A Danis Air Lines járatot nyitott a kétszemélyes, vízi üzemeltetésre és katonai használatra épült Friedrichshafen FF.49-es típussal a Koppenhága-Malmő-Warnemünde útvonalon.

1920. augusztus 15. Befejeződött a világ első vitorlázórepülő versenye, mely egy hónapig tartott Németországban, a Rhön hegységben.

1920. augusztusában a holland KLM légitársaság üzembe állította az egymotoros, felsőszárnyas Fokker F.II-es utasszállító gépeket

90 éve

1925. augusztus 5. A boliviai Lloyd Aero Boliviano elkezdte a kereskedelmi repüléseket

1925. augusztus 24-én repült először az angol Reginald Mitchell tervezte Schneider Trophy sebességi repülőversenyre tervezett Supermarine S.4. A hidroplánt egy 680 LE-s Napier W elrendezésű 12 hengeres folyadékhűtéses motor hajtotta. Ugyanilyen motorral épült szintén erre a versenyre készült Gloster III-is.

Pn12

1925. augusztus 31. A U.S. Navy PN-9-es repülőhajója John Rodgers parancsnokkal és a személyzetével San Francicóból a Hawai szigetekre indult. Az első Csendes óceán fölötti repülés a céltól néhány órányira kényszerleszállással végződött. A hajóként vízen úszó repülőgép személyzetét 10 nap után egy tengeralattjáró mentette ki Kauai közelében. A repülőként megtett, majdnem 3000 km-es távolság azonban még öt évig távrepülési világrekordot jelentett a vizirepülőgépek C osztályában.

85 éve

1930. augusztus 6. Megtalálták a több mint 30 éve eltűnt az Északi sark felfedezésére meleglevegős ballonnal, a Spitzbergákról induló három kutató földi maradványait a Ferenc József földön.

1930. augusztus 18-26. Az Észak Atlanti óceánt kelet-nyugati irányban, szakaszosan először egy négyszemélyes Dorier Wal repülőcsónakkal repülték át.

wal

1930. augusztus 20. Endresz György Burbankban, Kaliforniában, először repült a magyar óceánrepüléshez gyártott Lockheed Sirius 8A típusú repülőgéppel.

Eddie_August_Schneider

1930. augusztus 25. Az amerikai Eddie August Henry Schneider új junior, 21 év alatti pilóták kategóriájában új transzkontinentális sebességi rekordot állított fel egy Cessna Modell AW-vel repülve.

80 éve

Morane

1935. augusztus 8. Először repült a francia Morane-Saulnier MS.405-ös vadászrepülőgép első példánya, mely továbbfejlesztve később több mint ezer példányban épült és a francián kívül finn, török és sváci használatba is került.

1935. augusztus 12. Először repült az angol de Havilland Dragonfly.

1935. augusztus 15. Először repült az amerikai Seversky SEV-1XP, mely a Seversky P-35-ös, az első behúzható futóműves, zártkabinos vadászrepülőgép prototípusa volt.

75 éve

1940. augusztus 12-23. között a német Luftwaffe a Angliai csata idején az „Adlerangriff” fedőnevű akció keretében a brit radarállomásokat és a RAF repülőtereit, kommunikációs létesítményeit támadta.

1940. augusztus 15. Az Angliai csata eddigi legnagyobb légiharcában 46 brit és 76 német repülőgép semmisült meg.

1940. augusztus 19. Először repült harci körülmények között a japán Mitsubishi A6M, a híressé váló Zero, amikor a kínai Csunkingot támadó bombázógépeket kísértek.

1940. augusztus 25-26-án éjszaka a RAF repülőgépei a Londont ért korábbi bombatámadás megtorlásaként előízben támadták Berlint.

Caproni

1940. augusztus. 27. Először repült az olasz Caproni Campini N.1-es a 12 hengeres soros, dugattyús motorral meghajtott háromfokozatú kompresszorral felszerelt sugárhajtóműves kísérleti repülőgép. A tüzelőanyag a tüzelőtérben keveredett a kompresszortól beáramló levegővel és ott elégve a fúvócsövön kiáramolva, mintegy 600 kp, kN-os tolóerőt szolgáltatott.

70 éve

1945. augusztus 6. Az amerikai Enola Gay nevű Boeing B-29-es ledobta Japánban, Hirosimára a világ elő atombombáját, amit három nap múlva egy másik, a Nagaszakira dobott követett.

Kikka

1945. augusztus 7. Először repült az első japán sugárhajtású repülőgép a Nakijama Kikka.

1945 augusztusában a Szövetséges Ellenőrző Bizottság Magyarországon mindenfajta polgári célú repülőtevékenységet megtiltott, amihez valószínűleg az egyéni kezdeményezésű vitorlázó repülések is hozzájárultak.

65 éve

HP.81_Hermes

1950. augusztus 6. A brit BOAC légitársaság forgalomba állította a Hadley Page Hermes típust. A négy dugattyús motorral felszerelt típus 40-80 utas szállítására volt alkalmas és öt változatban 29 db készült belőle.

XC-120_Packplane

1950. augusztus 11. Először repült az amerikai Fairchild XC-120 Packplane. A kétmotoros, egy példányban épült kísérleti szállítógépnek, leválasztható, önálló tehertere volt a repülőgép törzse alatt, ami leválasztható volt és a repülőgép nélküle is tudott üzemelni.

1950. augusztus 13. A MASZOVLET Li-2-es gépekkel megnyitotta a Budapest-Nyíregyháza járatot.

SAMSUNG TECHWIN DIGIMAX-410

SAMSUNG TECHWIN DIGIMAX-410

1950. augusztus 19. Kivégezték a koncepciós perbe fogott dr. Merényi (Scholcz) Gusztáv orvos vezérőrnagyot, a hazai repülőorvoslás megteremtőjét.

1950 augusztusában az amerikai Convair XP5Y-1-es légcsavaros gázturbinával felszerelt repülőhajó új világrekordot állított fel, amikor 8 óra alatt 5521 km-es távolságot tett meg.

60 éve

1955. augusztus 1. Hedley Molland főhadnagy volt az első RAF, a világon a második pilóta, aki túlélte a hangsebesség fölötti repülőgépből történő katapultálást. Az irányíthatatlanná vált Hawker Hunter, 12200 m-ről 3000 m körüli magasságig zuhanva 1,1 M-re gyorsult, amikor a pilóta katapultált és a tengerbe esve csonttörésekkel élte túl az eseményt.

u-2

1955. augusztus 4. Először repült az amerikai Lockheed 001-es repülőgépe, mely a későbbi híressé, hírhedté vált U-2-es felderítőgép prototípusa volt.

1955. augusztus 20. Megérkezett a Pestvidéki Gépgyárba az első javításra váró, magyar, 026-os oldalszámú MiG-15-ös vadászrepülőgép.

Mi-4

1955. augusztus 16. Magyarországra, Ferihegyre érkeztek az első magyar használatba vett helikopterek. A két Mi-4-es helikopter átvétele után a szállítószázad kötelékében repültek.

f100

1955. augusztus 20. Az USAF North American F-100 Super Sabre gépével Horace A. Haines új sebességi világrekordot állított fel 1323 km/órás sebességgel.

Canberra

1955. augusztus 29. A RAF egyik English Electric Camberra típusú repülőgépe 20079 m-rel új magassági világrekordot ért el.

1955. augusztus 30. Az utolsó gumiköteles vitorlázógép start Hármashatárhegyi felső repülőtérről.

55 éve

Kittinger

1960. augusztus 6. Az amerikai Joseph Kittinger az USAF századosa új világrekordot állított fel az eddigi legnagyobb magasságból, 31150 m-ről végzett ejtőernyős ugrással. A közel hangsebességre gyorsult ugró, késleltetéssel 5334 m-en nyitotta az ernyőjét és 13 perc 45 másodperc alatt ért a földre Új Mexikóban. Ezt a rekordot a közelmúltban, 52 év elteltével döntötték meg.

1960. augusztus 7. Különleges rendezvényre került sor a Kecskeméti katonai repülőtéren, amikor a MALÉV sétarepülést szervezett a város lakóinak.

1960. augusztus 20. A második Budapesti Honvédelmi Sportnapon a Duna Lánchíd és Margit-híd közti szakaszán katonai és sportrepülők, ejtőernyősök is szerepeltek. Ebből a rendezvényből fejlődött ki változatlan helyszínnel az évtizedeken keresztül megrendezett hagyományos vízi és légiparádé.

pf

1965 augusztusában szolgáltba állították Taszáron a MiG-21PF típust, mely már lokátorral is fel volt szerelve.

50 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1965. augusztus 18. Először repült a szovjet kétmotoros, Kamov Ka-26-os koaxiális forgószárnyakkal felszerelt helikopter.

1965. augusztus 31. Először repült az amerikai Aero Spacelines Super Guppy szállítógépe, mely a nagyméretű repülőgép alkatrészek szállítására a Boeing Modell 377-es katonai változatából a C-97J-ből fejlesztették ki. Öt példányban épült, ebből négyet légcsavaros gázturbinával szereltek fel. A nagyátmérőjű törzsbe a nyitható orr részen keresztül rakodtak. A NASA és az Airbus is használta.

45 éve

lbh-1        lbh_2

1970. augusztus 5. Ferihegyre érkezett a kormányzati repülések céljára vásárolt második Tu-134-es, a HA-LBH. A repülőgépet négy év múlva ismét a MALÉV állományába integrálva, 14 évig szállította az utasokat. Jelenleg Németországban, Sinsheimben az Auto+Technic Múzeumban van kiállítva.

Sikorsky_S-67

1970. augusztus 20. Először repült a Sikorsky S-67 Blackhawk helikopter.

1970. augusztus 24. Két USAF Sikorsky HH-53C Sea Stallion típusú helikopter kilenc nap alatt hét leszállással Floridából átrepült Dél-Vietnamba. Ez a repülés volt az első helikopterrel végrehajtott Csendes-óceán feletti repülés. A földi állomások között a helikopterek légi tankolását HC-130-as herkules gépekkel biztosították.

dc-10

1970. augusztus 29. Először repült az amerikai McDonell Douglas DC-10-es három sugárhajtóműves szélestörzsű szállítógép.

1970 augusztusában repült először az a tansegédletnek készült teljesen papírból készült siklógép az USA-ban az Ohiói Állami Egyetemen, mely háromszor gépkocsivontatással, embert szállítva a levegőbe emelkedett, egy alkalommal 96 km/órás sebességet is elért.

40 éve

1975. augusztus 6-20. Öcsényben megrendezték a III. Gemenci vitorlázórepülő bajnokságot.

1975. augusztus 11. Megérkezett Tökölre, a Pestvidéki Gépgyárba az utolsó javításra váró magyar MiG-21 F-13-as típusú vadászrepülőgép.

1975. augusztus 20. A fiatal magyar sárkányrepülés első halálos áldozata Fábián Zoltán volt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1975. augusztus 26. Először repült a McDonell Douglas YC-15-ös, 72-1875-ös jelzéssel a STOL tulajdonságokkal rendelkező, négy sugárhajtóműves két példányban épült kísérleti közepes teherszállító repülőgép.

bisz

1975. augusztus 31. Kivonták a rendszerből a MN-nél a MiG-15bisz típust. Az egyhajtóműves vadászrepülőgép első változatát 24 évvel ezelőtt állították szolgálatba.

35 éve

1980. augusztus 7. Először emelkedett el a földről, majd 3 km-t repült a világ első napelemekkel felszerelt, elektromos meghajtású repülőgépe, a MacCready Gossamer Penguin.

Tucano

1980. augusztus 16. Először repült a brazil Embraer 312 Tucano Pratt & Whitney Canada PT6A-25C típusú légcsavaros gázturbinával felszerelt gyakorló-vadászrepülőgép, melyből több mint 500 példány készült. A repülőgép külön külső függesztményekkel könnyű támadógép szerepkörben is alkalmazható.

1980. augusztus 20. Először szerepeltek a hagyományos Budapesti Légi- és Viziparádén a sárkányrepülő sportolók.

30 éve

1985. augusztus 10-23. között rendezték meg Öcsényben a XIII. Gemenc Kupa vitorlázórepülő bajnokságot.

1985. augusztus 26. A holland Henk Brink új magassági világrekordot, 4442 m-est állított föl a kombinált gáz és hőlégballonok kategóriájában.

25 éve

1990. augusztus 2-4. között Irak megszállta a szomszédos Kuwaitot és rövidesen kitört az első Öböl háború. Az USA légi tengeri és szárazföldi haderejének egységei elkezdték a felvonulást a térségbe és onnan támadták az iraki-csapatokat.

hary

1990. augusztus 11. A Tökölön települt MH 93. vegyes repülőszázad felvette a MH 93. Vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály nevet. Vitéz Háry László első világháborús vadászrepülő majd a Magyar királyi Honvéd légierő parancsnoka volt.

f-16

1990. augusztus 18-20. Az első Kecskeméti Repülőnapra a szovjet Kiskunlacházáról átrepülték a kék 7-es jelzésű MiG-29-est és az amerikaiak a németországi Spangdahlemből két F-16C típusú vadászgépet. A rendezvényen a vendég gépek ugyan nem repültek, de így is óriási sikere volt a nyílt napnak, melyet az évtizedek során továbbiak követtek.

YF-23

1990. augusztus 27. Először repült az amerikai Northrop YF-23-as lopakodó technológiával, két példányban készült vadászrepülőgép.

20 éve

fbtsd7

1995. augusztus 16. A francia-angol együttműködés keretében forgalomba álló 14 db Concorde kétszeres hangsebességgel repülő utasszállítógépek egyike, az F-BTSD új világrekordot állított fel a Föld keleti irányú, legrövidebb idő alatt teljesített körberepülésével. A 31 óra 27 perc 49 másodperces repülés New Yorkból, a J.F. Kennedy repülőtérről indult és a gép érintette a franciaországi Toulouset, Dubait, Bangkokot, Guamot, Honolulut Acapulkót és visszaérkezve a kiindulási helyére. A forgalomból kivont repülőgép napjainkban, Párizsban a Le Bourgeon lévő a repülőmúzeumban látható.

A-319_A320_B737

1995. augusztus 25. először repült az európai együttműködésben készült Airbus A319-es utasszállító, mely az A320-asból lett kifejlesztve, 4-méterrel rövidebb törzzsel 160 utas szállítására.

1995. augusztus 26. Veszprémben megrendezték az V. Veterán Repülő Találkozót.

1995 augusztusában a NATO kötelékébe tartozó országok és az USA repülőgépei több mint egy hónapig légicsapásokat hajtottak végre a Jugoszlávia szétesése következtében kitört délszláv háború során.

Eerj145

1995. augusztus 11. Először repült a brazil Embraer ERJ 135/140/145-ös utasszállító család első gépe. A kétsugárhajtóműves alapvetően regionális forgalomra tervezett különböző befogadóképességgel és felszereltséggel 16 alváltoztatban épült, mintegy ezer példányban.

15 éve

2000. augusztus 1. A típus kivonása előtti utolsó kiképzőrepülést hajtották végre a magyar Mi-2 helikopterek.

lhd_003

2000. augusztus 5. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV bérelt Boeing 767-300-as típusú repülőgépe a 24484-es gyári számú HA-LHD. A repülőgép két évig állt szolgálatba, amjd újabb bérlőkhöz került.

2000. augusztus 24. A felszámolás előtt álló a Pápai 47. vadászrepülő ezred állománya az itt állomásozó és a hadrendből való kivonásra kerülő MiG-21 típus utolsó kötelékrepülésével emlékezett meg az ezredről.

10 éve

2005. augusztus 6-7. Megrendezték a már hagyományossá váló Kecskeméti Repülőnapot.

Helios

2005. augusztus 14. A Helios Airways 522-es járatának Boeing B737-31S típusú, Olimpia nevű, 5B-DBY lajstromjelű repülőgépe Larnacából, 9 óra 7 perckor szállt fel és Athénba tartott, ahová 10 óra 45 perckor kellett volna megérkeznie. A repülőgép a felszállás után gyorsan emelkedett és rövidesen légkondícionáló rendszer hibát jelzett, majd elérte az utazómagasságot. Néhány perc múlva már nem kommunikált a légiforgalmi irányítókkal. A stabilan repülő gépet görög F-16-os vadászgépek pilótái 11 óra 24 perckor azonosították. A gép külsején nem láttak erőszakos cselekményre utaló nyomokat és azt tapasztalták, hogy a pilótakabinban nincs senki, aki irányította volna a gépet, bár mint később kiderült egy férfi légiutaskísérő megpróbált valamit tenni a gép megmentése érdekében. Szóba került a gép lelövése is, de kevésbé lakott irányába repült és a tartályaiból kifogyó tüzelőanyag miatt előbb bal, 11 óra 50-kor, majd 10 perc múlva a másik hajtóműve is leállt, majd 12 óra 4 perckor Görögországban, Marathon, Grammatikos közelében a hegyoldalba csapódva semmisült meg. A járaton összesen 121-en voltak. A különleges katasztrófát a repülőgép légkondicionáló rendszerének elzárt betápláló szerepe okozta, nem jutott a meleg levegő a gép belsejébe és a bent lévőben az oxigén gyors elfogyása után az utasok és a személyzet a felszállás után, mintegy 30-40 perccel az eszméletüket vesztették, majd megfulladtak és a hideg miatt meg is fagytak. A repülőgépet a beállított paramétereknek megfelelően a hajtóművek leállásáig, több mint 2 óráig a robotpilóta vezette. A katasztrófához a földi műszaki személyzet és a pilóták egymástól független, de megfelelő körültekintéssel elkerülhető cselekedete okozta.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s