Repülőmúzeum Kassán

00

A kassai repülőmúzeumról többször is megjelentek különféle híradások, de számomra elsősorban az ex HA-MOI idekerülésével vált érdekessé. A MALÉV által 1967-1989 között üzemeltetett, majd Abda mellett vendéglátóhelyként használt gépet itt fogják rendbe hozni és kiállítani.

MOI_01

Úgy tűnik, hogy lesz munkájuk, mert bizony nem teltek el nyomtalanul az elmúlt évek, évtizedek, nem beszélve a „szét- és összeszerelésekről”, az utaskabinban végzett tevékenységekről.

MOI_03A pilótakabin, annak ellenére, hogy csak kevés műszer hiányzik meglehetősen leharcoltnak tűnik, a műanyag részek részben már el is porladtak és erős korróziós nyomok is látszódnak.

A múzeum a repülőtér bejáratához képest jobbra van. A három lemezcsarnokából kettőben néhány eredeti és utánépített repülőgép található többek között egy Beriot IX-es és egy felsőszárnyas Demosielle, melyeket a csarnok tetőszerkezetére függesztettek fel. A földön különféle korból származó szépen restaurált repülőgépmotorok láthatók, a különösen értékesebbnek ítéltek még külön üvegezett vitrinben is vannak. A falakon és a tárgyak mellett tablók, magyarázó feliratok vannak főleg szlovákul, de a motorokról angolul is adnak információt. Az itt kiállítottak közül néhánynak magyar vonzata is volt, mert ilyeneket a magyar repülésben is használtak az 1940-es években és egy eredeti AVIA vadászgép is került magyar használatba. A múzeum másik hasonló lemezszerkezetű épületében főleg az egykori Csehszlovákia repülőgépiparából, a katonai, a sport és munkarepülés témaköréből találhatók különféle repülőeszközök valamint néhány hajtómű és vadászrepülőgép pilótakabin metszete láthatható.

A csarnokok közötti részen találhatók a nagyobb részt a szlovák államelnök közbenjárásával a külföldről, ajándékként kapott repülőgépek. Egy speciális vázú sátor védi a gépeket felülről az időjárás viszontagságaitól, a naptól és a csapadéktól. Megtalálható itt többek között svájci, francia Mirage III-as, svéd felderítő változatú Viggen, olasz F-104-es, német Phantom II-es, görög Northrop F-5-ös, de magyar Szu-22-es is. Igazán érdekes a Szu-15-ös és egy kínai gyártmányú A6-os, mely a MiG-19-es módosított, Kínában gyártott változata. A szabadban különféle típusú és állagú csehszlovák és szlovák használatban volt repülőgépek találhatók, sajnos sokkal méltatlanabb körülmények között, mint az előbbiek. A múzeum legnagyobb típusa eddig egy cseh gyártmányú IL-14-es, melynek a vásznazott részeit most lemezelik.

A vegyes képet mutató, számos érdekességet felvonultató múzeumot az országhatárhoz való közelsége miatt is érdemes felkeresni  más programokkal pl. városnézéssel összekötve. A belépődíj alacsony és még néhány eurót fizetve fotózni is lehet.

Fotók

Reklámok
Galéria | Kategória: Fotók, Múzeum, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s