Évfordulók, 2015. június

230 éve

rozier

1785. június 15. A ballonrepülés első halálos áldozata Francois Pilatre de Rozier és Jules Romain volt, amikor kombinált hidrogén és meleg levegős léggömbjükkel megkísérelték átrepülni a La Manche csatornát és az kigyulladt.

Lunardi

1785. június 29. Az első angol hölgy, aki Angliában ballonnal repült, Letita Ann Sage színésznő volt, amikor az olasz Lunardi ballonjával St. George Fieldről a levegőbe emelkedett.

140 éve

scac

1875. június 3-án született Kassán Svachulay Sándor mechanikus, repülőmodellező, rákosmezei kísérletező, repülési könyvek szerzője.

135 éve

1880. június 24-én használtak először Nagy Britanniában embert is szállító léggömböt katonai célra egy hadgyakorlaton.

110 éve

voisin002

1905. június 8. A francia Gabriel Voisin felemelkedett a Szajnáról a motorcsónak vontatta kétfedelű siklógépével.

1905. június 23. Először repült a Wright testvérek 3-as számú repülőgépe, mely már fejlettebb vezérlőrendszerrel rendelkezett, mint az első gépük.

Kaethe-Paulus

1905. júniusában ejtőernyős bemutatót tartott Budapesten a német Kathe Paulus női léggömbpilóta, akinek nagy szerepe volt az ejtőernyőnek, mint mentőeszközként való rendszeresítésében.

105 éve

Zselyi

1910. június 1. A budapesti repülőversenyre való felkészülés során, Rákosmezőn lezuhant Zsélyi Aladár. A Zsélyi II-es, valószínűleg kormányhuzal szakadás miatt zuhant le. Zsélyi a rákosi kísérletezők közül a legjobb eredményeket tudta felmutatni és közel 3-4 km-es távolságokat is meg tudott már tenni a levegőben és körpályán is tudott repülni.

CharlesRolls

1910. június 2-án Charles Rolls egy Franciaországban készült Wright biplánnal Doverből felszállva átrepülte a La Manche csatornát és a francia oldalon, Sangattenél megfordult és visszatért a kiindulási helyére. A másfél órás repülésével ő lett az első, aki leszállás nélkül oda-vissza irányban is átrepülte a csatornát.

1910_repuloverseny

1910. június 5-15. Megrendezték Rákosmezőn az első Budapesti Nemzetközi Repülőversenyt. A külföldi és a néhány magyar versenyző közül a tapasztaltabb, kipróbált gépeket használó külföldiek vitték el a 14 kategóriában meghirdetett díjak túlnyomó részét.

1910. június 14. Az amerikai W. Brookins egy Wright kétfedelűvel, 1335 méterrel új magassági világrekordot állított fel Indianapolisban.

Aurel_Vlaicu

1910. június 17. Ezen a napon repült az első sikeres román repülőgép, a Vlaciu I, amit Aurel Vlaicu mérnök tervezett és épített.

LZ7

1910. június 22. Elindult Friederichshafen-ből a világ első kereskedelmi célú léghajójárata, a Deutschland nevű Zeppelin LZ7-tel. A Düsseldorfba indult járaton 20 utas utazott 200-300 m magasságon.

Roe_III

1910. junius 24. Először repült az angol ROE III Triplán.

100 éve

Airco_D.H.2

1915. június 1. Először repült az angol Airco a DH2-es, tolólégcsavaros, 150 km/órás sebességgel repülő vadászrepülőgép, melyéből 400 db készült.

1915. június 1. Az oszrák-magyar haditengerészeti repülők az olasz hadbalépés után Brindizi bombázására indultak, de a négy gépből csak egy jutott a város fölé. Mikuleczky Ferenc az olajtartályokat bombázta.

Warneford

1915. június 7. Az első világháborúban az első légiharcban elpusztított Zeppelin az LZ37-es volt, melyet a Royal Naval Air Service alhadnagya Reginald J.A. Warneford bombákkal pusztított el Belgium felett. A pilótát Victoria Kereszttel tűntették ki, de híressé vált repülő tíz nap múlva repülőszerencsétlenség áldozata lett egy Farman biplánnal történt repülése során.

1915 júniusában elkezdődött a szombathelyi repülőtér kialakítása.

95 éve

1920. június 4. Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusának jóváhagyásával megalapították az United States Army Air Servicét, melyből több mint két évtized múlva önálló fegyvernemként jött létre a United States Air Force, az USAF.

1920. június 1. Elkezdődött a pilótaképzés a háborúból megmaradt repülőgépekkel Szegeden és Szombathelyen.

1920. június 4. Az első világháborút követő Trianoni békeszerződés megtiltotta a háborúban vesztes államoknak, köztük Magyarországnak is a katonai célú repülést és repülőgépgyártást. Az országban különféle intézkedéseket hoztak a katonai repülés rejtésére és igyekeztek annak civil jelleget adni.

1920 júniusában elsőször szállt fel japán repülőgép egy repülőgéphordozó fedélzetéről, amikor a Kuwabara hadnagy által vezetett Sopwith Pup a Wakamiya-áról a levegőbe emelkedett.

85 éve

Wright_XF3

1930. június 4. US Navy hadnagya Apollo Soucek vízirepülőgéppel végrehajtott új magassági rekordot állított fel, amikor egy Wright F3W Apache gépével 13157 m magasra emelkedett Washingtonban.

heyford-6

1930. június 12. Először repült az angol Hadley Page HP38 Heyford, mely a RAF utolsó kétfedeles bombázógépe volt.

lamichÍ_1930

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1930. június 14. Lampich Árpád a maga tervezte L-2 Róma nevű repülőgéppel Mátyásföld és Monor között ide-oda repülve, 12 óra 59 perc alatt 1033 km tett meg leszállás nélkül, ami új zártkörű távrepülési világrekord lett. Az L-2-es a FAI a C4-es osztályban, a szárazföldi, kis, 200 kg-nál könnyebb üres tömegű, együléses gépek csoportjában már a harmadik világrekordot teljesítette.

Avro_621

1930. június 28. Először repült az angol Avro 621-es a későbbi Avro Tutor kétüléses kiképzőgép prototípusa.

1930 júniusában repült először az amerikai Curtiss XP-17 Hawk vadászrepülőgép..

80 éve

Fiat_CR32

1935. június 11. Repülőnapot tartottak Mátyásföldön, ahol bemutatkozott az olasz Cr.32-es vadászrepülőgép, melyből rövidesen több mint 50 db-ot rendeltek.

Grumman_JF2_3

1935. június 25. A US Cost Guard hadnagya Richard L. Burke új sebességi világcsúcsot állított fel, amikor Grumman JF-2 Duck típusú vízirepülőgéppel, a vizigépek kategóriájában 500 kg-os terheléssel 100 km-es távon 280,1 km/órás átlagsebességgel repült. A hadnagy két nap múlva ugyanezzel a géppel és terheléssel 5449 m magasra, amely új magassági világrekord lett.

75 éve

1940. június 4-től a brit BOAC hetenkénti két járatot üzemeltette Portugáliába, Lisszabonba, ahonnan az utasok átszállással, a PanAm gépeivel jutottak el New Yorkba.

Ca 310

1940. június 7. A két éve már magyar használatban lévő, B.401-től lajstromozott, 36 db Caproni Ca.310-es könnyűbombázóból 34-et a sorozatos tervezési hibák miatt visszakerült az olasz félhez és helyettük Ca.135bis típus érkezett az országba.

1940. június 7-8. A második világháború során Berlinre először egy a francia utasszállítóból átalakított bombázógép dobott bombát, amikor a Centre NC 223.3-as típusú, F-ARIN lajstromjelű, Jules Verne nevű repülőgép 13 és fél órás bevetést teljesített.

1940. június 22. Megalapították a német Luftwaffe első éjszakai vadászszázadát, melynek első parancsnoka Wolfgang Falck hadnagy lett.

70 éve

1945. június 10. Először repült a szovjet Iljusin IL-16-os kísérleti csatagép.

1945. június 14. Először repült a háború utáni első brit polgári repülőgép az Avro Tudor G-AGPF lajstromjellel.

BEA_Viking

1945. június 22. Először repült a 163 példányban épült, 36 személyes Vickers Viking prototípusa G-AGOK lajstromjellel.

1945 júniusában a Dunántúli repülőtereken szovjet vadász és bombázórepülő alakulatok települtek, így Pápán, Szentkirtályszabadján és Székesfehérvár-Sóstón is.

65 éve

1950. június 1. A British Europian Airways, a BEA megnyitotta az első menetrendszerű helikopter járatát Liverpool és Cardiff között Wstland/Sikorsky S-51-es típussal.

Republic-YF-84F

1950. június 3. Először repült a Republic YF-96A, az F-84F Thunderstreak prototípusa.

1950. június 19. A US NAVY Martin Mars JRM-2 repülőhajója San Diegóból Honoluluba repült 4201 km-t megtéve a fedélzetén rekord számú utassal 144-el, ennyi egyszerre még nem repült a Csendes óceán felett.

F-82H_Twin_Mustang

1950. június 27. A két napja kitört koreai háború első légiharca során az első amerikai légigyőzelmet William Hudson hadnagy érte el, amikor F-82G Twin Mustang géppel repülve lelőtt egy észak koreai Jak-9-es vadászrepülőgépet. Az USAF ezen a napon vetette be először a B-29-es típusú bombázógépeket.

mitter

1950. június 27-én Mitter Imre vitorlázó repülő 310 km-es Farkashegy-Lugos közötti távrepüléssel teljesítette a FAI, a Nemzetközi Repülő Szövetség arany fokozatú teljesítmény jelvényének egyik feltételét, a három közül. Imrével szerencsémre többször is találkoztam, ízig-vérig repülő volt. Édesapja Mitter Lajos repülő-asztalos Rubik Ernő társa volt az Aero Evert megalakulásakor.

1950. június 27. A magyar politikai és gazdasági változások sorában a korábban részvénytársasági formában működő MASZOVLET a Pénzügy Minisztérium felügyelete alá került.

1950 júniusában elkezdődött Esztergomban a Sportárutermelő Vállalatnál, a korábbi Aero-Evertnél a R-22S Június 18-as vitorlázó repülőgépek gyártása

1950 júniusában elkezdődött a MASZOVLET Po-2-es repülőgépeivel a kísérleti postaszállítás. A járatok 19 települést érintettek, de nem mindenhol szálltak le, hanem alacsonyan repülő gépekből a postazsákokat a kijelölt helyek felett dobták ki.

60 éve

1955.június 4. Az új beszerzésű MiG-17PF típusú lokátorral felszerelt vadászrepülőgéppel az országban Iván Dezső őrnagy repült először.

1955. június 6. A francia Jean Boulet új helikopter magassági világrekordot állított fel, amikor SE. 3130 Alouette II-is típusú helikopterrel 8209 m magasra emelkedett.

1955. június 20. Lvov-ból Ferihegyre érkezett az a két Mi-4-es helikopter, mely először a Budaörsön állomásozó 16. önálló vegyes repülőszázad állományába került 27-es és 28-as oldalszámmal

1955. június 28. A francia Jean Moire egy Bell 47-es típusú helikopterrel leereszkedett a Mount Blanc 4807 m magasságú csúcsára.

Tu-104

1955. június 17. Először repült az első szovjet sugárhajtóművekkel felszerelt utasszállító a Tupoljev Tu-104-es prototípusa, CCCP-L5400-es lajstromjellel.

1955. junius 25. Először repült a francia Dassault Mirage I-es.

boeing-b52

1955. június 29. Rendszerbe állították az USAF-nál a B-52-es Stratofortress típust. Az első alakulat, melyet ezzel szereltek fel a 93. BW volt.

55 éve

Douglas_DC-8-42

1960. június 1. A Trans Canada Air Lines elkezdte az óceánon túli repüléseket Montreálból Londonba Douglas DC-8-as típussal.

1960. június 17. Az éjszakai repülés során, Kecskeméten leszállás előtti harmadik fordulóban lecsúszva katasztrófát szenvedett Mezőfi István ezredes az RKK parancsnoka a 933-as oldalszámú MiG-17PF típusú, lokátorral felszerelt vadászrepülőgéppel. Mezőfi István volt az első magyar hajózó, aki sugárhajtású repülőgépen repült.

1960. június 24. A RAF rendszerbe állította az English Elecric Lightning elfogó vadászrepülőgép típus. Az első egység, amelyiket ezzel a típussal szerelték fel az a 74. század volt, amely Coltishallban állomásozott.

1960 júniusában egy Sud-aviation Alouette III típusú helikopter 7 emberrel a fedélzetén leszállt a Mont Blan 4810 m csúcsán. Eddig ez volt a legnagyobb magasság ahová ennyi ember helikopterrel eljutott.

50 éve

1965. június 5. A MALÉV beindította a Budapest Kijev légijáratát Il-18-as típussal.

1965. június 13. Először repült a kilenc személyes könnyű szállítógép a  Britten-Norman Islander.

1965. június 16. Elkészült a Pestvidéki Gépgyárban, a PG-ben az első MiG-21F-13-as ipari szintű javítása.

1965. június 17. A Vietnami háború első légiharca során két amerikai tengerészeti F-4B Fantom II-es négy észak Vietnami MiG-17-es vadászgéppel küzdött meg, mely során kettő a veszteséglistára is került.

45 éve

1970. június 6. A Military Airlift Comandnál szolgálatba lépett az akkori idők legnagyobb szállítógépe a Lockheed C-5 Galaxy.

HA-MAD

1970. június 1. A MALÉV forgalomból kivont Il-14-es repülőgépeiből a korábban elrepült gépek után a HA-MAA-t is kirepülték a Szovjetunióba. Két nap múlva a HA-MAD repült ki és az utolsónak, két nap elteltével a HA-MAE is. Az országban ezután már csak két katonai IL-14-es, a 102-es és az 512-es, a korábbi HA-MAG és HA-MAK maradt még néhány évig.

40 éve

1975. június 8. A Budapesti Műszaki Egyetemen sárkányrepülő szakosztály alakult.

1975. június 22. A szovjet Szvetlana Szavitszkaja, a későbbi első női űrsétát tett űrhajós új sebességi világrekordot állított fel, amikor Mikojan Je-133-as típusú – MiG-25-ös változat – repülőgéppel 2683 km/órás sebességet ért el.

1975 júniusában az MHSZ több településen Debrecenben, Sárospatakon, Miskolcon, Ózdon is repülőnapot tartott, ahol Mi-1-es, Mi-8-as L-29-es típusú helikopterek és repülőgépek tartottak légibemutatókat.

35 éve

1980. június 3-án Farkas Bertalan százados és Valerij Kubaszov egyhetes űrben való tartózkodás után a Szojuz 35-ös űrhajóval sikeresen földet ért Kazahsztánban.

L_11

1980. június 12. Elrepült Budapestről a bérelt, HA-LCL lajstromjelű, Tu-154A típusú, 73A051-es gyári számú repülőgép, mely két évig üzemelt a MALÉV-nál.

1980. június 13. Elkészült az utolsó, 16. kétszeres hangsebességgel repülő, angol-francia kooperációban készülő Concorde, melyet a British Airways kapott.

1980 júniusában a három magyar vadászrepülő ezred, a 31., a 47. és az 59. a két főtípusból, a MiG-21-es és a MiG-23-as hat alváltozatából összesen 175 darab repülőgépet üzemeltetett.

30 éve

1985. június 15. Először szállt le Ferihegyen Boeing B747-es típusú repülőgép. A Lufthansa légitársaság különjáratán a D-ABYJ lajstromjelű B747-230B típusú Hessen nevű gépe a kölni Ford művek 350 dolgozóját hozta Budapestre.

delfin

1985. június 20-28. Átrepülték Ukrajnába a magyar hadrendből kivont és eladott 15 db L-29 Delfin típusú repülőgépet.

25 éve

1990. június 8-9. A Royal Brunei Airlines Boeing B767-200ER típusú repülőgépe Seattleből egy 19 óra 29 perc alatt, 14890 km-es, eddigi leghosszabb átadási repülést teljesített.

BAC_111

1990. június 10. A British Airways 5390-es járatát teljesítő BAC 111-es típusú repülőgépének bal oldali szélvédője nem megfelelő méretű csavarok alkalmazása végett 5390 m magasságban kirobbant a helyéről és az első pilóta a félig kiszívódott az ablaknyíláson, de a lába megakadt. Az elsőtiszt a légiutaskísérők segítségével, akik a kapitányt tartották a kizuhanástól, sikeres leszállást hajtott végre Southampton repülőterén. A kapitány szerencsésen túlélte az eseményt, a hideget, a torlónyomás okozta sérüléseket, az oxigénhiányt és hat hónap múlva újra szolgálatba állt.

TN6_1111001723580

1990. június 12. Felmentették a koncepciós perekben elítélt repülőket köztük a Tobak Tibor főhadnagyot is, akinek repülőélményeit több sikeres kötetben tárta az olvasók elé.

redarrows_01        redarrows_02

redarrows_03        redarrows_04

redarrows_05        redarrows_06

redarrows_07        redarrows_09

redarrows_12        redarrows_08

redarrows_10        redarrows_11

redarrows_13

1990. június 25. Légibemutatót tartott a RAF Red Arrows világhírű műrepülő köteléke Ferihegyen a 2-es futópálya felett az esti órákban. A repülőtér körüli közlekedést a nagyszámú érdeklődő órákra megbénította. Alkalmam volt a bemutatót a futópálya közeléből, a füves részről végignézni, ahol gépek szinte a fejed felett repültek. Ekkor még nem voltunk „elkényeztetve” a műrepülő kötelékek magyarországi szerepléseitől és ez volt az első ilyen produkció. Sajnos az időjárás nem volt túl kegyes és a bemutató második felére erősen befelhősödött.

F-117

1990 júniusáig az összesen 64 példányban készülő Lockheed F-117A Nighthawk, lopakodó technológiával készülő harci repülőgépből eddig 59 db épült meg.

20 éve

b777

1995. június 7. Az első Boeing B777-es nagy hatótávolságú, két sugárhajtóművel felszerelt forgalmi típus először az amerikai United Airlines állította forgalomba a  Washington-London járaton.

1995. június 15. Megalakult a Magyar Honvédség Légügyi Hatósági Hivatala, első főigazgatója Szabó Lajos ezredes lett.

1995. júniusában a Pestvidéki Gépgyárba, Tökölre érkezett az első két magyar Szuhoj Szu-22-es ipari nagyjavításra

10 éve

2005. június 4. A MALÉV beindította a Budapest Malaga idényjáratát.

2005.  június A Sármelléki volt katonai repülőtéren leszállt az első menetrendszerinti repülőjárat, melyet a Helvetic indított Fokker 100 típussal Zürichből.

5 éve

2010. június 5. A MALÉV HA-LMF lajstromjelű repülőgépe a bérleti idejének letelte után kirepült átfestésre, majd rövidesen tiszta fehérre festve érkezett vissza.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2010 júniusában a Ferihegyen épülő Skycourt épületének már az üvegezését végezték.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s