Évfordulók, 2015. május

165 éve

Henry-T-Coxwell

1850 májusában, a több országban és városban bemutatót tartó angol Henry Tracey Coxwel léggömbjével, utasként az emigrációban élő magyar Eszterházy Pál gróf is repült. A híres ballonpilóta alapította és szerkesztette a The Ballon és az Aerostatic Magazint.

110 éve

1905. május 5. Bahily János Avion nevű repülő modellje Pozsonyban, a szemtanuk állítása szerint 4 m-es magasságban 1500 m-es távolságot tett meg.

bahily-crop

1905. május 24. Bahily János császári és királyi főépítőmester és Marschall Antal kocsigyáros küzös szabadalmi igényt adott be 34770 számon egy „röpülőgépre”, mely két ellentétesen forgó légcsavarokkal rendelkezett és meghajtására benzin vagy gázmotorok alkalmasak. A leírás és a mellékelt rajz alapján a szerkezet egy helikopterhez hasonló függőleges fel- és lefelé mozgó szerkezetet takart, de az azt irányító személy a súlypontjának áthelyezésével kormányozni is tudta.

105 éve

H

1910 májusában élénk aviatikai élet zajlott Rákosmezőn. Horváth Ernő első gépével a tervezőn kívül Kvasz András is repült és elkezdődött a Budapesti Nemzetközi Repülőversenyre való készülődés jegyében a hangárok építése Rákosmezőn. Zsélyi Aladár átalakította a repülőgépét és repülő tudását csiszolva Szegeden már 1000 m-t meghaladó távrepülést produkált és ezzel elnyerte a Tolnai díjat. A magyar repülés történetében először emelkedett repülőgépen a pilótával együtt utas is a levegőbe, amikor Csermely Károly Voisin biplánjával menyasszonyával szállt fel. Ő volt az első hölgy az országban, aki repülőgépen utazott. Szegeden repülőbemutatót tartottak hazai és külföldi pilóták részvételével.

1910. május 10. A svájci Ernest Faillouba repülőgépet épített, majd az országban elsőként repült.

1910. május 18. A világ első légiforgalommal kapcsolatos konferenciáját rendezték meg Párizsban.

1910. május 31. Glenn Curtis Hudson Flayerrel 2 óra 51 perc alatt Albanyból New Yorkba repült és ezzel 10000 USA dollárt nyert.

100 éve

1915. május 23. Olaszország belépett a háborúba az angol-francia szövetséges hatalmak oldalán és elkezdődtek az összecsapások az Osztrák–Magyar Monarchiával. A légi háború kezdetén a monarchia haditengerészeti repülői különféle katonai célpontokat támadtak.

1915. május 26. Az első német légigyőzelmet az első világháború során Kastner főhadnagy és Georg Langhoff hadnagy érte el.

lz-38

1915. május 31. A német LZ 38-as az első világháború történetében először támadta Londont. Az éjjel ledobott bombák megsebesítettek 14 főt, és 7-en pedig az életüket vesztették.

1915 májusában Szeged-Rókus 1. számú Repülőgép Javító Műhely megalakulásával a repülőgépek javításí háttere is megteremtődött, a műhely az országban a legnagyobb volt.

SPAD

1915 májusában először repült a francia SPAD A.2-es vadászrepülőgép. A 99 példányban épült kétszemélyes vadászrepülőgép orr részében a légcsavar előtt, egy külön gondolában volt a megfigyelő, aki a fegyvert is kezelte. A típust 42-57 arányban a franciák és az oroszok használták.

1915 májusában a brit katonai vezetés meghatározta a Royal Flying Corps eljárásait, a repülőgépek fegyverzetét, hogy sikeresen védhessék meg az ország területét a német léghajótámadásokkal szemben.

95 éve

DH16-AT&T

1920. május 17-én a holland KLM légitársaság és az Aircraft Transport and Travel megnyitotta Amsterdam és London közötti repülőjáratát. A G-EALU lajstromjelű DH-16-os gépen Jerry Shaw volt a pilóta.

4F_Maefort_001

1920. május 12. Az első magyar légitársaság a Magyar Aeroforgalmi Rt., a MAEFORT elindította az első postajáratát Albertfalváról Szegedre. A nyitójárat pilótája Risztics János későbbi világrekorder repülő és megfigyelője Barkász Emil főhadnagy volt. A járaton valószínűleg az Ausztriából titokban beszerzett egyik kétüléses Phoenix C1-es repült és 1600 db új Nemzedék újságot szállított.

90 éve

1925. május 1. Megalakult a Japán Army Air Corps mintegy 500 repülőgéppel és 3700 fővel.

Douglas C-1

1925. május 2. Először repült az amerikai Douglas C-1-es katonai szállítógép. Ez a típus viselte először a hadseregben a C Cargo jelölést az egymás melletti nyitott pilótakabinnal rendelkező típusból 26 példány készült.

1925. május 10. Először repült az angol Armstrong Whitworth Atlas.

1925. május 10. Az Aeroexpress Rt. Junkers F-13-as repülőgépeivel elkezdte az újságok szállítását.

1925. május 14. Először emelkedett Magyarországon repülőgép 10000 m-es magasságra. A meteorológiai megfigyelés céljából végzett repülést Bristol F2B típusú repülőgéppel Háry László a Szegedi Repülő Meteorológiai Kirendeltség vezetője, I. világháborús vadászrepülő, későbbi légierő parancsnok és Hille Alfréd meteorológus végezte.

1925. május 15. A Swedis Air Lines forgalomba állított néhányat a 26 példányban épült Junkers G.23-as, kilenc személyes utasszállító repülőgéppekből.

85 éve

Amy_Johnson

1930. május 5-14. között az angol Amy Johnson a női pilóták közül először, egyedül repült Angliából, Croyodonból Ausztráliába, Darwinba. a 18000 km-es utat a G-AAZV lajstromjelű de Havilland Gipsy Moth-tal tette meg.

Monomail

1930. május 6. Először repült a Boeing első kereskedelmi repülőgépe a Boeing Model 221-es, a Monomail. A merevítés nélkül, alsószárnyas elrendezésű, egymotoros repülőgép két példányban készült. A törzs orr részében a motor mögött, zárt kabinban foglalt helyet a nyolc utas, de a pilóta az nyitott kabinból vezette a gépet.

L_300

1930. május 12-13. A francia Jean Mermoz az afriai Szenegálból indulva egy Letécoére 300-as vízigéppel elsőként repülte át a Dél Atlanti óceánt és Braziliába, Natalba érkezett.

Ellen_Church

1930. május 15. A Boeing Air Transport, a későbbi United Air Lines alkalmazott először női légiutaskísérőket az utasok kiszolgálására. A pilóta, és hivatásos növéri képesítéssel rendelkező Ellen Church lett a világon az első stewardes, azon a jártaton, amelyen egy Model 80A típusú repülőgéppel, 13 leszállással 14 utast szállítottak San Franciscóból Chichagóba.

LZ_127_Graf_Zeppelin_over_Rio

1930. május 18. az LZ-127 Graf Zeppelin próbaútra indult Friedrichshafenből Braziliába, mely során a Dél Atlanti óceánt átrepülve Rio de Janeiróba érkezett. Ez volt az első kereskedelmi célú léghajóval végzett repülés Németország és Brazilia közötti későbbi rendszeresek közül.

80 éve

Curtiss_P-36_Hawk

1935. május 6. Először repült behúzható futóműves Curtiss Model 75, mely a későbbi P-36 Hawk prototípusa volt.

Bf109V1

1935. május 28. Először repült a német Willy Messerschmitt tervezte tisztafém szerkezetű Bf109-es vadászrepülőgép V1-es prototípusa D-IABI lajstromjellel. Az elkövetkező mintegy tíz évben a típus különféle változataiból közel 34 ezer példányt gyártottak.

1935. májusában az amerikai kereskedelmi minisztérium rendelete szerint minden nagyobb repülőtérre vakleszálló rádióberendezéseket kell telepíteni.

75 éve

Dauntless

1940. május 1-jén repült először a tengerészeti megrendelésre készülő 16 ezer példányban épült Douglas Dauntless kétszemélyes zuhanóbombázó prototípusa.

1940. május 19. A MALERT megnyitotta a Budapest- Kassa repülőjáratát.

f4u_3

1940. május 29. Először repült az amerikai Vought repülőgépgyár XF4U-1 jelű repülőgépe, mely a későbbi nagyteljesítményű anyahajó szolgálatra tervezett több mint 12 ezer példányban épült F4U Corsair vadász és vadászbombázó prototípusa volt.

1940 májusában szolgálatba állt a francia repülőcsapatoknál a soros motorral felszerelt Dewoitine D.520-as vadászrepülőgép.

1940 májusában öt WM21 Sólyom, két FW-58E1 Weihe és az első olasz gyártmányú, V.401-es oldalszámú Re-2000 Héja a 401-es kezdte meg az üzemelés a Magyar Királyi Honvéd Légierőben. Ebben a hónapban érkeztek be az országba az olasz Caproni Ca-135bis típusu bombázórepülőgépek is.

1940. májusától Helen Richey az  első amerikai női kereskedelmi és oktatópilótája, több mint tíz éves repülési gyakorlattal a háta mögött teljesített repülőszolgálatot.

1940. május 11-12-én éjszaka a brit bombázók, 37 Hadley Page Hampden és Armstrong Whitworth Whitley típusokkal először támadtak német várost, Münchengladbacot a második világháború során. A vasútvonalat támadók három gépet vesztettek.

v300

1940. május 13. A Sikorsky VS-300-as helikopter először végzett nem kötött repülést.

1940. május 15-16. A RAF Bomber Command elkezdte a stratégiai bombázásokat Németországi célpontok ellen. Az első támadást 99 repülőgéppel a Ruhr völgyi ipari létesítmények ellen végezték.

1940. május 28. Megérkezett Ferihegyre a forgalmi hangár vasszerkezetének első szállítmánya a Győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt.-től.

70 éve

1945. május 1. Ryan FR Fireball lett az első vegyesen légcsavarral és sugárhajtóművel meghajtott repülőgép, mely az US Navy-nál repülőgép anyahajó szolgálatba állt.

klagenfurt001

1945. május 4. Az ausztriai Raffelding repülőterén a magyar repülő katonák megsemmisítették a megmaradt repülőgépeiket és másnap a Klágenfurtban lévőket épségben átadták a szövetséges katonai erőknek.

1945. május 8-án aratta Erich Hartman az utolsó légigyőzelmét, a 352.-et egy Me-109-es vadászrepülőgéppel. Ezzel az eredménnyel ő lett a legeredményesebb vadászrepülő a világon.

1945. május 11. Az angol Martin-Baker cég elkészítette az első még rugós működtetésű katapultülését. A híressé váló gyártó különféle ülései már közel 7500 hajózó életét mentették meg.

1945. május 17. Először repült az amerikai tengerészeti felderítőgép a Lockheed P2V Neptun prototípusa a XP2V-1, Bu48237-as jelzéssel.

AvroLincoln

1945. május 21. Szolgálatba állt a RAF kísérleti alakulatánál az új bombázó típus a négymotoros Avro Lincoln.

1945. májusában elkezdődött a magyar katonai és polgári repülés újjászervezése. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány intézkedése szerint a légiközlekedési ügyek újból a Kereskedelmi és Közlekedési Minisztérium Légiközlekedési szakosztály irányítása alá tartoztak. Elkezdődött a repülőgéproncsok begyűjtése és az ország repülőtereinek állapotának felülvizsgálata.

65 éve

6f_F_008

1950. május 7. Megnyitották a forgalom előtt a részlegesen újjáépített Ferihegyi repülőteret és a Budaörsről áttelepült a MASZOVLET és már új helyen folytathatta a működését első járata másnap indult Prágába.

DH.114_Heron-

1950. május 10. Először repült a 14 személyes de Havilland DH.114 Heron, mely a G-ALZL lajstromjelet viselte.

1950. május 25. Magyarországon az első önálló repülést Il-10-es csatarepülőgéppel Csallóközi Miklós alhadnagy, későbbi hatósági berepülő pilóta teljeítette.

60 éve

Sud_Aviation_Caravelle

1955. május 27. Először repült a francia Sud Aviation SE 210 Caravelle F-WHHH lajstromjellel, mely a forgalmi típusok közül iskolát teremtve, elsőként rendelkezett a törzs hátsó részén elhelyezett gázturbinás hajtóművekkel. A 282 példányban épült, saját lépcsővel is rendelkező utasszállító kezdetekben 80 utas szállítására volt alkalmas.

1955. május 12. Először ugrottak ejtőernyős sportolók a Malév Po-2-es repülőgépekből. Az ugrásokra a repülőtér és Vecsés határában került sor.

1955 májusában elkezdődött a Mezőkövesd határában, Klementína fedőnéven létesülő repülőtér létesítése, mely alapjában szovjet használatra készült.

C-124C_Globemaster_II

1955 májusában a Douglas repülőgépgyár leszállította az utolsó, 448. négymotoros C-124 Globemaster II-es szállítórepülőgépet.

55 éve

1960. május 16. Elkezdődtek Taszáron a 31. honi vadászrepülő ezred 1. századánál a kiképzőrepülések az új típussal a MiG-19PM-el.

 1960. május 1. A Szovjetunióban Sverdlovszk, ma Jekatyerinburg közelében lelőtték a Francis Gary Powers százados vezette amerikai U-2-es felderítő repülőgépet. Pakisztánból, Pesavarból felszálló és a Szovjetunió területe felett nagymagasságban Norvégia felé haladó repülőgépre 14 db SZ-75 Dvina típusú légvédelmirakétát indítottak, melyből egy a gép közelében robbant és az megsérült, lezuhant. A pilóta túlélte az eseményt és az ejtőernyővel a földre ereszkedve szovjet fogságba esett, majd rövidesen egy fogolycsere révén hazatérhetett.

1960. május 6. Először repült a Rubik Ernő tervezte kétülléses iskolagép a R-26P1, a Góbé első első, még pillangó vezérsíkkal rendelkező prototípusa HA-5301-es lajstromjellel.

DAL-Convair-880

1960. május 15. Az amerikai Delta Airlinesnél forgalomba állították az első, összesen 66 példányban gyártott négy sugárhajtóművel ellátott Convair 880-as utasszállító repülőgépet.

1960. május 25. Első utasjártatát teljesítette a HA-MOA a MALÉV első IL-18-as típusú repülőgépe, amely Budapestről Moszvába közlekedett.

114001

1960. májusában Ferihegyen bemutatkozott a szovjet Tu-114-es négy légcsavaros gázturbinás utasszállító repülőgép.

50 éve

1965. május 1. Új sebességi világrekordot repült, 3331 km/órával a Lockheed YF-12-es típusú repülőgép.

1965. május 4. A 303-as oldalszámú MiG-21F-13-as típusú repülőgépnek nagymagasságban szétrobbant a pilótakabin teteje. A pilóta Parragi Vilmos főhadnagy a sérülés ellenére rendben leszállt a repülőgéppel, melyért magas kitüntetésben részesült.

1965. május 3. Megérkezett Dél Vietnamba a US Marine, a tengerészgyalogság azon egysége, mely első amerikai támadóhelikopter típussal, az UH-1E-vel volt felszerelve.

Canadair_CL-84

1965. május 7. Először repült a Canadair CL-84-es STOL/VTOL tulajdonságokkal rendelkező kísérleti repülőgép.

Hansa

1965. május 12. A berepülések során a farokrész szerkezeti hibája miatt lezuhant a német HFB-320 Hansa Jet prototípusa, mely előrenyilazott szárnnyal rendelkezett.

DHC-6

1965. május 20. Először repült a De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, mely később 900 példányban készült, két légcsavaros gázturbinával volt felszerelve és 19 utas szállítására volt alkalmas.

dh

1965. május 20. 82 éve korában elhunyt a híres angol, pilóta, repülőgéptervező és gyáros Sir Geoffrey de Havilland.

1965. május 25. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elfogadta a Ferihegyi repülőtér távlati fejlesztési tervét.

1965. május 28. A svájci Swissair légitársaság Zürich-Bukarest járatát Budapesti leszállással üzemeltette. Az első alkalommal a HB-ICW lajstromjelű Caravelle járt Ferihegyen.

45 éve

Самолет ТУ-144

1970. május 26-án a szovjet Tupoljev Tu-144-es vízszintes repülésben elérte a 2M sebességet.

1970. május 28. Először emelkedett el a földről a Boeing/Vertol 347-es a CH-47A két forgószárnyas szállítóhelikopter.

1970. május 15. Riasztották az MH 86. önálló helikopter ezredet és 18 db Mi-8-as és Mi-1-es helikopter a felső Tisza vidékén kialakult árvíz miatt Nyíregyházára települt. A helikopterek közel egy hónapig vettek részt a mentésében, mely során több mint 4200 embert vettek a fedélzetükre, sokakat a házaik tetejéről vagy magaslatokról, csörlőztek fel.

1970 májusában elkezdődött a MALÉV forgalomból kivont Il-14-es repülőgépeinek eladása, amelyeket végül is a Szovjetunió vásárolt meg.

1970. május 23. A MALÉV járatot nyitott Budapest-Varsó-Leningrád útvonalon.

40 éve

RUK_1_1

1975. május 2. Megnyílt Ferihegyen a KISZ klubban a Malév Repülés és Üzemtörténeti Körének kiállítása a repülőtér 25 évvel ezelőtti megnyitása alkalmából.

1975. május 2. Az US Navy az McDonell Douglassal szerződött az F/A-18-as csapásmérő kifejlesztésére.

1975 májusától kezdve a Taszáron települt 31. honi vadászrepülő 15 db MiG-21bisz 75A változatú repülőgépeket kapott.

1975. május 23. Megérkezett Ferihegyre a PanAm első New York-London-Düsseldorf-Budapest menetrendszerinti járata. A járatokon közlekedő Boeing 707-es repülőgépeik rövid ideig a Clipper Budapest és a Clipper Magyar nevet viselték.

35 éve

1980. május 8-12. között Maxie Anderson és Kristian Anderson a repülés történetében először repülte át az Észak Amerikai kontinenset. A felszállás Kaliforniában Fort Bakerben, a földetérés pedig Kanadában Sainte-Felicité nél, Quebec tartományban történt.

5f_382

1980. május 27. Kiskunfélegyházán megrendezték az első magyar Hőlégballon Nemzeti Bajnokságot.

FB-VK

1980. május 26-án Farkas Bertalan százados Valerij Kubaszov szovjet űrhajóssal a Szojuz 36-jelzésű űrhajóval a világűrbe indult és a Szaljut 6-os űrállomáson dokkoltak és csatlakoztak az ott lévő társaikhoz.

30 éve

1985. május 17-31. Budakeszin megrendezték a XII. Budapesti Vitorlázórepülő Bajnokságot.

1985 májusában a MN-ben 9 db Mi-24D típusú helikoptert állítottak üzembe 574-től 588-ig terjedő oldalszámokkal.  

25 éve

1990. május 1. Nyitott repülőtér nevű rendezvény keretében Kecskemétre két szovjet MiG-29-es repült át Tökölről és két amerikai F-16-os az NSZK egyik katonai támaszpontjáról. A repülőtéren összegyűlt nagyszámú érdeklődő előtt magyar katonai gépek tartottak repülőbemutatót. A vendégek nem repültek.

1990. május 13. Elkezdödött a debreceni és a sármelléki szovjet katonai repülőterek kiürítése az innen rövid időn belül hazatelepülő alakulatok a Szovjetunió különböző bázisaira távoztak. Debrecent 38 db MiG-27 és MiG-23-as hagyta el.

1990 májusában több hazai vállalkozás megpróbálta feléleszteni a belföldi légiforgalmat Budapest Nyíregyháza és Budapest Kaposvár között.

20 éve

1995. május 3. Az Indicator Rt. repülőjáratot nyitott Budapestről Temesvár érintésével Kolozsvárra.

1995. május 20. Repülőnapot tartottak Budaörsön.

1995. májusában a Boeing leszállította az első B777-es kéthajtóműves forgalmi gépet a United Airlinesnek.

15 éve

kecel

2000. május 18. Megnyitották Kecelen a Pintér művek és a Hadtörténeti Múzeum együttműködésében létrejött haditechnikai parkot, melybe a több száz földi jármű különféle típusú repülőgépek mellett, helikopterek és hajtóművek is kiállításra kerültek.

Mikojan-Gurjevics-MiG-29-23-2        Kesckemet_2013 1210

2000. május 20-21. A Kecskeméten megrendezett millenniumi repülőnapon repült nagy nyilvánosság előtt utoljára a kivonásra váró MiG-21-es típus két gépe. A rendezvényre a 23-as oldalszámú MiG-29-est ünnepi festéssel látták el. Ekkor szerepelt először Magyarországon az olasz Frecce Tricolori műrepülő kötelék, mely más országok műrepülő csoportjaitól eltérően 9 géppel repültek.

jetfly

2000. május 17-től olvasható az interneten a repüléssel foglalkozó Jetfly.hu weblap.

10 éve

crj_007

2005. május 1. Megszűnt a MALÉV EXPRESS melyet a regionális repülésre alapítottak és a négy Bombardier CRJ-200-as típusú repülőgép, mint korábban is az anyavállatnál üzemelt tovább.

2005. május 9. A Szolnokon lévő, ismét költözés előtt álló repülőmúzeum a svéd légierő ajándékaként egy SAAB JAS-37DI típusú 37347-es gyári számú Viggent kapott, melyet az átrepülés után rövidesen már a nagyközönség is megtekinthetett.

2005. május 19. A szolnoki katonai repülőtér felvette ittebei Kiss József hadnagy Helikopter bázis nevet.

2005. május 27. Felavatták Szolnokon a repülőmúzeum előtti emlékparkban a magyar repülés hőseinek emlékművét.

2005. május 24. A MALÉV vezetése kinyilvánította, hogy csatlakozni kíván a ONEWORD légitársasági szövetséghez.

X-51A

2005. május 26. A csendes óceán felett végezte az első repülését a Boeing X-51A típusú kísérleti gépe, emely speciális tüzelőanyaggal működő scramjet volt és közel 5M sebességet ért el.

solar

2005. május. 28. Egésznapos repülést teljesített a Payerne repülőtérről felszálló napenergiával hajtott Solar Impulse, a HB-SIA. Az éjjeli repülést a nappal feltöltött akkumulátorok biztosították.

5 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2010 májusában tovább folytatódott Ferihegyen a SkyCourt építése és a tartóoszlopokra már a felső tetőtartó elemeket rögzítették.

 

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s