Évfordulók, 2015. március

110 éve

1905 márciusában Prof. J. J. Montgomery különböző magasságokba felbocsátott ballonokról indított egy és kétszemélyes siklórepülő kísérleteket végzett Kaliforniában. A legmagasabbról, 1000 m-ről indított siklógép 18 perc alatt ért földet.

105 éve

Mme._la_Baronne_de_Laroche

1910. március 8. A világ első vizsgázott női pilótája a francia de Laroche bárónő lett, aki országának 36. számú pilótaigazolványának volt a tulajdonosa.

PS

1910. március 9. Az USA-ban, Hammondsportban a magyar származású Pfitzner Sándor monoplánjával, mely az első ilyen konstrukciójú repülőgép volt az országban 2 óra alatt 216 km-es távolságot tett meg, miközben 1100 m magasságra emelkedett.

aubrunport

1910. március 10-én a francia Emil Aubrun végrehajtotta a repüléstörténet első éjszakai repülését, mely Argentínában, Buenos Aires közelében történt. A pilóta egy Bleriot egyfedelűn a felszállás után 20 km-t tett meg a levegőben és visszatért kiindulási helyére, Villauganóba.

Henri_Fabre

1910. március 28. Először szállt fel vízről motoros repülőgép. A Henri Farbe vezette Gnome motoros Hydroavion a Franciaországi La Méde kikötőjéből elmelkedett a levegőbe.

100 éve

NACA_1

1915. március 3-án alakult meg az USA-ban a NACA, (National Advisory Committee for Aeronautics – Nemzeti Repülési Tanácsadó Bizottság) mely a kormány támogatásával végezte a repülés kutatását és elődje lett a későbbi kibővült tevékenységű, a napjainkban is működő NASA-nak, a National Aeronautics and Space Adminisration-nak.

SSManicaG

1915. március 11. A Royal Navy kibérelte a SS Manica teherszállító hajót, melye átalakítás után megfigyelőballon-hordozó lett. Ez lett az első ilyen feladatú hajó a tengerészetnél az I. világháború idején.

95 éve

USS_Langley

1920. március 24. Elkezdődött a USS Jupiter szénszállító átalakítása repülőgép hordozónak és később ez lett az első amerikai repülőgépanyahajó, a CV-1-es Langley.

1920. március 24-én megnyílt a US. Cost Guard, az amerikai partiőrség első légibázisa az Észak Karolinai, Morehead közelében.

croydona

1920. március 31. Hivatalosan átadták London Crayodon nevű repülőterét, mely a korábbi Hounslow szerepét vette át.

MARE

1920 márciusában az I. világháború után az alberfalvai Magyar Repülőgépgyár Rt. befejezte a működését és a beolvadva a Neuschloss-Lichtig bútorgyárba, majd Repülőgépgyár és Faipari Rt. néven fagépek javításával is foglalkozott és Oravecz Béla főmérnök irányításával cnéhány újat is készítettek a faszerkezetűre áttervezett 100 LE-s, Szebeny-Oravecz iskolagépekből.

90 éve

Bristol_F2B

1925 márciusában a rejtett légierő keretében Szegeden működő Meteorológia Állomás magassági megfigyeléseket végző egyik repülőgépével, egy kétszemélyes Bristol F2B-es típussal 6500 m-es magasságba emelkedett.

85 éve

1930. március 14. Nyíregyházán felavatták a a várostól északnyugati irányban létesült repülőteret.

80 éve

1935. március 1. Németország felmondta a Versailles-i békeszerződést és megalakult a német légierő a Luftwaffe.

1935. március 2. Kecskemét mellett elkezdődött a repülőtér építése.

Ca-101

1935 márciusában megérkezett Szombathelyre a rejtett légierő első kilenc Caproni Ca.101/3m típusú bombázó repülőgépe.

75 éve

Ju86

1940. március 2. Magyarországon a nagy hideget követő felmelegedés során jeges árvíz kialakulásának megelőzésére Ju-86-os bombázógépeket vetettek be Ercsi felett, a Dunán kialakult jégtorlaszok szétrombolására.

mHeja

1940. március 8. A magyar Honvédelmi Minisztérium megbízást adott a MÁVAG-nak az olasz gyártmányú Reggiane Re 2000 típusú repülőgépek licence gyártására. A magyar gyártású csillagmotorokkal felszerelt vadászrepülőgépből a háború végéig 200 db-ot gyártottak.

1940. március 19-ről 20-ra virradó éjszaka támadták először a németek által megszállt terülteket a RAF bombázó repülőgépei, amikor is a hörnum-i vizirepülőgép támaszpontot támadták 50 db-bal.

Boeing_307

1940. március 20. A Boeing leszállította a Pan American Airwaysnak az első Model 307-es Stratolinerst.

LaGG-3

1940. március 30. Először repült a Lavocskin-Gorbunov-Gudkov által tervezett LaGG-3-as szovjet vadászrepülőgép.

1940. március 31-én a Hármashegyen felavatták a felépült pilótaotthont.

70 éve

1945. március 1. Először repült pilótával a német függőlegesen indítható rakétavadász, a Bachem Ba 349 Natter, mely a fellövés után 55 másodperccel a levegőben felrobbant.

1945. március 3. Először repült az első szovjet rakétarepülőgép, az I-250-es, melyet Mikojan és Gurevics páros tervezett.

1945. március 13-án vetette be először a RAF éles célpont, a bielefeldi völgyhíd ellen a Grand Slam nevű 10 tonnás bombát. Az AVRO Lancester-ről ledobott óriásbomba a híd két ívét rombolta le.

1945. március 14. A szövetséges angol-amerikai légierő az ország területe elleni utolsó támadását, Komárom, Szőny, Almásfüzitő, Érsekújvárt ellen hajtotta végre.

XBT2D-1

1945. március 18. Elsőször repült az amerikai Douglas AD-1 Skyraider 3180 példányban épült haditengerészeti zuhanóbombázó és torpedóvető, de a második világháború során már nem került bevetésre.

1945. március 29. Először vetették be a japánok, sikertelenül a Yokosuka MXY-7 Okha típusú, hajók elleni öngyilkos támadásokhoz tervezett rakétameghajtású szárnyasbombát.

1945 márciusában repült először az egy példányban készült legnagyobb német vizirepülőgép. A Blohm & Voss BV238-as, melynek felszálló tömege 80 tonna volt és 67,17 m-es szárnyfesztávval rendelkezett. A gépet 6 db DB 603-as motor hajtotta.

1945. március közepétől a szovjet csapatok térnyerésével a magyar repülők egyre nyugatabbra települtek. A 101. vadászezred a hónap végén elhagyta az országot és rövid ideig Wiener Neustadtban, majd Tulnban állomásozott. A hónap végére a német repülőalakulatok is elhagyták az országot.

65 éve

1950. március 26. az OMRE, az Országos Magyar Repülő Egyesület megrendezte az V. Országos Zárttéri Modelversenyt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1950 márciusában a Magyar Néphadsereg 3 db Aero 45-ös típusú repülőgépet vásárolt Csehszlovákiától.

1950 márciusában elkezdődött a MASZOVLET áttelepülése Budaörsről Ferihegyre, miközben ott kidőlt az újjáépülő hangár Vecsés felöli oldala.

60 éve

Il-10

1955. március 13. A magyar 28. csatarepülő hadosztály kijelölt alakulata Il-10-es Párduc típusú csatarepülőgépekkel áttelepült Ferihegyre, hogy innen végezze a gyakorló repüléseket a következő hónapban esedékes budapesti katonai dísszemlére.

CF-100

1955. március 24. Az Avro Canada CF-100 Canuck volt az első kanadai sugárhajtású repülőgép, mely átrepülte az Atlanti óceánt.

XF-104

1955. március 25. Egy berepülés során a Starfighter prototípusa a Lockheed XF-104-es 1,79 M sebességet ért el.

F-8E

1955. március 25-én repült először a Chance Vought F-8 Crusaider. A hangsebesség feletti repülésre is képes vadászbombázó szárnyát különleges megoldással változtató állásszögűre tervezték a repülőgépanyahajóról történő üzemeltetés miatt.

55 éve

Valiant

1960. március 2-3. A RAF egy Vickers Valiant típussal egy a későbbi távrepülés főpróbájaként Anglia felett végzett körrepülés során, mintegy 15 óráig tartózkodott a levegőben és 13679 km-t tett meg.

1960. március 10. Az USAF utolsó B-25 Michell bombázórepülőgépe, a TB-25J-25-NC, 44-30854 gyári számú befejezte az aktív szolgálatot és múzeumba került.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1960. március 28. Megérkezett Taszárra az utolsó 6 db magyar MiG-19PM típusú hangsebesség feletti vadászrepülőgép.

1960 márciusában a Boeing megvásárolta a Vertol Aircraft Corporationt, mely ez tután mint annak részlege Boeing Vertol néven működött tovább.

50 éve

1965. március 1. Benyújtották az OMFB-nek, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottságnak a Ferihegyi repülőtér távlati fejlesztési tervét, melyet különféle szakemberekből álló csoport dolgozott ki.

B-52

1965. március 2. Az USAF elkezdte az első nagyszabású légitámadását Észak-Vietnami célpontok ellen a Rolling Thunder hadművelet keretében elsősorban Boeing B-52-es nehézbombázók végeztek szőnyegbombázásokat a stratégiai jelentőségű célpontok ellen.

SH-3

1965. március 6. A Sikorsky SH-3A Sea King típusa elsőként a helikopterrepülés történetében leszállás nélkül repült át 3405 km-t megtéve az Észak Amerikai kontinenset.

1965 márciusában az OLP, az Országos Légvédelmi Parancsnokság a Gellérhegyen lévő Schweidel József utcai épületébe a „Sziklába” költözött a Malév polgári távolkörzeti légiforgalmi irányítása. Eután létrejött a katonai és a polgári összevonásával az ORISZ, az Országos Repülésirányító Szolgálat.

1965 márciusában elkezdődött Ferihegyen a forgalmi épületen belül lévő  tranzitváró bővítése.

45 éve

1970 márciusában a MN 89. szállítórepülő század kijelölt hajózó és műszaki személyzete kiutazott a Szovjetunióba Tu-134-es típusátképzésre.

1970. március 31-én elstartolt a XI. Felszabadulási Csillagtúra, melyen 37 versenyzőgépe indult magyar, szovjet, lengyel és NDK-beli versenyzőkkel.

40 éve

1975. március 5. Először repült a négy légcsavaros gázturbinával felszerelt japán Shin Meiwa US-1-es típusú tengerészeti felderítő repülőhajó.

Jak-42

1975. március 7. Először repült a szovjet Jakovlev Jak-42-es három sugárhajtóművel felszerelt utasszállító repülőgép CCCP-1974-es lajstromjellel.

DASH_7

1975. március 27. Először repült az első de Havilland Canada DHC-7-es típusú légcsavaros gázturbinás forgalmi gépe C-GNBX lajstromjellel.

1975 márciusában üzembehelyezték a Ferihegyi repülőtéren az új, a televíziósat felváltó utastájékoztató rendszert, melynek két, nagyméretű 16 soros utastájékoztató tábláját utascsarnokban a teraszra vezető lépcsők között helyezték el.

35 éve

Gossamer

1980. március 7. A NASA-nál kipróbálták az emberi erővel meghajtott repülőgépet a Gossamer Albatross-t.

B-52

1980. március 12-14 között két B52H típusú amerikai nehézbombázó repülőgép a korábbiaknál gyorsabban, 42 óra 30 perc alatt kerülte meg a földet leszállás nélkül, többszöri levegőben történő tankolással kombinálva.

1980. március 28. A Learjet leszállította az 1000. üzleti repülőgépét.

1980.- március 29. Átadták Budapesten a forgalomnak a Metro Kispesti végállomását és innen, a különböző útvonalon közlekedő fekete és a piros 93-as jelzésű buszokkal lehetett kijutni a Ferihegyi repülőtérre.

1980. március 31. Beszüntette a működését a monori VOR rádiónavigációs állomás.

1980 márciusában megalakult a MHSZ Szolnok megyei Repülő Klubbon belül a hőlégballon szakosztály.

30 éve

1985. március 17. Elkezdődött Ferihegyen a régi futópálya felújítása.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1985. március 21. Az április 4-i díszszemlére gyakorló magyar MiG-23 kötelék tartalékgépe a 05-ös oldalszámú, Mátyásföld felett a jobb stabilizátor leszakadása miatt irányíthatatlanná vált és Csömör közelében lezuhant. A pilótája időben katapultált. A típus repülését letiltották és a többi gépeken is felfedezett szerkezeti hibák kijavítása után repülhettek csak, mintegy félév múlva.

25 éve

1990. március 6. Utolsó repülését teljesítette a 61-17972-esjelzésű SR-71-es Blackbird, mielőtt a Smithsonian intézetbe került volna. A Palmdale-ből Washingtonba 1 óra 4 perc 20 másodperc alatt ért, 3420 km-es átlagsebességgel repülve.

1990. március 10. Az amerikai Boeing gyár 32 évvel az első, egy B707-után, mely a PANAM-hoz került átadta a 6000. sugárhajtású repülőgépét, egy B767-200-ast a Britannia Airways-nek.

1990. március 19. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV által az amerikai Buffalo Airwaystól bérelt N110BV lajstromjelű Boeing 707-324C típusú tehergép, melyet magyar személyzet is repülte.

1990. március 26. A MH 59. honi vadászrepülő ezred állománygyűlésén az alakulat felvette vitéz Szengyörgyi Dezső korábbi 32 légigyőzelmes II. világháborús vadász- majd később forgalmi pilóta nevét.

1990. március 28. A Boeing 737-es lett a világon a legnagyobb darabszámban eladott sugárhajtású forgalmi gépe, amikor a United Airlinesnek leszállították a típusból az 1832. legyártottat.

Il-114

1990. március 29. Először repült a szovjet Iljusin Il-114-es két légcsavaros gázturbinával felszerelt utasszállítója.

20 éve

L_39

1995. március 21. Elkezdődött a kiképző repülés a Németországból kapott és itthon felújított L-39ZO típussal.

1995 márciusában aláírták a Ferihegy 2-es terminál bővítéséről szóló szerződést.

15 éve

2000. március 27-31. Az MH 59. Szentgyörgyi Harcászati repülőezred kijelölt műszaki állománya részt vett Korzikán a NATO Ample Train 2000 nevű keresztkiszolgálási hadgyakorlatán.

10 éve

Virgin-globalflyer

2005. március 5. Steve Fossett leszállás nélküli földkörüli repülést teljesített 67 óra 2 perc alatt a Virgin Atlantic Global Flyer nevű repülőgéppel.

2005. március 7-11. Kecskemétre érkezett 5 db RAF F/A Sea Harrier, hogy a magyar repülőkkel együtt végezzenek kiképző repüléseket.

JAS_39

2005. március 23. Először repül Svédországban JAS-39 Gripen típuson a kiképzés alatt lévő öt magyar pilóta önállóan a Setenasi bázison.

5 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2010 márciusában a már megszűnt Malév visszavásárlás után újra 95 %-os állami tulajdonba került a maradék 5% maradt az orosz bank tulajdonában. A vállalat három Fokker 70-es repülőgépe a HA-LMC, a HA-LME és a HA-LMF még átadásra vár, melynek befejezéséhez többek között két gépnél a hajtóművek beépítésére is szükség volt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2010 márciusában tovább folyt Ferihegyen a 2A és a B terminál között lévő SkyCourt építése. Elkezdték a tetőszerkezet íves elemeinek a beemelését.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s