Évfordulók, 2015. február

130 éve

1885. február 5-én született Minár Gyula rákosi repülőkísérletező

105 éve

1910. február 25. Elkezdődött a HMA No. 1-es, a Royal Navy első merev léghajó személyzetének a gyakorlati kiképzése.

1910. február 26. A korábbi MAC működésképtelensége miatt kialkult helyzet megoldásaként jött létre az önálló Magyar Aero Club, melynek alkuló ülésén elnöknek dr. Károlyi Imrét választották meg. A választmányban többek között helyet kapott dr. Kutassy Ágoston, Zsélyi Aladár és Bánki Donát is.

1910 februárjában elkészült Zsélyi Aladár első repülőgépe, mely erdeti konstrukciójával szinte rögtön iskolát teremtett.

100 éve

ilja_muromets

1915. február 15. Először vetették be az oroszok az I. világháború során az Ilja Muromec bombázógépeket, amikor a lengyel területeket bombáztak a Visztula térségében.

95 éve

1920. február 4-én elindult Brooklandsból Pierre van Pyneveld és Cristopher Quintin Brand egy Vickers Vimy bombázógéppel, hogy először repüljenek Nagy Britanniából Dél Afrikába. Az útvonalon két repülőgépet használtak el, míg végül is több mint egy hónap múlva megérkeztek a célponjukra.

Maefort_1                              Maefort_2

1920. február 11. Megalakult az ország első légiforgalmi vállalata a Magyar Aeroforgalmi Rt., a MAEFORT. 12 db Phönix CI-es és Aviatik Berg CI-es, korábbi I. világháborús repülőgépekkel és személyzettel. A rövid ideig, szabályzott részvénytársasági formában működő vállalat főleg postarepülést végzett, de fizető utasokat is szállított. A társaság később a trianoni szerződés általános repülést tiltó rendelkezései miatt szűnt meg.

Joseph_Vuillemin

1920. február 18-án a francia Joseph Vuillemin és megfigyelője Chalus átrepülte a Szahara sivatagot, a repülés történetében először.

1920. február 22. Megérkezett az első postarepülőgép New Yorkba, mely 33 óra 20 perc alatt ért ide San Franciscoból. A küldeményeket a transzkontinetális légiposta szolgálat három nappal rövidebb idő alatt továbbította a két végállomás között, mint ha azokat vasúton szállították volna.

LUSAC_11

1920. február 27. Rudolf Schroeder amerikai őrnagy új magassági világrekordot állított fel Packard-Le Peré LUSAC-11–es, turbofeltöltővel felszerelt vadászrepülőgépével, amikor 10099 m-es magasságot ért el. A pilótát a repülés után kórházba kellett szállítani, mert az oxigénrendszere meghibásodott és ápolásra szorult.

90 éve

Moth

1925. február 22. Először repült az angol de Havilland DH.60 Moth, kétfedelű könnyű gyakorló és túra típus első példánya. A típus továbfejlesztésével később több új változat és típus született és ezek is nagy népszerűségnek örvedtek mind a gyakorlott, mind a kezdő repülők körében.

85 éve

1930. február 1. A korábbi próbaüzem után elkezdődött az üzemszerű föld-levegő rádióösszeköttetés a magyar posta közreműködésével a Mátyásföldi rádióállomás és az ország légterében közlekedő repülőgépek között.

1930. február 15. Elhunyt 60 éves korában Giulio Douhet olasz légügyi stratéga, aki szerint egy háború sorsát eldönthetik a repülőgépek, melyek bombatámadásai révén szükségtelenné teszik szárazföldi csapatok jelenlétét. A sok vitát gerjesztett elméletét többször alkalmazták a különféle konfliktusokban, több-kevesebb sikerrel.

80 éve

Hugo_Junkers

1935. február 3. Elhunyt Hugó Junkers német repülőgéptervező, aki a számos repülőgép típust tervezett, közte korát megelőzve, az I. világháború alatt a világ első tisztán fémből készült repülőgépét, a J-1-et.

Heinkel_HE111

1935. február 24. Először repült a Heinkel He-111-es kétmotoros bombázórepülőgép, mely korának kimagasló típusa volt.

1935. február 26. Megalakult a német légierő a Luftwaffe.

1935 februárjában pályázatot írtak ki a Budaörsi repülőtér megtervezésére.

75 éve

1940. február 5. Hüse Károly ismert magyar ejtőernyős születésnapja.

Typhoon

1940. február 24. Először repült az angol Hawker Typhoon vadászbombázó prototípusa P5212.  

1940. február 24. A United States Navy rendszerbe állította a Grumman F4F Wildcat-ot

70 éve

Italien, Lastensegler DFS 230, Ju 87

1945 február elején, a Budán harcoló német alakulatok ellátására ejtőernyős ellátó tartályokat és DFS 230-as típusú szállító vitorlázógépek alkalmaztak. A szállítógépek Pápáról szálltak fel és ide tértek vissza, a vontatott tehervitorlázók pedig a Vérmezőn szálltak le.

1945. február 14. Pápán vonták össze magyar légierő megmaradt gépeit.

1945. február 20. A Budapest környéki harcok befejeztével Tökölre telepítették a szovjet légierő négy ezredét.

1945 februárjában Il-2-es és Jak-3-as repülőgépekkel felszerelt alakulatok települtek a romos Ferihegyi repülőtéren.

1945. február 28. Először repült, sikertelenül a függőleges felszálló rakétmeghajtású elfogóvadászrepülőgép a Ba 349Natter.

1945 februárjában megalakult a magyar ideiglenes nemzeti kormányon belül, a HM szervezetében egy önálló légügyi csoport összesen 15 fővel, melyet András Sándor vezérkari repülőezredes vezetésével. Ez tekinthető az újjászerveződő katonai repülésünk első megnyilvánulásának.

65 éve

1950 februárjában, Esztergomban és Szombathelyen is rendeztek zárttéri modellversenyt.

60 éve

Convair_580

1955. február 9. Először repült az első Convair CV-540-es típusú repülőgép, mely a CV-340-es áthajtóművezett változata volt. A háromgágú légcsavaros gázturbinás amerikai típusból 18 db készült.

Il-28

1955. február 10. Megérkezett az első három gyári új Il-28-as bombázógép fegyverzet nélkül, légi úton a Szovjetunióból Kunmadarasra a 82. vegyes repülőhadosztályhoz. Az érkezett gépek közül egy kétkormányos oktatógép volt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1955. február 15. Elkezdődött Kecskeméten a magyar MiG-17PF-es, lokátorral felszerelt vadászgép típusra a hajózóállományának az átképzése.

North American F-100C

1955. február 26. Az első amerikai pilóta, aki hangsebesség felett katapultált repülőgépből George F. Smith volt, aki egy North American F-100-a Super Sabre-t hagyta el 1.05 M sebességnél.

55 éve

PZL_TS-11_iskra

1960. február 5. Először repült a lengyel PZL TS-11-es típusú kétüléses, sugárhajtóműves gyakorlógép, melyből több mint 400 db készült.

Beagle_D4.

1960. február 12. Először repült az angol Auster D.4-es típusú kétszemélyes könnyűrepülőgép, melyből 41 készült és van olyan példány is, mely még napjainkban is repülőképes.

1960 februárjában a MALÉV beindította a frankfurti járatát.

AH_4

1960. február 27. Elhunyt a magyar Asbóth Oszkár, aki feltaláló, légcsavartervező és helikopter kísérletető volt.

50 éve

1965. február 15. Megérkezett Tökölre, a Pestvidéki Gépgyárba az első magyar MiG 21F-13-as típusú vadászrepülőgép, a 806-os oldalszámú az első 250 órás karbantartásra.

1965. február 15. G. Meher első női pilótaként Kaliforniából indulva helikopterrel átrepülte az Amerikai Egyesült Államokat.

Boeing_737-100

1965. február 19. A Lufthansa német légitársaság lett a hamarosan kibocsátásra kerülő Boeing 737-es típusának első megrendelője. A típus a későbbi évtizedekben számos változatban jelent meg és számos példánya magyar lajstromba is került.

DC-9-15

1965. február 25. Először repült a Douglas DC-9-es amerikai, két, a törzsvégen elhelyezett sugárhajtóművel felszerelt utasszállító repülőgép.

AN-22 011

1965. február 27. Először repült az Antonov tervezőiroda An-22-es típusú nehéz teherszállító repülőgépe. A vállszárnyas, négy koaxiális légcsavaros gázturbinás hajtóművel felszerelt típusa évekig a világ legnagyobbja volt és 68 példány épült belőle, néhányszor Ferihegyen is látható volt.

45 éve

CanadairCL-84

1970. február 19-én repült először a Canadair CL-84-es típusú rövid fel és leszállási tulajdonságokkal rendelkező kísérleti repülőgép. A megépült négy gépből egyet múzeumban állítottak ki.

1970 februárjában elkezdődött Ferihegyen a forgalmi épület a belső bővítési munkálata.

40 éve

1975. február 6. Elkezdődött Ferihegyen a Koreny típusú másodlagos radarberendezés a kísérleti üzeme. A légiellenőrzéshez az MHSZ An-2-es repülőgépét használták.

Su-25

1975. február 22. Először repült a Szuhoj T-8-1-es, ami a későbbi Su-25-ös csatarepülőgép prototípusa volt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1975. február 26. Elsőször repült az amerikai Cessna 404 Titan típusú repülőgép. A kétmotoros, légcsavaros 10 személyes repülőgépből az évek során közel 400 példány készült.

1975 februárjában befejeződött a Ferihegyi repülőtér hőközpontjának rekonstrukciója a régi széntüzelésű kazánokat pakura tüzelésűre cserélték.

35 éve

1980. február 3. A Ferihegyi repülőtéren a 203-as magyar katonai An-26-os leszállás utáni kifutás során becsukódott a főfutóműve és hasra ült. Törzs, légcsavar és hajtóműsérüléseket szenvedett.

1980. február 15. Az MHSZ Szolnoki Repülő és Ejtőernyős Klub hőlégballon szakosztályának három katona sportolója Rádi József, Simon László és Balogh István a magyar hőlégballonozás történetében először repülte át a Bükk hegységet. A HA-805-ös ballon Szarvaskő mellől, a tardosi sporttáborból indult és Őrkő, Tarkő 900 m-es magaslatainak átrepülése után Negymező környékén értek földet 1 óra 3 perces repülés után.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1980. február 21-22. Sabreliner Model 80-as 2653 mérföldes távon Boston és Párizs között leszállás nélkül 966 km/h sebességgel saját kategóriáján belüli rekord.

4F_Atlant_01-crop

1980. február 19. Először szállt le Ferihegyen Iljusin Il-76-os típusú teherszállító repülőgép.

30 éve

Redigo

1985. február 12. Először repült a Valmet L-90TP Redigo egymás melletti üléssel rendelkező, kétszemélyes légcsavaros gázturbinával felszerelt finn oktatógép OH-VBB lajstromjellel.

1985. február 23 és 28. A 90. vezetésbiztosító és furárhelikopter-ezredhez a meglévő 16-hoz további 8 db Mi-2-es helikopter érkezett.

F-GDPP

dc_3_3        dc_3_2

1985. február 25. Egy eredeti C-47-es, a DC-3-as katonai változata érkezett Ferihegyre. Az eredetileg 1943-ban gyártott gép az idők során több lajstromjelet is kapva még napjainkban is repülőképes és 2009. augusztus 20-án Duna felett többször is áthúzott.

tw762

1985 februárjában Az első légitársaság a Trans Word Airlines volt, amelyik kétsugárhajtóműves típussal, Boeing 767-el kezdte el a mentrendszerű kontinensek közötti repüléseket.

25 éve

Aviaex_jak_40

1990. február 21. Megalakult az Aviaexpress Légiközlekedési és Szolgáltató Kft a többségi tulajdonos az LRI volt. Ügyvezető igazgató Horváth Sándor volt.

1990. február 23. Négy egykori Puma vadászpilóta, Tobak Tibor, Cserny Miklós, Pintér Gyula és Michna György Kositzky Attila ezredes a 47. Stromfeld Aurél Honi vadászrepülő ezred parancsnokának meghívására Pápára érkezett. A veteránok repülőtér látogatása volt az első hivatalos kapcsolatfelvétel az akkori és korábbi repülőnemzedék között.

1990. február 24. A magyar repülősport kivált az MHSZ-ből és a továbbiakban az újjáalakuló Magyar Repülő Szövetség keretein belül működött.

20 éve

An-70

1995. február 10. Az új orosz szállítógép, az An-70-es akkor még egyetlen példánya a negyedik repülésén, Kijev körzetében összeütközött a gépet kísérő, de sikeresen kényszerleszálló An-72-es típusú repülőgéppel és lezuhant, ezzel a fedélzeten tartózkodő hét ember halálát okozta.

15 éve

MiG-35

2000. február 29-én először repült az MiG-35-ös típusú vadászrepülőgép, melyet elődjéből, a MiG-29-ből fejlesztettek ki.

10 éve

2005. február 12. A MALÉV utolsó B737 Classic típusú repülőgépét, a HA-LEY-t is visszadta a tulajdonosának.

777

2005. február 15. Ünnepélyes körülmények között mutatták be Everettben a világ legnagyobb hatótávolságú kereskedelmi típusát a Boeing 777-200LR-t, mely 301 utassal 17300 km-t tudott megtenni leszállás nélkül.

grippen_30

2005. február 16. Elkezdődött az első, a 30-as oldalszámú, magyar JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgép berepülése Svédországban, Linköpingben. A már magyar jelzéseket viselő gép első repülése 70 percig tartott a pilóta Johan Sjöstand volt.

KC-767

2005. február 24. Wichitában bemutatták az olasz légierő első KC-767A típusú légiutántöltő repülőgépét.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s