Évfordulók, 2015 január

 230 éve

Blanchard

1785. január 7. Az első légijármű, mely átrepült a La Manche csatorna fölött egy hidrogén töltésű ballon volt. A két utazó a francia Jean-Pierre Blanchard és az amerikai John Jeffries volt és az Angliából, Doverből Franciaországba, Felmoresig tartó repülés 2 és fél óráig tartott.

120 éve

Risztics_J

1895. január 11. A későbbi világrekorder Risztics János rákosmezei repülőkísérletező, hét légigyőzelmes I. világháborús tábori pilóta születésének dátuma.

105 éve

1910. január 7. Hubert Latham Anttoinette VII-es típusú repülőgépével a világon elsőként emelkedett 1000 m-es magasságba Franciaországban, Chalonban.

Adorján-Libelle

1910. január 10. Adorján János első sikeres felszállása Rákosmezőn a Libelle nevű saját tervezésű, kéthengeres Adorján-Dedics konstrukciójú, 25 LE-s motorral felszerelt repülőgéppel. Ez volt az első repülőképes magyar repülőgép.

1910. január 10-20. Első repülőtalálkozó az USA-ban Kaliforniában a Los Angeles közelében lévő Dominiguez repülőtéren.

1910 januárjában az US Army-n belül először imitáltak repülőgépről bombavetést homokzsákok használatával. A próbát Kaliforniában végezték és a bombavető Paul Beck hadnagy volt és a repülőgépet a francia Louis Paulhan vezette.

100 éve

Szentgyorgyi_Dezso_v_zls_1

1915. január 5. Ezen a napon született vitéz Szentgyörgyi Dezső repülő zászlós, aki 29 igazolt és 6 nem igazolt, más adatok szerint 32 légigyőzelemmel a legeredményesebb magyar vadászrepülő volt, aki a háború után megszakításokkal forgalmi pilótaként folytatta repülő pályafutását.

1915. január 15. A német haditengerészet tengeralattjáró és repülőgép párosítással próbálkozott az Anglia partvidékének felderítése során. Az U-12-es búvárhajó egy Friedrichshafen FF.29-es hidroplánt szállított.

1915. január 19-20. A német haditengerészet az első világháború kitörése utáni első léghajótámadása az Egyesült Királyság ellen. A támadásra induló három léghajó közül egy műszaki hiba miatt visszafordult. Az L3-as hat 50 kg-os romboló és hét gyújtóbombát dobott Great Yarmouthra. Az L4-es bombái Sheringham, Snettisham és King’s Lynn-ra estek. Az akcióban négy ember vesztette életét és 16 megsebesült.

sik_s-16

1915 januárjában vetették be először az Oroszországban készült Sikorsky S-16-os kétfedelű, kétszemélyes, géppuskákkal felszerelt vadászrepülőgépeket, melyek kifejezetten a légiharcra terveztek.

1915 januárjában kísérleti jelleggel a bécsi Kann professzor a Breskovi repülőtéren a KuK néhány felderítő repülőgépbe Morse rendszerű szikratávírót szereltetett be, hogy a megfigyelők a levegőből pontos információkkal lássák el a földi csapatokat és a tüzérséget.

95 éve

C1_001

1920. január 20. Megérkezett Ausztriából az a 8 darab Phönix C.I típusú, kétüléses repülőgép, melyet a magyar kormány titokban vásárolt.

1920. január 20. Rendelet jelent meg a polgári repülőgépek jelzéseiről. A nemzeti jelzés fehér alapon fekete nagy H betű lett és a gépeket számokkal jelölték.

1920. január 28. A magyar Hadügyminisztérium 37. Légügyi Osztályából megalakult a katonai repülés polgári rejtésére a Kereskedelemügyi Minisztérium fennhatósága alatt lévő II. Légiforgalmi Szakosztály, melyet Petróczy István a monarchia ismert katonai parancsnoka irányított.

ilja

1920 januárjában indították Szovjetunióban az első belföldi járatot. A Szarapul és Jekatyerinburg közötti repülésekhez egy átalakított Ilja Muromec bombázógépet használtak.

 

1920 januárjában a HM-ben elkezdődött az I. világháború utáni békeszerződés előírásainak rejtett kijátszására szolgáló, a magyar repülőanyag részleges megmentését célzó tervezet kidolgozása.

90 éve

Short_S.19_Singapore-crop

1925. január 5. Először repült az angol Short Singapore repülőhajó.

1925. január 24. Átalakult a Franco-Roumaine légitársaság és új néven Compagnie Internationale De Navigation Aerienne, CIDNA-ként folytatta az utas és áruszállítást. Repülőgépei egyre gyakrabban fordultak meg Magyarországon, a Mátyásföldi repülőtéren. A Légitársaságnak magyar alkalmazottai is voltak, többek között négy évig dolgozott itt szerelőként Kvasz András a hányatott sorsú rákosmezei repülő is.

1925. január 24. Az USA-ban, Connecticut Államában, a repüléstörténetben először a levegőből, 25 repülőgépről végeztek tudományos megfigyelést az esedékes napfogyatkozásról.

85 éve

4F_AEROEXP_001

1930. január 1. A már évek óta repülőgépek nélküli, semmilyen aktivitást nem mutató AEROEXPRESS Rt. megszűnt létezni, bár a cégbírósági nyilvántartásban még évekig szerepelt.

1930. január 6. Elkezdődött a magyar posta közreműködésével, kísérleti jelleggel a Mátyásföldi rádióállomás és az ország légterében tartózkodó repülőgépek közötti, Morse rendszerű rádiókapcsolat. Ez tekinthető a magyar légiforgalmi irányítás első, korai formájának.

1930. január 2. Megalakult az USA-ban a Grumman Aircrafr Engineering Corporation a New York államokbeli Long Islandban,Baldwinban.

1930. január 16. A brit Barnes Neville Wallis által tervezett R100-as merevtestű léghajó 130 km/órával repülve kategóriájának leggyorsabbja lett.

1930. január 25. Megalakult az American Airways légitársaság.

Boeing XP-15

1930. január 30. először repült a Boeing Model 202-es a későbbi Boeing XP-15-ös.

80 éve

Helen_Richey

1935. január Helen Richey lett az USA első női kereskedelmi pilótája. A hölgy a Pennsylvania Central Airlines menetrendszerű forgalmat lebonyolító légitársaságnál, elsőtisztjeként, (másodpilótájaként) irányította a társaság Ford Trimotortját Washington DC és Detroit között repülve.

Earhart

1935. január 11-12. Amelia Earhart úttörőként, elsőként egyedül repült a Hawai-i szigetekről, Honoluluból a Csendes-óceánon át a kaliforniai Oaklandba. A repülést egy Lockheed Vega típussal hajtotta végre és 18 óra 16 percig tartott.

James_Doolittle

1935. január 15. James Doolittle a United States Army Air Corps őrnagya 11 óra 59 perces idővel új rekordot állított fel a kereskedelmi repülés területén, amikor Los Angelesből Newark-ba repült.

75 éve

Fairey_Fulmar

1940. január 4. Először repült a haditengerészeti szolgálatra szánt kétszemélyes, jelentős hatótávval és tűzerővel rendelkező angol Fairey Fulmar vadászrepülőgép.

Jak_1

1940. január 13. Először repült a szovjet Jakovlev tervezőiroda Jak-1-es prototípusa.

1940 januárjában elkészült a debreceni-epreskerti katonai repülőtér a hozzá tartozó épületekkel, hangárakkal, műhelyekkel együtt. A sport és a közforgalom átköltözött Debrecen-nyulasi repülőtérre.

caproni

1940 januárjában megérkezett az országba az első olasz Caproni Ca.135bis/U típusú bombázó repülőgép és a rendszerbe állításuk előtt az RKI elkezdte a típus próbáit.

1940 januárjában elkezdődött 15 növendékkel a Budapesti Sportrepülő Egyesület, a BSE alapfokú motoros kiképzésének három hónapos elméleti része. Az oktatók Kőszegi Gyula, Czillei Géza, Rakita Dezső, Nagy Tibor voltak.

70 éve

1945. január 3. U.S. Navy két anyahajójáról az Enterpris-ról és az Independence-ről először indultak repülőgépek éjszakai bevetésre.

robertmerayhorvath-crop

1945. január 7. Elhunyt Méray Horváth Róbert neves magyar vitorlázó repülő.

Italien, Lastensegler DFS 230 bei Landung

1945. január 8. Megérkezett Pápára az első DFS.230-as típusú tehervitorlázó repülőgép, melyet még több is követett és ezeket rövidesen a körülzárt Budapesten rekedt alakulatok ellátására vetettek be.

FH-1-crop

1945. január 26. Először repült az első amerikai sugárhajtású, anyahajó szolgálatra tervezett vadászrepülőgép, a McDonnell XFD-1, az FD Phantom prototípusa.

Il-10-crop

1945 januárjában a szovjet légierő hadrendbe állította az Iljusin IL-10-es csatarepülőgépeket. Ez a típus az IL-2-es utódjaként szolgált. A második világháború után több országban is rendszerbe állították köztük a Magyarországon is.

1945 januárjában szovjet Po-2-es repülőgépek települtek a Ferihegyi repülőtértől északra, Rákoshegy település szélén egy kis mezőre és főleg futárrepüléseket végeztek Budapest ostroma idején.

65 éve

1950. január 1. Megalakult a Repülőtér Fenntartó Nemzeti Vállalat, melynek feladata a magyarországi közforgalmi repülőterek fenntartása, működésük biztosítása.

1950. január 3. Először repült a Samu Béla és Geönczy Pál által tervezett egymotoros, egymás melletti üléselrendezéssel készült iskolagép az SG-2 „Kék madár”. Az egy példányban épült repülőgépet az egykori Dunai Repülőgépgyár helyén működő Csepel Autógyárban készítették. Jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményében a Petőfi csarnokban látható.

I-330

1950. január 13. Először repült a szovjet MiG-17-es vadászrepülőgép prototípusa az I-330-as.

CF-100-crop

1950. január 19. Először repült az Avro Canada CF-100 Canuck típusú repülőgép. A kanadai fejlesztésű és építésű vadászrepülőgép típust két sugárhajtóművel szerelték fel és közel 700 példányban készült.

1950. január 24. Először repült a francia Nord Aviation egy példányban épült kísérleti repülőgépe a Nord 1601-es típusjelű.

1950. január 24. Először repült az F86-os vadászrepülőgépből kifejlesztett, két példányban készült North American YF-93-as.

60 éve

1955. január 1. Az átszervezések után a polgári légiközlekedés országos hatáskörű felügyeleti szerve a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium, Légi-közlekedési Főosztálya lett,

1955. január 2. Megalakult a Magyar Önkéntes Honvédelmi Szövetség, a MÖHOSZ, mely a Magyar Repülő Szövetség, az MRSZ és a Magyar Szabadságharcos Szövetség összevonásából jött létre.

Il-28001

1955. január 3. Elkezdődött Kunmadarason az Il-28-as típusátképző tanfolyam a magyar katonák számára. A hajózókat a szovjet oktatók Debrecenben képezték. A típusból megmaradt egy példányt Szolnokon láthatják a repülést kedvelők.

1955. január 10. A felújítása után bevethetővé vált az USS Shangri-LA, mely az első egymással szöget bezáró fel- és leszálló fedélzettel rendelkező amerikai repülőgép-anyahajó lett.

HA-5144

1955. január 25. Elkezdődött Dunakeszi-Alagon a Központi Repülőgépjavító Műhelyben a Zsebő Ferenc által tervezett Z-03A Ifjúság típusú kétüléses, gyakorló vitorlázó repülőgéptípus sorozatgyártása.

55 éve

1960. január 1. Megalakult az Országos Vízügyi Főigazgatóság repülő szolgálata Szuper Aero 45-ös repülőgépekkel.

1960. január 15. Magyarországon a téli kényszerszünet után újra indult a belföldi légiforgalom.

CV-580

1960. január 19. Először repült a Convair CV-580-as típusú repülőgépe, mely a dugattyús motorok helyett már két légcsavaros gázturbinával volt felszerelve. Ilyen típusú gépeket később a DHL színeiben Ferihegyen is látni lehetett.

50 éve

1965 januárjában szétvált a katonai és a polgári repülőorvoslás. A polgári maradt a korábbi helyén, a Gyáli úton a katonai pedig Kecskemétre költözött, ahol megalakult a Repülő Orvosi Vizsgáló és Kutatóintézetet, a ROVKI.

45 éve

T-6-crop

1970. január 17. Először repült a Szuhoj T-6-2IG, mely a későbbi Szu-24-es prototípusa volt.

747

1970. január 22. A Pan American Airways a légitársaságok közül elsőként állította forgalomba a Boeing B747-100-as szélestörzsű típust, mely először a New York-London útvonalon közlekedett.

Mil-1

1970. január 31. 61 éves korában elhuny Mihail Leontyjevics Mil szovjet helikoptertervező.

40 éve

1975. január 10. Üzembe helyezték Ferihegyen a csehszlovák Tesla gyártmányú RP3F típusú leszállító radart.

MOH_01-crop

1975. január 15. Szerencsétlenül járt Ferihegyen a MALÉV HA-MOH lajstromjelű, Il-18-as típusú repülőgépe. A rossz látási viszonyok között, sűrű ködben végzett leszállás manőverek megszakítása után, az átstartolás közben a futópálya mellett a földbe csapódott. A repülőgépen utasok nem tartózkodtak, de a kilenctagú személyzet az életét vesztette.

Delfin

1975. január 24. Először repült a francia gyártmányú Aerospatiale SA 365 Daulphin típusú helikopter, F-WVK lajtromjellel.

1975. január 25. Először repült a Floridában készült Birdman TL-1-es ultrakönnyű repülőgép, melyet később „kit” formában, 1400 USA dollárért árultak. Ez volt a legolcsóbban vásárolható repülőgép, mely 55 kg-os üres tömegű volt és egy 15 LE-s motor hajtotta.

1975 januárjában egy speciálisan átalakított F-15-ös 3 perc 27 másodperc alatt érte el a 30000 m-es magasságot.

35 éve

1980. január 8. Egy Mooney 231-es típusú, turbólégcsavaros hajtóművel felszerelt repülőgéppel a kategóriáján belül rekord idő, 8 óra 4 perc alatt kelet-nyugati irányban átrepülték az Észak Amerikai kontinenst.

AF-3

1980. január 20. Karla E. Karel Ausztrálian Rolladen-Schneider LS-3-as vitorlázó repülőgéppel 947,7 km-es távot teljesített, mely eddig a leghosszabb megtett táv volt a világon az együléses női kategóriában.

4F_MALÉV_035

1980. január 24. A bérleti szerződés lejárta miatt a visszaalakítási munkák befejeztével elrepült Ferihegyről a CCCP-65892-es lajstromjelű Tu-134A típusú repülőgép, melyet közel két évig használt a MALÉV és ez alatt 1236 járatot, 3121 repült órát teljesített. Az Aeroflot festésű szovjet-magyar feliratokkal ellátott gép a kezdeti egy-egy nyugati járat után, főleg a festésének köszönhetően csak az akkori szocialista országokba repült. A MALÉV dolgozói különféle „becenevekkel” illeték, ilyen volt a „Misa”, a „Sokszámú” vagy talán a legtalálóbb, a „MASZOVLET”.

30 éve

1985. január 1-12. Először végeztek a MALÉV műszaki szolgálatánál Tu-154-es típuson szárnyrész széthúzást. A HA-LCG jobb leszerelhető szárnyrészét a illesztő bordáknál lévő fitting csavarok eltávolítása után egy speciális tároló kocsi segítségével eltávolították, mintegy 80 cm-re az eredeti helyétől. Az illesztőbordáknál szivárgott a tüzelőanyag a szárnyból, melynek hermetizálása után újra üzemképessé vált a repülőgép.

25 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1990. január 1. Kivonták a Kamov Ka-26-os helikopter típust a MN hadrendjéből. A típus gépei 19 évig voltak szolgálatban és a 22 helikopter több mint 41000 órát repültek. A kivonás után a használhatókat eladták. Az 505-ös oldalszámú Szolnokon a Repülőmúzeumban látható.

C-130001

1990. január 4. Ferihegyre érkezett az a kanadai katonai C-130-as Herkules, mely a „Nyitott Égbolt” (Open Sky) bizalomerősítő program keretében felderítő repüléseket végzett a magyar légtérben. A gép két nap múlva végezte az első repülést, egy három órásat katonákkal, politikusokkal, újságírókkal a fedélzetén.

MD-11

1990. január 10. Először repült a McDonnell Douglas MD–11 háromhajtóműves, nagy hatótávolságú, széles törzsű utasszállító repülőgép, ami a DC-10-es tovább fejlesztett változata volt.

1990. január 13. Megérkezett Ferihegyre az LRI által vásárolt HA-LRA lajstromjelű, Jakovlev Jak-40-es típusú repülőgép.

VC-25-crop

1990. január 26. A Boeing leszállította az épülő kettőből az első B747-200-as repülőgépet az USA kormányának, mely az elnöki repüléseket szolgálja a jövőben a korábbi Boeing 707-es típusú gépek helyett.

20 éve

1995. január 17. Befejeződött a hadrendből kivont 10 db MiG-21MF és MiG-21bisz vadászrepülőgép szétvágása, melyet a korábban megkezdett haderőcsökkentés keretében végeztek.

1995. január 17. Elkezdődtek Ferihegyen az új ALENIA gyártmányú közelkörzeti lokátor telepítési munkálatai.

15 éve

2000. január 1-től a polgári repülőgépvezető képzés átalakulása folytán Nyíregyházán a korábbi MÉM égisze alatt működő főiskolán, az új nevén a Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Karán folyik tovább.

10 éve

HA-LEY

2005. január 3. A MALÉV utolsó Boeing 737 Calassic típusú repülőgépének, a HA-LEY búcsúrepülése.

2005. január 25. Elhunyt Nemeslaky Zoltán Maszovlet, majd Malév forgalmi pilóta, aki vadászrepülőként kezdte repülő pályafutását és Olaszországban kapott kiképzést. A II. világháború során, a keleti fronton vitéz nagybányai Horthy István tartalékos főhadnagy kísérője volt, amikor az katasztrófát szenvedett. A polgári repülésben ő volt az első magyar forgalmi kapitány, aki átlépte a 1000000 repült km-ert.

A380

2005. január Ünnepélyes keretek között mutatták be az európai együttműködésben elkészült, első Airbus A380-as típusú, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét.

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s