Évfordulók, 2014. december

130 éve

1884. december 17-én született Csermely Károly autóversenyző, repülőkísérletező és Létai András rákosi repülőgépépítő.

Csermely

120 éve

Hefty

1894. december 13-án született vitéz Hefty Frigyes I. világháborút megjárt 10 légigyőzelmes tábori, majd berepülőpilóta, író, valamint a magyar vitorlázó repülés kimagasló személyisége.

110 éve

1904. december 9-én született vitéz nagybányai Horthy István egy légigyőzelmes vadászpilóta, tartalékos repülő főhadnagy, kormányzóhelyettes.

105 éve

Latham_Antoinette

1909. december 1. A brit Hubert Latham Antoinette típusú repülőgépével 453 m-re javította a magassági világrekordot Franciaországban, Chalonsban végzett repülése során.

1909. december 9. Adorján János első repülési kísérlete Rákosmezőn gurulópróbán és egy rövid ugrásban nyilvánult meg, amit maga a pilóta nem is minősített felszállásnak. A gépének kerekei nem bírták a terhelést és kifordultak, elakadtak a homokban.

1909. december 12. A MAC vezetősége a közvélemény hatására lemondott, feloszlatta a klubot és vagyonát a Magyar Automobil Club Aviatikai Szakosztályára hagyta, mely már közel egy éve támogatta a repülőgépekkel végzett kísérleteket. A válságot az okozta, hogy a Magyar Aero Club, csak a léggömbrepülést kívánta támogatni a sárkány elven repülőket nem.

1909. december 31. Az USA-ban, Hammondsportban először repült a magyar származású Pfitzner Sándor a már korai csűrőkormánnyal felszerelt monoplánjával, mely az első az USA-ban készült egyfedelű volt.

pfitzner

1909 decemberében készítették az első használható légifotókat egy Antoinette típusú repülőgépről, melynek pilótája Hubert Latham volt és a képeken Mormeulon-i és a Chalos-i repülőterek láthatók.

100 éve

1914. december 4-én létrehozták a Német Birodalmi Flotta első, már bevetésre alkalmas vizirepülő egységét.

1914. december 10. Az Orosz Hadsereg Repülőgép Flotilláját, a megalakulásakor felszerelték a kor legnagyobb repülőgépével az Ilja Muromec-cel. A kétfedelű bombázó repülőgép 16 fős személyzettel alig több, mint 500 kg-os bombaterheléssel 100-120 km/órás sebességgel repült.

1914. december 21. Az első világháború során az első Angliát ért légitámadása alkalmával egy német repülőgép két bombát dobott Dover kikötőjére.

95 éve

1919. december 10. Ausztráliába, Darwinba ért a még az előző hónapban Angliából indult Keith és Ross Macpherson Smith által vezetett G-EAOU lajstromjelű Vickers Vimy IV-es típusú repülőgép.

1919. december 5. Kolumbiában megalakult az AVIANCA légitársaság.

1919. december 15. Megalakult az Ad-Astra légitársaság Svájcban, melynek, később az egyik bérelt Junkers F-13-as repülőgépével érkezett Magyarországra a IV. Károly Habsburg ház trónörököse, de a királypuccs nem sikerült. A repülőgép jelenleg is múzeumban látható.

1919. december 16. Elkezdődött az első Japán repülőgép-hordozó, a Hosho építése.

1919. december 27. Először repült a Boeing első kereskedelmi repülőgépe, a Model 6-os repülőcsónak.

b6

1919 decemberében két korábbi repülőgépgyártó üzemből megalakult a Nakijama Aircraft Company.

90 éve

1924. december 12. A kísérleti repülések sorában először repült a Cierva C.6-os autogiró tervezetten egy repülőtéről egy másikra. A kettő közötti 10,5 km-es távolságot a forgószárnyas szerkezet 8 perc alatt tette meg.

La_Cierva_C-6

1924. december 11. A francia A. Bonet Ferbois V-2-es gépével új, 448,15 km/órás új sebességi világrekordot állított fel Istresben.

1924. december 31. Az Magyar Légiforgalmi RT. az adott évben 130000 km-t repült a meglévő öt Fokker F-III-as gépével.

F-III

1924 decemberében Az USA-ban kísérleteket folytattak léghajó alá függesztett repülőgépekkel, amelyek a szárnyaik fölött kialakított speciális kapcsolószerkezettel csatlakoztak a léghajótest alatti horogra. A repülőgépek a léghajót légibázisként használták, mely szállította azokat és azok onnan leoldva különféle feladatokat hajtottak végre, majd oda vissza is tértek, dokkoltak. Az ilyen fiahordó kísérletek más országokban is folytak a léghajó és a repülőgépek különféle adottságainak a kombinálására.

85 éve

R100

1929. december 16. Először repült a brit R100-as merev léghajó Howdwn és Cardington között.

1929. december 16. A Dél Atlanti óceánt először Tydeo Larre Borges Urugvaj-i pilóta repülte át.

1929. december 31. A Magyar Légiforgalmi RT. ez évben 1864 főt szállított.

1929. december 31. A magyar motornélküli repülés első, csonka évének eredményei: egy egyesület, a néhány növendék két siklógéppel, Zöglinggel, 224 felszállásból, összesen 1 óra 15 perc repült időt teljesítettek, miközben hét A egy B és egy C vizsga született.

80 éve

1934. december 8. Elindult az első heti rendszerességű légipostajárat nagy Britannia és Ausztrália között. A járatokat három légitársaság üzemeltette és a posta Kracsi és Szingapúr érintésével 13 nap alatt jutott Ausztráliába, Brisbaneba.

F-VIII

1934. december 31. A Magyar Légiforgalmi RT. éves szállítási teljesítménye 1840 utas és 750000 repült kilométer volt.

1934. december 31. A magyar motornélküli repülés ez évi eredményei: 19 egyesületben 36 db siklógéppel, 10 gyakorló és 2 teljesítmény vitorlázógéppel 7088 felszállást, 221 óra 20 percet repültek, miközben 101 db A, 34 db B és 17 C vizsga született.

1934. december hóban elkészült Székesfehérvár-Sóstón a rejtve működő katonai repülő kísérleti műhelyben az Anderlik Előd és Varga László által tervezett 3202-es gyári számú, AVIS II típusú HA-ARB lajstromjelű iskolagép.

75 éve

WM-21

1939. december 21. Elkészült az első MÁVAG által gyártott WM-21 „Sólyom” típusú közelfelderítő repülőgép, mely az F.201-es oldalszámot kapta.

1939. december 29. Először repült az amerikai Consolidated XB-24-es, mely a később rendszerbe állított, legnagyobb számú, 18000 példányban készült bombázógép, a B-24 „Liberator” prototípusa volt.

1939. december 31. A Magyar Légiforgalmi RT. éves szállítási teljesítménye a hat külföldi menetrendszerinti és a belföldi, valamint a különjáratokon 8675 utast és 160000 kg áru, posta és poggyászt szállított.

1939. december 31. A magyar vitorlázó repülés tíz éves jubileumán a sportolók, a kezdettől fogva 134327 felszállást teljesítettek, 4000 órát töltöttek a levegőben. Az 1721 db A, 704 db B és 258 C vizsga mellett 189 nemzetközi eredmény is született. A elmúlt évtized alatt 270 db különféle típusú külföldi és hazai gyártású sikló és vitorlázó géppel közel 2000 fő tanult meg repülni. Az évtized utolsó évében már 38 egyesületben 1355 fő 1581 órát repült és 45400 felszállást teljesített. A legnagyobb létszámú egyesület ebben az évben a cserkészeké volt 180 fővel.

1939. december Az épülő Ferihegyi repülőtér forgalmi épületére kiírt pályázatra a bíráló bizottság ifj. Dávid Károly pályaművét tartotta megvalósításra a legalkalmasabbnak.

70 éve

He162

1944. december 6. Először repült a német Heinkel 162 „Salmander” nevű sugárhajtású vadászrepülőgép.

1944. december 7. A nemzetközi polgári repülésről Chicagóban 52 ország képviselői Egyezmény-t írtak alá. Ez az Egyezmény szolgált alapjául a később megalakult Intenational Civil Aviation Organization-nak, az ICAO-nak, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetnek, mely az ENSZ szakosított intézménye lett.

Short_Shetland

1944. december 14-én repült először a brit Short Shetland négymotoros felderítő repülőhajó, mely végül csak két példányban épült.

1944. december 27-28. A Budapestet körülzáró szovjet alakulatok áttörték az Attila vonal külső övét és elfoglalták az első és a második védő öv között lévő Ferihegyi repülőteret.

1944. december 30. Pápáról 19 német és két magyar repülőgép szállt fel a szovjet csapatok által körülzárt Budapest ellátására szolgáló légihíd során. A bevetés az erős légvédelmi tűz miatt meghiúsult csak Bánhidi Antal vezette Ju-52-es gépe jutott be a főváros légterébe és szállt le a Keleti pályaudvar közelében lévő lóverseny pályára, ahonnan sebesültekkel tért vissza.

65 éve

1949. december 1. A HM átszervezése után a magyar katonai repülők II. világháború utáni első parancsnoka Zalka András mérnök ezredes lett.

1949. december 8. A Kaliforniában lévő Muroc Army Airfield-et, Glen Edwards berepülő pilóta emlékére átnevezték Edwards Air Base-ra.

1949. december 17-én megalakult a Repülőtereket Beruházó Nemzeti Vállalat és a hónap végén a Repülőtér Fenntartó Nemzeti Vállalat. Az elsőnek a magyar közforgalmi repülőterek használható állapotba hozása, a másiknak a repülőterek működtetése volt a feladata.

1949. december 22. Először repült a North American F95A, mely a F-86D Sabre vadászrepülőgép prototípusa volt.

F86D

1949. december 31. Az USAF stratégiai parancsnoksága a SAC 837 bombázó repülőgéppel rendelkezett, melyből 521 alkalmas volt atombomba hordozására.

1949 decemberében repülőgéproncsokból további tíz Bü-31-es kiképző repülőgépet építettek újjá, melyből fele-fele arányban részesült a sport és a katonai repülés.

60 éve

1954. december 10. Esztergomban a Sportáru termelő Nemzeti Vállalatnál, az egykori Aero Evertnél elkészült az első JAK-18-as iskolagép.

1954. december 23. A MALÉV két Li-2P típusú repülőgépe, a HA-LIF és a HA-LII azonos útvonalon repülve hidegfront betörés következtében, erős jegesedési körülmények között repülőtéren kívül, terepen végeztek kényszerleszállást a Csehszlovákia területén. Az utasok és a személyzetek kisebb sérülésekkel megúszták az eseményeket, de a repülőgépek súlyosan megrongálódtak, ezért selejtezni kellett azokat.

HA-LII

1954. december 31. Megszűnt az önálló Repülőtér Fenntartó Gazdasági Iroda, melynek feladatait a múlt hónapban megalakult MALÉV vette át.

1954 decemberében kivonták a Jakovlev UT-2 „Galamb” kiképzőgépeket a katonai hadrendből. A még üzemképes gépeket a sportrepülés kapta meg és a HA-GAA-tól a –GAZ-ig terjedő lajstromjelet kapták.

ut-2

55 éve

1959. december 5. Elkezdődött Taszáron a korábban MiG 17-es típuson repült magyar hajózók MiG-19PM-re való átképzése.

1959. december 6. Lawrence E. Flint őrnagy egy McDonell F4H-1 Phantom II-vel repülve 30040-es magasságba emelkedett és ezzel új magassági világrekordot állított fel, amit nyolc nap múlva egy F-104C Starfigtherrel J. B. Jordan százados 31513 m-re javított.

1959. december 15. Az amerikai J. W. Roberts őrnagy, az USAF pilótája egy Convair F-106-os Delta Dart-al 2455,74 km/órára javította a sebességi világrekordot Kaliforniában az Edwards légibázison.

50 éve

F-111

1964. december 21. Először repült a világ első változtatható szárnyilazású vadászbombázó repülőgépe az amerikai General Dynamics F-111-es.

1964. december 22. Először repült a háromszoros hangsebességre is képes amerikai SR-71 Black Bird típusú felderítő repülőgép.

Sr71_1

45 éve

1969. december 9. A közel-keleten dúló légiháborúban egyiptomi MiG-21-es először lőtt le izraeli F-4 Phantom II-es típusú repülőgépet.

1969. december 18. A Smith testvérek Anglia és Ausztrália közti repülésének 50 éves évfordulójára megrendezett repülő emlékversenyt W. J. Bright és F. L. Buxton egy Britten-Norman BN-2A “Islander” típusú, G-AXUD lajstromjelű repülőgéppel nyerték meg.

1969 decemberében Pestvidéki Gépgyár esztergomi gyáregységében, a korábbi Aero Evertnél befejeződött a vitorlázó repülőgépek gyártása.

40 éve

B-1

1974. december 23. Először repült a Rockwell B-1 Lancer típusú, változtatható szárnynyilazású, kétszeres hangsebességgel repülő stratégiai nehézbombázó repülőgép prototípusa, 74-0158-as jelzéssel. A 104 példányban épült típust a B-52-esek leváltására szánták.

1974 decemberében összevonták a BM határőrség légi csoportját az ORFK légirendészeti részlegével és Határőrség két Mi-1-es és egy Ka-26-os helikoptere ezután már kék színekben repültek tovább R-009, R-032 és R-401-es oldalszámokkal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1974. december 31. A MN kivonta a hadrendből a Lisunov Li-2-es szállítógép típust.

1974. december 31. A Ferihegyi repülőtér éves utasforgalma elérte az egymillió főt.
35 éve

1979. december 1. Az országba három vadászrepülő-ezrednél összesen 174 db vadászrepülőgép volt hadrendben. A MiG-21-es öt, a MiG-23-as két alváltozatban állt a rendelkezésre.

1979. december 12. Először repült a SH–60 Seahawk típusú, két gázturbinás hajtóművel felszerelt helikopter, melyet a Sikorsky Aircraft fejlesztett ki a US Navy számára.

SH-60

1979. december 14. Elsőször repült az Egyesült Királyságban készült Edgley Optica típusú könnyű motoros repülőgép. A jó látási körülményeket biztosító kabinból a tolómotoros gép kiváló lassan repülési tulajdonságai miatt különféle levegőből végezhető megfigyelési feladatokra szánták.

1979. december 22. Először repült az eredetileg a francia Socata által tervezett TB 30 Epsilon típusú kétüléses dugattyús motoros katonai kiképző repülőgép.

30 éve

1984. december 14. Először repült Grumman X–29-es szuperszónikus kísérleti repülőgép, melyet F-5 Tiger II fődarabjainak felhasználásával készítettek. A két példányban épített típussal az előre nyilazott, kompozit anyagok felhasználásával készült szárny és az így készült sárkány viselkedését vizsgálták. Az aerodinamikailag instabilra tervezett repülőgép nem hagyományos drótköteles, tolórudas, hanem “fly-by-wire”-es számítógépes irányítórendszerrel rendelkezett.

1984-ben a MN-nél három repülő ezredben 171 db vadászrepülőgép volt állományban.

25 éve

1989. december 7. Vitéz Zolcsák István Brazíliában élő egykori katonai repülő létrehozta a Zolcsák Repülő Alapítványt a legeredményesebb magyar repülő díjazására.

1989. december 10. A kaliforniai állami egyetem da Vinci III-as emberi erővel meghajtott helikoptere első repülése során 7,1 másodpercig volt a levegőben és 20 cm magasba emelkedett.

1989. december 12. Magyarországon költségvetési indokokkal csökkentették a katonai repülést. A vadászrepülő ezredeket osztály szinte szervezték vissza, melyekben egyenként 20 repülőgép és 32 hajózó volt állományban

1989. december 15. Egy 1947-ben gyártott Bell Model B típusú helikopterrel két pilóta az USA-ban 50 óra 50 percet, eddig a helikopterek közül a leghosszabb ideig lebegett a levegőben.

1989. december 27. A 89. vegyes repülőezred két An-26-os repülőgéppel 5 tonna segélyt szállított Bukarestbe a román forradalom alkalmával. Az első segélyszállítmányt egyébként néhány nappal ezelőtt a MALÉV-TNT Express HA-TAB lajstromjelű BAe-146-200QT típusú repülőgépe vitte Bukarestbe.

Cope India '04

1989. december 30. Először repült a Szuhoj Su-30-as negyedik generációs szovjet vadászbombázó repülőgép.

20 éve

HA-LEO

1994. december 16. Megérkezett Ferihegyre a Malév első Boeing B737-400-as változatú, HA-LEO lajstromjelű, 149 személyes gépe. A gépet eddig az ukrán UIA légitársaság használta melyet az esedékes karbantartási munkák után itt adott vissza a bérbeadónak. ezután került az a magyar légitársasághoz. A B737-400-as változatból a MALÉV a következő időben összesen 6 db-ot üzemeltetett.

An-70

1994. december 16. Először repült az Antonov tervező iroda An-70-es nehéz szállítógépének prototípusa. A négy koaxiális turbólégcsavaros gázturbinákkal felszerelt repülőgép még napjainkban sem kerül sorozatgyártásra.

L-410

1994 decemberében kivonták a MH 93. vitéz Háry László Vegyes repülőosztály kötelékéből kivonták az L-410UVP típusú két szállítógépet, melyek a polgári repülésben szolgáltak tovább.

15 éve

1999. december 20. Elkezdte a működését az új magyar légiforgalmi irányító központ a Ferihegyi repülőtér közelében. A MATHIAS rendszer nagyfokú automatizálása és ingrációja révén látta el az ország légterében közlekedő repülőgépek légiforgalmi irányítását.

10 éve

2004. december 31. a magyar katonai repülés 38 db vadász, szállító, kiképző repülőgépből és 34 db szállító és csatahelikopterrel rendelkezett.

HA-LEX

2004. december 16. A Malév visszaadta a bérbeadó cégnek az utolsó Boeing B737-300-as változatú repülőgépét a 24902-es gyári számú HA-LEX-et, mely két nap múlva el is repülték Budapestről.

HA-LEG

2004. december 16-án elrepült Ferihegyről a MALÉV flottacseréjének keretében visszaadásra kerülő HA-LEG lajstromjelű Boeing B737-300-as típusú repülőgép.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s