60 évvel ezelőtt történt

A magyar légiforgalom II. világháború utáni újjászervezésekor, az akkori politikai és gazdasági elképzelések mentén 1946. március 29-én létrejött az országban több más magyar-szovjet vegyes vállalathoz hasonlóan, a Magyar Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., a MASZOVLET. Ez a vállalat 8 évi működés után 1954. november 26-án átadta helyét az új, már csak magyar tulajdonban lévő légitársaságnak a MALÉV-nek. A Magyar Légiforgalmi Vállalat működése egészen 2012. február 3-ig tartott, bár a felszámolás még napjainkban sem zárult le és az érzelmek, melyek a vállalat megszűnése keltett már csillapulni látszanak. Az egykori patinás, szocialista nagyvállatot, mely korábban az ország harmadik devizatermelője is volt. Évtizedek alatt folyamatosan változott, átalakult, de kár, hogy különféle okok miatt a 2000-es évek kezdetén azok a változások nem következtek be, melyek a talpon maradást biztosíthatták volna. A vállalat 1988-tól saját tulajdonú repülőgépek helyett nyugati típusokat bérelt.

A MASZOVLET, de főleg a MALÉV történetének objektív értékelése, történetük megírása még nem történt meg, bár különféle oldalról jelentek már meg visszaemlékezések.

A MASZOVLET fellelhető levéltári dokumentumait néhai Rév Pál a Közlekedési Múzeum repülési muzeológusa igyekezett áttekinteni és több tanulmányt is publikált a múzeumi évkönyvekben, még az 1970-es években. Ez olyan információkat adott a vállalatról, a korról, a gépekről és sok minden másról, mely akkor, nekünk kezdő, fiataloknak, akik ekkor kezdtünk repüléstörténeti kutatással foglakozni igen sokat jelentett.

A vállalatnál az 1970-es évek közepén kibontakozó üzem- és repüléstörténeti kutatások során egyre több olyan emberrel találkoztunk, akik közül néhány a MALERT-nél kezdtek el dolgozni, de a MASZOVLET időkből is többen voltak még elérhetők. Érdekességként említem, hogy volt olyan kollégám, akinek a nagyapja ismert első világháborús tengerészeti, majd légiforgalmi repülőgép-vezető és édesapja pedig szintén forgalmi pilóta volt. A vállalatnál nem volt ritka, hogy az apák, anyák után a gyermekeik is ott dolgoztak valamilyen munkakörben.

„A repülés veszélyes üzem”. „A szabályokat vérrel írták!” Ilyen és hasonló dolgokat hallottunk, mi fiatalok az idősebbektől és, hogy ez mennyire igaz, arra csak akkor döbbentünk rá igazán, amikor döbbenten álltunk egy nagy halom, földdel összekeveredett, össze-vissza görbült roncshalmaz előtt.

A 60 évvel ezelőtti átalakulás, mely bizonyára sokkal nagyobb jelentőségű volt, mint egy egyszerű névváltozás, sok munkát adott az ott dolgozóknak és bizonyára hozzájárult a következő évtizedek történéseihez.

A magyar és a szovjet kormány 1954-ben a gazdasági együttműködésről folytatott tárgyalásokat Moszkvában. Befejezésül november 6-án „Egyezmény”-t írtak alá. Az Egyezmény többek között tartalmazta, hogy a szovjet fél a magyarországi vegyes vállalatainak részesedését átadja a Magyar Népköztársaságnak.

A közlekedés- és Postaügyi miniszter 147. sz. utasítása intézkedett az egyezmény, illetve az ügyben hozott minisztertanácsi határozat végrehajtásáról. Ez utasítás a 8 évig működő MASZOVLET tevékenységére tett pontot és egyben egy új fejezetet nyitott a hazai légiforgalom területén.

Álljon itt egy rövid idézet az átalakulás elrendeléséről:

„A légi közlekedésszervezeti átalakításáról. (12/5/1954) I. a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (MASZOVLET) megszűnéséről szóló minisztertanácsi határozat alapján a légi közlekedés feladatainak ellátására Magyar Légiközlekedési Vállalat (MALÉV) elnevezés alatt új vállalat létesítését határozom el.

Az új vállalat a felszámolás alatt lévő Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. jogutóda.

Az új vállalat működésének kezdő napja 1945. november 26.

Az új vállalat tárgya: Magyarországon a légi közlekedés szervezése, üzemben tartása, a népgazdaság egyéb ágazatai (mező- és erdőgazdaság, árvízvédelem, egészségügyi szolgálat) részére különleges repülési szolgáltatások nyújtása, részvétel a nemzetközi közlekedésben.

A vállalat élén vezérigazgató áll. A vállalat vezérigazgatójául – jelenlegi beosztásának érintetlenül hagyása mellett – Tarján Endrét, a minisztérium VII. légiközlekedési Főosztály vezetőjét, helyettes vezérigazgatónak Zalka Andrásnét kinevezem.

Az új vállalatot a II. elrendelt szervezeti átalakítás befejezéséig átmenetileg a VII. Légiközlekedési Főosztály felügyelete és irányítása alá helyezem.

II. 1. A Repülőfenntartó Igazgatóság 1954. december 31-én megszűnik. Feladatát, személyzetét, vagyonát a MALÉV veszi át.

2. Az irányító és végrehajtó szolgálat egysége érdekében a KPM VII. Légiközlekedési Főosztálya 1955. január i-től a MALÉV-val összevontan, a vállalati tevékenységre is kiterjedő hatállyal működik.

3. A szervezeti átalakításokat 1954. december 31-ig be kell fejezni. Ezzel Tarján Endre főosztályvezetőt bízom meg.

Bebrits Lajos

miniszter”

A jogutód 18 járatot, összességében 7875 km útvonalat és 15 db repülőgépet örökölt. A vállalatba olvasztották be mindazon tevékenységeket, melyek összefüggtek a polgári repüléssel és ezelőtt többen is végeztek. Ekkor alakult ki az a szervezeti felépítés, hogy a MALÉV-val azonosították mindazt, ami a közforgalmi repüléshez tartozott, a kereskedelmi tevékenységet, a Ferihegyi repülőteret és annak fenntartását, fejlesztését, a repülőgépek karbantartását, a légiforgalmi irányítást.

A MASZOVLET és a MALÉV 1946-2012 között használt repülőgép típusai

Aero 45                                          1 db 1949 – 1957

Liszunov Li-2                                 26 db 1946 – 1963

Douglas C47-es                                1 db 1957 – 1961

Polikarpov Po-2                              10 db 1946 – 1957

Iljusin Il-14                                    10 db 1957 – 1969

Iljusin Il-18                                      8 db 1960 – 1989

Tupoljev Tu-134                              14 db 1968 – 1997

Tupoljev Tu-154                              18 db 1973 – 2001

Piper Aerostar                                   1 db 1984 –1990

Jakovlev Jak-40                                 4 db 1991 – 1993

Iljusin Il -62                                      1 db 1991 – 1991

British Aerospace BAe-146QT             1 db 1988 – 1993 teherszállító

Boeing B707-320C                              1 db 1990 – 1990 teherszállító

Boeing 737 „Classic”                         21 db 1988 – 2005

          6 db 200-as, 7 db 300-as,

          6 db 400-as, 2 db 500-as,

Boeing 737NG                                   18 db 2003 – 2012

          6 db 600-as, 7 db 700-as, 5 db 800-as

Boeing 767                                         5 db 1992 – 2008

         2 db 200-as, 3 db 300-as

Fokker F-70                                        6 db 1995 – 2010

Bombardier CRJ                                 5 db 2002 – 2008

         1 db 100-as 4 db 200-as

Bombadier Dash 8-Q402                    4 db 2009 2012

A 1946 és 2012 között 66 év alatt a MASZOVLET-MALÉV logó alatt 19 típus, és annak 35 alváltozata repült. A nem egyszerre használt 155 repülőgép több mint 2 millió órát töltött a levegőben, s ez alatt utasok millióit és több százezer tonnányi árut szállítottak.

Advertisements
Galéria | Kategória: Írások | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s