Évfordulók, 2014 november

230 éve

James_Sadler

1784. november 12. James Sadler kémikus, aviatikus második angolként, Oxfordban hidrogéntöltésű gázballonnal, az előző hónapban végzett első repülése után újra a levegőbe emelkedett és 20 perces repülést produkált.

110 éve

1904. november 9. Wilbur Wright a Flyer II-vel Daytonban, elsőként a világon öt percnél tovább volt a levegőben és ez alatt, közel öt kilométert repült egyhuzamban.

1904. november 20. Ezen a napon született Kaposváron vitéz belényesi Heppes Aladár repülő ezredes, a Puma ezred parancsnoka.

105 éve

1909. november 3. Alexander Ogilvie a Wright testvérek baráti köréhez tartozó brit feltaláló, pilóta, szabadalmat kapott a saját maga szerkesztette sebességmérő műszerre.

brabazon_pig

1909. november 4. Az angol John Moore-Brabazon szállított először élő állatot repülőgépen, amikor a szárny egyik merevítőjéhez erősített kosarában egy kis malaccal szállt fel.

1909. november 4. A francia Henry Farman Mourmelonból indulva 234 km-es távrepüléssel új világrekordot állított fel.

Delag

1909. november 16. Megalakult a világ első légitársasága, a DELAG, a Német Léghajózási Részvénytársaság Majna Frankfurtban. A társaság az utas és áruszállításra merev testű Zeppelin léghajókat használt.

100 éve

1914. november 21. Brit repülők végrehajtották a repüléstörténet első kötelékben végzett stratégiai bombázótámadást, amikor három Avro 504 repülőgép a Friedrichschafen-i Zeppelin hangárokat támadta.

95 éve

Vickers Vimy G-EAOU

1919. november 12. Elindult Angliából Ausztráliába Keith és Ross Macpherson Smith két kísérővel egy polgári lajstromjelet, G-EAOU-t viselő Vickers Vimy IV-es bombázógéppel. A közel egy hónapig tartó úton, Darwinig 17901 km-t tettek meg, miközben összesen 136 órát töltöttek a levegőben, mivel ez volt az első légiutazás a két ország között, elnyerték az ausztrál kormány 10000 fontos díját.

1919 novemberében katonai célú, magyar repülőgépes futárszolgálatot indult Szeged és Siófok között.

90 éve

11351L

1924. november 11. Először végeztek amerikai hadihajó fedélzetéről, a San Diego-i öbölben lévő USS California csatahajóról éjszakai katapultos repülőgép indítást. A Vought UO-1-es típusú repülőgép pilótája a később fontos beosztásokba kerülő Dixie Kiefer hadnagy volt.

1924. november 24. A KLM első járatát teljesítette Hollandiából a Holland Kelet-Indiába egy F.VII-es repülőgéppel, melyet több leszállással 127 óra 16 perc alatt tett meg.

1924. november 25. A Németországban készült és röviddel ezelőtt átrepült LZ-126-os merev léghajó az USA-ban USS Los Angeles névvel, ZR-3-ként került használatba és évekig állt szolgálatban, mialatt 331 felszállást és közel 5500 órát repült.

85 éve

BM

1929. november 4. Bernard Mátyás magyar időtartam rekordot teljesített, amikor vitorlázógépével 34 percet töltött a levegőben Budaörs felett.

Junkers_G_38

1929. november 6. Először repült a német, négymotoros Junkers G.38-as utasszállító. A korának óriásgépe 33 utast szállíthatott egyszerre hétfőnyi személyzet közreműködésével. A típusból két példány épült és a Lufhansa használta egészen a II. világháború kitöréséig.

1929. november 26. Egy Fairey Flycatcher szállt le először éjszaka brit repülőgép hordozóra, a HMS Courageous fedélzetére.

Vickers_177

1926. november 26. Először repült a repülőgép anyahajó szolgálatra tervezett, kétfedeles angol Vickers 177-es.

Trimotor

1929. november 27-28. A Déli sark felett először Richard Evelyn Byrd az USA haditengerészetének őrnagya és személyzete repült a Floyd Benett nevű, Ford 4-AT Trimotor-ral.

1929 novemberében magyar vitorlázó repülősport fejlesztésének érdekében több szervezet is alakult az országban, így a Cserkészrepülők Egyesülete, a Postás Sport Egyesületen belül a sportrepülő szakosztály, valamint a MÁV Testvériség Sport Egyesület vitorlázórepülő szakosztálya.

80 éve

1934. november 4. Megérkezett az USA-ba, a kaliforniai Oaklandbe a Lady Southern Cross nevű, ausztrál Locheed Altair típusú repülőgép, mely két fővel, Sir Charles Kingsford Smith és P. G. Taxlor–ral a fedélzetén elsőként repült át Ausztráliából az Államokba.

1934. november 8. Elsőször repült a Halász Andor tervei alapján épült WM-13-as gyakorlógép.

1934. november 23. Először repült a francia Bloch MB.210-es típusú, kétmotoros bombázó repülőgép első példánya, melyből több mint 300 db készült.

75 éve

1939. november 5. Kassán felavatták a Horthy Miklós Magyar Királyi Honvéd Repülő Akadémiát. Az avatás után légi díszelgést és repülőbemutatót is láthattak a meghívottak.

Heinkel_He177

1939. november 9. Először repült a német Heinkel 177-es stratégiai bombázó repülőgép első példánya, melyhez a Spanyol Polgárháború tapasztalatait is felhasználták.

BOAC

1939. november 24. Megalakult a British Overseas Airways Corporation (BOAC), brit állami légitársaság az Imperial Airways és az ekkori British Airways Ltd. egyesülése után évtizedekig a tengeren túli forgalom lebonyolítását végezte.

1939. november 30. A szovjet katonai repülők Észtorszából felszállva a Téli háború során több finn várost, köztük Helsinkit is bombázták.

1939 novemberében megérkezett Németországból az első Arado Ar 96A-1-es típusú gyakorlógép, mely itthon a G.401-es oldalszámot kapta.

70 éve

1944. november 1. Először repült amerikai repülőgép, egy Boeing F-13-as, mely a B-29-es bombázó fotófelderítő változat Tokió felett a két évvel ezelőtti híres Doolittle bevetés óta.

Japanese_fire_balloon

1944. november 3. Elkezdődött a japán Fu-Go, szabadballon támadás az USA nyugati partvidéke ellen. A Japánból, Honsu szigetről felbocsátott, kétféle, mintegy 10 m átmérőjű hidrogéntöltésű ballonok 40 kg tömegű gyújtó és repeszhatású tölteteket szállítottak. A ballonokat a Jet Stream, a magassági szél sodorta át a Csendes-óceán felett és mintegy 10000 km megtéve ért az államok nyugati partvidéke fölé, de Alaszkában és Kanadában sőt még az ország belsőbb részeiben is találtak néhányat belőlük. A néhány hónapig tartó akció során több mint 9300 ballont bocsátottak fel, de ezek közül csak, mintegy 300 érkezett meg a szárazföld fölé. Az általuk okozott károkról az USA-ban elrendelt hírzárlat miatt semmilyen eredmény nem szivárgott ki. A hat életet követelő támadásoknak a lélektani hatása bizonyára nagyobb volt, mint az általuk okozott csekély károknak. A korai beszámolók szerint az Osztrák Magyar Monarchia csapatai alkalmaztak először ballonbombákat Velence ostrománál, közel száz évvel ezelőtt.

C-97A_Stratofreighte

1944. november 9. Először repült a Boeing XC-97, a későbbi C-97 Stratofreighter prototípusa, melyet a B-29-es bombázó repülőgépből fejlesztették ki nagy hatótávolságú, nehéz szállító repülőgéppé. A típus összes változatából majdnem 900 példány készült és a gépek közel 30 évig voltak szolgálatban.

1944. november 24. Első légitámadást hajtották végre a Marianna szigeteken települt B-29-es amerikai stratégiai bombázórepülőgépek Tokió ellen. A 111 repülőgép a Musashinó repülőgépgyárat támadta.

1944. november 27. Japán repülők közel 20 repülőgéppel sikeres bombázó és vadásztámadást hajtottak végre a Saipanon települt amerikai stratégiai bombázó bázisok ellen. A támadások során néhány B-29-es repülőgépet elpusztítottak és mintegy 13-at megrongáltak.

1944. november 29. Az első éjszakai amerikai bombatámadás Tokió ellen. A 29 gépből álló B-29-es Superfortress kötelék gyújtóbombát dobtak a városra.

1944. november elején a Ferihegyi repülőtér közelébe, Vecsés alá értek a szovjet alakulatok és rövidesen bezárult a katonai gyűrű a főváros körül. Elkezdődtek a fontos gyárak szerszámgépeinek, berendezéseinek a leszerelése és kitelepítése az országból. Befejezte a működését többek között a Kőbányán a sörpincékben települt Me-109-es és DB motorokat gyártó üzem, a Pestszentlőrinci PIRT, ahol Ju-52-es szállítógépeket szereltek össze. A hónap második felében kiürült a Ferihegyi repülőtér is, amikor az itt lévő utolsó német és magyar alakulatok a Dunántúlra települtek, többek között a rövid ideig itt állomásozó magyar 102. vadászrepülő osztály is.

65 éve

1949. november 1. Felszámolták a Dunai Repülőgépgyár Rt.-t. A helyén létesült új gyár a teherautó gyártásra berendezkedő Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat lett.

Sikorsky_S-55

1949. november 7. Először repült az első törzs orrban lévő motorral rendelkező helikopter, a Sikorsky S-55-ös. A kialakítás előnye volt, hogy a törzsben jelentős méretű kereskedelmi hasznosításra szolgáló hely szabadult fel.

M-28_Daru

1949. november 9. Először repült a még a II. világháború idején Zámolyi Ferenc által tervezett motoros repülőgép az M 28 Daru II.

1949. november 14. A pécsi repülőtérre bevezetést végző MASZOVLET, HA-LIK lajstromjelű, Li-2-es típusú repülőgép a rossz látási viszonyok között Kővágószőllősnél a Jakab-hegy oldalának ütközött. A II. világháború után első magyar közforgalmi légikatasztrófában egy személy kivételével a gépen tartózkodó hét fő közül mindenki az életét vesztette.

felsegjel_1949

1949. november 15. Új felségjelzés lépett életbe a magyar katonai gépeken, keskeny, nemzeti színű koncentrikus körökben ötágú vörös csillaggal.

Douglas C-74 Globemaster over Long Beach, CA October, 1945 Photo 510-13-2

1949. november 19. Az USAF egyik C-74-es Globemaster I típusú repülőgépe 103 utassal és a személyzettel repülte át az Észak Atlanti óceánt. Egyszerre, ennyien, eddig, egy gépen ezen az útvonalon még nem repültek.

C-124C_Globemaster_II

1949. november 27. Először repült a Douglas C-124 Globemaster II első példánya. A 449 példányban épült nehéz szállítórepülőgép típusból későbbiekben alkalmanként egyet-egyet Ferihegyen is látni lehetett, amikor az USA budapesti nagykövetségének hozott árut, járművet.

60 éve

1954. november 7. A szovjet légierő egyik MiG-15-ös vadászgépe lelőtte a Japánból, Hokaidó szigetéről felszálló USAF B-29-es Superfortress-ét, mely a szovjetek szerint felderítő repülést hajtott végre a légterükben.

1954. november 26. Megkezdte a működését a MASZOVLET jogutódja a MALÉV, a Magyar Légiközlekedési Vállalat. A korábbi szovjet-magyar vegyesvállalat összesen 10 db Li-2-es repülőgéppel és 18 járattal, ebből négy külföldivel rendelkezett. Első vezérigazgatója Tarján Endre lett, aki egyben a KPM KPM VII. Légiközlekedési Főosztályát is vezette.

55 éve

MOE_01

1959. november 5. Bemutatták Ferihegyen az Iljusin Il-18-as négy légcsavaros gázturbinával felszerelt utasszállító repülőgéptípust, melyből rövidesen három, majd még öt érkezett a MALÉV-hez.

Boeing_720

1959. november 23. Először repült a Boeing 707-120-es kisebb kapacitású változata a B720-as, mely 167 utast tudott szállítani. A rövidebb útvonalakra használt típusból 154 db készült.

50 éve

1964. november 1. Szolnokon a repülőtéren belül nem nyilvános kiállítóhelyként megnyílt a katonai repülőgépeket bemutató repülőmúzeum.

Trident

1964. november 4. Az első teljesen automatikus leszállást utasszállító repülőgéppel a BEA HS Trident típusú repülőgépével végezték sűrű ködben. A műszeres leszállást az angol szakemberek az országban gyakran uralkodó rossz látási viszonyok miatt fejlesztették ki.

C-2A

1964. november 18. Először repült az amerikai Grumman C-2 Greyhound két légcsavaros gázturbinás hajtóművel felszerelt, közepes szállítógép, melyet repülőgéphordozóról történő üzemeltetésre fejlesztettek ki.

45 éve

lb_043

1969. november 19. a MALÉV HA-LBA lajstromjelű, 835064-es gyári számú Tu-134-es típusú repülőgépe Isztambulban a futópályán, a vizenfutás miatt nem tudott megállni és lefutva arról egy mélyedésben állt meg, orrfutója és a bal főfutója kitört. A gépen tartózkodók közül néhányan kisebb sérüléseket szenvedtek, de a gépet selejtezni kellett.

40 éve

LH_Jumbo

1974. november 20. Katasztrófát szenvedett az első Boeing B747-es. A Lufthansa 540-es járatán a D-ABYB jelű Hessen nevű gépe, a nairobi felszállást követően átesés következtében földbe csapódott. Az esemény a fedélzeten lévő 157 emberből 59-nek a halálát okozta.

35 éve

MOI_papa_03

1979. november 21. A MALÉV HA-MOI jelű Il-18-as repülőgépe az 5071 km-es Lagos Budapest útvonalat, üresen 8 óra 21 perc alatt közbülső leszállás nélkül tette meg. Ilyen távot eddig egyhuzamban még magyar Il-18-as repülőgép nem repült.

30 éve

da Vinci III

1984. november 12. Először emelkedett el a földről a Kaliforniai Műszaki Egyetemen készült kompozit szerkezetű, Da Vinci III-as jelzésű, emberi izomerővel meghajtott helikoptere.

25 éve

1989. november 1. Először szállt le szovjet merevszárnyú repülőgép, egy anyahajó szolgálatra átalakított Szu-27-es az első, Tbiliszi nevű szovjet repülőgép hordozóra. Még aznap egy haditengerészeti használatra átalakított MiG-29-es is leszállt.

HA-LCV

1989. november 6-23. A MALÉV műszaki szolgálatának festői Ferihegyen a 4-es hangárban elvégezték a HA-LCV lajstromjelű Tu-154B2-es repülőgép generáljavítás utáni teljes külső átfestését. Ez volt a vállalat történetében az első teljesen saját vállalkozásban végzett Tu-154-es külső festés.

1989. november 8. Elsőször tankolták a levegőben a Northrop-Grumman által kifejlesztett B-2 Spirit nevű, lopkodó technológiával épült stratégiai bombázó repülőgépek egyikét egy McDonell Douglas KC-10A Extender típusból.

1989. november 12. Az MRSZ a Magyar Repülő Szövetség kivált az MHSZ-ből és a továbbiakban a sportági szakszövetségként működött. Első elnöke a jelentős sportrepülő múlttal rendelkező Lánc Tibor MALÉV Tu-154-es kapitány lett.

ha-yhg-crop

1989. november 20. Az OMSZ egy An-2-es repülőgépet vásárolt betegszállítási célból. A HA-YHG lajstromjelű, 1G234-08-as gyári számú gépet Lengyelországban gyártották.

HA-YLR

1989. november 27. a HA-YLR lajstromjelű a Jak-40-es, melyet a földi navigációs berendezések ellenőrzésére, kalibrálásra használtak kirepült Prágába karbantartásra., mely ez volt az első a nem Ogyesszában végezettek közül.

20 éve

1994 novemberében a Sármelléki katonai repülőtér üzemeltetésére megalakult a Zalavár-Sármellék Airport Kft.

15 éve

X-43A-crop

1999. november 16. A NASA X-43-as kísérleti járműve 9,8 Mach, 7546 km/órás sebességet ért el.

10 éve

Rotation of Heppes 001

2004. november 19. Emléktáblát avattak Kaposváron vitéz Heppes Aladár ezredes egykori lakóházán születésének százéves évfordulója alkalmából.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2004. november 23. Megérkezett a MALÉV HA-LOR lajstromjelű, Boeing B737-800-as változatú repülőgépe.

5 éve

2009 novemberében tovább folytatódott a Ferihegyi repülőtér 2A és 2B terminálja közötti SkyCourt építése, melyhez négy toronydarut is használtak.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s