Évfordulók, 2014 szeptember

230 éve

1784. szeptember 15-én repült először Nagy Britannia felett hidrogénnel töltött gázballon. A ballonpilóta az olasz Vincent Lunardi volt és 2 óra 15 percet töltött a levegőben, mialatt a felszállási helyétől, a londoni Morfidből a Hertfordshirben lévő leszállási helyéig repült.

115 éve

PercyPilcher

1899. szeptember 30-án lezuhant a brit Percy S. Pilcher a Hawk nevű siklógépével folytatott repülő kísérletei során és két nappal később életét is vesztette. A brit tengerészeti mérnök Ottó Lilienthal nyomdokain haladva már évek óta végzett siklórepülő kísérleteket, de igazából egy motoros repülőgépet kívánt megalkotni.

110 éve

1904. szeptember 8. Samuel Cody 1 óra 3 perc alatt teljesített 74 km-es távrepülésével új rekordot állított fel az Egyesült Királyságban.

1904. szepember 20. A repüléstörténet első körrepülését Wilbur Wright végezte a Wright Flyer II-vel.

1904. szeptember 24. Megnyílt az első Nemzeti Repülési Kiállítás az USA-ban, melyet New Yorkban a Medison Square Gardenben rendeztek meg.

1904. szeptember 26. Az osztrák Alexander és Anatol Renner először emelkedett fel a levegőbe, Grázban a saját tervezésű és építésű léghajójukkal.

105 éve

1909. szeptember 7. A motoros repülés első európai vértanúja a francia Eugéne Lefebvre volt. A katasztrófa egy repülőbemutatón következett be, amikor egy Wright egyfedelűvel a földbe csapódott.

1909. szeptember 25. Négy személy vesztette életét a francia Republic léghajót katasztrófájában, amikor az egyik légcsavar leszakadt a tengelyéről és felhasította a burkolatot. A kiármló gáz miatt repülésképtelenné váló szerkezet több mint 120 m magasból lezuhant. Eddig ennyien még nem áldozták egyszerre az életüket a repülésben, ezen belül is a léghajózás történetében.

Kutassy agoston

1909 szeptemberében dr. Kutassy Ágoston a franciaországi Mourmelonban, a pilótaiskolában tanult repülőgépvezetést és egy Farman repülőgéppel 31 perc alatt 30 km-es távolságot tett. Ő volt az első magyar, aki repülőgépet vezetve a levegőbe emelkedett.

100 éve

1914. szeptember 16. Elsőször süllyesztettek el a repülés történetében repülőgépekről ledobott robbanó szerkezetekkel hadihajót. A repülőgépek egy japán hadihajó Farman típusú vizigépei voltak. A szenvedő alany egy Kínában állomásozó német torpedóvető volt.

1914. szeptember 27-én alakult meg az első francia bombázó ezred, mely tolólégcsavaros Voisin gépekkel volt felszerelve.

95 éve

1919. szeptember 19. A francia Compagnie Messageries Aériennes társaság elkezdte a rendszeres repüléseket Párizs és London között katonai Breguet 14s típusú repülőgépekkel.

1919. szeptember 24. Az első világháború után megrendezték első, a vizirepülőgépek számára kiírt Schneider Trophy versenyt Angliában, Bornemouthban.

1919. szeptember 30. A British Aerial Transport Company beindította a London és Birmingham közötti belföldi repülőjáratát.

90 éve

1924. szeptember 3. A US Army Air Service egyik pilótája 58 perces repüléssel új rekordot állított fel Boston és New York közötti útvonalon.

85 éve

Supermarine_S_6B

1929. szeptember 6. A Schneider Tropy versenyt a RAF pilótája, Henry Waghorn nyerte egy Supermarine S.6-os repülőgéppel és az elért sebesség 528,9 km/h volt.

Wright_XF3W-1

1929. szeptember 6. Az amerikai haditengerészet hadnagya, Apollo Soucek új magassági világrekordot állított fel a vizirepülőgépek kategóriájában, amikor egy Wright XF3W-1-el 11735 m magasra emelkedett.

1929. szeptember 9-27. Két francia repülő, D. Costes és M. Bellone egy Breguet 19-es repülőgéppel 7905 km-es távrepülési világrekordot állított fel.

1929. szeptember 24. A US Army Air Corps hadnagya, Jimmy H. Doolittle a New York államok Mitchell repülőterén, a világon elsőként teljesen vakon, csak a műszerekre hagyatkozva végzett repülést, benne fel- és leszállást.

1929. szeptember 30. Fricz von Opel rakétameghajtású RAK.1-es repülőgépével 75 másodperc alatt 1,6 km-t repült a németországi Frankfurt am Main közelében.

80 éve

1934. szeptember 1. Megalakult az Aeronaves de Mexico, mexikói légitársaság, mely napjainkban Aeromexicio néven működik.

DeHavilland_DH_88_Comet,

1934. szeptember 8. Először repült a kétmotoros, versenyzési célra készült, angol de Havilland DH.88 Comet.

Gloster_Gladiator

1934. szeptember 12. Először repült az utolsó kétfedelű angol vadászgép, a Gloster Gladiátor

75 éve

1939. szeptember 1. A második világháború kirobbanásakor az első légitámadást három Ju-87-es Stuka hajtotta végre hajnalban. A zuhanóbombázók a Visztulán lévő Dirschau hidat támadták. A német légierő a Luftwaffe ekkorra már 3650 harcirepülőgéppel rendelkezett, melyből 1170 bombázórepülőgép, 335 zuhanóbombázó 1125 egy és 195 kétüléses vadász volt. A légerő még 620 felderítő és 205 egyéb tengerészeti rendeltetésűvel is rendelkezett. Tartalékban a fentieknek mintegy 10-25%-a volt még és a teljes állományt még 500 iskola, valamint 2500 egyéb gép gyarapította.

Frankreich, Flugzeug Me 210

1939. szeptember 2. Először repült a német kétmotoros Me-210-es.

 1939. szeptember 14. Először lebegett kötött helikopterként a Sikorsky VS-300-as.

1939. szeptember 20. A második világháború során az első brit légigyőzelmet egy Fairey Battle lövésze érte el egy német Messerschmitt Bf 109E típusú vadászgép lelövésével.

1939. szeptember 25. Az olasz Nicola di Mauro új magassági világrekordot állított fel a vizirepülőgépek kategóriájában egy Caproni Ca.161/dro típussal, 13542 méterrel.

 1939. szeptember 24. Először repült a Handley Page H.P.57-es Halifax négymotoros nehézbombázó prototípusa a L7244-es jelzéssel.

70 éve

1944. szeptember 2. Charles Lindberg, mint az United Aircraft polgári alkalmazottja bombázó bevetést teljesített egy kisérleti F4U Corsairral a Marshall szigeteken állomásozó japán erők ellen. A repülőgépen egy 2000 (907 kg) és két 1000 (445 kg) fontos bombát függesztettek.

1944. szeptember 8. A második világháború során kilőtték a németek a világ első éles ballisztikus rakétáját, a V-2-öt, mely Párizsra esett. Még ezen a napon Londonra is hullottak ebből az 1 tonna robbanóanyaggal megtöltött rakétákból.

65 éve

Venom

1949. szeptember 2. Először repült az angol egyhajtóműves sugárhajtású vadászrepülőgép a de Havilland DH 112 Venom. A típus egy üléses változatban vadászbombázó és kétülésesben éjszakai vadász feladatokat látott el, de volt anyahajóról üzemeltethető változata is.

Avro_707A

1949. szeptember 4. Először repült az első angol AVRO 707-es, melyet a deltaszárny kísérleti céljaira késztették. Az öt elkészült gépből jelenleg három múzeumban látható.

ATP_018936_G

1949. szeptember 4. Először repült a Bristol Brabazon, mely csak egy példányban épült meg és az Anglia és az USA közötti útvonalakra tervezték. A négy légcsavaros gázturbinás hajtóművel felszerelt gép száz utas befogadására volt alkalmas.

1949. szeptember 9-10. A magyar hadsereg átvett a szovjetektől 50 db Il-10 csata- és 52 db Jak-9-es vadászrepülőgépet Kecskeméten.

ut-2-3-crop

1949. szeptember 10. Leszállt Mátyásföldön az a 33 db UT-2-es kiképző repülőgép, melyeket a Szovjetunióból repültek át. Ezek évekig a magyar katonai repülés repülőgépvezetőinak kiképzésére és futárfeladatok lebonyolítására szolgáltak.

1949. szeptember 12. A MN Mátyásföldön átvette a magyar építésű Daru II-es típusú futárrepülőgépet.

1949. szeptember 13. Megérkezett az országba, Mátyásföldre a MN első négy Li-2-es típusú katonai szállítógép, melyek 109, 201, 203 és a 209-es oldalszámot kaptak.

Blackburn_Type_D

1949. szeptember 17. Restaurálás után újra repült a híressé válló Shuttlewort Collection egyik repülőgépe, a Blackburn Type D 1912-ben épült monoplánja. Ez volt az akkori idők legöregebb, angol gyártmányú, légialkalmasságival rendelkező repülőgépe.

Gannet

1949. szeptember 19. Először repült a világ első koaxiális elrendezésű, légcsavaros gázturnibás hajtóművel rendelkező repülőgépe az angol Fairey Gannet VR546-os jelzéssel. A két ellentétes forgásirányú légcsavart külön-külön egy-egy Amstrong Siddeley Double Mamba hajtotta. A több mint 300 példányban készült repülőgépeket főleg tengeralattjáró felderítő és elhárító változatban használták.

1949. szeptember 24. Először repült a North American T-28 Trojan kétüléses, csillagmotoros gyakorlógép. A típusból több mint 1900 db épült és több légierő is használta. Egy példánya a Red Bull kötelékében repül és a közelmúltban többször látható volt Magyarországon.

1949. szeptember 30. Hivatalosan befejeződött a szovjet csapatok által körülzárt Nyugat-Berlin ellátást szolgáló légihíd.

60 éve

McDonnell_F-101_Voodoo

1954. szeptember 29. Először repült Robert C. Little pilótával a fedélzetén az amerikai kéthajtóműves McDonell F-101A Voodoo, melyet harcászati atombombázó feladatkörben szándékoztak alkalmazni.

1954. szeptember 28. A magyar vadászrepülők elfogtak és leszállítottak Sármellékre egy eltéved, az ország légterébe engedély nélkül belépő, jugoszláv C-47-es szállítógépet.

55 éve

1959. szeptember 17. Először repült rakétameghajtással az 56-6671-es jelzésű X-15-ös kísérleti rakétarepülőgép. A pilótája Scott Crossfield volt és 2,11 M sebességet ért el, miközben 15954 m magasba emelkedett.

50 éve

XB-70

1964. szeptember 21. Először repült a North American XB-70-s szuperszonikus sebességű bombázórepülőgép, a Valkyre prototípusa. A már két példányban épült háromszoros hangsebességre tervezett típus fejlesztési programját azonban rövidesen törölték a ballisztikus és légvédelmi rakéták rohamos fejlődése miatt. A második gép megsemmisült, de az első, ugyan korlátozásokkal még 33 kísérleti repülést teljesített a leállítása előtt és jelenleg Ohióban, az USAF múzeumában látható.

45 éve

3f_006

1969. szeptember 19. Először repült a Mil Mi-24-es csatahelikopter prototípusa. A jelentős mósosításokon átment, több mint 2500 példányban gyártott típust számos országban, köztük Magyarországon is hadrendbe állították és jelenleg is több országban használják még.

1969 szeptemberében repült először az An–28-as, mely a kijevi Antonov tervezőiroda kétlégcsavaros gázturbinás könnyű szállító repülőgépe volt. Ezt a típust a dugattyús motorral felszerelt An-14-ből fejlesztettek ki.

1969 szeptemberében elkezdődött Szolnokon a helikopter pilóták kiképzése, mely három éves volt ebből a hallgatók az utolsó két évet Frunzéban végezték el.

40 éve

1974. szeptember 1. Az USAF SR-71 Blakbird típusú, 61-17972-es jelzésű felderítőgépe világrekord idő, 1 óra 54 perc 56 másodperc alatt, 2909,76 km/órás átlagsebességel repülte át az Atlanti óceánt New York és London között. Két hét múlva ugyan ez a gép Londonból Los Angelesbe repülve a 8771 km-es távot 2311, 74 km/h-ás átlagsebességgel 3 óra 47 perc 39 másodperc alatt teljesítette.

35 éve

1979. szeptember 8. Varga Lászlóné a MALÉV RK tagja, az első magyar női hőléglégballon pilóta 65 km-es távolsági rekordot repült.

30 éve

1984. szeptember 14-18. között repülték át először az Atlanti óceánt gázballonnal. Joseph Kittinger az USA-ból, Carbonból szállt fel Rosie O’Grady nevű, 3000 m3-es héliumtöltésű ballonnal és 86 óra, 5700 km megtétele után Olaszországban, Savonában ért földet.

1984. szeptember 21. Először repült a francia Dassault Falcon 900-as három gázturbinás hajtóművel felszerelt üzleti repülőgép. Ebből a típusból a közelmúltban egy, a 143-as gyári számú került magyar használatba HA-LKN lajstromjel alatt.

25 éve

Osprey

1989. szeptember 14. Először repült a függőleges felszállás után vízszintesen is az amerikai Bell/Boeing V-22 Osprey típusú dönthető forgószárnyas repülőgép.

1989. szeptember 5. Megalakult a Magyar Veterán Repülők Egyesülete, melynek elnöke Tobak Tibor az egykori Puma vadászrepülő egység pilótája volt.

1989. szepetemberében újraindították a Budapesti Műszaki Egyetemen a repülőgépész képzést.

20 éve

3f_283

1994. szeptember 1. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezrednél Kecskeméten a 2. Dongó repülőszázad kötelékében hadrendbe állt a MiG-29-es. A magyar légtér védelmét ezután ezzel a típussal látták el.

1994. szeptember 13-án repült először az első Airbus „Beluga”, az F-GSTA lajstromjelű. Az A-300-as típusból kifejlesztett, nagyméretű repülőgép alkatrészek szállítására tervezett változatból öt darab készült.

veteran1

1994. szeptember 24. Felavatták Székesfehérváron a háborúban és a szolgálatteljesítés közben hősi halált halt repülők emlékművét.

HA-LCG 1988

1994. szeptember Átvontatták a műszaki előtérről a II-es terminál közeli szabadtéri repülőgép kiállítóhelyre, a „Skanzenba”, a MALÉV használatában több mint 15 évig üzemelő HA-LCG lajstromjelű, 75A127-es gyári számú Tu-154B típusú repülőgépet.

15 éve

1999. szeptember 10. A magyar katonai repülők Szentkirályszabadján megrendezték a Légierő Média Napot.

1999. szeptember 23. Elkezdődött Kecskeméten a magyar-holland katonai repülők közös kiképzési repülései MiG-29-és L-39-es és F-16-os repülőgépekkel.

10 éve

2004. szeptember 11. Megérkezett Ferihegyre a Wizzair HA-LPC lajstromjelű Airbus A320-233-as rípusú repülőgépe.

2004. szeptember 21. Elkezdődött a magyar Gripenek gyártása Svédországban.

2004. szeptember 26. Utolsó közforgalmi járatát Amszerdamba teljesítette a visszadása előtt a Malév, 24916-os gyári számú, HA-LEG lajstromjelű, Boeing 737-3Y0-ás típusú repülőgépe.

4F_MAL_071_sz-crop

2004. szeptember 30. Utolsó közforgalmi járatát Zürichből teljesítette a visszadása előtt a Malév HA-LMD lajstromjelű, a 11563-as gyári számú Fokker 70-es típusú repülőgépe.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s