Évfordulók, 2014 augusztus

305 éve

1709. augusztus 8-án emelkedett először a levegőbe az első ismert hőlégballon modell. A papírból készült modellt Bartolomeo Gusmao szerzetes készítette és azt egy cseréptálban elégetett viasz hője emelte a magasba a nézők, többek között a portugál király és királyné, főrendi és egyházi személyek jelenlétében.

195 éve

1819. augusztus 2-án végezték az első ejtőernyős ugrást az USA-ban. Charles Guille egy hidrogénnel töltött ballon kosasárából, több mint 2000 m magasból ereszkedett a földre a New York államokbeli Long Islandon.

180 éve

1834. augusztus 22-én született az amerikai repülőkísérletező Samuel Langley, aki a sikeres repülőgép modelljei után a kormány anyagi támogatásával embert is szállító repülőgépet épített és a Wright testvérekkel versenyezett a motoros repülés területén.

135 éve

KUTASS~1

1879. augusztus 17-én született Kutassy Ágoston gyógyszerész, repülőkísérletező, pilóta, aki Párizsban tanulta a repülőgépvezetést, majd hazatért egy Farman biplánnal. Saját kezdeményezésére, Budapesten, az eredetileg a lovassági gyakorlótérnek használt Rákosmezőn berendezkedve kezdte meg a repülőkísérleteit. Ő volt az első magyar, aki repülőgépen az országban a levegőbe emelkedett. A következő év végén ő tudott a magyarok közül elsőként pilóta vizsgát tenni.

130 éve

LaFranceAirship

1884. augusztus 9. Először repült a világon az első kormányozható motoros léghajó Franciaországban. A puhatestű, kétszeméllyel repülő La France négyágú falégcsavarját elektromotor forgatta. Az első felszállás mintegy 23 percig tartott, mialatt közel 25 km-es távolságot tett meg.

115 éve

1899 augusztusában végezték a Wright testvérek az első szárnyelcsavarásos kormányzási kisérleteket egy 1,5 m-es fesztávú kétfedeles sárkánnyal.

érdi_krausz_györgy-crop

1899. augusztus 31-jén született Érdi Krausz György mérnök, geodéta és a csillagászati navigáció szakértője, aki egy ideig a RKI navigációs osztályának is a vezetője volt.

105 éve

LZ-3

1909. augusztus 3. Berlin-Tempehof-on százezer ember gyűlt össze, hogy szemtanúja legyen a LZ-3-as Zeppelin léghajó érkezésének, amit több mint kétmillió ember figyelt városszerte, még a háztetőkre is felmásztak. A léghajó kapitánya Dr. Hugo Eckener volt és Ferdinánd Zeppelin gróf is a fedélzeten tartózkodott.

1909. augusztus 7. Roger Sommer francia aviatikus repülőgépével 2 óra 27 perces repülésével új időtartam világrekordot állított fel.

m96

1909. augusztus 13-án az örkényi katonai táborból a K.U.K hadserének M96-os típusú, a kissé nagyobb, mint 10 m-es átmérőjű, 600 m3-es hidrogéntöltésű, Donau nevű szabadonrepülő léggömbje, futárballonja Szentesre repült, pilótája Zborovszky Gyula főhadnagy volt.

Grande-Semaine-poster

1909. augusztus 22-29. A franciországi Rheimsben megrendezték az első repülőtalálkozót és versenyt a Grande Semaine d’Aviation, melyet később a csak Rheims-i Meetingként emlegettek. Ezen a repülőtalálkozón számos új repülőgép mutatkozott be és több új rekord is született. H. Latham egy Antoinette IV-es repülőgéppel, melyet 2 óra 17 perc alatt tett és 154,6 km-t repült meg, amit a következő napon Henri Farman 180 km-re módosított. Glenn Curtiss repülte leggyorsabban a 20 km-es távolságot, 15 perc 50 másodperc alatt és ezzel megnyerte a Gordon Bennet Kupát. Louis Blériot új sebességi világrekordot állított fel 10 km-es távon 76,95 km/órás repülésével. H. Latham egy Antoinette IV-es repülőgéppel, 155 m-rel új magassági világrekordot állított fel.

100 éve

1914. augusztus 9. Először hajtottak végre léghajóval légitámadást az I. világháború során az antant hatalmak, melyet a francia Fleurus nevű léghajó teljesítette.

1914. augusztus 12. Az I. világháborúban az első német katonai feladatot végrehajtó Zeppelin az L3-as volt, mely sikeres felderítést hajtott végre holland hadihajók ellen.

1914. augusztus 13. Elindultak az első repülőszázadok Angliából, hogy a La-Manche csatornát átrepülve Franciaországba települjenek.

1914. augusztus 14. Az I. világháború első bombatámadását a francia repülők hajtották végre a Metzben lévő Zeppelin hangárok ellen.

1914. augusztus 25-én a brit repülők egy német repülőgép földrekényszerítésével megszerezték a háború első légigyőzelmét.

1914. augusztus 26-án a Pöstyénben megrendezett háború előtti utolsó Szent István napi repülőtalálkozón Minár Gyula a Létai tesvérekkel együtt épített gépével 1 óra 2 perces repüléssel új magyar csúcsot állított fel. Ugyanekkor Wittmann Viktor 2200 m-re emelkedve új magyar magassági rekordot teljesített. A versenyre elkészült Kvasz András új, 6-os számú repülőgépe.

95 éve

Godefroy_flight

1919. augusztus 7. A francia I. világháborús veterán, Charles Godefroy Nieport 11 „Bébé” típusú, 7,52 m-es fesztávú repülőgéppel a kora délelőtti órákban átrepült az Arc de Triomphe, a Párizs jelképének is számító diadalív nyílásán. Az első nem is engedélyezett esemény hatalmas indulatokat keltett. A későbbi évtizedekben még kétszer repültek át a Párizs híres jelképének számító, 50 m magas építmény 29 m-es belmagasságú, 14,6 m szélességű és 22 m mélységű nyílásán.

1919. augusztus 24. A német Delag az I. világháború után újraindította a Berlin és Friedrichshafen közötti léghajójáratát a Bodensee nevű léghajóval.

DH16

1919. augusztus 25. Elindult az első menetrendszerű, naponta induló légijárat London és Párizs között, a British Aircraf Transport and Travel üzemeltetésében. A de Havilland DH.16-os repülőgépek Hounslow Heath repülőteréről indultak Párisba, Le Bourgetba.

1919 augusztusában nyilvánosságra hozott francia statisztikák szerint a saját repülőik az I. világháború alatt 60%-os veszteségi és sebesülési aránnyal rendelkeztek.

1919 augusztusában elbukott a magyar Tanácsköztársaság és befejezték működésüket a magyar repülőgép és motorgyárak. Az országba előrenyomuló és a Budapestre bevonuló román csapatok elöl sikerült több használható repülőgépet is Dunántúlra menteni, de az ország különféle helyeiről a bevonulók számos, mintegy 150 repülőgépet és közel 300 db motort, valamint különféle repülőfelszerelést, alkatrészt hadizsákmányként elszállítottak. A hadügyminisztérium keretein belül megalakult a 37. Légügyi osztály, melynek vezetője a magyar katonai repülés jelentős személyisége Petróczy István alezredes lett. A katonai repülés újra szervezésének keretében elkezdődött Szegeden nyolc repülőgéppel a pilóták repülési jártasságának fenntartása. A repülőgépek azonosítására új jelzésrendszert alkalmaztak: a szárnyakra, a törzsre, a függőleges vezérsíkra fehér alapon nagyméretű „H” betű került.

90 éve

regvi

1924. augusztus 20. Elkezdődött az első csoport alapfokú kiképzése a Kenese Waldemár által vezetett, Szombathelyen működő Repülőgép Vezető Iskolában, a REGVI-ben. A leendő pilóták kezdetben Szebeny és Oravec típusú hazai gyártású repülőgépeket használtak.

1924. augusztus 31. Megérkezett a Lablador félszigetre a földkörüli repülést a Douglas World Cruiers repülőgépekkel végrehajtó hat amerikai aviátor.

85 éve

1929. augusztus 1. Bernard Mátyás a hazai vitorlázó repülés úttörője 9 perc 40 másodperces repülésével az elő magyar C vizsgás lett.

EPSON MFP image

1929. augusztus 2-10. A G-EBTS lajstromjelű Fokker F-VII-es repülőgéppel hárman rekordidő, nyolc nap alatt értek Angliából Indiába és vissza, miközben 16103 km-t repültek.

1929. augusztus 4-16. között rendezték meg Európában az első túrarepülő versenyt, melynek központi rendezvényei Párizsban voltak. A verseny résztvevői 3692 km-t repültek a kontinens felett és a nyertes egy BFW M23-as típussal a német Fritz Morzik volt.

1929. augusztus 8-29. Az LZ-127-es Graf Zeppelin nevű léghajó volt az első, amely körberepülte a földet és 21 nap alatt összesn 32500 km-t tett meg.

H-MFUA [50%]

1929 augusztusában megérkezett Mátyásföldre Hollandiából az MLRT a négyszemélyes Fokker F-XI-es Universal típusú repülőgép. A 5125-ös gyári számú H-MFUA-t rövidesen egy másik, a MFUB is követte.

80 éve

De_Havilland_Dragon

1934. augusztus 8-9. James Ayling és Leonard Reid teljesítette az első leszállás nélküli repülést Kanadából Angliába egy de Havilland DH84 Dragon típussal 30 óra 50 perc alatt.

1934. augusztus 28-án kezdődött a negyedik nemzetközi európai túrararepülő verseny Lengyelországban, melyet Jerzy Bajan nyerte meg RWD-9-es repülőgéppel.

1934. augusztus 31. Nyíregyházára települt a katonai pilótákat képző, eddig Szombathelyen működő repülőgépvezető iskola. Parancsnoka, később a II. világháborúban hősi halált halt Mocsáry István repülő százados lett.

1934 augusztusában rendezték meg az Amerikai Egyesült Államokban, Daytonban az első nemzeti nő repülőtalálkozót.

75 éve

1939. augusztus 1. Rendszeresítették a magyar katonai repülésben a Hehs Ákos mérnök főhadnagy által Székesfehérváron kifejlesztett ejtőernyő típust.

1939. augusztus 2. Megérkezett Indiából 8 napos repülőút után Budapestre v. Horhy István. Az oda és visszaúton megtett távolság 13900 km volt, melyet 12 közbülső leszállással tett meg a HA-AAM lajstromjelű Ar-79-es repülőgéppel.

1939. augusztus 7. A veszprémi repülőtéren a B.341 jelzésű Junkers Ju.86K-2 típusú repülőgépben bombarakodás közben robbanás történt. Az esemény során hatan életüket vesztették, köztük Magjarek László főhadnagy is, akinek a síremléke a zalaegerszegi temetőben van.

lz-130

1939. augusztus 20-án repült utoljára az LZ-130 GrafZeppelin II. A 245 m hosszú majdnem 200000 m3-es léghajó, amikor radarfelderítési feladatokat teljesített a La Manche csatorna körzetében.

1939. augusztus 26. A D-INJR lajtromjelű, Me-209V-1-es típusú repülőgéppel új, 755 km/órás sebességi világrekordot állítottak fel.

he-178

1939. augusztus 27-én repült először Erich Warsitz német pilóta a világ első gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt repülőgépével a Heinkel He-178-as.

70 éve

1944. augusztus 1. Méray Horváth Róbert egy Meise típusú vitorlázó repülőgéppel, Gyöngyösön 5778 m-es új magyar magassági rekordot repült.

Republic P-47 Thunderbolt

1944. augusztus 4. Először lépte át dugattyús motorral és légcsavarral felszerelt repülőgép, vízszíntes repülésben a bűvös 500 mérföldes, 805 km-es óránkénti sebességet. Ez egy amerikai Republic XP-47J Thunderbolt típus volt, amikor 813 km/órával repült.

1944. augusztus 7. Légiharcban életét vesztette a 23 légigyőzelmes első tiszti arany vitézségi éremmel kitűntetett vitéz Molnár László hadnagy.

1944. augusztus 9. A szövetségesek részéről a harmadik légitámadás érte a Ferihegyi repülőteret. Az 15. AAF 55. BW- és a 47. BW 108 repülőgépe összességében 258 tonna bombát dobott a már erősen romos repülőtérre. A repülőtéren ebben az időszakban különféle német alakulatok állomásoztak és ekkor még folyt a Me-210-es romboló kiképzés is. Ekkor kapott találatot a Pestszentlőrincen, a későbbi Lőrici Fonó helyén működő PIRT gyár is, ahol a Ju-52-es szállítógépek készültek.

1944. augusztus 9. Befejeződött a Dunai Repülőgépgyár Rt-nél Me-210-es típus gyártása az utolsó, a 272. példány összeszerelése után.

Me_262

1944. augusztus 15. A német légierő Me-262-es sugárhajtóműves vadászrepülőgéppel, Helmuth Lennartz által először értek el légigyőzelmet Boeing B-17-es Flying Fortress bombázógéppel szemben.

Me163-crop

1944. augusztus 15. Először vetették be a német JG400-as alakulat által használt Me-163-as típusú rakétarepülőgépet az amerikai bombázókötelékek ellen.

1944. augusztus 16. Először repült az első előrenyilazott szárnyú repülőgép a német Junkers Ju-287-es.

1944. augusztus 21. a 15. AAF bombázta Hajdúböszörmény repülőterét, ahol a magyar 102. gyorsbombázó osztály Sas és Tigris századából több db Me-210-es repülőgép megsemmisült, vagy megrongálódott.

1944. augusztus 24. Szomolányi Károly a Hármashatár-hegy felett egy Motor Baby típusú segédmotoros vitorlázó repülőgéppel 6 óra 7 percet repült, megdöntve a kategóriájának világrekordját.

1944. augusztus 28. Egy amerikai vadászrepülőgép légiharcban lelőtte az első német sugárhajtású Me-262-es típusú repülőgépet.

65 éve

1949. augusztus 7. Az angol légiutántöltési próbák során a RAF egy Gloster MeteorMK3-as típusú repülőgépe 12 óra 3 percig repült egyhuzamban.

1949. augusztus 9. Először használták a katapultülést repülőgép vész esetben történő elhagyásra az USA-ban. J. L. Fruin hadnagy egy meghibásodott F2H-1-es Banshee repülőgépből lőtte ki magát.

1949. augusztus 20. Repülőnapot tartottak Budaörsön, melyet több mint százezren tekintettek meg a helyszínen.

1949. augusztus 23. A britt BOAC légitársaság jártatot nyitott szárazföldi repülőgépekkel a Távol- Keletre.

60 éve

1954. augusztus 1. A Magyar Néphadsereg alakulataihoz 5 db lengyel gyártású Po-2-es kétüléses repülőgép érkezett, melyek 21-től 25-ig tartó oldalszámot kaptak.

English_Electric_Lightning

1954. augusztus 4. Először repült az első angol kétszeres hangsebességgel repülő vadászrepülőgép prototípusa az English Electric P.1A Lightning.

1959. augusztus 20. Nemzetközi repülőnapot tartottak a Budaörsön. A sportrepülők mellett Kecskemétről felszálló három MiG-15bis is szerepelt.

YC-130

1954. augusztus 23. Első felszállását végezte az YC-130-as, a későbbi C-130 Herkules szállítógép prototípusa. A gép Palmdaleből repült át az Edwards légibázisra.

Kolibri-I

1954. augusztus 25. Elhunyt a magyar repülés nagy öregje, Rákosmezei repülőkisérletező, „A természet aviatikusai” című mű szerzője Scvahulay Sándor.

55 éve

1959. augusztus 24. A Pan American Airways elindította az első sugárhajóműves járatát Boeing 707-es típussal az amerikai kontinens és Hawai között.

50 éve

1964. augusztus 26. A MALÉV átadta az utolsó két Li-2 típusú repülőgépét az MHS-nek.

45 éve

Grumman_F8F-2_Rare_Bear-crop

1969. augusztus 16. Darryl Greenamyer új 769 km/órás sebességi világrekordot állított fel a dugattyús motorral meghajtott repülőgépek kategóriájában, amit három évtizedig a Me-209-es tartott. A rekorder gép egy átalakított Grumman F8F Bercat volt.

Tu-22_M3

1969. augusztus 30-án repült először a szovjet Tupoljev Tu-22M Backfire NATO kódú, két sugárhajtóműves, változtatható szárnynyilazású hadászati bombázórepülőgép

40 éve

1974. augusztus 5. Elhunyt a magyar repülés úttörője Horváth Mihály repülőgépépítő, pilóta, aki a kísérleteit a Rákosmezőn kezdte a század első évtizedében.

1974. augusztus 14. Először repült az első, a D-9591 jelű, Panavia MRCA típusú változtatható szárnynyilazású vadászbombázó a későbbi Tornádó prototípusa.

XX154-crop

1974. augusztus 21. Először repült az első Hawker Siddeley Hawk típusú kiképzőgép XX154-es jelzéssel. A kétüléses típus napjainkban is több ország légierejében szolgálatot teljesít és a RAF híres Red Arrows műrepülő köteléke is ilyen gépeket használ.

048

1974. augusztus 28-29. Megérkezett a magyar kormányzati repüléseket lebonyolító Belügyminisztériumhoz tartozó szervezethez a két új Tu-134A típusú repülőgép, HA-926-os és HA-927-es jelzésekkel. A gépek később HA-YSA és HA-YSB majd a Malévnél HA-LBN és HA-LBO lajstromjelet kaptak.

MOH_01

1974 augusztusában a MALÉV-nál arculatváltás következett be, mely érintette, többek között a személyzetek egyenruháját, a reklám feliratokat, a prospektusokra kerülő grafikákat, logókat. Ennek keretében kerültek átfestésre az IL-18-as repülőgépek is.

MOF_02

35 éve

RB-51-crop

1979. augusztus 14. Steve Hinton Nevadában egy speciálisan átalakított P-51-es Mustanggal, a RB51 Red Baronnal 803 km/órára változtatta a dugattyús motorral meghajtott repülőgépek sebességi világrekordját.

DSC_0089-crop

1979. augusztus 25. Első kiképzési repülésüket hajtották végre a Pápán települt 47. honi vadászrepülő ezred röviddel ezelőtt hadrendbeállított MiG-23-as repülőgépei.

30 éve

1984. augusztus 12-27. Békéscsabán rendezték meg a XII. Műrepülő világbajnokságot, melyet a férfiaknál Petr Jirmus cseh, a nőknél K. Makagonova szovjet sportoló nyerte meg. A férfi csapatversenyben az első az USA, a nőiben a Szovjetunió lett az első. A rendezvény befejezéseképpen, az utolsó napon nagysikerű repülőprogrammal zárták a rendezvényt, melyen a katonai repülésünk a 04-es oldalszámú MíG-23-al és három MiG 21MF típusú vadászrepülőgéppel vett részt.

ATR_42

1984. augusztus 16. Először repült az ATR-42-es vállszárnyas, két légcsavaros gázturbinás hajtóművel felszerelt utasszállító.

1984 augusztusában újra indult Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán a hazai pilótaképzés, elsőként Mi-8-as hajózókat képeztek.

25 éve

1989. augusztus 16-17. Az ausztrál Qantas légitársaság új Boeing B747-400 változatú, Spirit of Ausztrália nevű repülőgép a gyárból történő átvétel után, a London-Sidney légi utat 20 óra 9 perc alatt tette meg, miközben leszállás nélkül 18105 km-t repült. Ilyen távú, egyhuzamban történő repülés, a négyhajtóműves repülőgépek kategóriájában eddig még nem volt.

1989. augusztus 21. Új sebességi világrekordot, 850,77 km/órát állítottak fel Amerikában a speciálisan átalakított, dugattyús motorral felszerelt Rare Bear nevű Grumman F8F Bercat-tal.

jako

1989. augusztus 22. 84 éves korában elhunyt Alekszander Jakovlev szovjet repülőgéptervező. Nevét többek között a Jak-3-as, a Jak-9-es és a közismert Jak-40-es is viselte.

1989. augusztus 23. Először végeztek gépágyús éleslövészetet a magyar MiG-29-es típusú repülőgépek a nádudvari lőtéren.

MOI_papa_01

1989. augusztus 29. Átrepülték a Malév HA-MOI lajstromjelű Il-18-as repülőgépét Pápára. A repülőgépet ezután az új tulajdonosa szétszedve Abda mellé szállíttatta, ahol egy vendéglő részeként szolgált a közelmúltig. A repülőgép napjainkban ismét szállításra vár és Kassára fog kerülni.

20 éve

1994. augusztus 1. Törölték a magyar lajstromból a HA-LBS lajstromjelű, Tu-134A típusú repülőgépet, amely alig egy évvel ezelőtt került bérelt gépként az Air Service Hungaryhoz. A repülőgép néhány nap múlva visszarepült a tulajdonosához és a továbbiakban RA-65824-es jelzéssel használták.

1994. augusztus 4. Megrendezték Magyarországon az első Siklórepülő Nemzeti Bajnokságot.

1994. augusztus 27. Veszprémben rendezték meg a Katonai repülők IV. országos találkozóját.

1994. augusztus 30-án egyesült a két nagymúltú amerikai repülőgépeket gyártó cég Lockheed és a Martin Marietta, Lockheed-Martin néven.

1994. ausztusában szolgálatba állt a 717. századnál a RAF elő nagysebességű típusra jogosítást szerzett hölgy pilóta, Jo Salter hadnagy Tornado GR1B repült.

15 éve

HA-LEM

1999. augusztus 11. Teljes napfogyatkozás volt megfigyelhető a Szombathely-Siófok-Kecskemét-Szeged tengellyel az ország 110 km-es sávjában 12 óra 46 és 58 perce között. A jelenséget egy L-39-es egy katonai repülőgép személyzete és a Malév HA-LEM lajstromjelű Boeing B737-200-as típusú repülőgép utasai a levegőből is megfigyelhették.

10 éve

2004. augusztus 1. Az esti órákban megérkezett Ferihegyre a WIZZAIR, HA-LPF lajstromjelű Airbus A320-233-as típusú repülőgépe. A hónap végén a HA-LPB is megérkezett.

2004. augusztus 1. Megalakult az MH 87. Bakony harcihelikopter és a 89. Szolnok vegyes szállítórepülő ezredek megszünése miatt a MH 86. Szolnok helikopter ezred.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s