Évfordulók, 2014 július

230 éve

1784. július 15. Először repült a Robert fívérek hengeralakú léghajója, melynek a belső levegővel feltölthető légzsákja is volt.

160 éve

1859. július 2-án három amerikai repülő J. C. Wise, J. La Mountain és O. A. Gager 1800 km-es távolságot tett meg léggömbjükkel St. Louis és Henderson között.

115 éve

1889. július 23-án született Szolnokon Wittman Viktor rákosi repülőkísérletező majd gépészmérnök az első magyar repülőgépgyár főmérnöke, berepülő pilótája.

105 éve

1909 júliusában rendezték meg először Frankfurt-am-Main-ban azt a nemzetközi léghajó kiállítást, az International Airsíp Exhibitiont, az ILA-t, mely a későbbi, a napjainban is megrendezésre kerülő repülőkiállítások elődje volt.

Latham_sur_Antoinette

1909. július 19. Hubert Latham első kísérlete a La Manche csatorna átrepülésére. A Callaisból felszálló Antoinette IV-el majdnem félúton, motorhiba miatt, a repüléstörténet első szándékos vízreszállását hajtotta végre. A pilótát a kísérő francia hadihajó, a Harpon kimentette.

1909. július 20. Orville Wright 1 óra 20 perc 25 másodperces levegőben tartózkodással új amerikai időtartam rekordot állított fel.

Bleriot

1909. július 29. Louis Blériot repülőgépével elsőként átrepülte a La Manche Csatornát Callais és Dover között és ezzel elnyerte a Daily Mail újság 1000 és egyben a francia kormány 3000 fontos díját.

1909. július 30. A repülőgép kísérletek céljából közös szervezetet hozott létre a japán hadsereg, a haditengerészet és a tokiói egyetem.

1909. júlus 30. Orville Wright az amerikai hadsereg számára felajánlott repülőgépével, egy utassal, Benjamin Foulois ezredessel, Fort Mayernél 68,5 km/órás sebességel repült. A hadsereg a Wright Military Flyert 30000 dollárért meg is vásárolta.

100 éve

ZS

1914. július 1. Elhunyt a korábbi balesetéből kifolyólag tetanuszmérgezést kapott Zsélyi Aladár Rákosi repülőkísérletező.

1914. július 28-án dobták le angol repülőgépről az első szabvány méretű torpedót.

1914. július 31. Mozgósították az Osztrák Magyar Monarchia repülőcsapatait, mely ekkor 13 repülőszázadból állt. Az intézkedés közel száz repülőeszközt és mintegy 120 pilótát és megfigyelőt érintett.

95 éve

1919. július 1. Megnyitották London első repülőterét a Hounslow Heat Aerodomot, ahol az utasok számára már várócsarnok is volt.

R34

1919. július 2-6. Az első léghajó, mely átrepülte az Észak Atlanti-óceánt a brit merev, kormányozható R34 volt. A kelet nyugati átkelés során érkezett először utas légiúton, E. M. Pritchard őrnagy, ejtőernyős személyében az államokba. A léghajó néhány nap múlva a visszautat 75 óra alatt tette meg az angliai Norfolkig.

1919. július 21. Anthony Fokker megalapította Hollandiában, Amsterdamban a Duch Aircraft Facrory-t.

1919. július 11. Az USA elnöke, Woodrow Wilson aláírta az okiratot, mely lehetővé tette az USS Jupiter szénszállító átalakítását repülőgéphordozóvá, mely rövidesen az államok első ilyen típusú hajója lett.

1919. júliusban a magyarországi Tanácsköztársaság idején a repülőcsapatok különféle akciókban vettek részt, felderítéseket, alkalmi bombatámadásokat hajtottak végre és még légiharcot is vívtak a cseh, román repülőkkel.

90 éve

1924. július 17. A francia Georges Pelletier d’Oisy kapitány Párizsból Tokióba repüve 84 nappal az indulás után befejezte az útját. Eredetileg egy Breguet 19A2-vel indult, de az Kínában, Sanghajban összetört és a kínai kormánytól kapott Breguet 14-es repülőgéppel fejezte be az utazását. A pilóta összességében 120 órát töltött a levegőben.

1924. július 1. Elindult a rendszeres, éjszakai légipostai repülés az USA-ban az Illinois államokbeli Chicago és a Wyoming-i Cheyenne között.

1924. július 10. Japán haditengerészeti repülőgépek gyakorló légitámadáson 1000 m magasról ledobott bombákkal első ízben süllyesztettek el hadihajót.

85 éve

1929. július 3. A. W. Gordon egy Vought VO-1-es típusú repülőgéppel először kapcsolódott össze sikeresen az amerikai haditengerészet USS Los Angeles nevű erre a célra átalakított léghajójával a fiahordó léghajó-repülőgép párosítás próbája során

1929. július 7. Az USA-ban a Transcontinental Air Transport a repülőgépen és a vonaton történő utazással kombinálva lehetővé tette a kontinens 48 óra alatti átszelhetőségét.

1929. július 17. Az amerikai Delta Air Lines elkezdte a működését.

1929. július 21. A budaörsi hegyek között, a Mókus völgyben először repültek, siklottak Zöglinggel. Ez a dátum a német mintára meginduló hazai motornélküli repülés születésnapja.

Katapult-Flugzeug des Dampfers "Europa"

1929. július 22. A Luft Hansa egy repülőgépet, a Heinkel He 12-est használt katapultos indítással a Bremen-en a New York-i hajójáratán. A postával megrakott repülőgép 400 km-re a kikötőtől szállt fel és sokkal előbb ért New Yorkba, mint a gőzös.

1929. július 25. Először repült a 12 motoros, német Do X-es repülőhajó, mely három példányban épült és a korának legnagyobb repülőgépe volt. A hosszútávú repüléseken 66 a rövidtávúakon akár 100 utast is szállíthatott.

1929 júliusában repült először a lengyel egymotoros, felsőszárnyas EWD-2-es sportrepülőgép.

80 éve

1934. július 2. Az Armée del I’Air elnyerte a fegyvernemi önállóságát, megalakult a francia légierő.

1934. július 11. Engelbert Zashka emberi izomerővel meghajtott monoplánjával a Berlin Tempehof repülőterén külső segítség nélkül emelkedett a levegőbe és ott 20 m-es távolságot tett meg.

1934. július 15. Először szállított utasokat az amerikai Varney Speed Lines, a későbbi Continental Airlines.

1934. július 8. Elsőként az országban, Gödöllőn, az Icarus repülőiskolán nyilvános bemutatót rendeztek a vitorlázógépek csörléses módszerrel történő indításáról. A csörlés napjainkban is a síkvidéki vitorlázórepülés elterjedt indítási módszere, mert jóval olcsóbb, mint a vontatógéppel történő indítás.

1934. július 8. Lezuhant Farkashegyen egy Hangwind típusú vitorlázórepülőgép és pilótája, Pap Antal lett a magyar vitorlázórepülés első vértanúja.

75 éve

1939. július 6. A szovjet Olga Klepikova új vitorlázó távrepülési világrekordot állított fel, amikor Moszkvából 746 km-re lévő Otradojeba repült

1939. július 8. A Pan American Word Airways Boeing 314-es típusú repülőhajója 17 utassal és postával teljesítette az első járatát az Észak-Atlanti óceánon keresztül vezető útvonalon. 1939. július 17. Először repült a Bristol Beaufigter kétmotoros repülőgép prototípusa R2052-es jelzéssel.

Avro_Manchester

1939. július 25. Először repült az Avro Manchaster kétmotoros, közepes bombázógép. Ebből a típusból fejlesztették ki később a híres négymotoros Lancaster típusú nehézbombázót.

70 éve

1944. július 2. Az angolszász szövetséges hatalmak a legnagyobb légitámadást hajtották végre az ország és Budapest ellen. A támadás során a 712 bombázógépet 180 vadászgép kísérte.

1944. július 2. Az USAAF 15. légihadseregének 47. Bomber Wingjének négy Bomber Grupppal támadta a ferihegyi repülőteret. A 142 B-24-es Liberátor 320 tonna repeszbombát dobott a még működő, de már romos repülőtérre.

51151

1944. július 2. A Ferihegyi repülőtérre zuhant annak a légvédelmi találatot kapott 1944. július 2. Ferihegy légterében 10 óra 45 perckor a 376. BG. 513. századának 43-as jelzésű, 42-51151 gyári számú B-24-es néhány darabja, melynek személyzetéből többen is túlélték a gép szétrobbanását. A sebesültek közül a gép navigátora Earl M. Kessler hadnagy magyar kórházba, majd részleges felépülése után német hadifogságba került és túlélte a háborút. Az esemény után több mint 50 évvel meglátogatta a földetérésének helyszínét és találkozott egykori orvosainak, ápolóinak hozzátartozóival is.

1944. július 2. Méray Horváth Róbert Gyöngyösön egy Kranich II típusú vitorlázógéppel egy növendékkel 3882 m-es nem hitesített magassági rekordot repült.

Exupere

1944. július. 31. Franciaország déli része felett eltünt a híres repülő-író, Antoine de Saint Exupéry vezette F-5-ös fotófelderítő. A gépét a közelmúltban találták meg a Földközi tengerben.

65 éve

1949. július 16. Elkezdődött 75 fő részvételével a haderőn kívüli kiképzés keretében, Algyőn a motorosrepülő iskola.

1949. július 22. Megérkezett Mátyásföldre a korábban megrendelt Avia C-103 Pelikán típusú repülőgép, mely a német Siebel 204-nek a II. világháború után Csehszlovákiában gyártott változata volt.

1949. július 27. Először repült a világ első sugárhajtású forgalmi repülőgépe az angol de Havilland DH106-os Comet I, melynek a lajstromjele G-AHRF volt.

1949. júliusban megérkeztek az első csehszlovák gyártmányú Avia C-2 Holló gyakorlógépek, melyek eredetileg a német Aradó 96A és B változatú típusok voltak, de már cseh gyártásban.

60 éve

1954. július 15. Először repült a Boeing 367-80-as típusa, mely a KC-135-ös légiutántöltő és szállító repülőgép, valamint a B707-es utasszállító prototípusa volt.

1954. júlus 25. Nagyszabású repülőnapot tartottak a Ferihegyi repülőtéren, melynek néhány részlete a 2×2 néha 5 című repüléstémájú filmben is látható volt.

F11

1954. július 30-án repült először az amerikai Grumman F11F Tiger, az első repülőgépanyahajóról üzemeltethető szuperszónikus vadászrepülőgép prototipusa.

55 éve

1959. július 5. 9 magyar ejtőernyős rekord magasságból, 7600 m-ről végzett ugrást a MALÉV Il-14 repülőgépéből.

Caravelle

1959. július 22. Forgalomba állt az Air France-nál a Sud Aviation Caravelle, a világ első törzsvégen elhelyezett sugárhajtóművel rendelkező utasszállító repülőgépe.

An-10

1959. július 22. Forgalomba állt az Aeroflottnál az An-10Ukrajna típusú négy légcsavaros gázturbinás hajtóművel felszerelt utasszállító repülőgép.

1959. július 29. Az ausztrál Qantas Boeing 707-es típussal elindította az első sugárhajtású Csendes-óceánt árepülő járatát Sydney és San Francisco között. A járatnyitó a City of Canberra nevű gép volt.

1959. július 30. Először repült a Northrop N-156F, mely a F-5 Freedom Fighter együléses prototípusa volt.

50 éve

1f_5_adorjan

1964. július 2. Elhunyt Adorján János gépészmérnök, aki a hazai repülőkísérletezők közül elsőként emelkedett magasba saját tervezésű és hazai gyártású Libelle típusú repülőgépével.

45 éve

1969. július 1. A RAF 1-es százada lett a világ első alakulata, melyet merevszárnyú, helyből fel- és leszállni képes repülőgépekkel szerelték fel.

1969. július 21-23. A Tökölön állómásozó szovjet repülőalakulat helikopter versenyt rendeztett Mi-1-es típussal a baráti országok katonai repülőinek a részvételével.

40 éve

Sr71_1

1974. július 28. A USAF SR-71 Blackbird a nem rakétahajtású repülőgépek kategóriájában két világrekordot, 25929 m-rel egy magasságit, 3531,7 km/h-val pedig egy sebességit állított fel.

1974. július 4. Megérkezett a spanyol Ibéria légitársaság első járata a Ferihegyi repülőtérre.

1974. július 20-án Elkezdődött Szolnokon a XII. Ejtőernyős Világbajnokság, melyre 31 országból 228 versenyző érkezett. Az ugratásokat 5 db Mi-8-assal bonyolították le.

1974 júliusában a magyar repülésirányítás korszerűsítése keretében Kőrishegyen új radarberendezést adtak át.

1974 júliusában szovjet személyzet átrepülte Szovjetunióból Szentkirályszabadjára az első hat magyar Antonov An-126-os közepes szállítórepülőgépet, melyek a 202, a 203, a 204, a 208, a 209 és a 210-es oldalszámot kapták.

35 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1979. július 6-10-én szovjet pilóták átrepülték Pápára az első hat magyar MiG-23MF-et és a két MiG-23UB-t.

30 éve

1984. július 18. először repültek éjszaka a Taszáron települt magyar 101. felderítő század Szu-22-es típusú repülőgépei.

25 éve

1989. július 4. Egy pilóta nélküli szovjet MiG-23-as zuhant le Belgiumban, Kortrijknál miután még korábban Lengyelország felett kataptultált belőle pilótája hajtómű hiba miatt. A repülőgép a robotpilóta beállításai révén önállóan még 900 km-t repült, majd a tüzelőanyagának elfogyása után zuhant le és emiatt a földön egy ember életét vesztette.

1989. július 15. Befejezte a tanulmányait az első magyar kassai hajózóévfolyam. Az 5 éves képzést 15 fő repülőgépvezető fejezte be.

1989. július 17. Először repült az amerikai Northrop-Grumman B2 Spirit lopakodó technológiával épült nehézbombázó gép első példánya.

1989. július 20-30. között rendezték meg Farkashegyen a 17. Nemzetközi Ol Timer Rallyt. Az esemény kezdetén, stílusosan egy vitorlázórepülőgép szárnyából készült emlékművet avattak a magyar vitorlázórepülés kezdetének hatvan éves jubileuma alkalmából.

20 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1994. július 29. Kivonták a hadrendből Kecskeméten az 59. Szentgyörgyi Dezső harcászati repülőezrednél a MiG-21MF típust.

15 éve

1999. julius 1. A Jugoszlávia elleni légiháború befejezése után az utolsó három amerikai KC-135-ös is elhagyta a Ferihegyi repülőteret.

1999. július 24-25. Az angliai Fairfordban megrendezett a RIAT légibemutatóján a magyar Vári Gyula őrnagy 25-ös oldalszámú MiG-29UB-vel repülve két díjat is megnyert.

10 éve

2004. július 8-án végzte az MH 87. Bakony harcihelikopter ezred a feloszlatása előtti utolsó kiképzési repülést Szentkirályszabadján 13 db Mi-24 és 3 db Mi-17-essel.

lpf

2004. július 11-én érkezett Ferihegyre a WIZZAIR HA-LPE lajstromjelű, frissen átvett A420-233-as típusú repülőgépe. A hónap végéig a HA-LPA majd a HA-LPF is forgalomba állt.

HA-LEN

2004. július 29. Elrepült Ferihegyről a JA-737E lajstromjelet viselő Boeing B737-4Y0 típusú a korábban a MALÉV-nál szolgálatot teljesítő ex HA-LEN.

2004. július 30. Elrepült a volt HA-LEF lajstromjelű Boeing B737-3Y0-es típusú repülőgép, melynek új jele PK-GVH lett és Indonéziába került.

2004. július 30. Megérkezett Ferihegyre a magyar Farnair Hungary Kft új HA-FAD lajstromjelű Fokker F-27-500-as típusú teherszállító repülőgépe, mely előtte PH-JLN jelzéssel repült.

 

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s