Évfordulók, 2014 március

105 éve

1909. március 3-án Amerikában Glenn Curtiss, Auguszt Moore Herring és Cortland F. Bishop megalapították a repülőgépek gyártására a Herring-Curtiss Companyt.

95 éve

1919. március 1. A német Deutsche Luft-Reederei, a DLR beindította a menetrendszerű repülést Berlinből Hamburgba.

1919. március 3. Az első amerikai nemzetközi légipostát a Hubbard Air Service Boeing CL-4S típusú repülőgépe vitte a Washington államokbeli Seattleből a kanadai brit Kolumbiában lévő Victoriába. A jártatokon William Boeing pilótaként teljesített szolgálatot.

CL-4S

1919. március 22. Elindult az első nemzetközi kereskedelmi járat Franciaországból, Párizsból Belgiumba, Brüsszelbe. A később, hetente közlekedő járatokat egy Farman F.60-as Goliát teljesítette, a repült idő 2 óra 50 perc volt.

1919. március 24. Az orosz Igor Sikorsky elhagyta Európát és az USA-ba vándorolt ki.

1919 márciusában repült először az angol de Havilland DH16-os a világ első polgári típusainak egyike mely kifejezetten kereskedelmi repülés céljából utasszállításra készült.

DH16

90 éve

1924 márciusában Huff Daland Duster megalapította a világ első mezőgazdasági repülő vállalkozást. A cégből nőtt ki a Delta Air Service, majd a későbbi Delta Air Lines.

85 éve

1929. március 30-án az Imperial Airways beindította a mentrendszerű légiforgalmat Anglia és India között. A hét napot igénybe vevő utazás során az utasoknak többször kellett átszállniuk, és különféle vízi és szárazföldi típusokkal repültek, de Olaszországban a brit repülőgépek átrepülési tilalma miatt vonaton is utaztak.

80 éve

1934. március 7-én történt a spanyol repülés történetében első autogiró leszállás egy hadihajóra, amikor Juan de la Cierva a forgószárnyas szerkezetével leszállt a Dédaló fedélzetére.

1934. március 9. A United States Coast Guard kötelékébe kerültek az eddig a U.S. Custom Service szolgálatában álló repülő egységek.

1934. március 9-én született Szovjetunióban Jurij Alexandrovics Gagarin, aki később az első emberként jutott a világűrbe.

Gagarin_diszben

1934. márciusában elkezdődött a jég fogságába került Cseljuszkin expedició tagjainak a légi úton történő kimentése.

75 éve

1939. március 30. A német Hans Dieterle új gyorsasági rekordot állított fel egy Heinkel He-100-as repülőgéppel, amikor 746 km/h órás sebességet ért el.

Dieterle-Hans-Heinkel-He-100

70 éve

1944. március 6-án támadták nappal először Berlint az amerikai bombázó alakulatok.

1944. március 6-7. Az Angliában települt P-38-as vadászrepülőgépekkel felszerelt 55. FG lett az első olyan szövetséges egység, mely az egész úton kíséretet tudott adni a Berlint támadó bombázó alakulatoknak.

P-38_Lightning

1944. március 17. Az első magyar-amerikai légicsata során a Ferihegyi repülőtérről bevetésre indult 2/1-es század két pilótája, Murvai János őrmester és Kisbenedek István tizedes nem tért vissza a repülőtérre. Ők voltak a szövetségesek elleni harc első hősi halottai.

1944. március 19-én a német haderő nyolc hadosztállyal megszállta az országot. A Ferihegyi – Vecsési, Csáky-ligeti – repülőteret a kora reggeli órákban a B-500 SS ejtőernyős alakulat foglalta el és néhány napig itt is tartózkodtak. Ezen időszak alatt a repülőtéren szünetelt a repülés.

1944. március 25. Először szállt le egy kétmotoros repülőgép angol repülőgéphordozóra, a HMS Indefatigable fedélzetére, amit E. M. Brown fregattkapitány egy tengerészeti használatra épített de Havilland Mosquito-val, az LR359-es jelűvel hajtott végre.

De_Havilland_Mosquito

65 éve

1949. március 4-én megérkezett az indulási repülőterére, az arizonai, tucsoni Davis-Monthan repülőbázisa az USAF 43. BG. állományába tartozó B-50 Superfortress típusú, Lucky Lady II-es nevű bombázórepülőgépe, amely leszállás nélkül, négyszeri levegőben történő tankolással 94 óra 1 perc alatt 37742 km-t megtéve körberepülte a földet.

Lucky_Lady_II

1949. március 4. Az U.S. Navy Martin JRM-2 Mars típusú, Carolin Mars nevű repülő hajója 263 utast és 6 főnyi személyzetet szállított, 2 óra 41 perces repüléssel San Diegóból a Californiai Alamedába, ezzel megdöntve az egyszerre szállított utasok rekordját, melyet korábban szintén ez a gép tartott.

1949. március hónapban az amerikai szállítógépek 140139 tonna árut szállítottak a Berlini légihíd során a Nyugat Berlinben élők megsegítésére.

1949. március 9-én repült először az angol Avro Shackleton W126-os jelzésű prototípusa.

Avro_Shackleton

1949. március 16. Átvették a Csehszlovákiai Chocenben, a Mraz műveknél gyártott K-65 Cap (Fi-56-os) futárrepülőgépet, mely itthon a G-008-as oldalszámot kapta. A gépet a második világháborúban 28 légigyőzelmet elért Tóth Lajos (Drumi) főhadnagy repülte be.

1949. március 16. Magyar katonai repülők öt C-2 (Ar-96) típusú kiképző repülőgépet vettek át Prágában, melyből kettő már géppuskákkal és bombafelfüggesztőkkel és célzó berendezéssel is el voltak látva. Ezek lettek a második világháború utáni első fegyverzettel rendelkező magyar katonai repülőgépek.

60 éve

1954 márciusában kezdte meg a működését a brit haditengerészet, a Royal Navy első hajófedélzetéről üzemelő tengeralattjáró-elhárító helikopter százada, a 845-ös.

1954. március 4-én repült először az amerikai Lockheed F-104 Starfighter prototípusa, az 53-7786-os jelű XF-104-es.

Lockheed_XF-104

55 éve

1959. március 31. A BOAC elindította a Londonból indított és oda is érkező, az első földet megkerülő járatát New York-San Francisko-Honolulu-Tokió városok közbeiktatásával.

50 éve

1964. március 3-án repült először a francia Super Caravelle.

Super_Caravelle

1964. március 28-án megérkezett Ferihegyre a MALÉV HA-MOG lajstromjelű, 184007103-as gyári számú Il-18-as repülőgépe.

HA-MOG-crop

45 éve

1969. március 2-án repült először az angol-francia együttműködésben készülő BAC-Aérospatiale Concorde kétszeres hangsebességgel repülő utasszállító repülőgép 001-es francia példánya, az F-WTSS lajstromjelű.

fwtss.jpg

1969. március 3-án a U.S. Navy megalapította Kaliforniában, a Miramar tengerészeti légitámaszponton a Fighter Weapons School-t a pilóták továbbképzésre, a légiharc oktatására, gyakorlására. Az iskola a köznyelvben Top Gun-ként vált ismerté.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1969. március 5-12 között rendezték meg Budapesten a MALÉV második Légiutaskísérő versenyét.

1969. március 15-én hivatalosan is megszűntette a MALÉV az országon belüli légiforgalmat.

1969. március 17. Először repült a francia Aérospatiale SA 315B Lama helikopter.

AerospatialeSA315B

1969. március 19-én indult a világ első északi sarkkörön belüli, menetrendszerű sugárhajtású légijárat, melyet a Norhern légitársaság üzemeltetett Montreál és Resulition Bay között.

40 éve

1974. március 8-án Párizsban megnyílt a város harmadik nemzetközi repülőtere a Charles de Gaulle.

1974. március 31-én egyesült a tengerentúli légiforgalom lebonyolítást végző BOAC és az európai járatokat üzemeltető BEA. Az új légitársaság neve British Airways lett.

1974. március 31. Kivonták a MN hadrendjéből a MiG-17PF típusú vadászrepülőgépet. Az 59. honi vadászrepülő ezred állományában, Kecskeméten 19 évig üzemelt és a kezdeti 12 gépből az idők során csak egy semmisült meg.

mig_17

1974 márciusában elkezdődött Ferihegyen a régi szovjet PLR-5M típusú leszállító radar cseréje Tesla RP-3F típusra.

35 éve

1979. március 3-án Ferihegyre érkezett a MALÉV Tu-154B2-es típusú, 79A326-os gyári számú HA-LCN lajstromjelű repülőgépe.

LCN

1979. március 6. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV HA-LCM lajstromjelű Tu-154B2-es repülőgépe.

LCM

1979. március 9. Először repült a francia Dassault Mirage 4000-es deltaszárnyú vadászrepülőgép.

Mirage4000

1979. március 13-án teljesítette a HA-LCM lajstromjelű, Tu-154B2-es repülőgép az első MALÉV járatát, egy Budapest-Moszkvát

1979. március 23. Az amerikai Boeing repülőgépgyár bejelentette, hogy elkezdi a B757-es keskenytörzsű típusának a sorozatgyártását.

1979. március 16-án kezdte el a tengeri próbákat az első ferde síugrósánc szerű felszálló fedélzettel készült angol repülőgép-anyahajó a Royal Navynél. Az újszerű felszállópálya a Sea Harrierek rövid nekifutásos startját szolgálta.

DRAGON HAMMER '90

1979. március 28. Elkezdődött a magyar hajózószemélyzet MiG-23-as átképzése a Kazaksztáni Lugovajában.

30 éve

1984. március 2. Az európai légiipari együttműködés keretében Airbus repülőgépgyár elkezdte az A320-as típusú utasszállítógép sorozatgyártását.

1984. március 21. Elkezdődött a korábban beszerzett, Szu-22M3-as típusú repülőgépek összeszerelés utáni berepülése Taszáron. Elsőként a 08-as számú, kétüléses UM emelkedett a levegőbe.

1984. március 26-án Ferihegyen bemutatkozott a British Airways új típusa a Boeing B757-es. A légitársaság ezt állította forgalomba a London-Budapest útvonalon. A G-BIKA lajstromjelű gépe a Budapesti tartózkodás alatt az Egri bikavér nevet viselte

b757-200

25 éve

1989. március 29. Eltérítették a MALÉV MA640-es, Budapest-Prága-Amsterdam járatát. Prágában két fiatal felfegyverkezett fiú a beszállítás közben elfoglalta a járatot teljesítő HA-LCN-et és Frankfurtba térítette, ahol az eltérítők megadták magukat. Az utasoknak és az éjszaka hazaérkező repülőgépnek nem történt semmilyen baja.

1989. március 6. A magyar, típusselejt MiG 21PF típusú vadászrepülőgépekből négy került külföldi múzeumokba, 2 db az USA-ba, 2 pedig Angliába.

1989. március 19-én repült először, egyenlőre még csak függőlegesen az amerikai Bell/Boeing V-22 Osprey típusú, billenthető, forgószárnyas repülőgép.

Osprey

1989. március 22-én a világ legnagyobb repülőgépe a hat sugárhajtóműves An-225-ös Mrija egy felszállás után a 3 óra 30 perces repülés során az osztályában újakat felállítva 106 világrekordot döntött meg. A rekordrepülés során a repülőgép aktuális felszálló tömege 508200 kg volt.

An-225-Mriya

20 éve

1994. március 3. A MALÉV és az ILFC vezetői aláírták a szerződést egy B-737-3Q8-as változatú repülőgép bérléséről. A 26303-as gyári számú HA-LEJ a nyár végén érkezett meg.

1994. március 3. A Németországból származó L-39ZO típusú gyakorló repülőgépekből elsőként a 131-es oldalszámú emelkedett fel a levegőbe.

1994. március 7-én a Japán Nihon University hallgatói kipróbálták a repülés történetének második emberi izomerő meghajtású helikopterét. A saját tervezésű és építésű szerkezet 19,46 másodpercig tartózkodott a talaj felett.

izomero-heli

1994. március 27. Először emelkedett a levegőbe a német, olasz, spanyol, brit együttműködésben készülő Eurofighter első példánya, a 98+29-es oldaszámú.

Typhoon

15 éve

1999. március 1-19. A Breitling Orbiter 3 nevű hőlégballon Bertrand Piccard és Brian Jones-sel a fedélzetén a földkörüli, leszállás nélküli repülése során 40804 km-es távolságot megtéve új távolsági világrekordot állított fel.

1999. március 24. Parlamenti jóváhagyással a NATO katonai repülőgépei használhatják a magyar repülőtereket a koszovói válság során. Lezárásra került a magyar légtér nagy része a polgári légiforgalom elől.

10 éve

X43

2004. március 27. a NASA X-43-as kísérleti pilótanélküli repülőgépe a föld légkörében 7 szeres hangsebességgel repült.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s