Évfordulók, 2014 február

230 éve

1784. február 4-én emelkedett a levegőbe az Egyesült Királyságban, Dublinban az első, utast még nem szállító, meleg levegővel töltött ballon.

120 éve

Billy_Bishop_VC

1894. február 8-án született Kanadában, Ontarióban a Brit Birodalom második legeredményesebb, 72 légigyőzelmet elért vadászrepülője, Willian Avery Bishop.

105 éve

Silver_Dart                                      John_A.D._McCurdy

1909. február 23-án John A. D. McCudy Kanadában, Új Skóciában, Baddeckben, a Breton foknál elsőként repült motoros repülőgéppel hosszabb távot az országban és a brit birodalomban is. A pilóta a saját maga tervezte, kétfedelű Silver Dart-tal 805 m távolságot tett meg.

1909 februárjában állapodott meg Wilbur Wright és Eustace Short, hogy a brit Short Brothers cégénél hat Wright kétfedelű épülhet, s ezzel ez lett az első sorozatban gyártott repülőgép típus és a Short testvérek cége lett az első igazi repülőgépgyártó vállalkozás.

95 éve

1919. február 5-én a Deutsche Luft Reederei a kétfedelű, ötszemélyes AEG és a kétszemélyes DFW biplánokkal elkezdte Berlin és Weimar közti 193 km-es távolságon a menetrendszerű repüléseket.

Farman-goliath

1919. február 8. A Párizs és London közötti első nem hivatalos kereskedelmi repülőjáraton 11 utast szállított egy Farman Goliath.

90 éve

1924. február 20. Három francia katonatiszt oda és vissza irányban is átrepülte a Szaharát egy Breguet 14-es típusú repülőgéppel.

MB-3 Pursuit

1924. február 21-én repült először a teljes egészében amerikainak mondható vadászrepülőgép, a Thomas-Morse MB-3 Tommy, melyet a későbbiekben sorozatban is gyártottak.

1924. február 4-én el kezdődött Szombathelyen a negyedik pilóta tanfolyam, ahol Hille Alfréd meteorológiát oktatott, de az első világháborús tengerészeti repülő Grossschmid István is tanította a jelentkezőket.

85 éve

lublinr10-i

1929. február 1. Először repült a kétszemélyes lengyel Lublin R-X. típusú repülőgép első példánya.

Berliner-Joyce_OJ-2

1929. február 4-én Henry Berliner és Temple Nach Joyce Az USA-ban, Maryland államban Dundalkban megalapította a Berliner-Joyce Aircraft Corporationt. Néhány éves önálló működésük során kétfedeles vadász és felderítő repülőgépeket gyártottak összeségében több mint ötvenet.

80 éve

dornier_do26

1934. február 3. A német Deutsche Luft Hansa elindította a rendszeres postarepülést Berlin és Rio de Janeiró között Dornier 26-os repülőhajókkal. A postarepülőgépek kiszolgálására, üzemanyaggal való ellátására az útvonalon az Atlanti-óceán különböző pontjain horgonyzó ellátó hajókat alkalmaztak. A második világháborúig több mint háromszáz járatot bonyolítottak le.

Avro_X

1934. február 7. Charles T. P. Ulm végrehajtotta az első légiposta repülést Ausztrália és Új Zéland között egy hárommotoros, 10 személyes Avro Ten típusú repülőgéppel, mely 14 óra 10 percig tartott.

dc-1

1934. február 18. Eddie Rickenbacker az USA első világháborús vadászrepülő ásza és a Transcontinental Westen Air légitársaság nyolcfős csapata új rekordot állított fel az államok átrepülésében, amikor Kaliforniából, Burbankból felszállva az egyetlen példányban épült DC-1-es repülőgéppel New Jerseybe, Newarkba repült 13 óra 4 perc alatt.

1934. február 19-től az USA-ban a légipostát a United States Army Air Corps repülőgépeivel szállították a korábbi polgári gépek helyett.

1934. február 26. Rotter Lajos a vitorlázórepülők közül elsőként az országban teljesítette az ezüstkoszorú feltételeit.

75 éve

1939. február 4. dr Hille Alfréd meteorológus vezetésével elkezdődtek Ferihegy-pusztán az új repülőtér létesítéséhez szükséges meteorológiai mérések. Itt elsősorban a köd kialakulását és feloszlását vizsgálták.

percival

1939. február 5-9. Alex Henshaw Gravesendből indulva egy Percival Mew Gull típusú repülőgéppel új sebességi rekordot állított fel Angliából Cape Townba és visszarepülése során, mely 4 nap 10 percet vett igénybe. Az oda út 39 óra 25 percet vett igénybe

Lockheed-XP-38

1939. február 11. A Lockheed XP-38 kéttörzsű vadászrepülőgép Kaliforniából felszállva rekordidő, 7 óra 43 perc alatt átrepülte az amerikai kontinenst keleti irányban. A repülőgép motorja a cél repülőtere, a New York-i Mitchell-re történő bevezetés közben meghibásodott és a repülőgép lezuhant, de a pilótája sértetlenül megúszta az esetet. A repüléssel az új típus sebességét és hatótávját kívánták bizonyítani.

HA-SMB

1939 februárjában a MALERT forgalomba állította az olasz Savoia Marchetti SM.75 típusú három motoros, 24 személyes utasszállító repülőgépeit.

1939 februárjában a Spanyol Nemzeti erők már 600 repülőgéppel rendelkeztek, szemben a demokratikus repülőcsapatok 40 db-os szovjet gyártmányú bombázó és vadász típusával.

70 éve

Piasecki

1944. február 1. A U.S. Navy megrendelt két Piasecki XHRP-1-es típusú helikoptert, mellyel ez a típus lett az első katonai megrendelésre készült forgószárnyas repülőszerkezet az államokban.

1944. február 2. J. V. Sztálin belegyezett, hogy az amerikai repülőgépek hat szovjet repülőteret használhatnak.

TBF

1944. február 17-18. Az első amerikai repülőgép-hordozóról indított éjszaki repülőtámadást az Enerprise-ról felszálló TBF-1C Avanger típusú repülőgépek hajtották végre a japánok ellen a Csendes-óceáni harcok során.

65 éve

1949. február 8. Elkezdődött 32 fővel a II. motoros pilóta kiképző tanfolyam Algyőn.

1949. február 14-én indult az első kísérleti éjszakai helikopter szolgálat az Egyesült Királyságban Westland-Sikorsky S-51-es típussal.

Douglas-Skyrocket

1949. február 25. A Douglas gyár Skyrocket-je először repült a rakétahajtóműveinek használatával.

Caroline_Mars

1949. február 25. A U.S. Navy Martin egyetlen JRM-2 típusú Carolin Mars nevű repülőhajója 202 utast szállítva négytagú személyzettel, Kalifornia Alameda-ból San Diegó-ba repülve új utasrekordot állított fel. A visszaúton ezt megdöntve 218 utassal repült. Ennyi utas eddig még egy repülőjáraton sem szállítottak.

Lucky_Lady_II

1949. február 26-án szállt fel Arizonából, a tucsoni Davis-Monthan repülőbázisról az USAF 43. BG. B-50 Superfortress típusú, Lucky Lady II-es nevű bombázórepülőgépe, hogy leszállás nélkül körberepülje a földet.

60 éve

1954. február 9. Az U.S. Navy elkezdte a gőzkatapult próbákat a Puget Sounban horgonyzó az USS Hancok, CVA-19 jelű támadó repülőgépanyahajóján. A próbákat egy 13,6 tonnás fém tömeggel végezték.

Swift

1954. február 13-án szolgálatba állt a RAF első hazai tervezésű, nyilazott szárnyú sugárhajtású elfogó vadászgépe, a Supermarine Swift F.Mk1.

XF4D

1954. február 23. Robert Rahm pilóta egy Douglas XF4D-1-es repülőgéppel 56 másodperc alatt emelkedett 3048 m-es magasságba.

55 éve

1959. február 1. A Mezőgazdasági Minisztérium a megnövekedett igények miatt megalapította a Repülőgépes Növényvédő Állomást, az RNA-t. A gépparkját 5 db Po-2-es és két L-60 Brigadyr jelentette.

1959. február 3. Az első Lockheed L-188 típusú repülőgép katasztrófája során 65-en hunytak el a fedélzeten lévő 73-ból, amikor az American Airlines 320-as járata a New York LaGurdia repülőtérre történő leszállás során a repülőtér előtt az East River vizébe zuhant.

1959. február 16. A MALÉV Bécsi járatát meghosszabbította Berlinig.

1959. február 12. Kivonták az USAF állományából a Convair B-36-os bombázó repülőgép típust. A 70 m-es fesztávú, 200 tonnás repülő tömegű gépeket hat tolólégcsavarral és négy sugárhajtóművel szerelték fel.

Copyright by Ken Mist

1959. február 20. A kanadai kormány a rakétatechnika előtérbe kerülése miatt törölte a bíztató eredményeket felmutató Avro-Canada CF-105 Arrow (Nyíl)kétszeres hangsebességgel repülő elfogó vadászrepülőgép típusának fejlesztési munkáját. Az eddig elkészült és az épülőfélben lévő kilenc repülőgépet megsemmisítették.

Alouette_III

1959. február 28. Elsőször repült az Aérospatiale Alouette III (Pacsirta) első példánya, melyet még a Sus Aviation fejlesztett ki. A típus a pilóta mellett 6 utast tudott szállítani.

50 éve

mig-17

1964. február 3. Felállították Észak Vietnam első sugárhajtású vadászrepülő egységét, a 921-est, melyet szovjet gyártmányú MiG-17-es típussal szerelték fel. A kiképzés alatt lévő alakulat ekkor még egy kínai repülőtéren települt.

1964. február 15. Az Észak-Vietnami légierő amerikai felségjelű repülőgép feletti első légigyőzelmét egy felfegyverzett T-28 Trojan-nal aratta, amikor az lelőtt C-123 Provider szállító repülőgépet.

1964. február 17. Ferihegyen karbantartás közben a hangárban kigyulladt a MALÉV HA-MAH lajstromjelű, VEB Il-14P típusú repülőgépe. A tűz a repülőgép törzsének közepén az utastérben keletkezett és azt nagyfelületen átégette. A gépet selejtezni kellett. Az esemény során személyi sérülés nem történt.

1964. február 24. a MALÉV a téli szünet után újra indította a Li-2-es típus kivonása után Il-14-es gépekkel a megmaradt belföldi járatait, a debrecenit, a pécsit, a szombathelyit és a zalaegerszegit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1964 februárjában megérkezett Lengyelországból Kecskemétre öt új Mi-1-es könnyű helikopter a 86. vegyes repülőosztályhoz.

45 éve

boeing747

1969. február 9-én levegőbe emelkedett az első a Boeing B747-es utasszállító. A világ első szélestörzsű típusa évtizedekre meghatározta a világ légiforgalmát.

Mil_V-12

1969. február 12. Először repült a világ legnagyobb helikoptere a szovjet Mil Mi V-12-es. A hatalmas méretű helikopter két fogószárnnyal és négy 6500 LE-s gázturbinás hajtóművel rendelkezett és később számos világrekordot állított fel. A típusból csak két példány készült.

Mi-8

1969. február 12-25. A 86. önálló helikopter ezredhez megérkezett az első Mi-8-as. szállítmány. Az országba érkezett 20 db-ból az első a 827-es oldalszámú volt.

F-28

1969. február 24. Először repült a holland Fokker F-28-as típusú utasszállító repülőgép.

1969 februárjában rendszerbe állították Magyarországon a csak két rakétával felfegyverzett MiG-21PF változatú vadászrepülőgépeket. Az országba érkezett 24 db-ból fele-fel arányban osztozott a taszári és a pápai alakulat.

40 éve

f16

1974. február 2. Először emelkedett a levegőbe a General Dynamics YF-16-osa, a 72-01567-es jelzésű gépe, mely a később nagyszámban gyártott F-16-os Fighting Falcon könnyű vadászrepülőgép prototípusa volt.

1974. február 10. Elhunyt Faludi Károly színész, repülőkísérletező, pilóta.

1974. február 22. Barbara Ann Allen hadnagy, tengerészeti repülő lett az amerikai fegyveres erők első női navigátora.

35 éve

LCM

1979. február 10-én repült elsőször az a Tu-154-es, mely rövidesen HA-LCM lajstromjellel a MALÉV-nél első gyári B2-ként évekig szállította az utasokat.

DN-ST-88-07022

1979. február 26-án leszállították az utolsó 2690. Douglas A-4Skyhawk típusú repülőgépet, melyet a U.S. Marine Corps kapott és ezzel 26 év után befejeződött a típus gyártása.

30 éve

1984. február 24. Először repült a Boeing 737-es család új tagja a 300-as. Az új szárnyat, gazdaságos hajtóműveket és digitális műszerezettséget kapó változatot az elkövetkező évtizedekben nagy példányszámban gyártották. Ebből és a továbbfejlesztett változataiból, a 400-as és 500-ból az egykori MALÉV is többet használt.

1984. február 28. Befejeződött a Taszárra vasúton érkezett Szu-22-es repülőgépek összeszerelése. A típus külső szárnyrésze változtatható nyilazású volt és felderítésre és csapásmérésre egyaránt alkalmazható volt.

1984. február 29-én a HA-LCM lajstromjelű, Tu-154B2-es típusú repülőgép kényszerleszállást hajtott végre Ferihegyen a forgalom elöl lezárt régi pályán a 31L irányból, mert a 11. „tauch and go”-nál a bal futó megsérült és nem lehetett behúzni, a zsámoly közel függőleges helyzetben lógott a stabilizáló munkahenger bekötésének törése miatt. A szükséges biztonsági előkészületek és szakmai segítséggel a gép igen óvatosan ereszkedett le a betonra, majd a futópálya végén megállt.

25 éve

1989. február 2. Először repült a szovjet repülőipar új típusa a Tu-204-es első példánya, a CCCP-64001-es lajstromjelű utasszállító repülőgép. Az új típust a Tu-154-es leváltására szánták és elsőként az országban nyugati hajtóművet alkalmaztak hozzá, a Rolls Royce RB211-et. Egy ilyen típusú repülőgép évekkel később elsőször az Air Cairó színeiben szállt le Ferihegyen.

lbk_013

1989. február 2-án érkezett Budapestre, a MALÉV új arculatának megfelelő festéssel a HA-LBK lajstromjelű, Tu-134A típusú repülőgépe a Szovjetunióból nagyjavítás után, ezzel a Károly lett a típusból az első új színvilágra átfestett repülőgép.

20 éve

1994. február 9-én teljesítette a MALÉV-nál az utolsó forgalmi repülését a Budapest-Kijev útvonalon a korábbian kormányzati repüléseket végző Tu-134A típusú, HA-LBP lajstromjelű repülőgép.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1994. február 15. Először repült az EC-135-ös típusú helikopter első példánya. A sokoldalúan használható, kéthajtóműves forgószárnyas repülőeszközből néhány már közel tíz éve Magyarországon is üzemel. A sárga színű helikopterek a mentőszolgálatnál, az ország több mentőbázisán vannak elhelyezve.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1994. február 22. Kigyulladt a HA-LBP lajstromjelű Tu-134A típusú repülőgép a 2-es hangárban. A tűz a pilótakabin előtti térben keletkezett egy félvödörnyi mosóbenzin elégése során. A repülőgép orr része erősen megégett. A sajnálatos esemény következtében többen is égési és egyéb sérüléseket szenvedtek, közülük hárman a kórházban életüket vesztették és egy az oltásban segédkező kolléga, pedig szívbántalmak következtében hunyt el. Emléküket a hangár falán lévő emléktábla őrzi.

Jak-52

1994. február 24. Az összeszerelés után felszállt berepülésre az első magyar Jak-52 típusú repülőgép, a 05-ös oldalszámú. A kétüléses, légcsavaros típust katonai gyakorló feladatokra rendszeresítették.

1994 februárjában a MALÉV Rt. szerződést kötött az amerikai Delta légitársasággal a Budapest-New York járat közös üzemeltetésről.

1994 februárjában megállapodás született a MALÉV forgalomból kivont HA-LCG lajstromjelű, Tu-154-es gépének az átadásáról a Közlekedési Múzeum számára a Ferihegyi Skanzenbe történő kiállításhoz.

15 éve

LEC

1999. február 2. a MALÉV visszaadta az ír lízingcégnek a vállalathoz elsőkén érkezett Boeing B737-200 típusú repülőgépet, a HA-LEC-et.

tu-334

1999. február 8. Először repült a szovjet repülőipar új típusai közé számító a Tu-334-es utasszállító repülőgép. Az új, a törzsvégen elhelyezett két D-436T1-es hajtóművekkel rendelkező típus 100 utas 3000 km-es távolságra történő szállítására hivatott, de rendelések hiányában sorozatgyártásra nem került és összesen öt db készült belőle.

1999. február 9. A magyar országgyűlés döntött az ország NATO csatalakozásáról.

1999 februárjában üzembe helyezték Veszprémben a Légiszuverenitási Hadműveleti Központot. Ez a vezetési rendszer fogadja, feldolgozza és értékeli a polgárűri és a katonai radarok adatait és összehasonlítja az előre bejelentett repülési tervekkel.

10 éve

110

2004. február 25. Megérkezett Kecskemétre az Ukrajnából 600 millió forintért vásárolt AN-26-os, 09110 gyári számú szállítógép, mely a 110-es oldalszámot kapta.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s