Évfordulók, 2014 január

230 éve

1784. január 19-én Joseph Montgolfier először tartott hőlégballon bemutatót külföldön és hat utast is szállított.

1784 januárjában Ulrich Schiegg Németországban, Ottobeurenben meleg levegővel töltött ballonkísérleteket folytatott.

140 éve

1874. január. 3. Petróczy Istvánnak az osztrák-magyar katonai repülés kiemelkedő alakjának, katonai repülőnek, a rejtett magyar légierő első parancsnokának születésnapja.

130 éve

1884. január 28. Gróf Thorotzkai (Thoroczkay) Péter mérnök, motor konstruktőr, rákosi repülőkísérletező születésnapja.

105 éve

1909. január 12-én repült először az első német tervezésű repülőgép Magdeburgban. A háromfedelűnek konstruktőre és pilótája is Hans Grade volt.

Bleriot

1909. január 23. Először repült a később híressé váló egyfedelű francia, Bleriot XI-es.

100 éve

1914. január 15. Az amerikai Benoits társaság vizirepülőgépével elindította az első rendszeres utasszállító járatát Floridában Tampa és St.Petersburg között.

1914. január. Újjáalakult a Magyar Aero Szövetség (MAeSZ) és új programot dolgozott ki a repülés fejlesztésére.

95 éve

1919. január 10. A RAF 2. százada elindította az első utast és postát szállító légijáratot London és Párizs között átalakított DH4-es típussal.

1919. január. Budapesten a Kereskedelemügyi Minisztériumban megalakult a Polgári Légi Bizottság. A budapesti három és a vidéki három magyar repülőosztály alig több mint 30 db repülőgéppel rendelkezett.

85 éve

Fokker_C-2

1929. január 1-7 között Amerikában Carl Spaatz őrnagy és személyzete egy Fokker C-2 Trimotorral, légi benzinfelvétellel, Los Angeles légterében, leszállás nélkül 150 óra 40 perc 51 másodpercet repült

80 éve

1934. január 6-án felavatták a vitorlázórepülők tárolására szolgáló fából készült hangárt.

1934. január 31. Székesfehérváron bemutatták Hess Ákos főhadnagy új ejtőernyőjét.

75 éve

HaryL

1939. január 1. Hivatalosan is szétvált az eddig rejtett katonai repülés a polgáritól, melynek irányítását a Kereskedelmi és Közlekedési Minisztérium Légiforgalmi Főosztálya látta el. Vezetője dr. Héjjas Iván miniszteri osztálytanácsos volt. A katonai repülők parancsnoka a híres első világháborús pilóta v. Háry László lett.

Amelia_earhart

1939. január 5-én hivatalosan bejelentették a híres amerikai női pilóta Amelia Erhart halálát, aki még másfél évvel azelőtt indult földkörüli útra és repülőgépével eltűnt New Guinea térségében.

1939. január 26-án a Pan American Airways megkapta az amerikai légügyi hatósági engedélyt a Boeing Model 314 Clipper típusú repülőhajó az üzemeltetésére, mely a Csendes-óceáni légiforgalom lebonyolításában kapott jelentős szerepet.

1939. január. Először repült a Jancsó Endre és Szegedy József által tervezett M-24 típusú túrarepülőgép első példánya. Ez volt az első magyar tervezésű behúzható futóműves repülőgép típus.

70 éve

1944. január 1. Megalakult az angolszász szövetségesek légi tevékenységét irányító parancsnokság a MAAF, a Mediterranean Allied Air Force (Földközi-tengeri Szövetséges Légierő). A dél Olaszországi támaszpontokra települt repülő csapatok rövidesen elkezdték a németországi, ausztriai és áprilistól pedig a magyar célpontok támadását.

020

1944. január 24. A német légierő ABK/Z kiképző egysége Weilich főhadnagy parancsnoksága alatt romboló átképzés kezdett Bf.110-es típusú repülőgépekkel a Ferihegyi repülőtéren. A tanfolyam a volt 3/2. közelfelderítő század személyi állománya részére szerveződött az 5/1. kísérleti éjszakai század keretein belül.

1944. január 7-én repült először a McDonell XP-67-es kétmotoros rombolója.

F-80_01

1944. január 8. Először emelkedett a levegőbe az első amerikai sugárhajtású repülőgép a Lockheed P-80-as a Shooting Star prototípusa.

1944 januárjában Ferihegyre, a Repülő Kísérleti Intézet egyik épületébe költözött a Varga László által vezetett Aerotechnikai Intézet.

1944. január 23. Először indult bevetésre Ferihegyről a 2/1-es vadászszázad, amikor a Magyarország nyugati légterébe amerikai bombázó repülőgépek hatoltak be.

65 éve

1949. január 4. A MASZOVLET HA-LIE lajstromjelű Li-2-es típusú repülőgépét Majoros János volt MALERT pilóta Pécsről felszállva Münchenbe téri el. A repülőgép később visszakerült az országba. Az esemény kapcsán több háború előtti forgalmi repülőt is eltávolítottak a vállalattól.

x1-1

1949. január 5-én az amerikai Charles Yager kapitány a Muroc légitámaszpontról felszállva a Bell X-1-es rakétameghajtású géppel új emelkedési világrekordot állított fel, percenként mintegy 3500 méteres értékkel.

1949. január 9. Elhunyt Abody, korábbi nevén Anderlik Előd repülőgép tervező, műegyetemi tanár, több tankönyv szerzője

1949. január 10. Megérkezett az országba a Csehszlovákiától vásárolt első öt Avia C-2-es, a korábbi német Aradó Ar-96B típusú gyakorló vadászrepülőgép.

1949. január 23. Először száll fel az első francia tervezésű és gyártású sugárhajtású vadászrepülőgép prototípusa, a Dassault MD450 Oragua

60 éve

1954. január 1. Létrejött a Repülőtér Fenntartó Igazgatóság, melynek feladata a Ferihegyi repülőtér és a magyar vidéki repülőterek fenntartása volt.

55 éve

1959. január 25-én az American Airlines elindította belföldi transkontinentális járatát B707-es típussal Los Angeles-New York útvonalon, mely 4 óra 4 perc alatt tette meg a távot. Ez a járaton üzemelt először sugárhajtású repülőgép típus az USA-ban.

50 éve

1964. január 1. Megváltozott a MALÉV angol megnevezése, Hungarian Air Transport helyett Hungarian Airlines lett és központi diszpécser szolgálat létesült Ferihegyen.

45 éve

 

1969. január 1. A MALÉV önálló külkereskedelmi jogot kapott repülőgép alkatrészek és a repülő tüzelőanyag forgalmazására.

1969. január 20-tól Szolnokon a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán elkezdődött a 86. önálló helikopter ezred kijelölt műszaki állományának a Mi-8-as típustanfolyam.

40 éve

1974. január 27. elhunyt a békéscsabai Kvasz András rákosi repülőgép-kísérletező.

35 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1979. január 28-tól a tiszai árvíz mentési munkálataiban a MN MI-8T típusú helikopterei is rész vettek.

30 éve

1984. január 1. A magyar légvédelmi csapatok átszervezése során felállították a MN légvédelmi és repülőparancsnokságát, valamint az 1. honi légvédelmi hadtestet, melynek alárendeltségébe tartozott a három vadászrepülő és a két légvédelmi rakéta ezred, valamint a különféle segítő alakulatok.

1984. január 18-án üzembe helyezték Ferihegyen a Tu-154-es szimulátort, mely a MALÉV hajózóinak az ICAO II-es kategóriájú leszállások és különféle vészhelyzetek gyakorlását tette lehetővé.

25 éve

1989. január 1. Típusselejtnek nyilvánították a MN-nél eddig szolgálatot teljesítő MiG-21PF típust

1989. január 26-án a Malév kivonta az Il-18-as típust a gépparkjából.

Lgcs

1989. január 26. Az Il-18-as típus kivonásának alkalmából a MALÉV-nél ünnepséget szerveztek és a HA-MOI két emlékrepülésen szállította az utasokat az ország légterében.

20 éve

L39

1994. január 10. Elkezdődött a felállításra kerülő kiképző és felderítőszázad magyar katonai hajózóinak az L-39-es típusátképzése a Cseh Köztársaságban.

10 éve

2004. január 12. A MALÉV megkezdte az internetes jegyértékesítést.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s