Évfordulók, 2013 december

 EB37-crop

230 éve

1783. december 1. Levegőbe emelkedett Franciaországban az első embert szállító gázballon Charles professzorral és az idősebbik Roberttel a kosarában.

150 éve

1863. december 13. Kolbányi Géza rákosi repülőkísérletező születésnapja.

130 éve

1883. december 12. A Csalár-bussai Zsélyi (Koch) Aladár gépészmérnök, rákosi repülőkísérletező születésnapja.

110 éve

1903. december 14. Wright testvérek North Carolinában, Kitty Hawk település közelében lévő lévő Kill Devil Hill nevű dombon az első felszállási kísérlet során, Wilbur egy 3,5 másodperces ugrást hajtott végre, de a gépük szárnyvége megsérült.

1903_1rst_flight_complete john daniels

1903. december 17. Orville Wright 10 óra 35 perckor 12 másodperc alatt, alig 3 méteres magasságban, 37 m-t repült és ettől az eseménytől számítja a repüléstörténet-írás a motoros repülés kezdetét. Ugyanezen a napon a második felszállásra Wilbur 53 m-t, a harmadikra Orville 61 m-t és negyedikre, ismét Wilbur 57 másodperc alatt már 260 m-t tett meg a levegőben.

95 éve

1918 decemberében a magyar hadvezetésnek sikerült Aradról Szegedre, a román csapatok megérkezése előtt 26 db repülőgépet és jelentős mennyiségű repülőanyagot átszállítani.

85 éve

1928. december 6-án Megalapították az Amerikai Egyesült Államokban, Deleware-ban a North American Inc.-t, melynek talán a leghíresebb repülőgépe a P-51 „Mustang” vadászgép volt.

1928. december 31. Az ML Rt az év végig 1377 utast szállított és repülőgépeivel 1650000 km repült.

80 éve

1933. december 26. Rotter Lajos a Hármashatár-hegyen egy Hol’s der Teufel típusú vitorlázó repülőgéppel felszállva bizonyította a terep alkalmasságát a vitorlázórepülés számára.

1933. december 31. A magyar motornélküli repülésben az egyesület növendékei 5303 felszállást teljesítettek és 129 óra 20 percet repültek, 79 db “A”, 29 db “B”, és 18 db “C” vizsgát tettek. 12 egyesült 28 db sikló, 9 db. gyakorló, 4 db teljesítmény vitorlázógéppel rendelkezett.

75 éve

1938. december 7. Megérkezett Szombathelyre az első 3 db olasz Romero Ro.37bis típusú közelfelderítő repülőgép.

1938. december 31. A magyar motornélküli repülés 31 egyesületében 889 fővel folyt a kiképzés. Az egyesületek 55 db sikló, 30 db gyakorló, 20 db teljesítmény vitorlázógép felett rendelkeztek. A növendékek a kiképzés során 24571 felszállást, 874 óra 18 perc repült időt teljesítettek. Megszületett 273 db “A”, 136 db “B”, 68 db “C” vizsga és a repülők 4 nemzetközi teljesítmény szintet is elértek.

1938. december 31-én repült először a Boeing Model 307 „Stratoliner”, mely az első amerikai, túlnyomásos kabinnal rendelkező szállítógép volt.

B307

1938. december 31. A MALERT ez évi statisztikája: utas szám 3769 fő, poggyász: 38797 kg, posta: 5499 kg, áru 16313 kg, repült táv 266526 km.

70 éve

1943. december 16-án szerezte meg az amerikai P-51B a típus az első légigyőzelmet a II. világháború során német repülőgépekkel szemben.

P-51B

1943. december 15-én éjszaka repülte át először egy szövetséges szállító egység a Tiszántúl légterét, amikor a RAF 1586. sz. légiszállító egysége fegyvert szállított a lengyel ellenállóknak.

1943 decemberére elkészült a Ferihegyi repülőtér forgalmi épületének vázszerkezete a keleti toronnyal, valamint előtte és a hangár elé lenyúló 60 ezer m2 betonfelület.

Ferihegy 1 epul

1943. december 31. A MALERT az év folyamán 3566 fő utast szállított.

65 éve

1948. december 1. A magyar katonai repülés újjászervezése során HVK XI. alosztálya repülőszemlélőség szervezetre tért át, mely légierő parancsnoksági funkciókat látott el 47 fővel. Ez tekinthető a magyar légierő II. világháború utáni újra megalakulási dátumának. Repülőszemlélő (parancsnok) Zalka András mérnök ezredes, helyettese Horváth Barna vezérkari alezredes volt.

1948. december 1-re elkészült Ferihegyen a betonozott futópálya 1400 m-es hosszban, és az ezt a műszaki előtérrel összekötő „B” gurulóút.

1948. december 22. Csehszlovákiából megérkezett az utolsó 10 db-os Zlin 381-es Fecske típusú kiképző repülőgép.

HA-BUR_

60 éve

1953. december 31. A MN légiereje 19662 fős szervezeti létszámmal rendelkezett. A rendszeresített 750 db repülőgépből 641-et használt. Ebből 193 db vadászrepülőgépet, 133 db csatarepülőgépet, 53 db bombázó és 34 futár, valamint 166 iskola-gyakorló és 40 egyéb feladatú repülőgépet. Ez volt a magyar katonai repülés II. világháború utáni legnagyobb repülőgép állománya. Az év során 101 repülőesemény történt, közülük 11 katasztrófa, meghalt 17 tiszt és tiszthelyettes, 28 db gép megsemmisült és 78 pedig megsérült.

55 éve

1958. december 1. A kecskeméti repülőtéren felállították a 86. önálló vegyes repülőszázadot Li-2, Jak-12, Jak-18, és 3 db Il-28 típusú repülőgéppel, valamint egy Mi-4 típusú helikopterrel. A repülőgépek az egy helikopterre együtt a célrepülő-, a szállítórepülő-, a futárrepülőraj állományában üzemeltek.

1958. december Megalakult az Országos Mentőszolgálaton belül a Légi Betegszállítási csoport Jak-12-es repülőgépekkel. A HA-MEA és a HA-MEB korábban a légierőben teljesített szolgálatot 0103-as és 0122-es oldalszámmal.

50 éve

1963. december 14-én a MALÉV kivonta az állományából a Li-2 típust. A belföldi járatok közül csak a debreceni, a zalaegerszegi, a pécsi és a szombethelyi járat maradt meg Il-14-es típussal üzemeltetve. Néhány üzemképes Li-2-es gépet a honvédség és az MHSZ kapta meg, a többit vidéki városokba szállították kiállítás céljából.

1963. december 16. berepülték az R-27P2 Kópé második prototípusát, a HA-3401 lajstromjelű, E-1170-es gyári számút.

45 éve

1968. december 22-án megérkezett Ferihegyre a MALÉV első a HA-LBA lajstromjelű, 8350604-es gyári számú Tu-134-es repülőgépe. Elkezdődött a magyar polgári repülésben is a JET korszak. A típusból 30 éven át összesen 14 db-ot üzemeltetett a vállalat.

lba

1968. december 27. Elkezdődött a Pestvidéki Gépgyárban az első MiG-21PF típusú repülőgépen, az 505-ön a kísérleti középjavítás.

1968. december 28. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV második Tu-134-es repülőgépe a 8550801-es gyári számú HA-LBD.

HA-LBD

1968. december 31-én repült először a Tu-144-es, a világ első kétszeres hangsebességével repülő utasszállítója.

Tu_144

40 éve

1973 decemberében elkezdődött Ferihegyen a régi forgalmi épület bővítési munkái, a csarnok két oldalára épített könnyűszerkezetes részekkel.

1973 decemberében beszerzésre került három An-2-es repülőgép, mely rádiófigyelői és bemérői feladatot látott el vegyes katonai-polgári személyzettel. A gépek polgári lajstromba kerültek, HA-ANG, -ANH és -ANI jelzéssel.

HA-ANH_03

35 éve

1978. december 3. a MALÉV kivonta az utasforgalomból a meglévő négy Il-18 típusú repülőgépét, az utolsó utasjáratot a HA-MOE lajstromjelű gép teljesítette..

1978 decemberében a légirendészet eladta két megmaradt R6-és R7-es jelű PZL-104-es Wilga 35-ös típusú repülőgépeit és három Mi-2-es típusú helikoptert vásárolt.

Rend_wilga  R06_wilga

30 éve

1983. december 13. Megérkezett az országba az utolsó beládázott, légi úton szállított magyar Szu-22M-3-as típusú repülőgép.

1983 decemberében a KM-400 vitorlázó repülőgép az új, kísérleti kormányzási móddal repült, a magassági kormányai a szárny kilépőélein voltak.

25 éve

1988. december 1. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV HA-LCV lajstromjelű, 82A544-es gyári számú Tu-154B2-es típusú repülőgépe.

HA-LCV002

1988. december 1. Megalakult a MN repülő és légvédelmi főcsoportfőnökség a korábbi légvédelmi és repülőparancsnokság helyett.

1988. december 21. Kivonták a MN hadrendjéből a MiG-21PF típust. A 24 db gépből hét semmisült meg az üzemeltetés 24 éve alatt.

1988. december 31. A Magyar Néphadsereg légvédelmi alakulatainál 19800 fő szolgált, a katonai légierőben 1600 fő teljesített szolgálatot és 113 db repülőgép valamint 96 db helikopter volt hadrendben.

1988. december 12-én visszarepülték a Szovjetunióba a MALÉV HA-LCS jelű, 82A530-as gyári számú Tu-154-es bérelt repülőgépét.

LCS_01

20 éve

1993. december 15. Tiszaújvárosnál a Do-Air trade Kft. tulajdonában lévő HA-BCN lajstromjelű Mi-2 típusú mentőhelikopter egy gyárkéménynek ütközött és a fedélzeten lévő öt fő, a személyzet és a betegek is az életüket vesztették.

1993. december 1. Politikai döntés született a hazai repülőtiszt képzés Szolnokon történő újraindításáról. A három században Jak-52-es, L-39-es és Mi-2-es repülőeszközök teljesítettek szolgálatot.

Jak_52-crop  L39

15 éve

1998. december 7-én ünnepélyes keretek között felavatták Ferihegyen a 2B terminált.

1998. december 18-án este megérkezett az első utasjárat a 2B terminálra, mely a British Londonból érkező B757-es gépe volt.

BA_2-es terminal _elso

1998. december 19-én reggel elindult az első utasjárat a 2B terminálról, mely a KLM Amsterdamba induló B737-300-as gépe volt.

1998. december 19-én a déli órákban egymás után megérkezett a MALÉV két bérelt, B737-5K5 típusú repülőgépe, a HA-LER és a HA-LEP, melyek korábban a Hapag Lloyd-nál repültek.

LEP_LER_erk

1998. december 31. A több éves felszámolási eljárás után megszűnt az AIR SERVICE Hungary, amely a MÉM Repülőgépes Szolgálat jogutódja volt.

10 éve

2003. december 3-8. A MALÉV HA-LEO lajstromjelű Boeing B737-4Y0-ás típusú repülőgépét a visszaadási munkák keretében átfestették az új üzemeltető, az Adam Air színeire.

2003. december 5-én megérkezett a Malév az ILFC-től bérelt harmadik Boeing B737-6Q8-as lajstromjelű, 29348-as gyári számú repülőgépe a HA-LOF, amelyik három nap múlva Prágába szállított először utasokat.

2003. december 16-án az ex MALÉV HA-LEO, lajstromjelű repülőgépe elrepült Indonéziába ahol az Adam Air-nél fog tovább üzemelni PK-KKC lajstromjellel.

2003. december 17. A motoros repülés 100-ik évfordulójának emlékére 100 kisrepülőgép szállt fel egymásután Tökölről, majd 500 m-es magasságban köteléket alkotva végiglátogatták a főváros környéki repülőtereket. A polgári gépekhez alkalmilag három katonai, L-39ZO típusú gyakorlógép is csatlakozott.

100éves10

2003. december 19. A HA-LER lajstromjelű Boeing B737-5K5-ös típusú repülőgépe Budapest-Zürich-Budapest útvonalon utoljára szállított utasokat MALÉV színekben.

2003. december 22. Beindult a MALÉV internetes jegyértékesítése.

5 éve

2008. december 22. Először láttak el fegyveres légtérvédelmi szolgálatot a MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39C EBS HU Grippen típusú repülőgépei. A 40-es és a 36-os oldalszámú repülőgépek gyakorlóriasztás során.

2008. december 28-tól az ország déli területeinek helikopteres légimentése az új Szentesi mentőbázisról történik.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s