BAe-146-os magyar színekben

HA-TAB_1

25 évvel ezelőtt érkezett meg Ferihegyre az a BAe-146-os áruszállító repülőgép, mely a HA-TAB lajstromjellel a MALÉV és a TNT vegyes üzemeltetésében repült öt évig.

Visszaemlékezve a 25 évvel ezelőtti estére, amikor nagy érdeklődés mellett tucatnyian vártuk a gép érkezését, ami egybe esett az első MALÉV Boeing 737-es érkezésével is.

A kis tömzsi tehergép East Midlandsból 1988. november 18-án, péntek este érkezett meg és 18:50-kor szállt le, begurult az 1-es terminál forgalmi épület elé, a 23-as állóhelyre. A járat parancsnoka V. Nightingale oktató kapitány volt. Első pilóta Csernus László, first officer (másodpilóta) Kurunczi Zoltán volt.

tab_erk_2

Sajnos a késői érkezés miatt használható fotók jóformán alig készültek. A repülőgép még a régi MALÉV-es formavilágot idéző festéssel érkezett.

HA_TAB_14

A repülőgép néhány gyakorló repülés után meg is kezdte a működését. Első TNT-s útját november 22-én teljesítette Kölnbe, de a menetrendszerinti repülését december 1-el kezdte meg. Az első időben néhány próbálkozást tettek a MALÉV hagyományos partnereinek végzett szállításokra, de pl. a Budapest-Orán járatot teljes kereskedelmi terheléssel csak közbenső leszállással tudta teljesíteni. A kereskedelmi terhelése, hatótávja kevesebb volt, mint az Il-18-as típusnak. A kezdeti próbálkozások után a Bábolnának végzett csirkeszállítás során keletkező finom por bizony nem tett jót a berendezéseknek, ezért 1989 májusától ilyet nem is szállíthatott, más magyar áru pedig alig akadt. A HA-TAB egy idő után már csak a TNT járatait teljesítette. Este indult útjára először Kölnbe, majd máshová és reggelre ért vissza. Nappal, ritka alkalomtól eltekintve a hangár előtt állt, nem repült. Egyszer a „pihenő” idejében pl. egy hajtómű szállítását végezte egy lerobbant géphez.

A nagyközönség 1990. június 24-én, vasárnap láthatta a Budaörsi repülőnapon, amint áthúzott a repülőtér felett.

HA_TAB_12

Lajstromjel: HA-TAB, Típus: BAe-146-200QT Quit Trader, (csendes teher)

Gyári szám: E2105, Gyártva 1988. 11.12. A berepüléseket a G-BOMI lajstromban végezte. A berepülések után átrepült az USA-ban, ahol elvégezték a tehergéppé alakítását, többek között az ablakait kiszerelték, Nagyméretű oldalajtót készítettek a törzs hátsó, bal oldali részén. Rövid ideig G-5-105-ös jelzést viselt.

Az ötéves működés után, a szerződés lejártával a repülőgép 1993. szeptember 30-án visszaadásra került és kirepülték Angliába, ahol 1993-ig az Air Foyle-nal, G-TNTP lajstromjellel továbbra is a TNT európai flottájához tartozott. 2004. októbertől a spanyol Pan Air-nál repült EC-719-es jellel, majd 1995-ben EC-FZE-re változott a lajstromjele és még jelenleg is használják. Azóta, egyszer-egyszer Ferihegyen újra  megfordult, mint pl 2000 augusztusában.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s