25 évvel ezelőtt kezdődött a Boeing 737-es korszak a magyar közforgalmi repülésben

1988. november 18-án a magyar közforgalmi repülés is belépett a Boeing B 737-es üzemeltetésének korszakába, amikor késő este megérkezett a már megszűnt MALÉV első bérelt repülőgépe, a HA-LEC.

LEC_erk

Emlékeimben még elevenen élnek az érkezést megelőző időszak történései. A vállalat felpezsdülve várta az első nyugati utasszállító típusának első gépet. Hatalmas volt az érdeklődés, alig fértek be az 1-es terminál első emeleti VIP várójába. Úgy volt, hogy kora délután jön a gép és egy fotósokkal megpakolt Tu-154-el elébe repülünk és fogadjuk azt, miután belép az ország légterébe, de a késés miatt ebből nem lett semmi. Már sötét este volt, amikor hírt kaptunk a Ferihegyi érkezés várható idejéről. Az időpont pedig egybeesett a szintén ezen a napon érkező HA-TAB lajstromjelű, BAe-146-200QT típusú teherszállító repülőgép érkezésével, mely a MALÉV és a TNT vegyes üzemeltetésében fog majd repülni. Begurult a tehergép a forgalmi épület elé, megcsodáltuk és tovább vártuk a HA-LEC-et, amely végül 20:15-kor száll le 13R irányból és begurult a 23-as állóhelyre. A hófehér repülőgépen jól mutatott az erre a típusra tervezett arculat, sötétkék orrkúppal, a felirataival, a kék alapú törzshátsó résszel, a ferde nemzeti színű csíkozású függőleges vezérsíkjával. Megállás után a várakozók, szinte megszállták a gépet. Saját első lépcső, szűk, csak három embert befogadó kis pilótakabin, ami tele volt analóg műszerekkel, a tágas, egybefüggő utaskabin, hármas üléssorok, mellmagasságban lévő csomagterek ezek mind újdonságot jelentettek. A repülőgép forgalomba állt a kiképzésében és kezdetekben a műszaki kiszolgálásban is a Lufthansa szakemberei segítettek.

Rövidesen megjött a HA-LEB és a HA-LEA is. A típus három gépének az üzemeltetésébe egyre jobban belejövő műszakiak rövidesen már önállóan dolgoztak. Ahogy a típus egyre több géppel gyarapodott úgy csökkent a Tu-154-es géppark, míg teljesen át nem vették annak a járatait, de ezen kívül újak is nyíltak. A régi 200-as változatúak mellett, 1991-től három új 300-as és 1994-ben hosszabb 400-asok is jöttek. Az utolsó „Classic” 2001-ben érkezett. 2003-tól a flottaváltás során a B737NG változatra állt át a vállalat. Az új generációjú az elődjéhez sokban hasonlító, korszerű repülőgépek száma 2 év alatt stabilizálódott és az utolsó 18. repülőgép érkezése után már csak ilyen változatú B737-es volt a MALÉV-nál. Egy időre nyugalom béke honolt, de a rövidesen ismét előtérbe kerülő vállalati és országos gondok miatt, csak úgy kapkodtuk a fejünket. Sokunknak fájó dátum a 2012. február 3. vége mindennek, vagy van valami esély a továbblépésre, nem tudtuk. Az ittlévő gépek elrepültek, csak az emlékük maradt meg.

A típus gépeiről az évtizedek során már számos helyen megjelent különféle írás, összefoglaló. Hol repültek ezek a MALÉV-hez való kerülésük előtt? Mi lett velük a vállalat leállása után?

Az 1988-2012 közötti időszakban a vállalat 39 db-os flottáját 15 változatú Boeing 737-es alkotta, melyek összességében jó megközelítéssel 750000 órát repültek és 600 millió kilométert tettek meg és utasok millióit szállították.

Rövid összeállítás az 1988 és 2012 között a MALÉV-nál üzemelt repülőgépekről

Sorszám

Lajstromjel

Típus

Gyári szám

Üzemeltetés időszaka

Érkezés

Távozás

1.

HA-LEA

B737-2Q8 Advanced

21735

1988.

1999.03.12.

2.

HA-LEB

B737-2M8 Advanced

22090

1988.

1998.11.27.

3.

HA-LEC

B737-2T5 Advanced

22979

1988.11.18.

1999.

4.

HA-LED

B737-3Y0

24909

1991.

2004.05.13.

5.

HA-LEF

B737-3Y0

24914

1991.

2004.07.29.

6.

HA-LEG

B737-3Y0

24916

1991.

2004.11.19.

7.

HA-LEI

B737-2T4

22803

1995.

2000.03.08.

8.

HA-LEJ

B737-3Q8

26303

1994.

2004.06.25.

9.

HA-LEK

B737-2K9 Advanced

23404

1994.

2001.04.06.

10.

HA-LEM

B737-2T4 Advanced

22804

1995.

2000.

11.

HA-LEN

B737-4Y0

26069

1995.

2004.07.29

12.

HA-LEO

B737-4Y0

26071

1994.12.08.

2003.12.16.

13.

HA-LEP

B737-5K5

24776

1998.12.19.

2004.02.28.

14.

HA-LER

B737-5K5

24926

1998.12.19.

2004.03.01.

15.

HA-LES

B737-3Y0

24676

2000.01.20.

2004.04.20.

16.

HA-LET

B737-3Y0

24910

2000.05.05.

2003.06.11.

17.

HA-LEU

B737-4Y0

25190

2000.04.12.

2003.05.15.

18.

HA-LEV

B737-4Y0

24904

2001.02.14.

2004.05.13.

19.

HA-LEX

B737-3Y0

24902

2001.06.22.

2004.12.20.

20.

HA-LEY

B737-4Y0

24682

2001.08.02.

2005.03.05.

21.

HA-LEZ

B737-4Q8

26290

2001.03.31.

2004.05.22.

22.

HA-LOA

B737-7Q8

28254

2003.02.21.

2012.02.02.

23.

HA-LOB

B737-7Q8

29346

2003.01.30.

2012.02.17.

24.

HA-LOC

B737-8Q8

32797

2003.03.05.

2012.02.03.

25.

HA-LOD

B737-6Q8

28259

2003.10.18.

2012.02.03.

26.

HA-LOE

B737-6Q8

28260

2003.11.07.

2012.02.03.

27.

HA-LOF

B737-6Q8

29348

2003.12.05.

2012.02.03.

28.

HA-LOG

B737-6Q8

28261

2004.01.24.

2012.02.03.

29.

HA-LOH

B737-8Q8

30667

2004.02.12.

2012.02.03.

30.

HA-LOI

B737-7Q8

29350

2004.02.14.

2012.02.03.

31.

HA-LOJ

B737-6Q8

29349

2004.02.25.

2012.02.03.

32.

HA-LOK

B737-8Q8

30669

2004.04 07.

2012.02.03.

33.

HA-LOL

B737-7Q8

29352

2004.04.29.

2012.02.03.

34.

HA-LOM

B737-8Q8

30672

2004.05.11.

2012.02.03.

35.

HA-LON

B737-6Q8

29353

2004.05.25.

2012.02.03.

36.

HA-LOP

B737-7Q8

29354

2004.10.05.

2012.02.03.

37.

HA-LOR

B737-7Q8

29355

2004.11.23.

2012.02.03.

38.

HA-LOS

B737-7Q8

29359

2005.03.03.

2012.02.03.

39.

HA-LOU

B737-8Q8

30684

2005.04.16.

2012.02.03.

A MALÉV mellett azonban még más légitársaságok is üzemeltették a B737-es típust, tovább növelve, mintegy 70-80000 repült órával és elszállított utasok millióival a magyar lajstromban lévő gépek teljesítményeit.

A HA-LEH rövid ideig, 1991-1992-ben repült a MALÉV segítséggel alakuló litván légitársaságnál, mely egy 200-as változat volt.

A későbbiekben a magyar Travel Servicénél tűnt fel 6 db magyar lajstromjelű B737-es, ebből egy 400-as volt a többi pedig 800-as változat. A repülőgépek az üzemeltetésük ideje alatt cseh és magyar lajstromozásban is voltak. Jelenleg az utolsó magyar lajstromú repülőgépük, a HA-LKE külföldön karbantartáson van és decemberben valószínűleg angol üzemeltetőhöz fog kerülni. A hírek szerint azonban a közeljövőben újra lesz egy újabb magyar lajstromban lévő repülőgépük.

A másik B737-es üzemeltető a már megszűnt SKY EUROPE Hungary Kft. légitársaság volt, mely 2003-2007 között hét Classikot és egy NG-t használt.

Az ötödik B737-es üzemeltető a CityLine Hungary Kft. volt, amely egy 200-as, nagyajtós teherváltozatot használt 2008-tól. Érdekes, hogy ezt a MALÉV gépekre kiadott –LE– sorba lajstromozták. A gép hosszú ideje már a földön van, nem repül.

Sorszám

Lajstromjel

Üzemeltető

Típus

Gyári szám

Üzemeltetés időszaka

Érkezés

Távozás

40.

HA-LEH

Lithuanian Airlines

B737-2Q8 Advanced

22453

1991.12.19.

1992.06.12.

41.

HA-LEW

CityLine

B737-2K2C

20836

2008.07.30.

2011.

42.

HA-LKA

Travel Service

B737-4Y0

24911

2001.03.26.

2004.11.04.

43.

HA-LKB

Travel Service

B737-86Q

30294

2004.11.25.

2012.11.

44.

HA-LKC

Travel Service

B737-8K5

27991

2008.05.28.

2008.10.

45.

HA-LKD

Travel Service

B737-8K5

27985

2008.05.08.

2009.10.

46.

HA-LKE

Travel Service

B737-86Q

30278

2010.03.

-.

47.

HA-LKG

Travel Service

B737-8CX

32362

48.

HA-LKM

Sky Europe

B737-76N

34758

2007.05.18

2007.10.31.

49.

HA-LKO

Sky Europe

B737-5Y0

25185

2003.10.27.

2005.07.19.

50.

HA-LKP

Sky Europe

B737-5Y0

25289

2004.06.24.

2005.08.02.

51.

HA-LKR

Sky Europe

B737-33V

29332

2005.06.22.

2007.02.01.

52.

HA-LKS

Sky Europe

B737-33V

29334

2005.06.11.

2006.12.

53.

HA-LKT

Sky Europe

B737-33V

29335

2005.06.03.

2007.01.30.

54.

HA-LKU

Sky Europe

B737-33V

29336

2005.06.11.

2007.10.

55.

HA-LKV

Sky Europe

B737-33V

29333

2005.11.18.

2007.08.

56.

HA-SHA

Sólyom Airways

B737-505

24648

Az alakulóban lévő, sok gonddal küszködő, még nem működő Sólyom Hungarian Airways első gépe, a HA-SHA egyedi engedély alapján 2013. augusztus 18-án be is mutatkozott Budapesten.

Boeing 737-es a nagyközönség előtt

Az akkori szocialista táborban újdonságnak számító nyugati típus természetszerűleg nagy érdeklődést váltott ki. A típus egy-egy gépe többször is repült különféle rendezvények, repülőnapok kapcsán a nagyközönség előtt. Már a rendszerváltozás után egyik kecskeméti repülőnapon az egyik 300-as mutatkozott be, majd egy majális alkalmával a HA-LEM húzott át kétszer is a Budakeszi sportrepülőtér fölött. A Ferihegyen működő vállatok hagyományosan Dunakeszin tartott családi juniálisán, 2003 nyarán a HA-LOA kétszer is át húzott, alacsonyan a repülőtér felett a megjelentek nagy örömére. A legnagyobb tömeg az augusztus 20-i víz- és légiparádék alkalmával és az ekkor megrendezett Red Bull Air Race versenyek előtt láthatott egy-egy gépet. 2006-ban egyszerre két gép is repült, az egyik a Sky Europe HA-LKT, a másik a MALÉV HA-LOC lajstromjelű gépe volt.

Emlékeimben élénken élnek a B737-es gépeken, a menetrendszerű járatokon, fizető utasként és a különféle bemutatók kapcsán tett repülések. Az első a B737-300-as Ferihegyi bemutatójával egybekötött, a HA-LED-del való repülés volt. Egy másik a „Classic”-ok búcsúztatása volt, amikor a HA-LEY repült a kivonása előtt egy kört a Dunakanyar felett.

Az első gép 25 évvel ezelőtti érkezésének jubileumán bízom benne, hogy lesz még több, magyar lajstromjelű B737-es utasszállító repülőgép is a repülésünkben, nem csak a fent felsorolt 54+2 db.

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Írások, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s