Évfordulók, 2013 október

230 éve

1783. október 15-én emelkedett először ember – Jean Francois Pilate de Rozier márki – a levegőbe, négy és fél percre, meleglevegővel töltött ballonnal. A 26 m magasba emelkedő, 15 m átmérőjű ballont még kötelek rögzítették a földhöz.

Montgolfiere_1783

210 éve

1803. október 3-4. Andre Jaques Garnerin hidrogén ballonjával Moszkva városa fölött repült és a felszálló helytől 300 km-re ért földet.

130 éve

1883. október 8. Felszállt az első villanymotorral hajtott kormányozható puhatestű léghajó a Albert és Gaston Tissandierrel.

Dirigible-electric

1883. október. 10. A budapesti Horváth Ernő matematika-fizikatanár, rákosi repülőkísérletező születésnapja.

Horváth_Ern?

95 éve

1918 októberében a Budapesten működő Ganz-Fiat Repülőgépmotor Gyár Rt. a megrendelések hiánya miatt beszüntette tevékenységét

90 éve

1923. október 30-án Sadi Lecointe francia pilóta, Issy les Moulineauxban egy Nieuport típusú repülőgéppel 11145 m magasra emelkedett és ezzel új világrekordot ért el.

85 éve

1928. október 2. vitéz Háry László I. világháborús vadászpilóta Amsterdamból Mátyásföldre repülte az ML Rt új Fokker F-VIII típusú, H-MFNA lajstromjelű, 15 üléses repülőgépét.

Fokker F-VIII

1928. október 11. A Légügyi Hivatal, a Repülő Időjelző Osztályt alapított, mely egy közelfelderítő század fedő szervezete volt. A Szegeden működő osztály a WM-által licencében gyártott Heinkel HD 22 típusú repülőgépekkel volt felszerelve.

3F-68 HD_22 HMPHI-crop

1928. október 31-én megalakult Amerikában a Boeing Transport Company légiszállítással foglalkozó vállalat.

1928. október a WM Rt. licence szerződést kötött a Siemens und Halske AG.-vel az SH.10 és SH.12 típusú repülőgépmotorok és az Udet Flugzeugbau GmbH–val Udet U-12/b Flamingó típusú gyakorló repülőgépek gyártására.

1928 októberében az ML RT. csődközeli helyzetbe került és a vállalat állami szerepvállalással történő átszervezésekor a WMM részvénytöbbséget szerzett a vállalatban.

80 éve

1933. október 11. A Fiat repülőgépgyár repülőgép-bemutatót tartott a Mátyásföldi repülőtéren

75 éve

1938. október 1. A Magyar Királyi Honvéd Légierők új szervezeti felépítése, a Huba I. hadrend szerint a repülőcsapatokat 27 repülőszázad alkotta.

1938. október 13. Befejeződött a Hehs Ákos mérnök hadnagy vezetésével kifejlesztett magyar ejtőernyő kísérletek Székesfehérváron.

1938. október 22-én az olasz M. Pezzi alezredes Caproni 161bis típusú repülőgéppel 17083 m-re javította a magassági világrekordot.

Caproni_Ca.161-crop

1938. október 22. A Magyar Tudományos Akadémia soros igazgatósági ülésén bejelentették, hogy a Ferihegyi birtokon az állam repülőteret kíván létesíteni és már elkezdődött 205 hold kisajátítása, a majorsági épületeket már le is foglalták.

1938 októberében a magyar katonai repülőgépeken bevezették a barna, zöld, sárga színkombinációjú álcázó festést.

fest001

1938 októberében Gallo olasz tábornok javaslatára átalakították a magyar katonai repülés szervezetét. A 309 repülőgépet számláló légi hadosztály állományában 2 vadász-, 3 bombázó-1 felderítőezred szerepelt, melyekben 11 vadász-, 12 bombázó-, 2 távolfelderítő-, 9 közelfelderítő repülőszázad volt.

1938. október elkezdődött az olasz pénzügyi hitel terhére szervezett a Dél-olasz Repülő Tábor (DRT), mely a lehetővé tette 200 magyar katonai pilóta továbbképzését. A helyszín a Taranto melletti Grottaglieben volt.

70 éve

1943. október 1. Életbe lépett a Huba III/1 hadrend, melyben a korábbi Légierő Parancsnokság átalakult 1. Repülőhadosztály Parancsnoksággá, légügyi főcsoportfőnök: Magyarosy Sándor altábornagy. Az új hadrendben 29 repülőszázadban 864 db repülőgép volt

1943. október 2. Elkészült az első Ju.52/3mg14e típusú szállító-repülőgép PIRT, a Pestszentlőrinci Ipartelepek Rt.-nél.

1943 októberében települt át Mátyásföldről Ferihegyre a 2/1. vadászszázad, magyar gyártású Héja gépekkel, melyek Budapest védelmére szolgáltak.

65 éve

1948. október 1. A Honvédelmi Minisztérium bevezette a Pilis II. hadrendet ezen belül újjáalakították Budapesten a Karolina úton a Repülőorvosi Intézetet (ROI) és további Honvéd Repülőtér Gondnokságok alakultak. A 2. Szolnokon, 3. Kecskeméten, a 4. pedig Tapolcán létesült.

1948. október 3. Az OMRE az összes magyar repülőklub részvételével, Budaörsön országos repülőnapot tartott

1948. október 7. Az OMRE, az Országos Magyar Repülő Egyesület megtartotta az első országos konferenciáját.

1948. október 22. Bevezették a katonai repülőfigyelő és jelentő szolgálatot, melynek fontos eleme volt a II. világháborúban is használt „Szikla központ” újjáépítése.

1948. október 23. Megérkezett az első három Zlin-381-es Mátyásföldre a vásárolt 25 db-ból és a többi is megérkezett az év végéig. A kiképzőgépekből 5 db került az OMRE-hoz.

z181001

1948. október. 12. Elkezdődött az algyői sportrepülőtéren az I. fokú motoros iskola.

1948 októberében politikai elkötelezettség jegyében szovjet tanácsadók érkeztek az országba a magyar katonai repülés újjászervezéséhez.

1948 októberében a Boeing nyilvánosságra hozta a „flying boom” rendszerű légitankolási módszerét. Ez a tartálygép farokrésze alatt lévő, mozgatható, merev tankoló csöves megoldást jelentette.

refuel

60 éve

1953. október 1. A magyar katonai repülés átszervezése során a Béke-hadrend bevezetésével több új alakulatok is szerveződött, így többek között a kétezredes 82. Bombázórepülő hadosztályt Kunmadarason, Taszáron a 24., a 35., az 50., Kiskunlacházán pedig a 31. a 47.és a 62. vadászrepülő ezred települt.

1953. október 3-án J. B. Verdin amerikai alezredes Douglasd F4D-1-es típusú repülőgéppel 1211,48 km/órára javította a sebességi világrekordot, mely 31 km/órával volt több, mint az előző.

F4D-1

1953 októberében a 28. Csatarepülő hadosztály három ezredében, melyben 100 db egy és 6 kétkormányos Il-10-es volt rendszeresítve. A légierő parancsnoka a használt gépek pótlására, a kiképzés folytatására 40 egy és 6 kétkormányos beszerezését kérte a HM-től.

1953 októberében átadták a Maszovlet dolgozói részére az egykori RKI legénységi és osztályépületből alakított szolgálati lakásokat Ferihegyen, a közismertebb nevén a „Kocsedón”.

55 éve

1958. október 4-én az amerikai polgári légügyi hatóság kiadta a sugárhajtású repülőgépek megjelenése miatt szükséges új hatósági elvárásokat, melyek a repülőterek futópályáinak tervezéséhez voltak szükségesek.

1958. október 5. a budaörsi repülőtéren megrendezik a sebességi repülőmodellek országos bajnokságát

1958. október 10-én átadták a részben elkészült tranzitszállót a Ferihegyi repülőtéren, a főépület Pest felé néző szárnyában.

1958. október 19. megrendezik a budapesti Városligeti tó betonteknőjében Team-Racing és lökhajtásos modellek versenyét

1958. október 26-án a Pan American World Airways beindította a New York-Párizs interkontinentális menetrendszerű járatát az első sugárhajtású repülőgép típusával, a Boeing 707-el.

Boeing_707-321B_Pan_Am_Freer-crop

50 éve

1963. október 7-én első repülését végezte a Bill Lear által alapított gyár első sugárhajtású üzleti kisrepülőgépe. Az amerikai gyártmányú LearJet típusú repülőgépek évtizedek során nagy népszerűségnek örvendett.

1963. október 25. Az 59. honi vadászrepülő ezred 16 repülőgép-vezetője MiG-21 F-13-as típussal, Szovjetunióban, Asztrahányban először hajtott végre K-13-as infravezérlésű levegő-levegő rakétával éleslövészetet.

1963 októberében francia gyártmányú felhőalapmérőt telepítettek Ferihegyen.

45 éve

1968. október 1. Átszervezték a Kecskeméten települt szállító repülőosztályt. Az új nevén a 86. önálló helikopterezred állományába Mi-8 típusú közepes szállítóhelikoptereket kívántak rendszeresíteni. A kijelölt személyi állomány kiutazott a Szovjetunióba Mi-8 típusátképzésre. A helikopter ezred a következő évben már Szentkirályszabadján települt.

1968. október 3. Felszállt a Tu-154-es prototípusa a CCCP-85000-es jelű repülőgép Zsukovszkijban. A típusból a következő évtizedekben, mintegy ezer darabot gyártottak és Magyarországon is üzemelt belőlük húsz.

1_Tu_154_001

40 éve

1973. október 2. Megérkezett a Malév harmadik Tu-154-es típusú repülőgépe, a 73A047-es gyári számú, a HA-LCE.

E_01

1973. október 5-7. Megrendezték Nyíregyházán a IV. Nyírség Kupa modellversenyt

1973 októberében a negyedik arab-izraeli háború során 12 db magyar szétszerelt MiG-21F-13-as repülőgépet szállítottak légi úton Szíriába. Ezen akció során egy Tökölről felszálló An-12-es Érd területére, egy lakóházra zuhant.

35 éve

1978. október 25. A MÉM Repülőgépes Növényvédő Szolgálata, az RNA ünnepélyesen átvette a századik Kamov Ka-26 típusú mezőgazdasági helikoptert a budaörsi repülőtéren. A HA-MPC lajstromjelű helikopter a Szekszárdi Állami Gazdasághoz került.

30 éve

1983. október 10-16. Nyíregyházán rendezték meg a IV. Motoros Műrepülő Nemzeti Bajnokságot és a VII. Nyírség Kupa Műrepülő Versenyt. Első helyezett Tóth László volt.

25 éve

1988. október 21. Aláírták a TNT-Malév Express Cargo Ltd. megalakításáról szóló szerződést.

25 éve

1983. október 21-én parlamenti interpellációra került sor a Ferihegyen nemrégiben megnyitott II-es futópálya használatával kapcsolatos zajterhelés miatt.

1983 októberében 40 fő magyar műszaki utazott Krasznodarba Szu-22-es típusátképzésre

20 éve

1993. október 15. Megérkezett Kecskemétre az első 8 db MiG-29-es típusú vadászrepülőgép, a 28-ból, melyet az orosz államadósság törlesztéseként Magyarország kapott. A MiG-29B és MiG-29UB változatokból először a 24 oldalszámú MIG-29UB szállt le, szovjet pilótával és a hátsó ülésben Karmazsin Sándor ezredessel. A repülőgépek szovjet felségjelzéssel érkeztek és a leszállás után látták el magyar ék alakú matricákkal.

els?_mig29001

1993. október 26. A saját szárnyain megérkezett a második, 8 db-os MiG-29 típusú repülőgép kötelék is Kecskemétre.

3f_281  3f_279 3f_278 3f_277

15 éve

1998. október 21. Megérkezett a szétszerelt, korábban Tökölön tárolt 908-as oldal és 77303908-as gyári számú An-24V típusú repülőgép Kecelre a Haditechnikai Parkba.

1998. október 26. A Malév és az Ausztrian Airlines újra közösen üzemeltette a Budapest-Bécs járatot.

10 éve

2003. október 3. A Magyar Veterán Repülő Szövetség Somogy-megyei szervezete emléktáblát avatott Taszáron a motoros repülés 100 éves évfordulójára

2003. október 11. Ünnepélyesen átadták San Diegóban helyi repülési múzeumnak a Magyarország által ajándékozott 9099-es oldalszámú, MiG-21bis75AP változatú vadászrepülőgépet, mely a múzeum Gillespie Field-i kiállításán látható.

2003. október 18. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV első Boeing 737-6Q8-as típusú, 102 utas szállítására alkalmas repülőgépe, a 28259-es gyári számú HA-LOD, mely először négy nap múlva, Madridba szállított utasokat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2003. október 23. A HA-LEP lajstromjelű, Boeing B737-5K5-ös típusú repülőgép a bérleti szereződés lejárta miatt teljesítette az utolsó Malév járatát Budapest-Frankfurt-Budapest útvonalon.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s