40 éve állt szolgálatba az első magyar Tu-154-es típusú repülőgép (2/2)

HA-LCA (Aladár)

A_01

Típus: Tu-154, Gyári száma: 73A045, Ferihegyre érkezett:1973. 09. 05, Utolsó útja: Gyakorló: 1993. 07. 08., Repült idő: 25526 óra, Leszállás szám: 15285

A típusból elsőként teljesített forgalmi utat, szeptember 13-án Moszkvába és vissza. 1982. 11. 27-én az MA121-es járaton Leningrádból hazafelé Varsóban felszállt a repülőgépre egy fegyveres férfi és arra akarta kényszeríteni a személyzetet, hogy repüljön vele Nyugat-Berlinbe vagy Bécsbe 1991 szeptemberében a 18 éves gépet átépítették teherszállítóvá és növelték az élettartamát 21 évre, ekkor került a gép orrára a „Cargo” felirat. Jelenlegi helye: Ferihegy, földi gyakorlógép

HA-LCB (Béla)

B_1

Típus: Tu-154, Gyári száma: 73A046, Ferihegyre érkezett: 1973. 09. 24., Utolsó forgalmi útja: Milánó 1994. 07. 23, Repült idő: 26140 óra, Leszállás szám: 16314

A 47489 kilogramm üres tömegű gép 1978 novemberétől generáljavításon volt a Szovjetunióban és ekkor építették át B2-es változatra. 1991-ben a naptári élettartamát 21 évre, az engedélyezett leszállás számát pedig 16250-re növelték. A forgalomból való kivonása után eladták földi gyakorlógépnek és 1995. 01. 20-án kirepülték Stuttgartba és itt D-AFSG lajstromjelet kapta.

HA-LCE (Elemér)

E_01

Típus: Tu-154, Gyári száma: 73a047, Ferihegyre érkezett: 1973. 10. 02., Utolsó útja: Gyakorló 1995. 11. 17.,Repült idő: 26434 óra, Leszállás szám: 16320, Szétvágva

A gép első útját Budapest-Varsó-Leningrád-Varsó-Budapest útvonalon teljesítette október közepén. 1979. 03. 10-től 1980. 05. 21-ig generálon volt, ahonnan 147 fős utas változatban érkezett haza, ekkor szárny cserét is végeztek rajta. 1985. 02. 03-án a reggeli órákban az erős szélben a generálba készülődő, tüzelőanyag feltöltés előtt álló gép, a helytelen rakodás következtében farokra ült. 1992-ben 21 évre növelték a gép élettartamát, majd az engedélyezett 16330 leszállás elérése előtt kivonták a forgalomból. 1997. 02. 27-től a Malév Oktatási Központnál volt, mint gyakorló gép. 2010 tavaszán átvontatták a repülőtéri tűzoltóság bázisára és ott 2011 őszén szétdarabolták.

HA-LCF (Ferenc)

F_08

Típus: Tu-154B, Gyári száma: 75A12, Ferihegyre érkezett: 1975. 11. 20., Utolsó forgalmi útja: Amsterdam-Prága 1981. 10. 21., Repült idő: 8983 óra, Leszállás szám: 5642

Az első „B” változatú gép december 12-én teljesítette az első utasforgalmi útját Budapest-Róma-Budapest útvonalon. 1981. 10. 21-én az MA641-es járatot teljesítve Prágában Amsterdam felöl érkezve a 31-es futópályára 15 m magasból olyan túlterheléssel fogott betont, hogy a törzs a középső hajtómű szívótorka előtt letört. A gépen tartózkodó 81 utas közül 21 könnyebben megsérült. A gép orr és középső konyha részét hazaszállították és átalakítás után a ROK mellett földi gyakorló feladatokat töltött be 1997 februárjáig.

HA-LCG (Géza)

G_01

Típus: Tu-154B, Gyári száma: 75A127, Malév Ferihegyre érkezett: 1975. 11. 24., Utolsó forgalmi útja: Heraklion, 1992. 07. 31., Repült idő: 21554 óra, Leszállás szám: 13803

Az első generáljavításra 1980. 12 hó végén repülték ki a gépet. 1983 januárjában a Comfort Osztály kialakításával megszűnt az első osztály a típus gépein és ezután már 151 személy helyett csak 149-et szállított. 1994. februárjában megállapodás született a korábban forgalomból kivont gép átadására a Közlekedési Múzeum számára a Ferihegyi Skanzenbe történő kiállításhoz. A szükséges műszaki munkák elvégzése után a hangár elöl 1994 szeptemberben vontatták át a kiállítási helyére.

HA-LCH (Helén)

H_02

Típus: Tu-154B, Gyári száma: 75A128, Ferihegyre érkezett: 1975. 12. 28., Utolsó forgalmi útja: Korfu 1994. 10. 13., Repült idő: 23173 óra, Leszállás szám: 14579

Az első forgalmi útjára Párizsba indult közbülső, Zürich-i leszállással 1976. 02. 15-én. 1977 őszén elkezdődtek az ICAO II-es kategóriás műszeres bevezetési próbák és ez lett az első II-es szériájú ABSZU-154-el felszerelt gép. 1986 májusában speciális javítást kezdtek el a szárnyon egy súlyos földi sérülés miatt. A gépre 15000 leszállást engedélyeztek, mert ezen sem végezték el azokat a munkákat melyek lehetővé tették volna a tovább üzemeltetést, ezért ki kellett vonni a forgalomból. Három éves üzemképtelen tárolás után hulladékként értékesítették. A gép bontása 1997. 08. 26-tól 09. 29 tartott.

HA-LCI (Ilona)

I_11

Típus: Tu-154A, Gyári száma: 73A053, Ferihegyre érkezett: 1975. 06. 20., Utolsó forgalmi útja: Bejrut 1975. 09. 30., Repült idő: 1186 óra

Az egyiptomi légitársaság 1973-ban üzembe állította a típust, közte a SU-AXG-t, a későbbi Ilonát. A SU-AXB katasztrófája után az összeset visszaadták. Az időközben feltárt tervezési és gyártási hibák miatt a forgalomban lévő Tu-154-es gépeket visszarendelték a gyárba soron kívüli módosításokra. A Malév nyári menetrendjét a kieső régi és a késve érkező új gépek miatt módosítani kellett. A gondok csökkentésére érkezett bérgépként az Ilona és a Károly. Jellegzetességük a világos vajszínű futóik voltak. Az Ilona libanoni háborús viszonyok között teljesítette az MA840-es járatot, amikor a bejruti repülőtér futópályától mintegy 15 km-re a tenger felett a levegőben felrobbant. A gépen 10 főnyi személyzet és 50 utas tartózkodott, mindenki életét vesztette. A gép roncsai közel 500 m-es mélységben pihennek.

HA-LCK (Károly)

K_02

Típus: Tu-154A, Gyári száma: 73A054, Ferihegyre érkezett: 1975. 07. 06., Utolsó forgalmi útja: 1975. 12. hó, Repült idő: 1500 óra

Eredetileg SU-AXH jellel Egyiptomban repült, de a többi géppel együtt rövidesen visszakerült a Szovjetunióba. A soron kívüli bulletinek végrehajtása miatt kialakult szükséghelyzet miatt került bérgépként Magyarországra 1975-ben. A Károly közel fél éves magyar múltja alatt, mintegy 500 órát repült és december 12-én repült vissza a Szovjetunióba. Rövid ideig az Aeroflotnál teljesített szolgálatot, majd a Balkán, bulgár légitársasághoz került LZ-BTN jellel. Később a libiai légitársaság által használt gép 1977. 12. 02-án Bengazinál egy kényszerleszállás során megsemmisült.

HA-LCL (Lajos)

L_11

Típus: Tu-154A, Gyári száma: 73A051, Ferihegyre érkezett: 1978. 05. 05., Utolsó forgalmi útja: Frankfurt 1980. 05. 26., Repült idő: 6911 óra ,Leszállás szám: 3800

A gépet eredetileg az Egyiptomi légitársaságnak szállították le még 1973-ban SU-AXE jellel, majd a visszaadták ezt is. Később rövid ideig a Balkán használta LZ-BTL lajtromjellel. A Malév a kapacitás gondjainak enyhítése érdekében bérelte. Ferihegyre 3169 órával és 1538 leszállással érkezett. 1980 nyarán a gép ismét visszakerült a Szovjetunióba és 1976. 05. 18. és 1977. 12. 27. között ismét a Balkánnál repült, majd ismét visszakerült a Szovjetunióba és 1993 áprilisától RA-85051-es jellel repült.

HA-LCM (Mária)

M_02

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 79A325, Ferihegyre érkezett: 1979. 03. 06., Utolsó forgalmi útja: Milánó 1997. 04. 07., Repült idő: 24386 óra, Leszállás szám: 15192

Az első gyári B2-es gép első útjára Moszkvába 03. 13-án indult. Az 1984. 02. 29-én gyakorlórepülés során az iskolaköröket végrehajtó gép kényszerleszállást hajtott végre Ferihegyen a forgalom elöl lezárt régi pályára 31L irányból, mert a 11. „tauch and go”-nál a bal futó megsérült és nem lehetett behúzni, a stabilizáló munkahenger bekötésének törése miatt. A szükséges biztonsági előkészületek és szakmai segítséggel a gép igen óvatosan ereszkedett le a betonra, majd a futópálya végén megállt. A javítás után ismét repült. A 1997 áprilisában forgalomból kivont gépet eladták az Azerbaijan Airlinesnek és 1998. 09. 24-én a reggeli órákban átrepülték Bakuba, ahol 4K325-ös lajstromjellel forgalomba állították és 2003-ban még üzemelt.

HA-LCN (Nándor)

N_04

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 79A326, Ferihegyre érkezett: 1979. 03. 03., Utolsó forgalmi útja: Prága 2001. 03.29., Repült idő: 26328 óra, Leszállás szám: 16464, Eladva

A gép gyári berepülése 10 leszállással összesen 18 óra 41 percet vett igénybe. 1988. 06. 12-én a Budaörsön megrendezett nagysikerű repülőnapon kismagasságban, nyitott futókkal húzott át a repülőtér felett. A gép 1989. 01. 06. generál javításból lemaratva érkezett Ferihegyre és ezután itt festették át elsőként a típusból új arculatra az ír festők. 1989. 03. 29-án az MA640-es járatot teljesítő gépet Prágában két fiatal felfegyverkezett fiú a beszállítás közben elfoglalta és Frankfurtba térítette, ahol megadták magukat. 1997. 01. 13-tól átmenetileg kivonták a forgalomból, majd a gyári szakemberek tették ismét repülőképes állapotba 1999 tavaszán. Kirepülték a szovjetunióba, majd a 06. 17-i hazaérkezése után és ismét forgalomba állt. A forgalomból való kivonása után tárolták, majd eladásra került. és 2001. 05. 05-én elhagyta Ferihegyet

HA-LCO (Olga)

O_04

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 81A473, Ferihegyre érkezett: 1981. 02. 28., Utolsó forgalmi útja: Szófia 2001. 02. 16., Repült idő: 26875 óra, Leszállás szám: 16325, Eladva

Az első forgalmi útja Budapest-Moszkva útvonalon, 03. 05-én volt. A gép 151 személyes változatban érkezett. 1989 őszén az összes Tu-154-es hajtómű sugárfék rácsát, így az Olgára felszerelteket is módosították 1992 márciusában már túl volt a 16000. repült óráján. a 2001-es forgalomból való kivonása után tárolták majd 2002. 05. 29-án szállt fel, mint az utolsó Malév Tu-154-es és repült ki az új tulajdonosához AVIAL-hoz került, amely megvásárolt de rögtön tovább is adta a Turan Airnak, Bakuba és ott a 4K-473 lajstromjelet kapta. 2006 elején még repült.

HA-LCP (Péter)

P_01

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 81A474, Ferihegyre érkezett: 1981. 03. 06., Utolsó forgalmi útja: Helsinki 2000. 10.26., Repült idő: 24515 óra, Leszállás szám: 14795, Eladva

1989 őszén az összes Tu-154-es hajtómű sugárfék rácsát módosították. 1991-ben a közel 16000 órával rendelkező gépen végrehajtották a második nagyjavítást, mely öt hónapig tartott. 1998. 02. 07-től 1999. 06. 01-ig Ferihegyen tárolták. Az ismételten forgalomba állt gép 2000. 10. 26-ig újra repült. A típus gépein az esedékes időszakos ápolásokat 1999-2000-ben már nem a Malév saját vállalatánál az Aeroplex Kft.-nél, hanem Moszkvában végezték. 2002. 05. 23-án a gépet kirepülték az új tulajdonosához a Turan Airhez Bakuba, ahol a 4K-474-es lajstromjelet kapta. 2006 nyarán még repült

HA-LCR (Róbert)

R_02

Típus: Tu-154B2, 1982 Gyári száma: 82A543, Ferihegyre érkezett: 1982. 06. 23., Utolsó forgalmi útja: Thesszaloniki 2000. 07. 04., Repült idő: 22409 óra, Leszállás szám: 13583, Jelenlegi helye: Görögország, Tesszaloniki, gyakorlógép

Első menetrend szerinti járata 1982. 06. 26-án Budapest-Leningrád-Budapest volt. A Róbert volt az első magyar gép Japánban, amikor 1985. 09. 15-21 között kormányjáratot teljesített. A típus utolsó generáljavítását is ezen a gépen végezték 1995-ben. 2000. 07. 04-én Thesszaloniki-ben az átstartoló gép behúzott futóművel ért földet és mintegy 250 m hosszan a betonon csúszott a törzs alja és a fékszárnyak súlyos sérülést szenvedtek. Az ezután ismételten a levegőbe emelkedő a gép normálisan leszállt. A balesetben senki sem sérült meg, de a repülőgép megjavítása gazdaságtalanná vált.

HA-LCS (Sándor)

S_02

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 82A530, Ferihegyre érkezett: 1986. 07. 10., Utolsó forgalmi útja: 1988. 12. hó., Repült idő: 12973 óra, Leszállás szám: 6181

Az Aeroflotnál CCCP-85530-as lajstromjellel repült, majd a generáljavítása és régi Malév színre való festés után, bérgépként érkezett Ferihegyre 1986. 07. 10-én. Az első útjára 07. 13-án vasárnap került sor Budapest-Moszkva-Budapest útvonalon. Az 1988. 12. 12-án Minszkbe kirepülve visszaadták az Aeroflotnak, később, 1998-ban az orosz St. Petersburg Avia-nal repült RA-85530-as jellel, majd a Pulkovo Airlinesnél folytatta a pályafutást és 2005-ben még repült.

HA-LCT (Tamás)

T_05

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 82A54, Ferihegyre érkezett: 1986. 07. 17., Utolsó forgalmi útja: 1988. 11. hó, Repült idő: 12653 óra, Leszállás szám: 6049

A gépet az Aeroflot kezdte el használni CCCP-85542-es jellel 6500 órás üzemidejű hajtóművekkel. Generáljavítása és az átfestése után 1986 nyarán a Malév-hez került üzemeltetésre. Az 53356 kilogramm üres tömegű gép első forgalmi járatát Budapest-Moszkva-Budapest útvonalon teljesítette 1988. 11. 28-án kirepülték Minszkbe és visszaadták az Aeroflotnak. 1998-ban az orosz St. Petersburg Avia-nál repült RA-85542-es lajstromjellel, majd később az egykori Aeroflot leningrádi igazgatóságából alakult Pulkovo Airlinesnél még 2005-ben is repült

HA-LCU (Ubul)

U_15

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 82A531, Ferihegyre érkezett: 1988. 07. 20., Utolsó forgalmi útja: Koppenhága 2001. 03.28., Repült idő: 26372 óra ,Leszállás szám: 13348, Eladva

Az 1982-ben készült gép az Aeroflot számára. A CCCP-85531-es nem sokkal az első nagyjavítása után érkezett Ferihegyre. A megvásárlása az államközi egyezményben erre az évre beütemezett két „M” változat helyett történt. 1991. 05 15-én kirepült Shannonba kabinbelső átalakításra. Az Ubul volt az első megújult utastérrel rendelkező Tu-154-es. Módosították a székek háttámláját, egységes világosszürke kárpitot, zárható kalaptartók és rejtett világítást kapott. 2001. április 23-án kirepülték az új tulajdonosához az AVIAL-hoz, ahol az RA-85326-os lajstromjelet kapta.

HA-LCV (Vilmos)

V_04

Típus: Tu-154B2, Gyári száma: 82A544, Ferihegyre érkezett: 1988. 09. 09., Utolsó forgalmi útja: München, Repült idő: 25609 óra, Leszállás szám: 12966, Eladva

Az Aeroflot számára készült 30000 repült órás, 15000 leszállás és 15 éves naptári élettartammal. Az Ubullal együtt az „M”-ek vásárlásának elkerülése miatt került a vállalathoz. 1992 márciusában már túl volt a 15000. repült óráján. A típus gépein folyamatos élettartam növelő munkákat végeztek és lehetőség nyílt a 25 éves naptári idő, a 35000 óra és a 20000 leszállás elérésére. A típus kivonása után Ferihegyen tárolták, majd eladásra került és 2001. 04. 25-én kirepülték Moszkvába az új tulajdonosához azt AVIAL légitársasághoz.

 további fotók

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Írások, Fotók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s