Évfordulók, 2013 szeptember

230 éve

1783. szeptember 19-én repült először élőlény meleg levegővel töltött léggömbbel. A francia Montgolfiere testvérek által készített és felbocsátott ballonnal egy birka, egy kacsa és egy kakas utazott 3 km távolságra, közel 500 m-re emelkedve és sértetlenül értek földet.

120 éve

2f_055-crop

1893. szeptember 08. Martin Lajos magyar szabadalmi kérvényt adott be az általa lebegő keréknek elnevezett szerkezetére.

105 éve

1908. szeptember 21-én a Franciaországban repülőbemutatót tartó Wilbur Wright 66,6 km-re javította meg, Auvoursból felszállva a távrepülés világrekordját, melyet 4 nappal azelőtti, 24,12 km-es repülésével még a francia Delagrange tartott.

100 éve

1913. szeptember 4-én a MAeSz megrendezte az első magyar repülőgépmodell-versenyt.

1913. szeptember 6. Megnyílt Budapesten, a Vigadóban az első országos repülőgép modell kiállítás.

1913. szeptember 4-5. A Szombathelyen megrendezett repülőnapon osztrák pilóták is részt vettek.

1913. szeptember 21-én repültek először huzamosabb ideig háton repülőgéppel, amit Adolphe Pégoud egy Bleriot egyfedelűvel, a franciaországi Buc felett repülve teljesített.

1913. szeptember 29-én repültek a világon először 200 km/órás sebesség felett, amikor is a francia M. Prévost Deperdussin gépével, Reimsben 203,85 km-es sebességet ért el.

95 éve

1918 szeptemberében összeomlott a balkáni hadszíntér és az Osztrák-Magyar Monarchia repülőcsapatai a repülőgépeiket hátrahagyva vonultak vissza.

1918. szeptember 18 és 28 között 13 db ballont lőtt le az amerikai Frank Luke és ezzel a teljesítményével a legeredményesebb amerikai ballonirtó pilóta lett az első világháború során.

90 éve

1923. szeptember 5-én a francia Sadi Lecointe Nieport gépén, Villacoublayban 10742 m-re javította a magassági világcsúcsot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1923. szeptember 29. Alakuló közgyűlését tartotta a Fejes Lemezmotor és Gépgyártó Rt.

85 éve

Asboth_h_001

1928. szeptember 18. A helikopter kísérleteket végző Asbóth Oszkár ellentétesen forgó koaxiális légcsavarú, AH-1 jelű szerkezete a próbarepülések során Hosszú István pilótával, négy stabilizálást végző ember segítségével 1,5 m magasra felemelkedett a földről és ott egy percig lebegett.

1928. szeptember 20. megérkezett a Schmoll és Kallós cipőpasztagyár Raab-Katzenstein RK 2a Pelikán típusú, H-MASA lajstromjelű, kétfedeles repülőgépe, mely esténként a városok fölött repül, alsó szárnyán a világító Schmoll-reklámmal.

1928. szepember. 20. Elkezdődött a MAeSZ tagságának a repülő kiképzése

80 éve

1933. szeptember 15-én Bánhidi Antal London-Debrecen 1650 km-es útvonalon, 10 óra 50 perc alatt leszállás nélküli távrepülést hajtott végre a Gerle 13-as repülőgéppel.

75 éve

1938. szeptember 2. Megrendezték az első nemzeti csillagtúrát. Útvonal: Budapest-Kalocsa-Pécs-Kecskemét-Szeged-Tapolca-Szombathely-Székesfehérvár-Balatonkiliti.

3f_401

1938. szeptember 2. A röviddel ezelőtt felállított egységnél a magyar katonai ejtőernyőzés történetében, az első repülőgépből végzett ejtőernyős ugrás Szombathelyen történt. Rövidesen megindult a gyakorlati kiképzés a frissen bevonult újoncok számára is.

1938. szeptember 17. A megalakult Nemzeti Repülő Alap ideiglenes intézőbizottságának elnöke vitéz Laborczfy Rezső repülő-alezredes, elnökhelyettese vitéz Héjjas Iván tanácsos lett. Továbbá bizottsági tagok voltak: vitéz Horthy István tanácsos, dr. Ember Sándor országgyűlési képviselt, vitéz Háry László ezredes és vitéz Bánfalvy István alezredes.

1938. szeptember 22. Bevezetésre került a magyar katonai repülőgépek új jelzés rendszere. A szárnyon, vezérsíkon ék alakú nemzetiszínű hadijel, a törzsön a feladatot jelentő betű pont és sorszám, valamint a századjelvény szerepelt.

1938. szeptember 23. Magyarország és Csehszlovákia között kialakult politikai helyzet következtében korlátozták a határközeli repüléseket. A magyar repülőcsapatok létszáma a tartalékosok mozgósítása után 552 fő tiszti és 4983 fő legénységi állományú katonából állt.

NA-16_FAH-21_EDUARDO_SOSA_2005-crop

1938. szeptember 28-án repült először a North American NA-49-es, a későbbi nagyszámban készült T-6 Texan egymotoros kiképző-gyakorlógép.

70 éve

1943. szeptember 14-én Budaörsön megtartották a HMNRA növendékeinek éves vizsgáját.

1943 szeptemberében elkezdődött Ferihegyen a kísérleti 5/1-es repülőszázad éjszakai kiképzése.

800px-Dornier_Pfeil2

1943. szeptemberében repült először a német Do 335-ös, mely két motorral, egy húzó és egy toló légcsavarral volt felszerelve. A Luftwaffe leggyorsabb dugattyús típusa 763 km/órás sebességet ért el.

1943. szeptember 9-én a német III/KG 100 repülőalakulat rádióirányítású rakétával elsüllyesztette az olasz Roma csatahajót, mely meg akarta adni magát a szövetségeseknek. Ez volt az első nagyobb méretű hadihajó, melyet levegőből rakétával semmisítettek meg.

1943. szeptember 30-án először repült át felderítőgép Ferihegy felett és az angol repülőgép felvételeiből készítették el a szövetséges amerikai alakulatok a repülőtér céltérképeit.

65 éve

3f_103

1948. szeptember 10. A katonai repülésünk újjászerveződése során 35 db szovjet gyártmányú, Jak UT-2 típusú iskola repülőgép érkezett Mátyásföldre.

1948. szeptember 11-19-között zajlott a Honvédség Hete Budapesten, melynek alkalmából rendezett díszfelvonuláson a repülők egy 12 gépes UT-2 századdal, valamint ballonvadászattal szerepeltek.

1948. szeptember 12. Szolnokon két Vöcsök típusú vitorlázó repülőgéppel újraindult a sportrepülés.

1948. szeptember 24. Megrendezték a Centenáriumi Motoros-repülő Verseny.

1948 szeptemberében befejeződött az A-015 gyári számú, a volt HA-NCO lajstromjelű EM 29 Nebuló 2 típusú motoros iskolagép helyreállítása. A repülőgép I-001-es jelzéssel ‘Csóka’ néven rövid ideig katonai kiképzési feladatokat teljesített, majd az OMRE-hoz került HA-HKA jelzéssel. A repülőgépet sérülés miatt, alig két éves üzemelés után szétszerelték.

1948 szeptemberében OMRE motoros kiképző iskolát létesített Szentesen, Győrben, Balatonkilitin, Esztergomban, Algyőn, Hajdúszoboszlón és Szolnokon.

60 éve

1953. szeptember 26. A Pécsi MÁV Lokomotív Repülőklub létrehozásával újra indult a sportrepülés Pécsen.

b47readyrefuel

1953. szeptember 1-jén megtörtént az első légitankolás a világon két sugárhajtású repülőgép között. Mindkettő Boeing B-47-es bombázógép volt.

55 éve

4F_Il-14_003

1958. szeptember 6-án a Malév különjáratot indított az NDK-beli Lipcsei Nemzetközi Vásárra.

1958. szeptember 24-én repült először az első Kínai Népköztársaságban tervezett és gyártott repülőgép a Peking nevű kétmotoros könnyű szállítógép.

50 éve

Malev_ut_003

1963. szeptember 17-én elindult a Malév első Európán kívüli járata Kairóba Athéni közbülső leszállással, Il-18-as típussal.

1963. szeptember 15. A Boeing Airplane Division jelezte, hogy indulni fog az USA szuperszónikus szállítógép, az SST kifejlesztésére irányuló programján.

45 éve

1968 szeptemberében az MHSZ megszűntetett több repülőteret köztük a nagykanizsai, a kecskédi, a gyöngyösi, a hármashatár-hegyi és a hajdúszoboszlói repülőteret

1968. szeptember a Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Minisztérium (MÉM) a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) Légügyi Főosztályával közösen létrehozták a mezőgazdasági repülőgépvezető-iskolát a Nyíregyházi Felsőfokú Mezőgazdasági Technikumban.

b747roll

1968. szeptember 30-án ünnepélyes ceremónia keretében vontatták ki az első Boeing B747-100-as repülőgépet, a vele szinte egyszerre épülő összeszerelő komplexumból Everettben.

40 éve

ELSOTU54-crop

1973. szeptember 5-én megérkezett Ferihegyre a Malév első Tu-154-es repülőgépe, a HA-LCA. Az elkövetkező években a típusból összesen 18 db saját és bérelt gépet üzemeltetett. Az Aladár közel 20 évet repült és ma gyakorlógép az egykori Ferihegyi bányagödör közelében látható.

Az évfordulóhoz illően a honlapom fejlécének ehavi fotója Zsille Péter barátom gyűjteményéből származik, köszönet érte.

35 éve

1978. szeptember 5-6 a FAI “Europa Flug” nevű IX. Európa Repülőtúra résztvevői a Bécs melletti Vöslauból érkeztek Dunakeszi és onnan másnap repültek tovább Eszék érintésével Turnu-Severinbe. Az Osztrák Repülő Klub rendezvényén 92 motoros repülőgép indult, angol, amerikai, német, francia, dán, osztrák, olasz, jugoszláv és román pilótákkal.

1978. szeptember 14-17. között zajlott a II. Nyírség Kupa, Műrepülő Bajnokság Nyíregyházán. Az első három helyezettből Tóth László, Molnár András, Pászti Tibor alkotta később az AeroTriga műrepülő köteléket.

kép.tár

1983. szeptember 9-én megnyitották Ferihegyen a forgalom előtt az új futópályát.

30 éve

5f_382

1983. szeptember 23. Először emelkedett magyar hőlégballon 8000 m-es magasság fölé, pilótája Bakos Attila a Malév Aero Club veresenyzője volt.

25 éve

3f-100

1988. szeptember 15. A MALÉV megkötötte az ír GPA (Guiness Pet Aviation) nevű lizing céggel 3 db B737-200 típusú utasszállító repülőgép 7 éves bérleti szerződését. Ennek értelmében érkezett meg néhány hónap múlva a HA-LEA, -LEB, és a LEC lajstromjelű repülőgép.

HA-TAB_001

20 éve

1993. szeptember 30-án a Malév az ötéves szerződés lejártával megszüntette a TNT-vel az együttműködését. Az eddig közösen üzemeltetett BAe-146-200QT típusú, HA-TAB lajstromjelű teherszállító repülőgépet visszarepülték Angliába.

15 éve

4f_B767_004

1998. szeptember 5-én megnyitották a Malév a pekingi járatát. A B767-es gépek a 7750 km-es utat átlagban 10 óra alatt teljesítették leszállás nélkül. A járatot három év múlva gazdaságossági okok miatt felfüggesztették.

ferihegy03.preview

1998. szeptember 15-én elkezdődött a Ferihegy 2B termináljának műszaki átadása-átvétele.

1998. szeptember 29. A Malév első magyar hölgy pilótája, Czigány Ildikó a Fokker 70-es kiképzése után – első tiszt minőségben – teljesítette első menetrendszerinti járatát.

10 éve

 A világbajnok hajtómű

2003. szeptember 6. Leszerelték a Malév HA-LER lajstromjelű, Boeing B737-5K5-ös típusú repülőgépéről, a 2-es pozícióból az üzemeltetésben világrekord CFM56-3C1-es típusú hajtóművet. A hajtómű több mint tíz évvel ezelőtt készült és rövidesen felszerelték az ekkor gyártott repülőgépre, mely először a Hapag Lloyd-hoz, majd később a Malévhez került. A hajtómű saját és abszolut rekordot is megdöntve 40728 órát és 17504 ciklust üzemelt gyári javítás nélkül ugyanazon a repülőgépen. A korábbi rekordot egy B757-es Rolls Royce RB.211-es hajtóműve tartotta 40531 órával. A világrekord hajtóművet a gyártónál alapos vizsgálat alá vették, hogy a tapasztalatokat a fejlesztésben és üzemeltetésben is kamatoztatni tudják.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s