Monor és a repülés (5/7)

Rajzok az égen

Monor légterében, 10-11 km-es magasságban átrepülő gépek is nagyszámban mozognak. Jelenleg a légtérliberalizáció következtében az átrepülő forgalom esetében már nem légifolyosós rendszerben. Napjaink repülőgép típusainak navigációs rendszerei gyakorlatilag már lehetőséget adnak az induló és érkezési hely közötti egyenes vonalú haladásra is. Ettől függetlenül az országunk feletti korábbi főirányok többsége még ma is meghatározó az átrepülő forgalomban és jelenleg a délkelet-északnyugati, valamint késő délutántól a fordított irányú átrepülő légiforgalom a legnagyobb.

 02    01      05      06

  06      02         09      10

11   12  14     15

A földről a mintegy 10-11 km-es magasságban az átrepülő járatok megfigyelése a sok esetben a maguk után húzott fehér kondenzcsíkok miatt igen kedvező. Általánosságban elmondható, hogy az 5-6000 m felett haladó repülőgépek, legyenek azok hagyományos dugattyús motorral vagy nagyteljesítményű sugárhajtóművel felszerelve az azokból kiáramló égéstermékek a hidegben szinte azonnal kondenzálódnak és hosszabb-rövidebb fehérszínű csíkok formájában láthatóvá válnak. A kondenzcsíkok jól mutatják a repülőgépek helyét, haladási irányukat.

16        19         22           25

28      30       33       35

36    37      40    42

45      50      OLYMPUS DIGITAL CAMERA     52

04

Kedvező időjárási körülmények között a foszladozó, fehér csíkok akár hosszabb ideig is az égbolton maradnak, esetenként akár órákig és több különböző időben keletkezettből akár 10-20 db is látható keresztül-kasul szabdalva az égboltot. A nyílt terepről, jó látási viszonyok esetén nappal már 20-25 km-es távolságban lévő repülőgépek is észlelhetők és a haladásuk 3-5 percig követhető is. A kondenzcsíkok végén csillogó, a szemlélő felé közeledő egyre nagyobbá váló repülőgépek hajtóműveinek hangját rövidesen már hallani is lehet. Szabad szemmel végzett megfigyelés során jobbára csak a repülőgépek hajtóműveinek száma állapítható meg, de távcsővel már a légitársaságokra jellemző festésminták, a lajstromjelek és az egyre terjedő, a gépek alsó részén lévő nagyméretű feliratok is kivehetők.

53         55        60         61

63   70   71   72

73     75     76     78

79    80    81  82

83       85      84        86

87     88   89   90

92      95     99       98

A vakító fehér csíkok csúcsán haladó repülőgépeket nagy gyújtótávolságú objektívvel rendelkező fényképezőgépekkel meg is örökíthetők, de azért szükség van némi számítógépes fényképjavítási munkára is. A kitartó megfigyelők, türelmük jutalmaként azonban különleges típusokat, légitársaságokat is lencsevégre kaphatnak.

A járatok azonosítására célszerű figyelni az interneten a „flightradar” nyújtotta információkat, többek között az induló és célállomást, az útirányt, a pontos repülőgép típust, a lajstromjelet, a sebességet és a magasságot.

jrj10

Naplemente után is érdekes jelenségeket figyelhetünk meg, amikor a Ferihegyre leszálló, az utolsó fordulót kezdő, vagy azt már befejező repülőgépek már felkapcsolják a leszálló fényszóróikat. Alkalmanként több egymást követő, a futópályák irányában mozogó gép fénycsóvája is látható és a szemlélő közelében elhaladók, a hatásos embléma megvilágításuk révén maradandó élménnyel szolgálnak. A repülőtérről déli irányba felszálló, a házak takarásából előbukkanó repülőgépek általában a légterünk elhagyásáig használják a fényszóróikat. Városunk légterében az éjszakai órákban átrepülő gépek navigációs fényei, villogói már messziről észlelhetők és a mozgó fénypontok varázslatos élményt nyújtanak a csillagos égbolt szemlélőinek.

Reklámok
Galéria | Kategória: Fotók, Repülőgép típusok, Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s