Évfordulók, 2013 augusztus

230 éve

1783. augusztus 27-én először emelkedett levegőbe az első hidrogénnel töltött ballon, mely embert még nem szállított. A J. A. César Charles találmánya a földetérés után megsemmisült.

100 éve

1913. augusztus 1. Pertóczy István századost kinevezték az asperni 3. sz. repülőosztag parancsnokává.

1913 augusztusában elkészült Svachulay Sándor legkisebb fesztávolságú repülőgépe, a Kolibri IV.

1913. augusztus. 20. Wittmann Viktor a pöstyéni Szent István-napi versenyen 1200 m-es magassági csúcsot repült.

1913. augusztus 20. Először repült a Prodam II típusú repülőgép, melyet, Prodam Guido épített.

1913. augusztus 27-én hajtottak végre először a világon bukfencet repülőgéppel. A pilóta az orosz Nyeszterov, a gép pedig egy Nieport IV-es volt.

95 éve

1918. augusztus 22. Hefty Frigyes tiszthelyettes végrehajtotta a magyar repülés első repülőgépből végzett ejtőernyős ugrását, mely légiharcban kigyulladt repülőgépből történt.

800px-Fokker_D._VII_USAF

1918 augusztusában elkészült Mátyásföldön, a MAG-ban az első Fokker D.VII-es vadászrepülőgép.

90 éve

1923 augusztusában az amerikai J. S. McDonnell, későbbi repülőgépgyáros, mint az Army Air Service tartalékos alhadnagya elkezdte a repülőkiképzését a texasi Brokos Filden.

1923. augusztus 22-én repült először az első hatmotoros amerikai repülőgép a Barling XNBL-1, mely a korának legnagyobbja volt. Elégtelen teljesítménye miatt csak egy darab készült belőle.

Polikarpov_I-1

1923. augusztus 23-án repült először az első sorozatban gyártott szovjet vadászgép, a Polikarpov I-1-es prototípusa.

1923 augusztusában telepítettek először amerikai repülőtéren elektromos földi irányfényeket az éjszakai repülés biztonságosabbá tételére.

85 éve

1928 augusztusában az ML Rt. 2 db Fokker F-VIIA típusú utasszállító repülőgépet állított a forgalomba.

 80 éve

1933. augusztus 3. A gödöllői cserkész-világtalálkozón, a Jamboree-n repülő-altábort nyitottak.

Karakán

1933. augusztus 4. elkészült Rotter Lajos tervezte Karakán nevű teljesítmény vitorlázó repülőgépe.

1933. augusztus 6. Rotter Lajos a Karakánnal 68 km-es távolsági és 1840 m-re emelkedve országos vitorlázórepülő rekordot repült.

1933. augusztus 23. Bánhidi Antal a Gerle-13-al Debrecenből észak-európai körrepülésre indult.

 75 éve

1938. augusztus 7-14. Szent István király halálának 1000. évfordulója alkalmából nemzetközi repülőtalálkozót rendeznek Budapesten, több mint 40 külföldi repülőgép részvételével

4F_MALERT_007

1938. augusztus 10. Hajdúszoboszló határában lezuhant a MALERT HA-FNC lajstromjelű Fokker F-VIII típusú utasgépe, a katasztrófának 12 fő esett áldozatul. Ezután a típus megmaradt gépeit kivonták a forgalomból.

1938. augusztusában repült először a Halász Andor, Hoff Miklós, Samu Béla által tervezett WM 21 Sólyom típusú közelfelderítő repülőgép HA-SAI lajstromjelű prototípusa, mely a WM-16-os átalakításából jött létre.

1938 augusztusában elkezdődtek a csepeli repülőtér bővítési munkái, melyre a nagyobb típusok megjelenése miatt volt szükség.

1933. augusztus 5-7-ig a francia Rossiu és Codes az USA-ban 9104 km-t repült leszállás nélkül és ezzel közel 600 km-rel megjavította az addig fennálló távolsági világrekordot.

70 éve

1943. augusztus 8. Méray Horváth Róbert Kranich II-es vitorlázógéppel Budapest Farkas-hegy – Kolozsvár útvonalon 6 óra 58 perc alatt 300 km-es távolsági rekordot repül.

1943. augusztus 14-15. A MAeSZ Horthy István repülő emléktúrát szervezett, melyen 25 sportrepülőgép vett részt. A repülőgépek Budapestről a Ferihegyi Sport Repülőtérről indultak és Ungvár-Aknaszlatina-Kolozsvár-Gyergyószárhegy-Kézdivásárhely érintésével jutottak el a célállomásra, Marosvásárhelyre.

1943. augusztus 18. Gróf Zichy Nándor lett a HMNRA új elnöke. Az intézőbizottság elnöke továbbra is dr. Ember Sándor országyűlési képviselő maradt, aki korábban az egyesület felállítását is indítványozta.

1943 augusztusában vitéz Háry László nyugalmazott vezérőrnagy, a korábbi légierő parancsnok lett a Magyar Aero Szövetség új elnöke, főtitkára: Hültl Hümér.

250px-Varga.svg

1943 augusztusában, Ferihegyen az Aerotechnikai Intézetnél épült a Varga László és Petur Alajos tervezte kísérleti romboló repülőgép az X/H-01 (RMI-1).

65 éve

1948. augusztus 4. A háború utáni első magyar katonai repülőgép baleset egy hadgyakorlat alkalmával történt egy motorhiba miatti kényszerleszállás alkalmával Balatonalmádinál. A I-101-es, Bü-131-es oktatógépben ülők megsérültek a repülőgép javítható károkat szenvedett.

1948. augusztus 19. A Kossuth Akadémián először avattak tiszteket, köztük egy fő repülőgépvezetőt ,három műszaki és egy híradó tisztet.

1948. augusztus 23-án repült először a McDonnell „Goblin” parazita vadászgépe.

60 éve

 1953. augusztus 21-én az amerikai Marion Carl egy Douglas D-558-2 Skyrocket típusú rakétameghajtású géppel új magassági világrekordot állított fel, amikor 25370 m magasra emelkedett.

4f_MAV_004-crop

1953. augusztus 31-én nyitotta meg a Maszovlet a Budapest-Zalaegerszeg belföldi járatát Li-2-es típussal.

1953. augusztusában megrendezték Dunakeszin az I. Országos Ejtőernyős Bajnokságot.

55 éve

1958. augusztus 20. Budaörsi repülőtéren megrendezték a rádióirányítású modellek I. Országos Bajnokságát.

800px-Boeing_707-321B_Pan_Am_Freer

1958. augusztus 15-én a Pan American World Airways, Amerikában elsőként kapta meg a Boeing B707-120-as változatú négyhajtóműves utasszállítót.

1958 augusztusában vasárnaponként Ferihegyről a Dunakanyar fölé a Malév sétarepülő-járatokat indított.

50 éve

1963. augusztus 12. Először szenvedett katasztrófát magyar MiG-21F-13-as típusú vadászrepülőgép, amikor a 217-es oldalszámú Kecskemét térségében hajtóműhiba miatt lezuhant.

760px-X-15_launched_bw

1963. augusztus 22-én a North American X-15-ös rakétameghajtású gépe pályafutása során a legmagasabbra, 107960 m-re emelkedett

45 éve

1968. augusztus 21. Elkezdődött a Varsói Szerződés csapatainak a csehszlovákiai eseményekbe történő beavatkozása. A magyar repülők szállítási, felderítési és oltalmazási feladatokat láttak el.

40 éve

1973. augusztus 23-án elkezdődött, Dunakeszin a XX. Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokság.

35 éve

1978. augusztus 12-17 között repülték át először az Atlanti-óceánt gázzal töltött ballonnal. A három amerikai pilóta 5001 km-t tett meg alig több mint 137 óra 5 perc alatt.

3f_195

1978. augusztus 24. Megérkezett a 87. szállítóhelikopter ezredhez Szentkirályszabadjára az első négy, 05, 06,07, 08-as oldalszámú Mi-14D típusú csatahelikopter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1978. augusztus 31. A Taszáron állomásozó 31. honi vadászrepülő ezredhez 12 db MiG-21 bis AP75-ös vadászrepülőgép érkezett.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

1978. augusztus 31-én elkezdődött a Boeing B757-es típusú kéthajtóműves utasszállító repülőgépek gyártása, mely során a közel 16 évig gyártott típusból 1050 db került le a gyártósorról.

30 éve

1983 augusztusában elkezdődött az építők felvonulás a Ferihegyi 2-es terminál építéséhez.

6f_F_027

1983. augusztus 30-én az átadás után a légiforgalmi irányítók használatba vették a Ferihegyen az új irányító tornyot, melyet Nieder Iván tervezett.

1983. augusztus 31-én leszállt Ferihegyen az új 31R futópályára az első menetrendszerű járatot teljesítő repülőgép. A Malév Rómából érkező járatának kapitánya dr. Fülöp András vállalati főpilóta volt.

 25 éve

Heppes_Aladar_1

1988. augusztus. 15. Ridgefield-ben (USA) 83 éves korában elhunyt vitéz nemes belényesi Heppes Aladár alezredes a néhai Magyar királyi Honvéd Légierők 101. vadászrepülő ezredének, a híres Pumások parancsnoka, 8 igazolt és 4 nem igazolt légigyőzelem birtokosa.

800px-Tu-155_3-crop

1988. augusztus 15-én repült először az első nagyméretű hidrogénnel üzemelő repülőgép a szovjet Tu-155-ös, melynek középső hajtóművét alakították át a kísérletek céljaira. Az alapjában véve a Tu-154-es gép utasterében, tartályokban tárolták a folyékony hidrogént.

1988. augusztus 30. Elkezdődött Zalaegerszegen a Nemzeti Motoros Sárkányrepülő Bajnokság.

Concorde-crop

1988. augusztusában több érdekes típus is járt Ferihegyen közöttük a 2-es terminálra érkező Dél-Koreai B747-es, mely Szöulba, az olimpiára vitte a magyar sportolókat és ismét Ferihegy vendége volt a British egyik Concordja.

20 éve

4F_Aviaex_004-crop

1993. augusztus. 6. A HA-LRA lajstromjelű Jak-40-es típusú repülőgép az AVIAEXPRESS légtársaság a első menetrend szerinti járatát teljesítette a Budapest – Lvov között.

a4b73923bc746fa24ef0fe07f2380bd6_2-crop

1993. augusztus 14. Felavatták Veszprémben a hősi halált halt magyar repülők emlékművét.

1993. augusztus 30. A magyar hajózók MiG-29-es típusátképzése során Kusovszkajában, Bodrozsán László az orosz oktatójával együtt 150 m-en sikeresen katapultált a hajtómű kigyulladása miatt égő repülőgépből.

1993. augusztusában megkezdte a menetrendszerű repüléseit Kairóból Budapestre az EgypAir légitársaság A300-as légibuszokkal.

15 éve

1998. augusztus 15. Ezután, évenként ezen a napon tartják a repülő fegyvernemi napját.

3f_276-crop

1998. augusztus 22-23. a Magyar Honvédség 150. és a Magyar Katonai Repülés 60. évfordulója alkalmából nagyszabású repülőnapot tartottak Kecskeméten. Az évforduló tiszteletére a 22-es oldalszámú MiG-29-es vadászrepülőgépet ünnepi festéssel látták el, melyet erősen megsínylett a közel egy órás felhőszakadás. A repülőnapon nagy sikerrel szerepelt a Török Csillagok nevű műrepülő kötelék is Nortrop F-5-ös típusú vadászrepülőgépekkel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10 éve

2003. augusztus 1. A MALÉV megnyitotta a Budapest-Temesvár járatát Fokker-70-es típussal.

2003. augusztus 2-15. Győr-Pér repülőterén megrendezték a X. Vitorlázó Műrepülő Világbajnokságot, ahol első helyezett a magyar Tóth Ferenc lett.

2003. augusztus 16-17. Nemzetközi katonai repülőnapot tartottak Kecskeméten.

2003. augusztus 20. A évek óta hagyományosan megrendezésre kerülő Dunai Vizi és Légiparádén áthúzott a Duna felett a MALÉV Boeing B737- HA-LED lajstromjelű repülőgépe is.

5 éve

Li-2 Fest_ut 036-crop

2008 augusztusában a HA-LIX jelű Li-2-es típusú repülőgépet az ACE 1-es hangárjában részlegesen átfestették.

Torony 005-crop

2008 augusztusában kicserélték a Ferihegyi irányítótorony gurító radarját és annak burkolatát.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s