Monor és a repülés (1/7)

A monoriak amióta, több mint 60 éve rendszeres légforgalom van a település légterében hozzászoktak a repülőgépek látványához, zajához. Hogyan, miként alakult a településünk és a repülésünk kapcsolata az elmúlt egy évszázad alatt, ezzel kapcsolatban szeretném a teljesség igénye nélkül megosztani gondolataimat, emlékeimet, fotóimat a téma után érdeklődök számára együttműködve a MONORONLINE_vel

1_01_millenium

1_02_turul

A településünk légterében már a magyar repülés korai időszakában megjelentek a kezdetleges repülőeszközök. Sőt 1912-ben egy katonai léghajó még le is szállt a Paplapos területén, ami igazi szenzáció és unikum a településünk történetében. Emlékeimben kutatva eszembe jutnak anyám mondatai, amikor arról beszélt nekem, hogy nagyapám látta 1909. október 16-án, Pesten a 36 km széles La Manche csatornát átrepülő Louis Bleriot-ot repülni. A Kisrákosi gyakorlótéren, a későbbi József Attila lakótelep helyén 200 000 ember szorongott, köztük a nagyapámon kívül bizonyára más monoriak is voltak ott. Óriási szenzáció! Repülő ember, hihetetlen! Ekkor láttak az emberek az országban először repülőgépet a levegőbe emelkedni. Az 1910-es, Budapesten, a mai Őrs vezér térnél megrendezett Nemzetközi Repülőversenynek is lehettek monori nézői.

 1_03_bleriot_01

1_03_bleriot_02

1_03_bleriot_03

1_07_rakosmezo

1_04_kutassy

1_05_adorjan

1_06

1_08_zselyi

1_09_dobos

Az I. világháború alatti és utáni repülő események alig érinthették a települést, de Mátyásföld és Rákosmező közelsége, ahol ekkor repülőterek voltak valószínűsíthették a repülőgépeknek a légterünkben való megjelenését. 1923-tól már megfigyelhetők voltak az ML Rt. és az AEROXPRESS repülőgépei, amint nem túl magasan, néhány száz méteren „berregve” repültek át a település fölött.

 1_11_lloyd

1_10_hadi

1_12

A sportrepülés fejlődésével egyre több kisebb nagyobb repülőgép lépett a légterünkbe és néha le is szálltak a környékünkön, főleg a mai 4-es út melletti Páskomon nagy feltűnést keltve.

Jelentős esemény volt a Lampich Árpád tervezte L-2 Róma nevű kisrepülőgép két világrekordja is melyet, mindkét esetben Mátyásföld és Monor között teljesített. A repülések fontossága miatt külön, megemlékezést érdemel.

 

 1_21_fokker_FIII

1_20_fokker_FIII

Az 1930-as évek második felének közforgalmi repülésében bekövetkezett változások, néhány belföldi járat valamint az 1940-es évek elején a Budaörsről Erdélybe irányuló és a visszaérkező járatok érintették a légterünket. Az akkori navigációs eljárások szerint a mintegy 5-600 m magasan repülő járatok alapjában véve a látva repülés szabályai szerint, mágneses iránytű, térkép használatával tájékozódtak. A nagyobb repülőgépeken már rádióirányméréssel is segítették a helyzetük meghatározását és a repülőtér megközelítését rosszabb látási viszonyok között. Az ekkor használatos magyar típusok között Fokker F-III, a F-VII, az F-VIII, az F-XI-es, a Junkers F-13-as, majd a Junkers Ju-52-es, Focke Wulf FW-58-as volt.

1_25_fokker_F_VII

1_26_fokker_F_VIII

1_27_MLRT_plakat

Az idősek emlékeiben valószínűleg még él az a reklámrepülőgép, mely esténként repülve, a szárnyán alul lévő, neoncsövekből kirakott Schmoll-Pasta felirattal hirdette a gyárat, a cipőkrémet.

1_29_Zeppelin

1_30_Focke Wulf_FW 58 Weihe

1_35_Budaörs_1939

A II. világháború előtti időszakában a katonai repülésünk erőteljes fejlődésével egyre több különféle típust lehetett a légterünkben, egyenlőre békés céllal megfigyelni, de sajnos nem sokáig. 1940-től elkezdődött a Ferihegyi repülőtér építése, majd 1943-májusától használata és ezután egyre több jelent meg a légterünkben. Ferihegyen települt az 5/1-es kísérlet éjszakai repülőszázad valamint a Repülő Kísérleti Intézet és októbertől a 2/1-es vadászszázad is. A nagy repülőtérhez csatlakozó sportrepülőtéren, az egykori Ferihegyi major átalakított épületeinek felhasználásával, 1940-től intenzív repülés folyt három egyesületben, vitorlázó és motoros szakágban és a Horthy Miklós Nemzeti Repülő alap, a HMNRA keretében folyt a haderőn kívüli motoros repülő alapkiképzés Bücker Bü-131-es típusú repülőgépekkel. A magyarokon kívül egyre több német katonai repülőgép átrepülése is megfigyelhető volt, melyek a keleti frontra, vagy déli irányba tartottak.

Heja

Ju-52_k

Bf.109

Me_210

SM-75k

A magyar katonai típusok közül, többek között a Heinkel He-46-os, a magyar WM-16, a WM-21, a Fokker C.V.D., az olasz Reggiane R-2000-es, a Fiat Cr-42-es, a Junkers Ju-86-os, Me-109-es, Me-210-es és magyar Héják voltak megfigyelhetők.

folytatás következik

Reklámok
Galéria | Kategória: Írások, Fotók, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s