Évfordulók, 2013 június

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

130 éve

1883. június 06. Az osztrák Aero Club léggömb pilótája Silberer Victor osztrák első budapesti felszállása a 15 m átmérőjű Vindobona léggömbbel, melyre egy képviselő és egy újságíró társaságában került sor.

105 éve

1908. június 8-án repült először repülőgép Németországban, amikor a dán J. H. C Ellehammer 11 másodpercre Kielben felemelkedett gépével a levegőbe.

1908. június 10-én megalakult az Amerikai Egyesült Államok Aeronautikai Társasága.

100 éve

1913. június 21-én az amerikai Gloria Broadwick, nők közül először hajtott végre ejtőernyős ugrást, amikor 305 m magasban Los Angeles légterében elhagyta a Glenn Martin által vezetett repülőgépet.

95 éve

1918. június 29-én a Boeing cég aláírta azt a szerződést, mely szerint 50 db Curtiss által tervezett HS-2L típusú vizigépet gyárt a U. S. Navy számára 116 ezer US dollárért.

1918. június Brindisi kikötője ellen a monarchia repülőcsapatai összehangolt, nagy légitámadást hajtottak végre.

pkz-2

1918. júniusában több próbarepülést hajtottak végre a Petróczy István – Kármán Tódor – Zurowecz Vilmos által tervezett, emelő-légcsavaros kötött, megfigyelő helikopterrel a PKZ-2-vel. A hadsereg szerződést kötött Pestszentlőrincen lévő Lipták és Társa Építési és Vasipari Rt.-vel a sorozatgyártásra, de végül egy sikertelen próbarepülés után leállították a programot.

90 éve

pw9

1923. június 2-án repült először az első teljesen Boeingnál tervezett vadászgép a Model 15-ös, mely később a PW-9-es típusjelölést kapta.

1923. június 7. Felmentették Petróczy Istvánt ezredest a HM 37. osztályának a korábbi vezetőjét és az átszervezések után katonai repülés rejtése miatt már a repülési ügyek a KM Légiforgalmi Osztályához tartoztak, melynek vezetője a rövidesen Vassel Károly ezredes lett.

FIII_002

1923. június 15. A magyar-osztrák légiforgalmi egyezmény szerint a Bécs-Budapest közötti légiforgalom lebonyolításban magyar részről a Magyar légiforgalmi Rt, viszonossági alapon az osztrák ÖLAG lett a kijelölt légitársaság. Az osztrák partner ebben az időszakban repülőgéphiányban szenvedett ezért felkérésére, helyette az AEROEXPRESS Rt. repülőgépei teljesítették a járatokat.

AEROEXP_006

1923. június 29. Elkezdődött a repülés Budapest és a Balaton között, az AEROEXPRESS Rt. hidroplánjaival többek között Siófokra is lehetett repülni.

feiro

1923 júniusában Rotter Lajos Feigl Gyulával és Lászlóval megalapították a Feigl és Rotter Repülőgép-építő Vállalatot a FEIRO-t.

85 éve

1928. június 6-án szállította le a Douglas cég a kimondottan az USA Army Air Corps főparancsnokának épített O-2J típusú repülőgépet.

1928. június 9. A Weiss család megalapította a Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt.-t.

1928. június 14-én Kaszala Károly az L-2-es repülőgéppel Budapestről Rómába repült és a Mátyásföld-Pola közötti leszállás nélkül megtett 517 km-es távval, az FAI a kisgépek számára létrehozott a „C” osztályban új világrekordot állított fel.

1928. június 19-én az amerikai Amelia Erhart első nőként, egyenlőre utasként átrepülte az Atlanti-óceánt.

p12e_n

1928. június 25-én repült először a Boeing Model 83-as vadászgép prototípusa, mely később a P-12-es jelölést kapta.

80 éve

1933. június 4. A gyöngyösi repülőnapon mutatták be a Janka Zoltán terve alapján épült első magyar, nagyteljesítményű vitorlázó repülőgépet, a Gyöngyös 33-at

1933. június 22. Kelényi László 7 óra 3 perccel új magyar időtartam rekordot állított fel Budaörs légterében egy Professor típusú vitorlázó repülőgéppel repülve.

1933. június 26. Hardi Molnár Árpád a Gyöngyös 33-as nevű vitorlázó repülőgéppel a Mátra felett repülve 1139 m-es új magyar magassági rekordot repül.

1933. június a WM Rt.-ben Halász Andor és Hoff Miklós terve alapján átalakították az első Fokker C.V.E típusú repülőgépet, mely a későbbi WM 16 típusú közelfelderítő prototípusa lett.

scac

1933 júniusában repült először a rákosi kísérletező Svachulay Sándor vitorlázógépe a Szent György I.

75 éve

Boeing_314-crop

1938. június 7-én repült először a Boeing Clipper, a Model 314-es repülőhajó, mely fontos szerepet játszott az óceánokon túli légiforgalom megindításában.

DOUGLAS DC-4E

1938. június 7-én repült először a Douglas DC-4E prototípusa.

1938. június 3. a Légiforgalmi Vállalatok Nemzetközi Szövetségének, az IATA-nak a közgyűlését Budapesten tartották, 31 állam 58 légiforgalmi társaságának részvételével. Itt jelentette be Grossmidt István I. világháborús tengerészrepülő, a MALERT igazgatója, hogy Ferihegy-pusztán új közforgalmi repülőteret fog az állam létesíteni.

1938. június 15. A még rejtett magyar katonai repülést 259 darab repülőgép szolgálta.

hmnra

1938. június 18. A minisztertanács határozata alapján létrehozták a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapot, a HMNRA-t mely a haderőn kívüli alapfokú repülőkiképzést szolgálta.

1938. június 24-26. között megrendezésre került az országban Siófok-Szeged-Miskolc-Budapest útvonalon már a Magyar Touring Club által korábban is megrendezett nemzetközi pilótatalálkozó, a pilótapiknik. Az idei rendezvényen 24 repülőgép vett részt.

70 éve

1943 júniusában elkezdődött a Boeingnál a gázturbinával felszerelt repülőgépek tervezési, gyártási lehetőségeinek tanulmányozása.

1943. június 25. Tariska Ferenc és Szőnyi József 125 km-es hurokrepülési rekordot állított fel Hajdúszoboszló-Nyíregyháza-Hajdúszoboszló útvonalon.

1943 júniusában rendszerbe állították a Fiat G.12T típusú hárommotoros, katonai szállítógépeket.

65 éve

KB-50

1948. június 17-én elkezdődött a Boeing Wichita-i gyárának, egyik újra megnyitott részlegében a B-29-es és a B-50-es típusú gépek átépítése légi utántöltésre alkalmas tartálygépekké.

1948. június 22. Hepper Antal Mátyásföldről felszállva, a háború után első vitorlázó repülőként 348,8 km repülve a teljesítette az „E” vizsga követelményét.

60 éve

1953. június 14. Az országban először a miskolci repülőnapon szerepelt a MiG-15-ös típusú sugárhajtóműves vadászrepülőgép. a bemutató pilótája Iván Dezső őrnagy volt.

C-124C_Globemaster_II-crop

1953. június 18-án következett be az első olyan légikatasztrófa, melyben 100-nál több ember vesztette az életét. Az USAF egyik C-124 Globemaster II-es szállítógépének megsemmisülésekor a fedélzeten tartózkodó 129 főből senki sem élte túl az eseményt.

MAsz_004

1953. június 20. a MASZOVLET menetrend szerinti járatokat indított Li-2-es gépekkel Debrecen-Szeged és Debrecen-Békéscsaba között.

5E_073

1953. június 28-án nagyszabású repülőnapot rendeztek a Ferihegyi repülőtéren. Többek között kötelékrepülés hajtott végre az 59. csatarepülő ezred egyik Il-10 repülőgépekkel felszerelt százada. Nagy sikert aratott a sportrepülők vitorlázó és motoros repülőgépeinek programja és 6 db Li-2-es repülőgépből 200 fős ejtőernyős ugrott ki. Itt szerepeltek először ilyen nagyszámú, az akkori sajtó híradása szerint 200 ezres nézőközönség előtt a magyar MiG-15-ös vadászrepülőgépek. A repülőtérről végezte a felszállását a 711-es, a 804-es és a 821-es oldalszámú repülőgép.

perm_080

1953. június a MASZOVLET kísérleti mezőgazdasági repülőbemutatót végzett Po-2 típusú repülőgépeivel a Vecsési Állami Gazdaság földjei felett.

55 éve

1958. június 1-től, idényjáratként, hétvégeken Ferihegyről Siófokra is indultak repülőgépek. Az Il-14-esek menetideje 24 perc volt.

1958. június 6. a MALÉV új nyári, hétvégi idényjáratot közlekedtet Pécs – Siófok között.

1958. június 12. Először szállt fel az első R-15F Fém-Koma kétüléses kiképző vitorlázórepülőgép. Az alapkonstrukció faszerkezetű volt fémre való áttervezést Esztergomban, az akkori nevén a Sportárutermelő Vállatnál végezték.

1958. június 22. Dunakeszin, az alagi repülőtéren megrendezték a magyar Műrepülő Modellek Országos Bajnokságát, majd a következő napon itt kezdődött a VI. Nemzetközi Repülőmodell Verseny is.

1958. június 24. Opitz Nándor 518 km-es távrepüléssel elsőként szerezte meg Magyarországon a vitorlázó gyémántkoszorús teljesítmény jelvényt, melynek a FAI sorszáma 96. volt.

50 éve

gobe

1963. június 6. Berepülték Rubik Ernő új fémépítésű, kétüléses kiképző vitorlázógépét az R-26S Góbét, pilótája Karsai Endre volt.

1963. június 11-19. között Dunakeszin megtartották a Senior Vitorlázórepülő Bajnokságot.

1968. június. 20. Több minisztérium, a MÉM a KPM, HM és BM egyeztetése révén a tanévkezdettől megindult a Nyíregyházán a Felsőfokú Mezőgazdasági Technikumban a repülőgépvezető-képzést. Itt évtizedek alatt elsősorban a polgári repülőgép-vezetőket képeztek ki.

V_107

1963. június 30. – júl. 13. a XIV. Nemzeti Vitorlázórepülő Verseny kerül megrendezésre Dunakeszin, lengyel, román és bolgár pilóták részvételével.

40 éve

1973. június 19-én repült először az USA-ban az első, a készülő három E-4A típusú légi parancsnoki harcálláspont feladatkörre speciálisan kialakított Boeing 747-ből.

35 éve

1978. június 29-én nyilvános pályázatot írtak ki a Ferihegyi repülőtér új termináljának tervezésére.

30 éve

1983 júniusában repült először a Nyíregyházán épült, Kesselyák Mihály által tervezett KM-400 kísérleti együléses teljesítmény vitorlázógép.

25 éve

1988. június 13-án befejezte az üzemelést a Kőrishegyen telepített UTYOSZ-M típusú szovjet távolkörzeti radar és elkezdődött helyette a Selenia típusú felszerelése.

20 éve

ATR_42

1993. június 8-án leszállt Ferihegyen az első menetrend szerint közlekedő horvát repülőgép az Auvic Air színeiben közlekedő ATR-42-es.

1993. június 19. Felavatták Szentesen a felújított repülőteret

15 éve

Boeing_717-200-crop

1998. június 10-én készült el az első Boeing 717-200-as változatú utasszállító repülőgép. A McDonnell Douglas Corporation korábban egyesült Boeinggal és ezért a régen a DC-9-ből kifejlesztett MD82-es típus már új néven szerepelt és Boeing McDonnell Products Division Long Beach-i telepén készült.

1998 júniusában járatot nyitott Budapestre, gurjevi közbülső leszállással az Air Kazakstan, kazak légitársaság B737-200-as típussal, melyet röviddel ezelőtt állított üzembe. Az arubai lajstromozású P4-RMB jelű gépet rövid ideig a Malév hajózóinak és az Aeroplex Kft. műszaki szakemberei közreműködésével üzemeltették. Ehhez a társasághoz került rövidesen a Malév HA-LEB jelű gépe is UN-3007 lajstromjellel. A csak egy évet üzemelő P4-RMB Ferihegyen maradt jelenleg a katasztrófavédelmi gyakorlógépként szolgál.

10 éve

2003. június 28. Hegedűs László vitorlázógéppel 1013 km-es leszállás nélküli új magyar távolsági rekordot távot repült 10 óra alatt Göd-Kocsord-Zebegény-Kocsord-Dunakeszi útvonalon a HA-3176 jelzésű, Nimbus 4T típusú repülőgéppel.

2003. június 1. Kibocsátották a Malév második női elsőtisztjét, Gyulai Eszter, aki a Boeing 737-es típuson repült.

2003. június 1. Megérkezett az első charter-járat a felújított Győr-Pér repülőtérre.

let_001

2003. június 11. A Malévnál korábban üzemelő HA-LET lajstromjelű B737-3Y0 típusú repülőgép az átadási munkák után elrepült Norvégiába az új üzemeltetőjéhez, a Norwegian Air Shuttle légitársasághoz, ahol az LN-KKN lajstromjelet kapta.

lnd

2003. június 21. Megérkezett a Malév HA-LND lajstromjelű, Bombardier gyártású CRJ-200-as típusú repülőgépe.

5 éve

2008. május 16. a MALÉV köszöntötte az esedékes évben szállított 1 milliomodik utasát.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s