Évfordulók, 2013. május

155 éve

01. k

1848. május 23-án született Otto Lilienthal a repülés úttörője, mintegy 2500 sikeres siklórepülés végrehajtója, siklógép építő. Előremutató elméleti és gyakorlati munkásságával az egyetemes repüléstörténet kimagasló alakjává vált.

115 éve

lamp

1898. május 11. Lampich Árpád gépészmérnök, több sikeres könnyű repülőgép tervezője, pilótája, a MSrE alapító tagjának a születésnapja.

Jendrassik_György

1898. május 13. Jendrassik György gépészmérnök, feltaláló, gázturbina tervező születésnapja. Jendrassik elsőként tervezett repülőgépek számára légcsavaros gázturbinát, mely kísérleti példánya jelenleg is múzeumban látható.

110 éve

1903. május 8. A francia Lebaudy testvérek puhatestű, félmerev léghajója lett az első sikeres kormányozható repülőszerkezet a világon, amikor 37 majd 98 km-t tett meg a levegőben leszállás nélkül.

turul

1903. május 30. A Turul léggömb Budapestről Ipolyságra repült.

100 éve

1913. május 10. Repülőnap keretében avatták fel az Újvidéki repülőteret.

95 éve

iKiss_J

1918. május 24. Az olasz fronton égiharcban életét vesztette a 19 légigyőzelmes eleméri, ittebei Kiss József tiszthelyettes.

90 éve

1923. május 3-án lépett életbe az a K.M rendelet, mely a magyar légijárművek lajstromozásáról szólt. A repülőgépeket a H-Mxxx sorba vették nyilvántartásba.

Az első, a H-MAAA volt, ami a Szebeny iskolagépé volt, de ezt a lajstromjelet kapta tíz évvel később Wenckheim József gróf magánrepülőgépe egy Desoutter Mk.II-es. A Malert repülőgépei a H-MABA, az AEROEXPRESS Rt. F-13 gépei a H-MACA sorba kerültek nyilvántartásba. Az első magyar légitársaság, a MAEFORT repülőgépeinek is H betűvel kezdődött a lajstromjele, de a kötőjel utáni utolsó tagban betűk és számok is szerepeltek, pl. H-OP.18,

Ennek a korai szabályozása a másik érdekessége, hogy ekkor még a Holland repülőgépek a H-Nxxx sorba voltak lajstromozva. Egy évtized múlva változott a korábbi szabály és a magyar polgári repülőgépek HA- és az utána három betűből álló lajstromjelet kaptak igazodva a nemzetközi szabályokhoz, amit valószínűleg a jobb megkülönböztethetőség és a repülőgépek egyre növekvő száma indokolta.

maef f-13 f3

1923. május 6-án az AEROEXPRESS Rt., H-MACC lajstromjelű Junkers F-13 típusú repülőgépe sétarepülés során a Csepel sziget felett a fordulóban sebességét vesztette és a gép álló motorral lezuhant. Az esemény a gépen tartózkodó hat fő közül egy utasnak halálát okozta. Ez volt a magyar közforgalmi repülés első halálos baleste.

1923. május 20. Repülőnapot rendeztek a hazai repülés bölcsőjében, Rákosmezőn.

1923. májusában az Aeroexpress Rt., H-MACE lajstromjelű repülőgépén Mikes János megyéspüspök Udinébe repült a pápához. Ő volt az első magyar utas, aki repülőgépen hagyta el az országot az első világháború után és egyben ez volt az első magyar külföldre irányuló kereskedelmi járat is. A pilóta Maier József a társaság egyik igazgatója volt.

85 éve

1928 májusában a magyar vitorlázórepülés fejlesztése érdekében a MOVERO két Zöglinget és egy Hol’s der Teufel típusú repülőgépet vásárolt.

1928. május 17. Mintegy 15 ezer látogató előtt repülőnapot tartottak Mátyásföldön.

80 éve

1933. május 20. Először vontatott motoros repülőgép vitorlázó repülőgépet az országban. Az eseményre Mátyásföldön került sor. A motoros egy Udet, a vitorlázó pedig egy Professor típus volt. A pilóták Berecky László és Bernard Mátyás.

75 éve

1938. május 4. dr. Ember Sándor országgyűlési képviselő, korábbi pilóta indítványozta egy Nemzeti Repülő Alap létesítését.

1938. május 21. A szentesi repülőtéren repülőnap keretében felavatták az ország első íves, feszített vasbeton hangárját.

f_VII

1938. május 23-án a korábban a WM-nél gyártott és vöröskeresztes repülőgéppé alakított HA-FKB lajstromjelű, 5081-es gyári számú Fokker F-VIIa típusú repülőgép Zircnél balesetet szenvedett.

1938. május 29. Az olasz Caproni repülőgépgyár, Tapolcán bemutatta a magyar katonai vezetőknek a Ca.310-es Libecco könnyűbombázó repülőgép típust, melyből rövidesen, először hét darab került magyar használatba, melyek a HA-FBA sorba lettek lajstromozva.

1938. május Bemutatták a közeljövőben sorozatgyártásra kerülő Halász Andor, Hoff Miklós és Samu Béla által tervezett WM-21 ”Sólyom” közelfelderítő repülőgépet.

1938. májusában a magyar posta átvette a légiforgalom biztosításához szükséges rádiószolgálatot a még rejtésben lévő a katonai repülés irányító szervétől, a LÜH-től.

70 éve

cr_42

1943. májusában elkezdődött az épülő Ferihegyi repülőtér használata, amikor Mátyásföldről áttelepült az 5/1. kísérleti éjszakai vadászrepülő század Fiat Cr-42-es gépekkel.

me_109

1943. májusában berepülték az első Győrben készült első licenszben gyártott Messerschmitt Me-109G-4 típusú vadászrepülőgépet.

65 éve

1948. május 1. Az Országos Magyar Repülő Egyesület több városban repülőnapot tartott, köztük Budapesten, Esztergomban, Salgótarjánban.

1948. májusában az OMRE megszervezte az ország háború utáni első vitorlázórepülő-oktató tanfolyamát Mátyásföldön és repülőgép-építő pályázatot hirdetett.

55 éve

1958. május 18-án a Malév és az IBUSZ közös balatoni sétarepülő járatokat indított Ferihegyről.

50 éve

karman_todor

1963. május 7. Kaliforniában elhunyt a magyar származású, aerodinamikus Kármán Tódor gépészmérnök, nemzetközi hírű aerodinamikus, számos kitüntetés birtokosa, a Nemzetközi Aeronautikai Szervezet tiszteletbeli elnöke

1963. május 28. Először végeztek magyar pilóták fel és leszállásokat a Kenyeriben lévő füves szükség repülőtéren MiG-21F-13 repülőgépekkel.

45 éve

1968. május 17-én a Malév megnyitotta a luxemburgi járatát Il-18-as típussal.

40 éve

l-410

1973. májusában tűnt fel először Ferihegyen a csehszlovák gyártmányú Letov L-410-es, mely két légcsavaros gázturbinával volt felszerelve és 15-17 utas szállítására volt alkalmas. A típus még napjainkban is nagy népszerűségnek örvend, számos országban alkalmazzák és az évek során több példány került magyar lajstromba is.

1973. május 15-én szállt le először DC-10-es típusú repülőgép Ferihegyen, amikor a Trans International Airlines gépe 354 utast hozott Montreálból.

35 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1978. május 23-án érkezett az országba az a MiG-21bisz 75AP típusú, 75061904-es gyári számú vadászrepülőgép, mely később a Camel sárga színekre festve a nevezetes ”Cápeti” lett. A repülőgép jelenleg Szolnokon van kiállítva.

HA-YSA

1978. május 23. Átlajstromozták a BM KFL tulajdonában lévő Tu-134A típusú, HA-926-os jelzésű repülőgépet. A szovjetunióbeli javításról hazatérő 12096-os gyári számú repülőgép a HA-YSA lajstromjelet viselte.

huse

1978. május 26. Szolnokon, Hüse Károly százados, ejtőernyős oktató a 6282. ugrásánál katasztrófát szenvedett, az ejtőernyője nem nyílt ki.

30 éve

dc9

1983. május 13-án mutatkozott be Ferihegyen a DC-9-es Super 82-es változata a Finnair színeiben.

1983. május 7-én megrendezték Dunakeszin a II. Precíziós Repülő Nemzeti Bajnokságot.

25 éve

1988. május 5-én átadták a korszerűsített „Szikla” légiforgalmi irányítóközpontot a Gellért-hegy oldalában.

HA-YHF

1988. május 6. A MALÉV Repülő Club egy An-2TD típusú, 1G224-13-as gyári számú repülőgépet vásárolt, mely a HA-YHF lajstromjelet kapta.

F-100

1988. május 29-én bemutatkozott Ferihegyen a Fokker-100-as két sugárhajtóműves utasszállító. Ennek a kisebb változatát, a F-70-es típust üzemeltette később a Malév is, mely a Tu-134-es típust váltotta fel.

LBF_atad

1988. május 19. Átrepülték Szolnokra a HA-LBF lajstromjelű, 0350923-as gyári számú Malév forgalomból kivontTu-134-es repülőgépét, amely jelenleg is a helyi szabadtéri repülő múzeumban látható.

20 éve

1993. májusában átadásra került Ferihegyen az ICAO III/A kategóriának megfelelő pontosságú, új ILS leszállító berendezés 31R irányból.

1993. májusától elkezdődött a folyamatos adatszolgáltatás a püspökladányi légiforgalmi radarállomásról az aradi és kolozsvári ACC számára.

1993. május 3. Megérkezett Ferihegyre az AIR SERVICE által bérelt Tu-134A típusú, 09074 gyári számú, korábban CCCP-65824, majd HA-LBS lajstromjelű és utasszállító repülőgép.

HA-LHB

1993. május 10-én megérkezett Ferihegyre a Malév első saját tulajdonú Boeing B767-267GERM típusú repülőgépe a 27048-as gyári számú HA-LHA, majd hét nap múlva a 27049-es HA-LHB is. A repülőgépek a vállalat hosszútávú menetrendszerinti és különjárati járatain teljesítettek szolgálatot. Jelenleg a HA-LHB még mindig Ferihegyen van.

1993. május 29. Elindult a MALÉV első közvetlen, az amerikai Delta légitársasággal közös járata Ferihegyről New-Yorkba.

15 éve

1998. májusában kormány határozatokban rendezték több vidéki, köztük a Pécs-pogányi, a debreceni, a békéscsabai, a taszári repülőterek tulajdonviszonyait, üzemeltetőit, a felhasználás lehetőségeit.

10 éve

UR-GAM

2003. május 15. Elrepült Ferihegyről a 25190-es gyári számú, Boeing B 737-4Y0 típusú repülőgépe, melyet eddig a Malévnál szolgált, a későbbiekben az UIA ukrán légitársaság üzemeltetett tovább UR-GAM.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s