Évfordulók, 2013 március

120 éve

1893. március 31-én született a budapesti ifj. Kolbányi Géza mérnök, rákosi kísérletező.

110 éve

1903. március 23-án a Wright testvérek repülőgép és vitorlázógép szabadalmi beadvánnyal fordultak az Amerikai Egyesült Államok kormányához.

1903. március 30. John Placek léghajó kapitány léggömbjével felszállt Budapesten, az Állatkertben és bemutató ejtőernyős ugrást tartott.

1903. március 31. Új-Zélandon az első motoros repülési kísérlet Richard Williams Pearse végezte sajáttervezésű és építésű géppel és a szemtanúk beszámolója szerint egy 50 m-es ugrást hajtott végre.

105 éve

1908. március 12-én a kanadai Casey Baldwin az Egyesült Államokban, Hammondsportban, nyilvánosság előtt Red Wing nevű repülőgépével egy tóról felszállva mintegy 100 m-t repült.

1908. március 28. Európában az első légiutas Léon Delagrange volt, amikor Henry Farman Voisin kétfedelűjén a levegőbe emelkedett.

100 éve

1913. március 11-én a francia M. Perreyon Bleriot XI-es típussal, Buckban 5880 m magasra emelkedve, új magassági világrekordot állított fel.

95 éve

1918. március 20-án indították az egyetemes repüléstörténet első nemzetközi légiposta járatát Bécs és Kijev között, mely a háború végéig üzemelt. A Krakkót, Lemberget, Pruszkovot érintő járatot az Osztrák-Magyar Monarchia tartotta fenn és katonai célból jött létre. A Hansa-Brandenburg C1-es kétfedelű gépek napi rendszerességgel repültek, magyar pilótákat is alkalmazva és alkalmanként még utasokat is szállítottak.

90 éve

1923. március 1-jén indította első járatát a csehszlovák légitársaság, a CSA.

1923. március 1-jén a Goodyear cég leszállította a TC-1 jelű legnagyobb amerikai, puhatestű, léghajót az Army Air Servicenek.

1923. március. 2. A mátyásföldi repülőtéren lévő postai kirendeltségen a repülőforgalom kiszolgálására egy Hunt típusú rádió adó-vevő készülék kezdte meg az üzemelést.

4F_FIII_003

1923. március. 18. Megérkezett a Mátyásföldi repülőtérre az ML Rt. első 3 db Fokker F-III-as típusú, 5 férőhelyes utasszállító repülőgép. A repülőgépeket átrepülő pilótái: Hefty Frigyes, Risztics János, Molnár János, Takács Nándor és Papp János volt.

1923. március 29-én az Egyesült Államokban, Wright Filden R. L. Maughan hadnagy Curtiss R-6-os típussal új sebességi világrekordot repült. A 380,67 km/órás sebesség 6 km/órával volt több mint az előző, melyet a francia Sadi Lecointe tartott.

85 éve

1928. március 4-én repült először a Boeing Model 204-es. A B1E-es négyszemélyes polgári használatra gyártott vizigép volt.

1928. március 10. Fejes István pilóta berepülte az első hazai, WM gyártású Heinkel HD.22 típusú gyakorlógépet.

bailey_lomax_500

1928. március 28-án indult el Londonból Dél-Afrikába Lady Bailey és az útvonalat első női pilótaként teljesítette egy de Havilland Moth típusú géppel, amit azonban az út folyamán sérülés miatt le kellett cserélnie.

Macchi_M.52

1928. március 30-án új sebességi világrekordot állított fel az olasz Mario di Bernardi őrnagy Macchi M52bis típusú vízirepülőgéppel, amikor Velencében 512,69 km/órás sebességet ért el.

80 éve

1933. március 1-től a magyar Légügyi Hivatal hatáskörébe tartozott a magyar repülés korai repülésirányításában fontos szerepet betöltő rádiós szolgálat.

1933. március 21-én az amerikai James L. Kinney teljesítette az első teljesen műszeres navigációval végrehajtott útvonalrepülést.

g13_5

1933. március 24-én megérkezett Mátyásföldre a HA-AAI lajstromjelű Gerle 13-as, mellyel Bánhidi Antal és Bisits Tibor 12258 km-t 100 óra 22 perc repült idővel és 25 leszállással először körberepülte a Földközi-tengert.

boeing247d_morrisbiondi-crop

1933. március 30. A United Air Lines amerikai légitársaság átvette az első Boeing Model 247-es típusú repülőgépét. Ez a típus a korszerű utasszállító repülőgépek egyik őse volt.

1933. márciustól J. S. McDonnell, a szárazföldi típusok főtervezőjeként a Baltimorban lévő Glenn L. Martin Companynál dolgozott.

75 éve

1938. március 5-én Darányi Kálmán miniszterelnök győri beszédjében meghirdette a hadsereg fejlesztést. A magyar kormány öt év alatt egymilliárd pengőt kívánt a hadsereg fejlesztésére fordítani, ebből az első időszakban 55 millió kívántak a repülésre.

1938. március 6-án a francia Williams 11420 m-es magasságból ugorva 10000 m-es zuhanás után nyitott csak ernyőt. Ez volt az első ilyen mértékű késleltetett ejtőernyős ugrás.

1938. március 10. Rubik Ernő és Mitter Lajos közösen alapították Esztergomban az Aero-Ever Kft.-t. Az üzem elsősorban Rubik Ernő tervezte faépítésű vitorlázórepülőgépek gyártásával, javításával foglalkozott.

hari004

1938. március 15. A már önálló fegyvernemi rangot megkapó Magyar királyi Honvéd Légierők első parancsnoka vitéz Háry László ezredes, a legendás I. világháborús vadászrepülő lett.

tucsok001

1938. március 20-án először repült Esztergomban, az Aero-Evert-nél készült, a Rubik Ernő tervezte R-07a „Tücsök” nevű iskola vitorlázórepülőgép. A pilóta Hefty Frigyes volt.

1938. márciusában elkezdődött Esztergomban az R-07b „Vöcsök” nevű iskola vitorlázó repülőgép sorozatgyártása.

70 éve

1943. március 25. Elhunyt Kara Jenő pilóta, alezredes, a Magyar Aero Szövetség ügyvezető alelnöke.

1943 márciusában befejezték Budapesten a karolina úti Repülő Orvosi Vizsgáló Intézet, a ROVI épületének bővítését, modernizálását.

1943. március Tökölön felállították az 5/3. repülőszázadot Bf.109 típusú vadászrepülőgépekkel, Budapest légterének védelmére.

65 éve

1948. március 13. Államosították a csepeli Dunai Repülőgépgyár Rt.-t.

1948. március 25. Államosították az esztergomi Aero-Evert Kft.-t. A főleg vitorlázó repülőgépeket gyártó, de kényszerűségből más termékeket is gyártó vállalat új neve: Sportáru Termelő Nemzeti Vállalat lett.

1948. március 26. Államosították a mátyásföldi Uhri Testvérek Karosszéria és Járműgyárát a későbbi Repülőgépgyár Rt.-t, melyből később az Ikarus autóbusz gyár fejlődött ki.

F3D-2_Skyknight_VMF(AW)-531_1957

1948. március 23. Először repült az első gázturbinás Douglas vadászgép, az F3D Skynight.

800px-Boulton_Paul_Balliol_T.2_WN507_CV_RAFC_Hooton_Park_24.07.55_edited-2-crop

1948. március 24-én repült először az angol Boulton Paul P.108 Balliol, mely az első, egy légcsavaros-gázturbinás repülőgép volt. A háromszemélyes gyakorlógép később a RAF-nál teljesített szolgálatot.

1948 márciusában az Egyesült Államokban a Murock légi bázisról felszálló B-29-es fedélzetéről ledobták a világ addigi, legnagyobb 21 tonnás bombáját.

60 éve

1953. március 15-én a magyar Neu József és Szerző István új rekordot állított fel, amikor 4500 m-ről ejtőernyős ugrást hajtott végre.

1953. márciusában Budaörsről a Magyar Repülő Szövetség Központi Javító Műhelye Dunakeszire, a repülőtérre költözött. Az Alagi Központi Kísérleti Üzem könnyűfém repülőgép építési technológiát alkalmazva gyártott főleg vitorlázó repülőgépeket.

comet001-crop

1953. március 3-án történt az első katasztrófa sugárhajtású utasszállító géppel. A Canadian Pacific Airlinesnek szánt gépet Londonból repülték át. A Comet I-es gép a karachi repülőtérről való felszállás után zuhant le valószínűleg pilóta hibából kifolyólag.

1953 márciusában a Maszovlet 15 perces sétarepüléseket indított Budapest felett. Egy felnőtt jegy 25 Ft-ba, a gyerekeknek 12 éves korig csak 15 Ft-ba került. Az utasokat a városközpont és Ferihegy között 2 Ft ellenében buszokkal szállították.

55 éve

1958. március 8-án megérkezett Ferihegyre a Malév első NDK-ban, Drezdában gyártott, Il-14P típusú repülőgépe, a14803028-a gyári számú HA-MAD.

Il-14

1958. március 18-án elindult Budapestről a Malév első Prága-Brüsszel menetrendszerű utasjárata Il-14-es típussal.

1958 márciusában elkezdődtek a Ferihegyi futópálya hosszabbítási munkái, mely során az év végére a régi 2500 m-es hossz 3010 m-re nőtt. Ezzel együtt nőtt a forgalmi előtér területe és elkészült az “A” gurulóút műszaki előteret elkerülő része is. A bővítésre a nagyobb repülőgépek, elsősorban a Tu-104-es megjelenése miatt volt szükség.

35 éve

 4f_Tu_134_011-crop

1978 márciusában a Belügy Minisztérium kormányzati repüléseket lebonyolító osztályának állományába tartozó Tu-134-es típusú, 1703-as gyári számú HA-927-es lajstromjelű repülőgépe festés után HA-YSB jelzéssel új lajstromjelet kapott

1978. március 20-án, Budapesten a Malév vezetése és a Tupoljev iroda főkonstruktőre aláírta a Tu-154-es típus sikeres, kísérleti ICAO II-es kategóriájú bevezetések és leszállások befejezéséről szóló dokumentumot. Ezután a típus gépei már 400 m vízszintes és 30 m-es függőleges látás esetén is végrehajthatta a repülőterek megközelítését és a leszállást.

30 éve

1983. március 19-én a Malév újra indította a bejruti utasjáratát, melyet a HA-LCI nyolc évvel ezelőtti katasztrófája óta szüneteltetett.

20 éve

B-747_001

1993. március 8-án vontatták ki az összeszerelő hangárból az első Boeing B747-400-as teherváltozatát.

1993. március 25. A MALÉV Repülés- és Üzemtörténeti Körének jogutódjaként megalakul a Magyar Repüléstörténeti Társaság. Első elnöke Zörgő Tibor lett.

15 éve

1998. március 9. Befejeződött a Dunai Repülőgépgyár Rt.-nél az 500. MiG-21 típusú vadászrepülőgép nagyjavítása.

4F_Pann_001-crop

1998 márciusában megalakult a rövidéletű PANNON Air Transport Kft., mely egy Tu-154M típusú, HA-LCX lajstromjelű, 88A788 gyári számú repülőgépet üzemeltetve menetrenden kívüli repülésekre szakosodott.

British_Airways_Boeing_777-200_G-ZZZA_Gilliand-crop

1998. március 4-én a hajnali órákban szállt le először Boeing B777 repülőgép Ferihegyen. A British Airwys G-ZZZA lajstromjelű Frank Whitle nevű gépe egy utas szívpanaszai miatt szakította meg az útját Budapesten Bahreinből Londonba tartva.

E-767-AWACS-crop

1998. március 13-án szállította le a Boeing az első két B767 AWACS-ot Japánnak.

10 éve

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2003. március 5-én megérkezett Ferihegyre a MALÉV első B737-800-as repülőgépe, a 180 férőhelyes, 32797-es gyári számú HA-LOC.

2003. március 18. A Malév HA-LOC lajstromjelű B737-8Q8-as típusú repülőgépe első útját teljesítette a Budapest-Hannover útvonalon.

viszaad_005

2003. március 5-én a HA-LEU lajstromjelű repülőgépe Budapest-Istambul-Budapest útvonalon teljesítette a bérleti szerződésének a lejártával az utolsó járatát a Malévnál. A repülőgép a karbantartás és átfestés után az UIA ukrán légitársasághoz került.

viszaad_008

2003. március 28. A Malév B737-es flottacseréje során a B737-3Y0 típusú, 24676-os gyári számú HA-LES lajstromjelű repülőgépe Ferihegyen végrehajtott karbantartás után kirepült festésre. A repülőgép rövidesen a Norwegian Air Shuttle gépparkjába került LN-KKM lajstromjellel.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s