Évfordulók, 2013 január

220 éve

1793. január 9-én repült először az első amerikai ballon, Philadelphiában, melyet a francia J.P. Blanchard készített.

120 éve

1893. január 2-án született Korbuly János gépészmérnök, a WM gyár későbbi főmérnöke, akinek jelentős szerepe volt a magyar katonai repülőgépgyártásban.

1893. január 6-án született Perjámosban Endresz György tábori és közforgalmi pilóta, sportrepülő, motorosrepülő-oktató, az első magyar óceánrepülés során a „Sirius” pilótája.(sajnos a porgaram megmakacsolta magát és kezdő oldalon “lefejezte” a híres pilótát.Elnézést érte.)

115 éve

1898. január 14. A szekszárdi Magyar Sándor tábori pilóta születési dátuma, akitől az óceánrepülés ötlete származott, majd a megvalósítás során annak navigátora is volt.

110 éve

1903. január 30-án született Hehs Ákos mérnök, repülő őrnagy, magyar ejtőernyő tervező.

105 éve

1908. január 13-án hajtottak végre először körrepülést Európában, amikor Henry Farman egy Voisin kétfedelűn Issy-Les-Moulineauxban a felszállás helyétől 500 m-re lévő oszlopot megkerülve visszatért az indulási helyére. Ezzel a repüléssel több, mint egy kilométer is repült, mely szintén új világrekord lett és elnyerte az Aviatikai Nagydíjat és az ezzel járó 50 ezer francia frankot.

100 éve

1913. január 25-én megalakult a Magyar Aero Szövetség, a MAeSZ, amely tagsági kérelmet nyújtott be a Nemzetközi Repülő Szövetséghez, a FAI-hoz, mely rövidesen újra a tagjai közé sorolta a magyar repülés megújult vezető szervezetét.

95 éve

1918. január 28-30. Légiforgalmi konferenciát tartottak Budapesten a monarchia és a központi hatalmak egyes országainak részvételével. Ekkor a korábban felvetődött, a monarchián belüli és külföldi államok közötti légiforgalmi, valamint rendészeti kérdések jogi részeit vitatták meg.

90 éve

1923. január 1. Magyarország az első világháború győztes hatalmi szövetségének a döntése alapján visszanyerte légi felségjogát, mely nélkülözhetetlen volt a közforgalmi repüléshez.

1923. január 1-jén szállt le először német felségjelű repülőgép – egy négyszemélyes Dornier utasszállító – Angliában az első világháború után.

1923. január 3. Elkészült a Kereskedelmi Minisztérium Légiforgalmi Szakosztályának pályázatára az első Szebeny-Oravecz I-es típusú iskolarepülőgép Albertfalván, a Neuschloss-Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt-nél.

1923. január 8. Megtartotta alakuló közgyűlését a másik magyar légitársaság, az AEROEXPRESS Rt. A magyar és német tőkével alakult társaság Junkeres F-13-as típusú vízi és szárazföldi üzemeltetésre is alkalmas tiszta fémépítésű repülőgépeket üzemeltetett. A hidroplán kikötő a Gellért Szálló előtt volt a Dunán.

1923. január 9-én repült először a spanyol Juan de la Cierva által tervezett C.4 Autogiro. A csuklós felfüggesztésű, függőleges forgószárnyán a gép vízszintes mozgásakor olyan nagyságú emelőerő képződött, hogy azt képes volt felemelni és ott biztonságosan tartani. Az a típus volt egyben az első sikeres és használható forgószárnyú repülőszerkezet a világon.

80 éve

1933. január 2-án Orwille Wright-ot megválasztották az Amerikai Egyesült Államok Repüléstudományi intézetének első tiszteletbeli tagjává.

1933. január 11. Elkezdődött a Boeingnál 111 db P-26A típusú vadászgép gyártása, az Army Air Corps részére, darabonként 9 ezer USD-ért.

75 éve

1938. január 24. Elkészült a magyar postás sportrepülők megrendelésére Wiener Neustadtban Bánhidi Antal újabb Gerle típusú repülőgépe, melyet a tervezője repülte be. Először osztrák OE-OND lajstromjellel repült, majd haza kerülése után ez lett a Gerle 17, a HA-NAC.

1938. januárjában megérkezett Mátyásföldre az első néhány Heinkel He-70K típusú, egymotoros, katonai gyorsfelderítő repülőgép.

70 éve

1943. január 1-jén a McDonnell szerződést kötött az Amerikai Haditengerészettel gázturbinás vadászgép építésére.

1943. január 3. Elhunyt Horváth Ernő matematika-fizika szakos tanár, a hazai aviatika úttörője, aki nyolc repülőgépet épített Rákosmezőn. Az első világháború alatt a repülőiskolákban motortant oktatott, később a Repülő Kísérleti Intézet munkatársa volt.

1943. január 24. A Szovjetunió területén harcoló 2. magyar repülődandár megmaradt egységei Harkovba és Sztrarij Oszkolba települtek, majd a szovjet csapatok bekerítése következtében földi harcra kényszerültek Ilovszkoje és Alekszejevka térségében. A harcok során közel száz repülőkatona halt meg, vagy tűnt el és közel ennyi sebesült meg. Megsemmisült a használható lévő repülőgépek több mint a fele és a műszaki felszerelés döntő többsége is.

1943. január 27-én bombázott először amerikai B-17-es, nappal németországi célpontot.

60 éve

1953 januárjában 8 db katonai Polikarpov Po-2-es típusú repülőgép érkezett az országba.

1953. január 23. Aláírták a magyar-svájci légügyi megállapodást.

1953. január 30-án repült először a B-47E bombázógép Whichitában. A korábbi változatokkal ellentétben nem 18, hanem 33 db segédrakéta segítette a felszállást egyenként 300 kp-os tolóerővel.

1953. januárjában megérkezett Kunmadarasra az első öt – három harci és két kétkormányos – magyar Tupoljev Tu-2 típusú, kétmotoros frontbombázó.

55 éve

1958. január 2-án OMSZ állományába, az Egészségügyi Repülő Csoportba került magyar a mentőrepülés repülő- és műszaki személyzete.

1958. január 16. Aláírták a magyar-albán légügyi megállapodást, mely jogi alapot nyújtott a Malév tiranai járatának néhány nap múlva történő megnyitásához.

1958. január 18-án megnyílt a Malév Budapest-Berlin-Koppenhága járata Il-14-es típussal.

1958. január 23-án megnyílt a Malév tiranai járata.

50 éve

1963. január 1. Életbelépett a Ferihegyi repülőtéren az új repülőgéprend és az új üzemeltetési eljárás. A motorok indításához már előzetes engedélyt kellett kérni a Toronytól. A levegőben lévő repülőgépek parancsnokai ezután, a repülőtéren uralkodó látási viszonyok alapján döntötték el, hogy alkalmas-e az számukra a leszálláshoz.

1963. január 10. Lengyelországból vasúti szállítással újabb – 8 db – Mil Mi-1-es futárhelikopter érkezett az országba, melyeket a 86. vegyes repülőosztály használt Kecskeméten.

45 éve

1968. január 1. Létrejött a Malév saját utazási irodája, a Malév AIR TOURS, mely rövidesen az országba látogató külföldi utasok számára teljeskörű szolgáltatást nyújtott a légi és szárazföldi utazással, szállodafoglalással és különféle programok megszervezésével.

40 éve

1973. január 1-jén kezdte meg a működését, a Malévból kiválva a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumhoz tartozó Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság, az LRI. A költségvetési intézmény fő feladata a Ferihegyi repülőtér üzemeltetése, fenntartása, fejlesztése, a légiközlekedésben dolgozó szakemberek képzése, a magyar légtérben repülő gépek irányítása és egyben elsőfokú légiforgalmi hatóságként is működött.

1973. január 1. A honi légvédelem irányításának átszervezésével megszűnt az Országos Légvédelmi Parancsnokság és az irányítás az 1. honi légvédelmi hadsereg feladata lett.

1973. január 3-án szállt fel a világ első hőléghajója az angliai Newburyben. A G-BAMK lajstromjelű léghajó 30,5 m hosszú és 13,7 m átmérőjű és 2718 m3-es volt. Közel 30 km/órás sebességgel tudott repülni egy átalakított autómotor segítségével. A felhajtóerőt propán-bután gáz elégetésével felmelegített levegő biztosította.

35 éve

1978. január 6-án érkezett Ferihegyre az a Boeing 707-es amerikai kormánygép, amely a koronázási ékszereket hozta Budapestre.

1978. januárjában elkezdődött Ferihegyen az új műszaki bázis építése. A bázishoz két ikerhangár, az előtte lévő műszaki előtér, két irodai és egy laboratóriumi valamint közöttük lévő műhelyépületek tartoztak.

30 éve

1983. január 9. A Kecskeméten települt 59. vadászrepülő ezred három százada Szolnokra és Mezőkövesdre települt a repülőtér beton felületű futópályájának és gurulóútjainak javítása miatt.

1983. január 7-én vált bevethetővé az Amerikai Tengerészgyalogság kötelékén belül az első F/A-18-as típusú géppel felszerelt repülőszázad.

25 éve

1988. január 1. Ezután újra a MALÉV végzi az alkalmankénti kormányzati repülések lebonyolítását, mert az előző év végével megszűnt a BM KFL osztálya. A légitársaság flottája a két régebbi kormánygéppel, a HA-LBP és a HA-LBR-rel bővült, melyeket a normál utasforgalomban is használt.

1988. január 12-én Yvonne Loader hölgy pilóta egy Schempp-Hirth Nimbus 2-es vitorlázógéppel 10212 m magasra emelkedett, mely új magassági világcsúcsot jelentett.

1988. január 20-án elkészült az utolsó B1B, az első gép repülése után 3,5 évvel Kaliforniában, Palmdaleben.

1988. január 26-án kettős ünnepség keretében vontatták ki a hangárból a Boeing B737-400-as és a B747-400-as változatát, ilyenből, később, 12 éven át a Malév hat darabot üzemeltetett.

1988. januárjában további Mil Mi-17-es típusú szállítóhelikopter érkezett Szentkirályszabadjára és ezzel ötre nőtt az új típus darabszáma.

20 éve

1993. január 7. Magyarországon 44 füves és szilárd futópályával rendelkező repülőtér polgári célú hasznosítását vizsgálták meg.

1993. január 19-én szálltak le először NATO légtérellenőrző, AWACS repülőgépei Ferihegyen. Az amerikai és a brit felségjelű, a Boeing 707-es bázisán létrejött E-3A és E3D típusú repülőgépek nagy médiaérdeklődést váltottak ki.

15 éve

1998. január 8. A Malév a Tu-134-es típusának kivonása alkalmából búcsúrepüléssel egybekötött ünnepséget rendezett Ferihegyen. A HA-LBR személyzete Kozma Zoltán típus-főpilóta, Ásin Lajos főpilóta-helyettes, Papp Ferdinánd parancsnok pilóta, főnavigátor volt. A fedélzeten Az utasokról Jánosik Józsefné, Makláriné Kőszegi Ágnes és Szántó Péterné gondoskodott. A típus 13 repülőgépe az eltel harminc év során 247 296 órát repült és 185 300 leszállást teljesített. A mintegy 85-9000 járat során 5 millió utast szállított és mintegy 185 millió kilométert tett meg. A három megmaradt üzemképes repülőgép a későbbiekben eladásra került.

1998. január 9-én a Boeing megváltoztatta az MD-95-ös típusnevét B717-200-ra.

1998. januárjában a Malév kivonta két Jak-40-es típusú sugárhajtású repülőgépét a forgalomból, az egyiket a LinAir légitársaság vette át.

10 éve

2003. január 30. Kántás Andor pilóta és Latky Csongor egy Apollo Fox ultrakönnyű kisrepülőgéppel a Keszthely – Sydney közötti 21000 km-es repülőutat tett meg.

2003. január 30. Megérkezett a Malév első Boeing B737NG típusú, 700 változatú, 119 utas szállítására alkalmas repülőgépe, a HA-LOB. A 31L futópályára bevezetést végző repülőgép egy alacsonymagasságú áthúzás után szállt le 11 óra 16 perckor. A repülőgép ünnepélyes fogadása az I-es terminálon volt és a Malév leállása után is a -LOB volt az utolsó NG, amely sűrű hóesésben elhagyta az országot.

5 éve

2008. január 19. Először jár Magyarországon, Ferihegyen a világ legnagyobb szállítórepülőgépe az Antonov An-225 „Mirja”. A repülőgép a MOL megrendelésére szállított 180 tonna tömegű árut Ománba.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.