Évfordulók, 2012 december

140 éve

1872. december 13-án Haenlein kipróbálta gázmotoros léghajóját Brünnben.

135 éve

1877. december 18. A budapesti Fejes Jenő mérnök, motortervező születésnapja, aki a dugattyús motorok gyártástechnológiájának megújítása terén a lemezből sajtolt motorblokkok készítésével kísérletezett.

110 éve

1902. december 23-án Szatmárnémetiben született Bánhidi Antal repülőmérnök, tervező, sportrepülő és rekorder, az első magyar óceánrepülés műszaki előkészítője, katonai és forgalmi pilóta, a magyar repülés meghatározó személyisége.

100 éve

1912. decemberében a Magyar Aero Club (MAeC) befejezte a működését.

95 éve

1917 végén a haditechnikában elsőként az Osztrák-Magyar Monarchiában, Pola és a tengerészeti támaszpontok védelmében 2000-3000 m magasságban hálós léggömbzárat alkalmaztak.

90 éve

1922. december Elkészült a szegedi repülőtéren az ideiglenes rádióállomás. A repülőtéren állomásozó repülőgépek a rejtés szerint a meteorológiai repülést szolgálták.

 1922. december 18. Az orosz származású Bothezat helikopter–kísérletező az USA-ban négy forgószárnyas szerkezetével közel két percig lebegett 1,8 m magasan a föld felett.

 

85 éve

1927. december 31. Az ML Rt repülőgépei ebben az évben 170000 km-t repültek.

80 éve

1932. december 6. Elhunyt ifj. Tolnay Lajos meteorológus, csillagász, író, léggömbpilóta, akinek kiemelkedő szerepe volt a magyar léggömbrepülés hazai meghonosításában.

1932. december 31. A MALERT repülőgépei ebben az évben 135000 km-t repültek és 2494 utast szállítottak.

1932. december 31. Az országban hét egyesületben folyt motornélküli sportrepülés. Éves eredményeik: 5682 felszállás és 94 óra 42 perc összes repült idő volt.

75 éve

1937. december 2-án a Boeing leszállította a hadsereg részére az első XB-15-ös bombázógépet, mely számos rekordot állított fel, köztük 15 tonnás terheléssel közel 3000 m magasra emelkedett.

1937. december 17. Tapolcára megérkezett az első 2 db Junkers Ju.86K-2 típusú gyakorló bombázó repülőgép.

1937. december 31. A MALERT ebben az évben 150000 km repült és 3627 utast szállított.

1937. december 31. Az országban a motornélküli sportrepülést 28 egyesületben, 983 tag űzte,18284 felszállással és 507 óra 52 perccel repült idővel.

70 éve

 1942. december 2. Megérkezett Pápára az 1. ejtőernyős repülő szállító századhoz az első Fiat G.12T típusú szállító repülőgép.

1942. december. 21. Berepülték a Dunai Repülőgépgyárban összeszerelt az első Me-210-es kétmotoros rombolót.

1942. decemberében több repülőgép is megsemmisült Érden, a repülőtéren kitört hangártűzben.

1942. december 31. A MALERT ebben az éven 10416 utast szállított.

65 éve

1947. december 1-től a Maszovlet rövid ideig légijáratot indított Budapestről Szeged érintésével Belgrádba.

1947. december 17-én repült először az amerikai XB-47-es Stratojet. A gázturbinás bombázót a Boeingnál tervezték és építették, Seattleből a Larson légibázisra repült.

1947. december 31. Magyarországon eddig a háborús roncsokból a repülőegyesületek 240 db vitorlázó és 7 db motoros repülőgépet javítottak ki.

60 éve

1952. december 1. Elkezdődött a magyar 25. vadászrepülő hadosztály hajózóinak a kiképzése MiG-15bis típusra.

1952. december 17. A magyar légierő 306-os jelzésű Li-2P típusú szállítógépe, Kunmadarason leszállás közben olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy selejtezni kellett.

1952. december 31. Ferihegyen ebben az évben 7106 le- és felszállást jegyeztek fel, 74071 utas és 2556 tonna áru fordult meg a repülőtéren.

55 éve

1957. december 1. Megkezdte a működését az újjászervezett Országos Légvédelmi Parancsnokság, az OLP. Első parancsnoka Borbás Máté vezérőrnagy volt.

1957. december 2. A magyar Lipták Lajos vitorlázógéppel 6659 m-es magassági rekordot teljesített.

1957. december 9. Baranyai Ferenc és Szőcs Tibor egy Z-381 típusú motoros repülőgéppel 5230 m magasságra emelkedtek, ez új magyar nemzeti rekord lett.

1957. december 12-én az amerikai Adrian Drew őrnagy F-101A Voodoo gépével az Edwards légitámaszponton 1943,03 km/órára javította a sebességi világrekordot.

1957. december 31. Kivonták a magyar hadrendből a MiG-15 típusú vadászrepülőgépet. A hét év alatt a típus alapváltozatából 124 db üzemelt az országban, melyből 84 db maradt használható állapotban, ezeket a Szovjetunió visszavásárolta.

 

1957. december a magyar légirendészetnél egy Aero 45-ös típusú repülőgépet kezdtek el használni.

 

50 éve

1962. december 1. A 2. honi légvédelmi hadosztály alárendeltségébe tartozó 59. honi vadászrepülő-ezred átvette a magyar légtér szuverenitásának biztosítását a szovjet repülőalakulatoktól.

1962. december 21. Az MHS Lengyelországból 2 db An-2T típusú repülőgépet vett ejtőernyős kiképzésre az 1G27-21-es gyári számú HA-ANC-t, és a 1G27-22-es HA-AND-t.

45 éve

1967. decemberében végleg megszüntette a Malév a pécsi, a szombathelyi, a zalaegerszegi járatát, mely a Li-2-es 1963-as típusselejtté nyilvánítása óta Il-14-es típussal üzemelt.

1967. december 8-9. A kormányzati repüléseket lebonyolító szállító század két An-24V típusú „párnás” 907 és 908-as oldalszámú szállítógépet vett át a Szovjetunióban

1967. december 21. Katasztrófát szenvedett a 815-ös oldalszámú Mig-21F-13-as típusú repülőgép, pilótája az esemény során az életét vesztette.

40 éve

1972. december 18-án B-52-es hadászati bombázógépeket vetettek be Vietnamban a “Linebecker II” fedőnevű hadművelet során, 11 nappal az elkezdődő béketárgyalások előtt.

1972. december 23-án repült először az első kétszemélyes izomrepülőgép, a Tucan, melyet a hertfordshieri repülőgép építők készítettek.

35 éve

1977. december. 26. Elsőször repült a 22 tonnás hasznos terhelhetőségű szovjet Mi-26-os típusú szovjet helikopter. Az 56768 kg-os maximális felszálló tömeggel, egyedül álló nyolclapátos forgószárnnyal rendelkező óriás 2000 m-re tudott felemelkedni. A típus a későbbiekben számos, a kategóriájában addig fennálló világrekordot megdöntött.

1977. december 19. Az USAF kiválasztotta a légüzemanyag utántöltő-szállítógép következő generációját, mely a módosított DC-10-es típus lett.

 

1977. december kivonták a magyar hadrendből a MiG-21F-13 típusú vadászrepülőgépet. Ilyen típusú repülőgépek szerepeltek a nagysikerű „Tűznyilak” című rövidfilmben.

 

30 éve

1982. december 6. Leszállás közben a katasztrófát szenvedett Szentkirályszabadján a 210-es oldal és 0221 gyári számú An-26T típusú szállítórepülőgép. A repülőgép ötfős személyzete életét vesztette.

1982. december 31. Kivonták a magyar hadrendből a Mi-1-es futárhelikoptereket. A 16 db helikopterből több külföldi repülőmúzeumba is került.

 25 éve

1987. december 17. A MALÉV futárcélokra egy Piper-601P típusú kétmotoros repülőgépet vásárolt.

1987. december 21. Kiss Zsuzsa 5751 m-re emelkedve magyar női vitorlázórepülő magassági rekordot repült.

1987. december 28. Megszűnt a BM Kormányőrség V. osztály (KFL), és két Tu-134A-3 típusú repülőgépeiket, a 63560-as gyári számú, HA-LBP lajstromjelűt és a 63580-as gyári számú HA-LBR-t átvette a MALÉV és a közforgalmi repülésben használta azokat. A párt és állami vezetőket a továbbiakban újra a MALÉV szállította külön– vagy menetrendszerű járatokon.

1987. december 8-án átrepült Tökölről Ferihegyre az a 04-es oldalszámú Il-14-es, melyet a Közlekedési Múzeum kapott ajándékba a szovjet Déli Hadseregcsoport repülőalakulatától. Ez a gép jelenleg a Ferihegyi Repülőmúzeumban látható.

1987. december 17-én felavatták a felújított régi futópályát Ferihegyen, ezzel a repülőtér áttérhetett a kétpályás üzemeltetésre.

1987. december 18. Búcsúrepüléssel fejezte be aktív pályafutását a Malév HA-LBE lajstromjelű, Tu-134-es típusú repülőgépe.

20 éve

1992 decemberében Felszámolták a 90. Vezetéstbiztosító és Futár Helikopter Ezredet, a Vitéz Háry László Repülőosztályt, és megszűnt a tököli repülőtér katonai használata.

1992. december 31. Kivonták a magyar hadrendből az An-24V típusú személyszállító repülőgépeket. A 907-es oldalszámú Szolnokra a 908-as Kecelre került a kiállítás céljából.

15 éve

1997. december 31. A MALÉV HA-LBR lajstromjelű, Tu-134A-3 típusú repülőgépe utoljára teljesített forgalmi járatot a típus történetében, a Budapest – Varsó – Budapest útvonalon. Ezután a típust kivonták a forgalomból.

1997. decemberében az Alitalia légitársaság és az olasz befektetők tulajdonában lévő MALÉV részvényeket a magyar bankok visszavásárolták.

1997. december 1. Megkezdte menetrendszerű repülését, heti négy alkalommal Genf és Budapest között az Air Engiandina svájci légitársaság Dornier 328-110-es típussal.

1997. december 17. Kivonták a magyar hadrendből a Pápán állomásozó MH 47. Harcászati Vadászrepülő Ezred MiG-21MF típusú vadászrepülőgépeit.

5 éve

2007. december 19. A magyar Hegedűs László a Namibiában, Bitterwasser repülőteréről felszállva egy Nimbus-4-es típusú vitorlázó repülőgéppel 151,5 kilométeres óránkénti átlagsebességgel 1253 km-es háromszög típusú távrepülést teljesített.

 

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.