Évfordulók, 2012 november

115 éve

1897. november 3-án emelkedett a levegőbe, Berlinben az első merevtestű, alumínium vázszerkezetű és borítású kormányozható léghajó, amit a magyar Schwarz Dávid tervezett. A tervező-feltaláló azonban már nem érhette meg a felszállást, mert még januárban elhunyt. A repülés során, melyet egy tapasztalatlan léghajóvezető erős szélben hajtott végre, a légcsavarok meghajtásánál adódó technikai probléma miatt a leszállásnál a léghajó teste erősen megsérült. Schwarz özvegye férje találmányát eladta Ferdinand Zeppelin grófnak, melynek felhasználásával és továbbfejlesztésével jöttek létre a híres Zeppelin léghajók.

1897. november 13. Horváth Mihály tábori pilóta, színész, repülő meteorológus születésének dátuma

110 éve

1902. novemberében repült először a francia Lebaudy fivérek által épített motoros, puhatestű, kormányozható léghajó, mely a repülések során bizonyította alkalmazhatóságát és a következő évben több sikeres távrepülést is végrehajtott.

105 éve

1907. november 13-án emelkedett a levegőbe, 30 cm-es magasságba az a helikopter, melyet a francia Paul Cornu készített. A 24 LE-s motorral meghajtott négykerekű, két forgószárnyas, csővázas és huzalokkal merevített szerkezet 20 másodpercig volt a levegőben.

1907. november 30-án alapította Glenn Curtiss az Amerikai Egyesült Államok első repülőgépgyárát, a Curtiss Aeroplane Companyt.

100 éve

1912. november 6. Megalakult a Magyar Léghajó és Repülőgép Rt.-t, a későbbi Magyar Repülőgépgyár Rt. elődje léghajók, repülőgépek gyártására és értékesítésére. A vállalat vezérigazgatója: Camillo Castiglioni, műszaki igazgatója a szolnoki Wittmann Viktor mérnök-pilóta, főmérnöke Oravecz Béla volt.

1912. november 12. Kvasz András Budapesten az Erzsébet-hídnál kényszerleszállást hajtott végre a Dunán, mert leállt a Horváth 4 jelű hadirepülőgép motorja.

1912. november 12-én hajtották végre hajóról az első sikeres repülőgép katapultálást. A Curtiss A-1-es vízigépet egy sűrített levegővel működő szerkezet gyorsította fel, melyet egy uszályra szereltek.

1912. november 20. Aszódon a M. Kir. Javító Intézetből dr. Ducker Ödön és Fürst Bertalan gyáros megalakította a Magyar Lloyd Automobil és Motorgyárat, mely később, már az első világháború idején repülőgépeket is gyártott.

1912. november 20. A rákosi repülőtéren keletkezett hangártűzben leégett a 13 és a 14-es számú, valamint több repülőgép is elpusztult. Ekkor lett a tűz áldozata az első magyar légcsavarkészítő Vallyon Ferencnek anyagai, szerszámai. A tehetséges szakember jó minőségű falégcsavarokat készített.

90 éve

1922. november 17. Megszűnt a belföldi repülési tilaloma, de további korlátozások maradtak életben a repülőgép építésben és vásárlásban.

1922. november 19. Az antant engedélyezte magyar repülőgépek közforgalmi repülését külföldre.

1922. november 19. Megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt.-t (ML Rt), mely először 5 db hatszemélyes Fokker F.III-as típusú utasgépet vásárolt.

85 éve

1927. november 1. Az épülő nyíregyházi repülőtérre a LüH Csenkey Géza légügyi felügyelőt nevezte ki a repülőtér, illetve a Légiposta Kirendeltség vezetőjének.

1927. november 4-én az olasz Mario de Bernardi őrnagy Macchi M-52-es repülőgéppel 479,21 km/órára javította a sebességi világrekordot.

1927. november. A Weiss Manfréd Művek (WMM) szerződést kötött a Société Gnome et Rhóne motorgyárral a Jupiter VI típusú repülőgépmotorok, valamint azok alkatrészeinek gyártására.

1927. november. A Weiss Manfréd Művek (WMM) megvásárolta a HD.22 típusú gyakorlógép gyártási jogát az Ernst Heinkel Flugzeugwerke GmbH-tól. Ebből a típusból később 25 darabot gyártottak le.

80 éve

1932. novemberében Szombathelyen, Időjárásjelző század elnevezéssel Repülő Magasiskola létesül vadászpilóták rejtett hazai kiképzésére.

1932. novemberében elkezdődött az olasz hitelkeret terhére vásárolt katonai repülőgépek Magyarországra érkezése.

1932. november 13. a MÁVAERO új Falke típusú vitorlázó repülőgépét berepülték Farkas-hegyen.

70 éve

1942. november 2. A MALERT menetrendszerinti járatot üzemeltetett vasárnap kivételével, naponta Kolozsvár-Marosvásárhely között. Egy jegy ára 20 pengő volt.

1942. november 15-én repült először a világ első katapultüléssel felszerelt repülőgépe az orrkerekes, Heinkel He 219-es típusa. A kétmotoros éjszakai vadászgép a következő év nyarán állt szolgálatba.

1942. november 20. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar professzor, 48 évesen motoros sportrepülőgép vezetői jogosítást szerzett.

1942. november 21. Elkészült Győrben a Magyar Waggon és Gépgyárban az első Messerschmitt Me-109G-4 típusú vadászrepülőgép.

1942. november 21. Megérkezett Torinóból Szombathelyre az első magyar Fiat G.12T típusú szállítógép.

1942 novemberében elkezdődött Szigethalmon a Dunai Repülőgépgyár Rt.-nél a Messerschmitt Me-210Ca-1 típusú romboló licence gyártása.

1942. novemberében elkezdődött a Boeing műveknél, Wichitában a Waco CG-4-es jelű fából készült tehervitorlázók építése, melyből több mint 750 készült. Úgy alakították ki, hogy képes legyen egy jeepet vagy egy kisebb ágyút szállítani.

65 éve

1947. november 1. Megjelent a “Repülés” című folyóirat első példánya.

1947. november 2-án repült először és utoljára Howard Hughes H4 Hercules repülőhajója. A 22 millió USD-be kerülő, 183 tonnás vízigépbe 700 utas is belefért volna. 97,5 m-es fesztávolságával, 66 m-es hosszával a valaha is épített legnagyobb gépek egyike lett. Az egyetlen repülése során néhányméteres magasságban közel 2 km-t tett meg és még ma is látható Los Angelesben, a köréje épített múzeumban.

1947. november 26-án Ferihegyen, lőszerrobbanás következtében súlyosan megsérült Marek János őrvezető az I. aknakutató századtól, aki a sérüléseibe később bele is halt.

60 éve

1952. november 1-3. A magyar vadászrepülő erőket Taszárra vonták össze. Kecskemétről ide diszlokált a 25. rep. ho. pk., a 24. rep. ezd. és a TÁRM.

1952. november 2-án lőtték le az első sugárhajtású vadászgépet éjszaka a Koreai háborúban, mégpedig egy Jak-15-öt. A légigyőzelmet egy amerikai Douglas F3DSkywariorral érték el.

1952. november 19-én J. S. Nash amerikai százados North American F-86D Sabre típusú géppel 1123,89 km/órára javította a sebességi világrekordot, mely több mint 50 km/órával volt több mint az előző, amit még négy évvel azelőtt állítottak fel.

55 éve

1957. november 5. Kísérleti vitorlázórepülő hullámtábor kezdte meg a működését Gyöngyös Pipishegyen.

1957. november 7. A MALÉV egyik Li-2 típusú repülőgép fedélzetéről, 3500 m-es magasságból a magyar csillagászok megfigyelték az ország felett áthaladó Szputnyik 2 nevű szovjet műholdat. Ez volt az első hazai repülőgépről végzett csillagászati megfigyelés.

1957. november 6-án repült először – még csak függőlegesen – az első angol korvetiplán, a Fairey Rotodyne. Kialakításában a helikopter és a repülőgép keveréke volt, mely képes volt helyből felemelkedni és leszállni. A forgószárnyát a lapátvégeken kivezetett gázáram forgatta a fel és a leszálláskor. A vízszintes haladást a felhajtóerőt termelő szárnyakon elhelyezett két légcsavaros gázturbina biztosította és ekkor a forgószárnya meghajtás nélkül, plusz emelőerőt adva forgott. Az egy év múlva már vízszintes repülést is végző szerkezettel folytatott kísérleteket 1962-ben leállították.

1957. november 27-én vette át az USAF Stratégia Harcászati Repülő Parancsnoksága, a Strategic Air Command, a SAC az első három B-52-es nehézbombázót.

1957. november 27-én az USAF egy RF-101 Voodoo típusú gépével három új nemzeti sebességi rekordot repült, amikor Nyugat-Kelet felé, majd vissza, összesen 7900 km-t repült átlagban 1176 km/órás sebességgel.

50 éve

1962. november 17. Megnyitották a Washington Dulles Nemzetközi Repülőteret.

1962. november. 23. Katasztrófát szenvedett a Malév HA-MOD lajstromjelű Il-18-as típusú repülőgép a Párizsi Le Bourget repülőtér megközelítésekor, erős jegesedési körülmények között Roissy-en-France falú közelében. A repülőgép 7 fős személyzete és 13 utas életét vesztette.

1962. november 27-én készült el az első Boeing B727-100-as, három sugárhajtóműves utasszállító.

45 éve

1967. november 26. A szovjet Aviexport repülőgép külkereskedelmi vállalat bemutatta Ferihegyen a Tu-134 típusú, sugárhajtású utasszállító repülőgépet. A típust a CCCP-65601-es lajstromjelű Aeroflot repülőgép képviselte. A típusból az elkövetkező időszakban 15 db került az országba.

35 éve

1977. november 1-jén állították menetrendszerű, belföldi forgalomba a szovjet kétszeres hangsebességgel repülő Tu-144-et, mely közel egy évig teljesített szolgálatot, mert balesetek és súlyos meghibásodások miatt kivonták az utasforgalomból.

1977. november 22-én hosszas huzavona után a British Airways és az Air France megnyithatta Concorddal üzemelő járatait New Yorkba. A hangsebesség kétszeresével repülő járatokon a típus üzembeállítása óta csak egy katasztrófa történt 2000 nyarán.

1977. november 19-27. Repülési kiállítást rendeztek a Nyíregyháza-Sóstón a Kultúrparkban a MÉM RSZ, MN Repülő Főnökség, Killián György Repülő Tiszti Főiskola és a Városi Modellező Klub közreműködésével. A kiállítás során bemutatót tartott az első magyar hőlégballon, a Pannónia.

1977. november 23. A MALÉV HA-MOF lajstromjelű Il-18V típusú repülőgépe Bukarestben leszállás utáni állóhelyre gurulás közben egy szabálytalanul parkoló, kivilágítatlan kamionnak ütközött emiatt szárnya súlyosan deformálódott. A sérült repülőgépet később szétszerelték egyes használható alkatrészeit hazaszállították.

1977 novemberében átalakították MALÉV HA-MOI lajstromjelű Il-18 típusú repülőgépét teherszállító-változatra.

1977. novemberében kezdődtek el Ferihegyen az új műszaki bázis földmunkái.

30 éve

1982. november 1-től repültek, menetrendszerűen a Malév utasszállító gépei Algírba.

1982. november 27. Varsóban egy fegyveres katona el akarta téríteni a MALÉV menetrendi járatát teljesítő HA-LCA lajstromjelű Tu-154 típusú repülőgépet, hosszas alkudozás után a hatóság lefegyverezte.

1982. novemberétől a DC-9-es típust új jelöléssel látták el. A DC-9 Super 80-as változatból MD-80-as lett és a következő változatokat már ebbe a sorba illesztették be.

25 éve

1987. november 1. A Malév új a korábbi két Ma betűs kódja MAH-ra változott, melyet a légiforgalmi irányításban és AFTN, légközlekedés telex forgalmában használták

20 éve

1992. november. Elkezdődött az Aeroplex Kft. első nagyobb volumenű repülőgép-karbantartási tevékenysége, mely a Malév HA-LEB lajstromjelű repülőgép „IL checkje” volt, mely a két nagyjavítás között félidőben, 4500 óránál történt.

1992. november 12. A MALÉV első privatizációja során, az olasz Alitalia légitársaság és a Simest bank 35% részesedést szerzett a MALÉV-ban.

1992 novemberében kezdődtek el Ferihegyen a kisgépes hangárok földmunkái.

15 éve

1997. november 14. Az Alaska Airlines lett az első légitársaság, mely rendelt – 10 db-ot – az új generációs B737-900-as változatból.

1997 novemberében járt először Ferihegyen a katonai C-130-as Herkules polgári, utasszállító változata a Southern Air Transport színeiben.

10 éve

2002. november 02. Kántás Andor pilóta és Latky Csongor egy Apollo Fox ultrakönnyű kisrepülőgéppel Keszthely – Sydney között 21 ezer km-es repülőútra indult.

10 éve

2002. novemberében, Braziliában Simonics Péter és Forgó Szilárd siklóernyős világcsúcsot teljesített, amikor 8 óra alatt 278,3 km távolságot tett meg.

2002. november 14. Bemutatták a Boeing B777-300ER típusú, megnövelt hatótávú kéthajtóműves utasszállítót.

 

 

5 éve

2007. november 16. A NATO döntött arról, hogy Pápa lesz a Nehéz Légiszállító Ezred bázisrepülőtere. A géppark Boeing C-17Globemaster III-as típusú repülőgépekből fog állni. Az első repülőgép két évven belül meg is érkezett és elkezdődötek a szállítási feladatok végrehajtása.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s