Évfordulók, 2012 október

Évfordulók 2012, október

215 éve

1797. október 22-én először ugrott le ember egy levegőbeemelkedett repülőszerkezetből, amikor André Jacques Garnerin 680 magasból ugorva ejtőernyő segítségével sikeresen földet ért.

120 éve

1892. október 18-án született Nyirmadán Graser Ferenc későbbi repülő hadnagy, aki az első világháborúban mint vadászpilóta szolgált és 18 légigyőzelmet ért el.

100 éve

1912. október 6. Nagyváradon a Kolozsvári Aviatikai Rt. rendezésében repülőnapot tartottak, ahol a röviddel ezelőtt pilóta vizsgát tett Steinschneider Lilly is repült.

95 éve

1907. október 12-13-án repült másodszor A.F. Gaudron két társának kíséretében az Északi-tenger felett Mammoth nevű hidrogéntöltésű léggömbbel. London mellől emelkedtek fel és 1160 km-t megtéve Svédországban értek földet.

1907. október 26-án a francia Hennry Farman,Voisin gépen, Issy-les Moulineauxban 771 m-re javította az eddig fennálló 220 m-es magassági rekordot, melyet még egy évvel korábban Santos-Dumont állított fel.

100 éve

1912. október 1-jén hozták létre Németországban az első katonai repülőalakulatot, mely az első világháború végéig működött.

 

1912. október 13. Az első magyar repülőkatasztrófa áldozata lett a Balatonlellén született Takács Sándor pilóta, amikor a Kolbányi V. típusú repülőgéppel, a szárnyak összecsapódása miatt lezuhant.

1912. október 26-án az Amerikai Egyesült Államokban kísérleteket kezdtek a repülőgépek tengeralattjárók elleni harcának tanulmányozásához.

95 éve

1917. október 11-én alakították meg az első olyan brit repülőegységet, mely feladata Németország távolabbi célpontjainak stratégiai bombázása volt.

90 éve

1922. október 13-án az USA-ban, Ditroitban W. A. Mitchell egy Curtiss HS D-12-es repülőgéppel 358,77 km/órás sebességgel új világrekordot ért el.

1922. október 14-én az Egyesült Államokban D. F. Stace hadnagy nyerte a Pulitzer Trophy versenyt egy Boeingnél épült MB-3A-val amikor 350 km-es távon 240 km/ó feletti sebességgel repült.

1922. október 22. Az amerikai Douglas Company elkezdte gyártani a DT-2-es típusú repülőgépet.

1922 októberében Oravecz Béla lett a Neuschloss-Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt Repülőgéposztályának vezetője és itt elkezdődött a Szebeny-féle iskola repülőgépek gyártása.

85 éve

1927. október 14-15-én repülték át először a Dél-Atlanti-óceánt. A két francia repülő D. Costes és Le Brix egy Bréguet XIX-es típusú repülőgéppel a szenegáli Saint-Louisból felszállva 19 óra 50 perc alatt repült át a 3420 km-re lévő brazíliai Natalba.

1927. október 19-én indult az első Pan American Airways járat, mely Floridából, Key Westből Havannába szállította az utasokat.

1927. október 22-én Velencében az olasz Marió de Bernardi őrnagy Macchi M-52-es géppel 479, 21 km/órára javította a sebességi világrekordot.

80 éve

1932. október 1. Keksz Edgár a rejtett légierő tisztje, hivatalosan légügyi főfelügyelője lett a nyíregyházi repülőtér parancsnoka.

1932. október 2. Kecskeméten rendezett nagyszabású repülőbemutatón, v. dr. Rákosi György légügyi igazgató bejelentette, hogy repülőteret szándékoznak építeni a város mellett.

1932. október 15. Endresz György aviatikai kiállítás nyílt Budapesten az Iparcsarnokban.

1932. október 13. Székesfehérvár-Sóstón elkészült a második Professor típusú vitorlázó repülőgép, mely a MOVERO gyöngyösi szervezetéhez került.

75 éve

1937. október 1. A Magyar Királyi Honvéd Légierők hadrendje alapján 25 repülőszázad) kezdte meg működését.

1937. október 15-én repült először a Boeing Model 294-es, az XB-15-ös bombázógép. A 40 m-es fesztávú gépben két teljes személyzet kapott elhelyezést.

1937. október 31. Berepülték a Rubik Ernő által tervezett az első B-1013-as gyári számú R-05 Vöcsök típusú gyakorló vitorlázógépet.

70 éve

1942. október 14-én repült először ember hangsebesség felett, amikor Charles Chuck Yager Bell X-1-es rakétarepülőgéppel, 1126 km/órás, 1,06 M-nek megfelelő sebességet ért el 13715 m magasságban.

1942. október 20-án a RAF Parti Őrségének Liberátora tengeralattjáró felderítő járőrözés alkalmával, alacsonytámadás során elsüllyesztett egy német tengeralattjárót. A bombák robbanásakor súlyosan megrongálódott a támadó repülőgép is, de levegőben maradva, több mint 1200 km-t repült vissza a saját támaszpontjára, ahol kényszerleszállást hajtott végre.

1942. október 1. Az új hadrendben a magyar repülőcsapatokban 22 repülőszázadot és 767 db repülőgépet tartottak nyilván és a légvédelem szervezetileg a légierőktől a tüzérséghez került.

1942. október 30. Első repülését végezte az olasz Reggiane Re.2000 Falco típus licence alapján a MÁVAG-ban gyártott első, a H-01-es gyári számú V.471-es jelzésű magyar Héja típusú vadászrepülőgép

1942. október 2. Hefty Frigyes Esztergomban berepülte a Rubik Ernő tervezte R-14 típusú Pinty nevű motoros gyakorló repülőgépet.

1942 októberében átszervezésre került a keleti fronton tartózkodó I. Repülőcsoport, mely a későbbiekben a 2. repülődandár néven szerepelt. A veszteségek és az elhasználódott, korszerűtlen típusok pótlására a németektől He-111-es és Ju-88-as kétmotoros felderítő és Me-109-es vadászrepülőgépeket vettek át. A repülő és műszaki személyzet átképzését a hadműveleti területen, Poltaván, Harkovban, Starij Oszkolban végezték.

1942. október 7. A Fémáru-, Fegyver- és Gépgyár Rt. megalapította a Pestszentlőrinci Ipartelepek Rt.-t. A PIRT gyár (a későbbi Lőrinci Fonó) a Ju.52/3mg14e típusú katonai szállító repülőgépek licence gyártására állt át.

1942. október 15. A Repülőgépgyár Rt. bemutatta a Fábián András terve alapján készült Honvéd nevű kétmotoros könnyűbombázó repülőgép mintapéldányát.

1942. október 15. A Repülőgépgyár Rt. átadta a légierőknek az első 10 db Levente II. típusú iskola repülőgépet, melyeket a I.551-es oldalszámtól felfelé jelöltek.

1942 októberében átszervezték a Kereskedelem-és Közlekedési Minisztériumban a légiforgalmi ügyek intézését, ezután a korábbi kettő helyett már csak egy, az V. Szakosztály intézte azt v. dr. Héjjas Iván miniszteri osztályfőnök vezetésével.

1942 októberében újra közlekedett a MALERT Budapest-Kolozsvár-Marosvásárhely légijárata.

1942. októberben légipostát közvetlenül Budapestről a Zágráb-Velence-Milánó, a Belgrád-Szófia- Athén, az Arad-Bukarest és a Bécs-Berlin járatok továbbítottak.

65 éve

1947. október 1-jén indult a világ első menetrendszerű helikopterjárata. A Los Angeles Airways három évre kapott engedélyt postaszállításra Los Angelesből Sikorsky S-51-es típussal.

1947. október 1. Először repült a North American gázturbinás, nyilazott szárnyú vadászgépe az XP-86-os Sabre, mely a későbbiekben fontos szerepet játszott a Koreai háború légiharcaiban.

1947. október 1. Megalakult a HM Katonai Csoportfőnökség Repülő Alosztálya, vezetője Horváth Barna vk. rep. szds.

1947. október 1. A Ludovika épületében, a Honvéd Kossuth Akadémián egy tízfős repülőtagozatos csoport kezdte meg a tanulmányait.

1947. október 1. Az újraszerveződő magyar katonai repülés kezdeteként a HM megalakította Mátyásföld repülőtéren az 1. Önálló Repülőszázadot Gyenes János alezredes parancsnoksága alatt, 5 db újjáépített Bü.131 iskolagéppel. Ugyanekkor megalakult Mátyásföldön az 1. Honvéd Repülőtér Gondnokság és a Honvéd Repülőjavító Műhely. A HM kezelésébe került a börgöndi, kecskeméti, kunmadarasi, pápai, debreceni, székesfehérvári, szentkirályszabadjai, szolnoki, tapolcai, veszprémi repülőtér.

1947. október 8. A MASZOVLET és a LOT közös menetrend szerinti járata beindul Budapest – Varsó között, melyet lengyel repülőgépek teljesítettek.

1947. október 26. A Farkashegyi repülőtéren megrendezték a II. világháború utáni első repülőnapot a MADISZ, az Előre, a Kinizsi és a MÁV repülőegyesületei részvételével.

1947. októberében  a budapesti Sirály Repülőgépgyár nevét Aerosport Nemzeti Vállalatra változtatták és a Gubacsi útra költözött.

60 éve

1952. október 28. Először repült a Douglas A3D Skywarrior, mely az eddigi a legnagyobb és legnehezebb repülőgép típus volt, amit anyahajó szolgálatra építettek.

1952. október 6-20. Kunmadarason felállították a 66. Vadászrepülő Hadosztály Parancsnokságát. A 62. Vadászrepülő Ezred Kecskemétre települ.

1952 októberében hadrendbe állították az országban a MiG-15bisz típusú vadászrepülőgépeket.

1952 októberében felállították Kunmadarason a 82. Bombázórepülő Hadosztályt. Itt települtek a 10. és 26. bombázórepülő ezredek.

55 éve

1957. október 10. Kastély Sándor ejtőernyős sportoló az 1000 m-es célba ugrás kategóriában világcsúcsot állított fel.

1957. október 19. A Budaörsi repülőtéren megrendezték a Sebességi Repülőmodellek Országos Bajnokságát.

1957. október 21. A Malév a HA-LIW lajstromjelű, Li-2T típusú, 18439307-es gyári számú repülőgépét átadta az MHS-nek az ejtőernyősök kiképzésre.

1957. október 28. Szikszónál a 27-es oldal- és 1027-es gyári számú Mi-4 típusú helikopter műszaki ok miatt katasztrófát szenvedett.

1957. október 10-én szállt le először Ferihegyen a SAS légijárata, mely a Stockholm-Koppenhága-Düsseldorf-Budapest-Istambul-Kairó útvonalon közlekedett, Douglas DC-6B típusú géppel.

1957. október 20-tól közlekedtette Ferihegyre menetrendszerűen az Aeroflot szovjet légitársaság a Tu-104-es első sugárhajtású utasszállítóját. Ez volt az első sugárhajtású típus, mely menetrendszerűen közlekedett Budapestre.

1957. október 28-án vontatták ki az első sorozatban gyártott Boeing B707-120-as változatú gépet a rentoni összeszerelő hangárból.

50 éve

1962. október 18. Magyar -szíriai légügyi megállapodást írtak alá Damaszkuszban.

1962. október 17. Szerződést kötöttek a Ferihegyi repülőtér forgalmi előterének bővítésére az egyre nagyobb méretű repülőgépek megjelenése miatt.

45 éve

1967. október 5. Katasztrófát szenvedett a 804-es oldal- és 741804-es gyári számú MiG-21 F-13 típusú vadászrepülőgép Kab-hegynél, pilótája Képes József fhdgy. kis magasságon végzett katapultálás következtében életét vesztette.

1967. október 14. Megrendezték a gödöllői repülőtéren a Gyulai György Ejtőernyős Emlékversenyt, melyen 50 versenyző állt rajthoz.

40 éve

1972. október 14-21. Budapesten megrendezésre került a Malév negyedik stewardess vetélkedője, melyen 14 légitársaság versenyzői vettek részt.

35 éve

1977. október 14-én emelkedett fel először az első magyar hőléggömb, a Budaörsön készült HA-001-es Pannonia

1977. október 28. A McDonnell Douglas leszállította az első ACES II-es típusú katapultüléseket, melyeket az USAF az F-15-ös, az F-16-os és az A-10-es típusaiban alkalmazott.

30 éve

1982. október 11-17. Kiskunfélegyházán megrendezték a III. Országos Hőlégballon Bajnokságot.

 

1982. október. Elkezdődött Ferihegyen az állami nagyberuházásban épülő műszaki bázisra való átköltözködés.

1982. október 7-én szállt le először Ferihegyen A300-as légibusz. Az európai együttműködésben készült repülőgép a Lufthansa színeit viselte.

25 éve

1987. október 29. A MALÉV köszöntötte az aktuális év egymilliomodik fizető utasát.

20 éve

1992. október 29. Visszaadta a MALÉV a hosszú távú járataihoz rövid ideig bérelt, B767-375 típusú, HA-LHC lajstromjelű, 25864-es gyári számú repülőgépet.

15 éve

1997. október 25. Katasztrófát szenvedett Esztergom-Kertvárosnál a HA-LDG lajstromjelű, 171411-303-02-es gyári számú L-200 Morava típusú sportrepülőgép, pilótája és utasa is életét vesztette az esemény következtében.

10 éve

 2002. október 11. A MALÉV EXPRESS visszaadta a gyártónak a kölcsöngépként kapott Bombardier CRJ-100LR típusú repülőgépet a 7032-es gyári számú HA-LNX-et.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s