Évfordulók, 2012 szeptember

130 éve

1882. szeptember 11. A fiumei születésű Prodam Guidó gyógyszerész, repülőkísérletező, pilóta születésnapja.

125 éve

1887. szeptember 14.Ternegg Kálmán vezérezredes, a II. Világháború alatti magyar légierő utolsó parancsnokának születési dátuma.

110 éve

1902. szeptember 4. A Turul léggömb Budapestről Biatorbágy érintésével a Csallóközbe repült.

105 éve

1907. szeptember Kötött helikopteren először emelkedett magasba ember. A franci a Breguet-Richet No. 1. egy méter magasan.

100 éve

1912. szeptember 1.Először tartottak Nyíregyházán repülőnapot.

1912. szeptember 6-12.Mezőhegyes környékén a monarchia katonái hadgyakorlatot tartottak 15 db repülőgép részvételével.

1912. szeptember 9. A francia Jules Védrines Deperdussin típusú egyfedelű repülőgéppel, Chichagóban 174,06 km/ órára javította a sebességi világrekordot.

1912. szeptember 11. A francia Fourny Maurice egy Farman típusú repülőgéppel 1010,9 km távolságot tett meg leszállás nélkül és ezzel új távrepülési világrekordot állított fel.

1912. szeptember 17. A francia G. Legagneux egy Morane-Saulnier típusú repülőgéppel 550 m-rel , 5450 m-re javította Rolland Garros korábbi magassági világrekordját.

1912. szeptember Uzelac ezredes a repülőcsapatok parancsnoka egy Etrich típusú repülőgéppel, mintegy 250 m-es magasságban Bécsújhelyről Makóra repült.

1912. szeptemberében Rákosmezőre látogatott Graham White angol aviatikus, Gates a hendoni repülőtér igazgatója és Hevessy Vilmos mérnök a Bleriot gyár igazgatója.

95 éve

1917. szeptember 2-3. A német repülőalakulatok első nagyarányú éjszakai légitámadása Anglia ellen. A Gotha bombázógépek Dovert támadták.

1917. szeptemberében a magyarországi repülőgépgyárak létrehozták az Első Légcsavar Művek Albertfalva (ELMA) nevű céget, ahol Asbóth Oszkár légcsavar tervező is dolgozott.

1917. szeptember 11-én lőtték le Belgium felett az 54 légigyőzelmes Jules Guynemert, aki a francia repülők második legnagyobb ásza volt.

1917. szeptember 17. Első ízben támadták a németek Angliát az 1 tonnás bombát is szállítani képes Staaken RVI-es típusú bombázó repülőgépekkel.

90 éve

1922. szeptember 2. J.H. Dolittle elsőként repülte át az Amerikai Egyesült Államokat egy DH-4-es típusú repülőgéppel, mely Floridából indult és 3480 km-es távot 22 óra 35 perc alatt tette meg San Diegóig. Az úton csak egyszer szállt le a texasi a Kelly Filden benzin felvétele céljából.

1922. szeptember 14. Magyarország tekintetében az antant a repülőgépek sebesség, hasznos terhelés, motorteljesítmény, repülési idő és magassági korlátozások megtartásával feloldotta a polgári repülőgépek gyártása és behozatali tilalmát.

1922. szeptember 15. Elkezdődött a repülőgépgyártás a Neuschloss-Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt.-nél Albertfalván, a Brandenburg C.I típus négyüléses polgári változatával.

1922. szeptember 20. Először repült repülőgép 200 mérföldes (322km/ó) sebesség felett, amikor egy Nieport-Delage 29-es 330,23 kilométeres óránkénti sebességet ért el.

1922 szeptemberében elkezdődött a Budapesti József Nádor Műegyetemen a repülés szakemberinek legmagasabb szintű képzése. Aerodinamikát Melczer Tibor oktatta.

85 éve

1927. szeptember 14. Kaszala Károly pilóta az L-2-es Róma nevű, 18 LE-s motorral felszerelt repülőgéppel Mátyásföld-Monor-Mátyásföld között leszállás nélkül 746 km-t tett meg 9 óra 21 perc alatt. Ebből az FAI 650 km-es távot ismert el zártkörű távrepülési világrekordként.

80 éve

1932. szeptember 6. Vitéz oszlányi Kaszala Károly első világháborús vadász- és későbbi világrekorder pilóta Urbancsek János szerelővel Eger mellett, Kétútköz-pusztánál katasztrófát szenvedett a H-MAFG lajstromjelű Brandenburg B.I. típusú repülőgéppel.

1932. szeptember 12. Hardi Molnár Árpád vitorlázógéppel 6 óra 3 percre javította a magyar időtartam repülés rekordját.

1932. szeptember 17. Mátyásföldről Nyíregyházára érkezett a HA-AAF lajstromjelű, Fiat BR-3 típusú, 20070-es gyári számú, Giustizia per l’ Ungeria nevű repülőgép, melyet Mussolini ajándékozott a Rómában lezuhant Lockheed Sirius repülőgép pótlására, megtartva annak lajstromjelét.

1932. szeptember 20. Az amerikai Douglas repülőgépgyár és a TWA légitársaság megegyezett egy kétmotoros forgalmi repülőgép építéséről. Az egy példányban elkészült DC-1-es.

75 éve

1937. szeptember 1. Berepülték Budaörsön az első C1001-es lajstromjelű, 10-07 gyári számú Rubik Ernő tervezte R-03 típusú Szittya I nevű teljesítmény-vitorlázó repülőgépet.

1937. szeptember 1. Berepülték Jancsó Endre és Szokolay András tervezte új teljesítmény-vitorlázó repülőgépet az M 22 Turult, melyet az Egyiptomi Repülőklub meg is vásárolt.

1937. szeptember 1. Az amerikai Douglas repülőgépgyártó vállalat 49 %-os részesedést szerzett a Northrop Corporationban, mely később a cég El Segundo-i részlegeként működött.

1937. szeptember 8. Megrendezték Balatonnál a harmadik nemzetközi csillagtúrát 42 külföldi repülőgép részvételével.

1937. szeptember18. Elkészült a BSZKRT Sportrepülő Egyesületénél Bánhidi Antal által tervezett, Csikó nevű motoros sportrepülőgép.

70 éve

1942. szeptember 2. Dunába zuhanva katasztrófát szenvedett Tasnádi László és gr. Károlyi Gyula sportrepülő egy Bücker Bü 131D-2 típusú motoros repülőgéppel.

1942. szeptember 4. Először érte bombatámadás Budapestet. Az éjszakai megtorló akcióban a szovjet légierő Pe-8 és DB-3F típusú távolsági bombázói támadták a magyar fővárost.

1942. szeptember 12. Befejeződött a Ferihegyi repülőtéren a Repülőkísérleti Intézet építésének első üteme. Elkészült egy parancsnoki egy legénységi és egy osztály épület, de továbbiakon is dolgoztak, köztük az első íves ikerhangáron is.

1942. szeptember 15. Torinóban berepülték az első magyar tulajdonú Fiat G-12T típusú repülőgépet.

1942. szeptember 20. Átadták Budaörsön HA-JEA jelű, Ju.52/3mg9e típusú, ATG 3288-as gyári számú, 12 ágyas sebesültszállító vöröskeresztes repülőgépet, melyet a Magyar Vöröskereszt ajándékba kapott a német kormánytól.

1942. szeptember 21. Először repült a Boeing Model 345-ös, mely a később a B-29-es Super Fortress néven vált híressé.

65 éve

1947. szeptember 15. Életbe lépett a II. világháború utáni békeszerződés és beszüntette működését Magyarországon a Szövetséges Ellenőrző Bizottság. Magyarország korlátozott mértékben fejleszthette a repülő csapatait.

1947. szeptember 17. Megérkezett a Maszovlet HA-LIH lajstromjelű, 18427005-ös gyári számú Li-2P típusú repülőgépe.

1947. szeptember 17-19. A Nemzetközi Repülő Szövetség, a FAI a genfi kongresszusán felvette a tagjai sorába a Magyar Repülő Szövetséget.

1947. szeptember. 18. Megalakult önálló fegyvernemként az United States Air Force, az USAF.

60 éve

1952. szeptember 1. Életbe lépett a MASZOVLET őszi menetrendje, 16:30 után már nincs repülés.

1952. szeptember 11. A magyar repülőcsapatok Taszáron 62 db MiG-15 típusú vadászrepülőgépet és 11 db Jak-11-es kétüléses vadászgyakorló repülőgépet vettek át a szovjetektől.

1952. szeptember 20. Először repült a Douglas X-3-as típusú kísérleti repülőgép.

55 éve

1957. szeptember 1. Az újjászervezett magyar katonai repülés keretében a 47. vadászrepülő ezred Sármelléken, a 31. Taszáron és az 59. vadászrepülő ezred a 86. vegyesrepülő századdal is Kecskeméten települt.

1957. szeptember 6. Dunakeszin, a repülőtéren megrendezték az éves országos repülőmodellező bajnokságot.

1957. szeptember 8. A Malév a vidéki városokban 30 Ft-os,”filléres” áron vasárnapi légi kirándulásokat szervezett a repülés népszerűsítése érdekében.

1957. szeptember 24. Az IKKA tranzitbazárt nyitott a Ferihegyi repülőtéren az újonnan megnyílt tranzitszállójában. Az üzlet a későbbi Tax Free Shop és a Duty Free Shopok elődje volt.

50 éve

1962. szeptember 2. Dunaújváros közelében katasztrófát szenvedett a HA-5193-as lajstromjelű, kétüléses Ifjúság típusú vitorlázó repülőgép szárnytörés következtében. A gépen tartózkodó oktató és a növendék életét vesztette.

1962. szeptember 19. Először repült az Aero Spacelines Boeing 337PG Pregnant Gruppy nevű, N1024V lajstromjelű, kifejezetten nagyméretű áruk szállítására, mely Boeing Stratocrusierből átalakított repülőgép volt.

45 éve

1967. szeptember 1-9. Budapesten rendezték meg a légiposta bélyegek világkiállítását és a Légiposta Bélyeggyűjtők Világszervezetének kongresszusát.

1967. szeptember 22. A North American Inc. és a Rockwell Standard Corporation egyesüléséből létrejött a North American Rockwell Corporation.

1967. szeptember 3–8. Nyíregyházán megrendezték a III. Nemzeti Műrepülő Nemzeti Bajnokságot.

1967. szeptemberében elindították a világ legrövidelebb légijáratát az Okney-szigeteken lévő Westray és Papa települések repülőterei között. A skót Loganair légitársaság Britten-Noman BN-2A típusú repülőgépek a járatot két perc alatt teljesítették.

40 éve

1972. szeptember 1. Két Tu-134-es típusú repülőgéppel, a 0350924-es gyári számú HA-LBG és a 0350925-ös, HA-LBH lajstromjelűvel megalakult a BM Kormányőrség V. osztály Különös Fontosságú Légiszállítás (KFL) részlege. Ezután ez a szervezet végezte a párt és állami vezetők utaztatását.

1972. szeptember 22. Megérkezett az 1000. megrendelés a Boeing B727-es City Jet típusra. Ezzel ez lett az első 1000 példányban megépült sugárhajtású típus.

1972. szeptember 30. Bemutatták Ferihegyen a Tu-144 típusú, hangsebességnél kétszer gyorsabb, szovjet utasszállító repülőgépet. A CCCP-68001-es lajstromjelű repülőgép három napig tartózkodott Budapesten és bemutató repülést is tartott. A kordonnal körbekerített repülőgépet a nagyközönség is megnézhette.

1972. szeptemberében az Országos Mentő Szolgálat, az OMSZ Pilatus PC-6B Turbo Porter típusú mentőrepülőgépet vásárolt. A HA-YDA lajstromjelű, 721-es gyári számú repülőgép az első ilyen típusú lett az országban.

35 éve

1977. szeptember 22. az Országos Testnevelési és Sport Hivatal (OTSH) keretén belül megalakult a Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) kinevezett vezetőséggel, tagság nélkül.

1977. szeptember 15-16. Nyíregyházán megrendezték az I. Nyírség Kupa, Műrepülő Bajnokságot, melyen az első Molnár András, a második Tóth László, a harmadik Pászti Tibor lett.

30 éve

1982. szeptember 1. Helikoptervezető képzés kezdődött a Szolnokon a Killián György Repülő Műszaki Főiskolán.

1982. szeptember 1-30. Két amerikai pilóta F.R. Peror és J.W. Coburn egy Bell 20GL Long Range II-es típusú helikopterrel sikeresen körberepülték, először a forgószárnyas repülés történetében a Földet. A Dallasból induló és oda visszaérkezés végző helikopter a „Spirit of Texas” nevet viselte és 29 szakaszban teljesítette a nem mindennapi vállalkozást.

1982. szeptember 15. A MCDonell Douglas leszállította a 2000. sugárhajtású utasszállítóját egy DC-10-et, mely az United Airlineshez került.

1982. szeptember 26-án gyorsasági motorversenyt rendeztek Ferihegyen az elkészült II-es futópályán és a gurulóutakon.

25 éve

1987. szeptember 27. Először repülte át angol vadászbombázó repülőgép az Atlanti-óceánt, amikor egy Tornádó típusú légi-utántöltéssel a szigetországból az USA-ba repült.

20 éve

1992. szeptember 19. Szombathelyen katasztrófát szenvedett a 0482-es gyári számú, HA-SGT lajstromjelű Z-142 típusú sportrepülőgép.

15 éve

1997. szeptember 1. Az új magyar Honvéd Vezérkaron belül a légierő csapatainak irányítását a Légierő Vezérkar vette át. Vezérkari főnök: Kositzky Attila vezérőrnagy, megalakul a 2. Repülő és Légvédelmi Hadtestparancsnokság.

1997. szeptember 1. A MH Légügyi Hatósági Hivatalának új megnevezése: Honvédelmi Minisztérium Katonai Légügyi Hivatal.

1997. szeptember 1. A Szolnoki Repülő Műszaki Főiskola a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Repülőtiszti Intézetévé alakult.

1997. szeptember. 2. Először repült az amerikai F-22 Raptor, mely kevesebb, mint három perc alatt érte el az ötezer méteres magasságot.


10 éve

2002. szeptember 11. Megérkezett Ferihegyre a MALÉV EXPRESS első, új Bombardier CRJ-200LR típusú utasszállító repülőgépe a 7676-os gyári számú, HA-LNA lajstromjelű. Ebből a típusból rövidesen még három érkezett.

5 éve

2007. szeptember 07. AEROPLEX Kft. (ACE) a Malév leányvállalata elkezdte a moszkvai Domogyedovo repülőtérén műszaki, forgalmi kiszolgáló tevékenységét.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.